اخبار داغ

کنفرانس خبری رئیس فدراسیون کشتی در آستانه المپیک؛

دبیر: مگر می‌شود در کار فنی دخالت نکنم؟/ فحش خورده‌ام تا تیم موفق باشد

دبیر: مگر می‌شود در کار فنی دخالت نکنم؟/ فحش خورده‌ام تا تیم موفق باشد
رئیس فدراسیون کشتی گفت: همه‌چیز زیرنظر مدیریت است و من هم کشتی‌گیر بودم. مگر می‌شود دخالت نکنم؟ حتما دخالت می‌کنم

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ علی‌رضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در نشست خبری خود به‌مناسبت بازی‌های المپیک 2024 پاریس اظهار داشت: خیلی‌ها به ما گفتند نشست نگذار، چون آدم‌های مشکل‌دار حاشیه درست می‌کنند. در کار نمی‌توانند ایراد بگیرند و به شلوارم گیر می‌دهند اما این نشست لازم است. اتفاقاتی داشت می‌افتاد و خط فکری خطرناکی وجود داشت که من خواستم نشست بگذارم. باید واقعیت المپیک را با هم مرور کنیم.

وی با اشاره به جداسازی تیم کشتی از سایر ورزش ها و عدم اسکان در دهکده بازی ها افزود: یک سال است کارهای اسکان تیم‌های کشتی در پاریس را انجام می‌دهیم. خیلی نهادها به ما کمک کردند. خیلی از بچه‌ها در دهکده هستند و جایش را می‌دانیم. من ۲ المپیک کشتی گرفتم و در یک المپیک رئیس فدراسیون و تماشاگر بوده‌ام. یک ملت چشم‌شان به کشتی‌گیر است و می‌بینیم در دهکده که یک دختر ۱۶ ساله چینی ۶ مدال می‌گیرد، خب به‌هم می‌ریزند. ۶۰۰۰ حسن یزدانی در دهکده داریم. در دهکده بغل هم هستیم ولی تیم نیستیم، استرس شدید هست، ۴۵ دقیقه تا سالن کشتی است و جایی که ما گرفتیم ۷ دقیقه فاصله دارد.

دبیر ادامه داد: در بازی‌های آسیایی امین میرزازاده ۷ کیلو سر غذا کم کرد و ما این‌ها را دیدیم. یک قران از کمیته و وزارت نگرفتیم و ۴۰۰ هزار یورو پول جور کردیم برای اسکان و تمرین و تغذیه کشتی‌گیران. سعی کردم این شکلی به مملکت و تیمم کمک کنم. آمریکا و تیم‌های بزرگ دنیا هم در کمپ دهکده نمی‌آیند و ان‌شالله ما هم نتیجه مثبت بگیریم.

وی با اشاره به حضورش در کنار کشتی گیران بیان کرد: کوچ‌کردن بهترین حالت است، من این تیم را ماساژ می‌دهم، آب برای‌شان می‌گذارم و هر کاری برای تیمم می‌کنم. یاد گرفتم کاری را زمین نگذارم. خودم کارها را انجام می‌دهم حتی اگر به کسی گفته بودم. برای تیم ملی که همه بهش امید داریم، هر کاری می‌کنم. خداوکیلی در فضای مجازی نیستم و وقت ندارم. امروز اردو باید تعطیل می‌شد که دیشب این کار را کردیم که بچه‌ها اذیت نشوند و روحیه بگیرند. من دیشب همین‌جا خوابیدم.

رئیس فدراسیون کشتی درباره شائبه دخالت در کار فنی گفت: می‌گویند فلانی در کار دخالت می‌کند؛ همه تیم‌ها زیرمجموعه من هستند و من باید دخالت کنم. همه‌چیز زیرنظر مدیریت است و من هم کشتی‌گیر بودم. مگر می‌شود دخالت نکنم؟ وظیفه‌ام هست. حتما دخالت می‌کنم و امروز هم با حسن رنگرز بحث فنی داشتیم. از همه قبول می‌کنیم و با هم کنار می‌آئیم. اگر کنار تیم آزاد کمک کنم، بد است؟ ۴۰ سال پیش عبدالله موحد به تیم کمک می‌کرد، بد بود؟ من هرگز در حدشان نیستم. من هم یک کمی کشتی گرفته‌ام‌. من تشک تمیز کرده‌ام، فحش خورده‌ام تا تیم موفق باشد.

وی با اشاره تمهیدات انجام شده برای موفقیت کشتی گیران گفت: نزدیک ۵۷ اعزام داشتیم و این بی‌سابقه است. تنها فدراسیونی هستیم که روزی ۲۴۰ یورو یا فرانک باید حق عضویت و در هتل خوابیدن پول بدهیم؛ به‌جز بلیت هواپیما. بهترین روان‌شناس، پزشک تغذیه از کانادا و آمریکا، بدن‌ساز پروفسور و بهترین‌ها را آورده‌ایم. هر ‌کاری نیاز بوده؛ از تمرین و کشتی و تئاتر و کنسرت و هر چیزی باشد، انجام دادم‌.

دبیر درباره وضعیت بدنسازی تیم گفت: درباره بدن‌سازی در زمان تمرین خیلی‌چیزها مهم هستند. امین میرزازاده ۳ یا ۴ بار ضرب شدید خورده، کسی این را نمی‌دانست. تمرینات سنگین بوده ولی با حساب و کتاب. مربیان بلد هستند و می‌دانند. در این ۲۰ روز آخر بازهم جدی‌تر شده‌ایم. در المپیک‌ها همیشه OverTraining بچه‌های ما را خراب کرده و من همیشه از این می‌ترسیدم. تا جایی که توانستم، کمک کردم و متخصصان بسیار خوبی هم داریم‌. ما کم نگذاشتیم.از وزارت و کمیته تشکر می‌کنم، چون به ما کمک کردند. هر چند عملکرد ما ۴۳۰ میلیارد بوده و ۱۱۰ میلیاردش را وزارت داده ولی باز هم ممنونیم. از روز اول بعد از بازی‌های آسیایی کارمان را شروع کردیم و ممنونیم.

بیشتر بخوانید:

دبیر: یک‌چهارم بودجه را از وزارت گرفته‌ایم/ از فدراسیون کشتی آلبانی قول صدور ویزا گرفتیم

وی درباره پیش بینی اش از نتایج المپیک گفت: پیش‌بینی مدال یک صنعت است، کسب‌وکار است و من اهلش نیستم. من اهل کار کردن هستم. کسی که کسب‌وکارش این است، نمی‌داند که به تیم فشار می‌آورد. چرا برخی به دروغ می‌گویند ۳ طلا در فرنگی می‌گیریم؟! کسانی که در المپیک طلا گرفتند، مدال گرفتند، شرکت کردند و المپیکی نشدند را باید لول‌گذاری کنیم، نباید حرف همین‌طوری زد. هزینه‌اش این است فشار بر تیم بالا برود. لندن را کنار بگذارید که استثناست؛ یزدانی‌خرم و بنا ۱۰ سال برای آن تیم کار کردند. در کدام المپیک ۲ طلا گرفتیم؟! این که می‌گویند ۳ تا یعنی چه؟ مگر خم رنگرزی است؟! آن کارشناس می‌خواهد ضربه بزند، حواسش هست. این تیم برای تک‌تک مردم است. ما پولی بابت ساخت‌وساز از دولت نگرفتیم، جایزه و پاداش را هم از محل درآمدها می‌دهیم. امید داریم به همه وزن‌های‌مان، خودم در ۴۷ سالگی با بچه‌ها کار می‌کنم که آن‌ها را بکشانم.

وی در تحلیل کشتی فرنگی گفت: امیدواریم و شک نکنید ولی وزن به وزن پیش می‌رویم؛ محسن‌نژاد ۲ سال در جهانی باخته، بهش امید داریم ولی چطور بگویند شانسش خیلی بالاست؟! واقعیت‌ها را می‌گویم که مردم بدانند. سعید اسماعیلی اولین میدان رسمی‌اش است. طلای المپیک به کسی می‌دهند که ۶دانگ باشد. یک دانگش کم باشد، طلا نمی‌دهند. طلا را به حسن یزدانی ۲۰۱۶ می‌دهند که در ۴ ثانیه، نقره‌اش طلا شد و در ۲۰۲۰ در ۵ ثانیه طلایش، نقره شد. وزن رضا گرایی مشکل بود و سر همین نتوانست المپیکی شود. امیدواریم در ۷۲ کشتی بگیرد. امین کاویانی‌نژاد در ترکیه به مختاری خودمان باخته و یک جهانی رفته. ۷۷ سنگین‌ترین وزن دنیاست. ۸۷ و مهمدی شرایط خاصی دارد. من درباره مشکلاتش حرف نمی‌زنم. او نقره دنیا را در وزن غیرالمپیکی گرفت. ساروی در ۹۷ دو برنده‌اش در المپیک هستند. امین میرزازاده هم که لوپس را دارد، چین را یک یک در بازی‌های آسیایی برده، چرا بگوئیم تمام است؟

وی در تحلیل کشتی آزاد گفت: در آزاد داریم کار می‌کنیم و در وزن اول هنوز به جایی که می‌خواهیم نرسیدیم. در ۶۵ رحمان عموزاد پارسال ۲ بار باخت، می‌گویند روس‌ها نیامده‌اند به نفع ما شد ولی ۲۰ درصدش به نفع ماست، ۸۰ درصد با نفع آمریکاست. ای‌کاش روس‌ها بودند، المپیک تیمی نیست و انفرادی است. از انفرادی‌ها همیشه خوردیم؛ ژاپن، کوبا و گرجستان. در ۷۴ مگر یونس امامی پارسال نباخت؟

درباره حسن یزدانی از بازگشتش خیلی خیلی خوشحالم، یک سال سخت را پشت‌سر گذاشت و بعد از المپیک درباره‌اش حرف می‌زنیم. سعی کردم همه‌جا با حسن باشم و رصدش کنم. او همین که به تیم آمده، خداراشکر می‌کنیم. واقعاً از حسن یزدانی مدال نمی‌خواهیم، آن‌قدر در المپیک قبلی رویش فشار بود که قبل رفتن به فینال صدایم را نمی‌شنید! بگوئید ۸۶ آمریکا خوب است. کشتی‌اش سخت است. نگوئیم تاریخ‌ساز می‌شود و کاری ندارد، ما نمی‌ترسیم که بگوئید حریفش خوب است. حسن باید از کشتی‌اش لذت ببرد و خداراشکر که خدا او را به کشتی برگرداند.

امیرعلی آذرپیرا اولین میدان جهانی و المپیک‌اش در ۹۷تاست. تاج‌الدین‌اف هست که اسنایدر را برده‌. امیرحسین زارع را هم مثال بزنیم، ۲۰۱۱ رضا یزدانی و مهدی تقوی طلا گرفتند و در المپیک بعدش دیدیم چه شد‌. چه تضمینی هست امیرحسین طلا بگیرد؟ المپیک فرق دارد، این واقعیت تیم ماست. قول نمی‌دهم چه مدالی می‌گیریم ولی قول می‌دهم بهترین تلاش‌مان را بکنیم.

رئیس فدراسیون کشتی با اشاره با تفاوت های این تیم با بقیه ادوار گفت: یکی مثل منصورخان برزگر زنگ می‌زند و ۸ فیلم کشتی بروکس را تجزیه و تحلیل می‌کند که من لذت می‌برم و یک‌سری هم پیش‌بینی می‌کنند و بار ایجاد می‌کنند. این تیم برای همه ماست، برای شما هم هست!  همیشه ۳ نسل کشتی ایران را تحسین کرده‌ام؛ نسل اواخر دهه ۵۰ تا ۶۰، یکی نسل ما که ۱۹۹۴ شروع شد و تا ۲۰۰۰ آمد‌. این نسل هم شهامت بیش‌تری دارد و نسل سوم کشتی ماست. ان‌شالله نسل چهارم در راه است و از این‌ها بهتر است. ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ بهترین تیم‌های تاریخ ایران بودند، کسانی می‌توانستند طلای المپیک بگیرند ولی باختند. نشد طلا بگیرند. از امیر خادم و عباس جدیدی و علی حیدری و محمد طلایی گرفته تا بقیه. بعد از انقلاب ۳ طلا روی تشک گرفتیم. من که هیچ، ۲ نفر دیگر داشتیم. چند شب پیش با یک سوال از ۱۱ کشتی‌گیر المپیکی حرف زدم‌. گفتم زمان ۲ مدال طلای تختی و موحد چه کسی رئیس فدراسیون یا مربی بوده؟ هیچ‌کس نتوانست بگوید. گفتم پس ۴۰ سال دیگر حرفی از من نیست ولی اسم شما هست. المپیک قبل ۳ سال پیش بود، از قهرمانان قبلی چند ‌تا هستند؟ هیچ‌کدام. خیلی حرف‌ها درست نیست. شما هم روی ۱۱ نفر امیدوار باشید ولی واقعیت چیز دیگری‌ست.

وی با اشاره به حمایت از کشتی گیران بیان کرد: چند ۱۰ میلیارد پول‌توجیبی، حقوق، پاداش و ... به بچه‌ها داده‌ایم. باید به زندگی این‌ها رسید، من دنبال شغل این‌ها هم بوده‌ام. مگر چندتا حسن یزدانی و امیرحسین زارع داریم؟ این وظیفه ماست. نباید بگذاریم دغدغه داشته باشند. جایزه‌ای که گذاشتیم هم معلوم نیست ما یک ماه دیگر این‌جا هستیم یا نه. مطالبه کنید که هر کسی رئیس فدراسیون شد، باید برود بیاورد. ۶ میلیارد پول است؟ هیچی نیست. کشور ما در بحث جایزه خوب می‌رسد ولی کشورهای دیگر بخش خصوصی و شورای شهر و شهرداری هم هست. طلای المپیک برای جاهای دیگر یعنی زندگی در رفاه. شاید کمی بیش از ۳۰ میلیارد خرج‌شان کرده‌ایم که کم‌شان هم هست. زندگی راحت ولی در چارچوب اخلاق و این که برای مملکت جان‌شان را هم بگذارند.

بیشتر بخوانید:

رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک در اردوی کشتی/ ضیافت ناهار کشتی گیران با خسروی وفا و هاشمی

دبیر ادامه داد: اگر یک جلسه به تمرین حسن رنگرز نروم، زنگ می‌زند که بیا‌. از ۲۴ ساعت دارم ۱۸ ساعت کار می‌کنم‌. نمی‌رسم ولی سر تمرین می‌روم. سر تمرین به ۲ نفری که بهتر باشند، پاداش می‌دهیم. مشکلات رنگرز و کاوه را می‌بینم که همان‌جا تصمیم بگیرم. مثلا از دوبنده بچه‌ها ۱۰ ایراد گرفتیم که برای المپیک ۸ تا برای هر نفر ببریم. می‌گویند رئیس فدراسیون قهرمان باشد خوب است یا نباشد؟ من می‌گویم طرف باید مدیر باشد. ورزشکار باشد، مدیر باشد، هر جا خواست باشد. فنی هم باشد چه بهتر. من دخالتی در بدن‌سازی بچه‌ها نکردم ولی حتما نظرم را گفتم. یک گلادیاتور وقتی به جنگ می‌رود، فکر همه‌چیز هست. حواس‌مان به حواشی خارج از المپیک هست و بعدش می‌گویم چه پدری از ما در آمد‌. زمان مشخص می‌کند چه کسی چه کاری کرده‌.

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به سئوال دانا درباره بحث آنالیز رقبا گفت: آنالیز را خیلی باز نمی‌کنم، مجهزترین اتاق آنالیز را داریم. به آنالیز در موبایل و فضای مجازی معتقد نیستم. ۲ مربی خوب آنالیز گذاشتیم که دانه به دانه همه‌چیز را در بیاورند‌. از من هم مشورت گرفتند ولی سعی کردم نروم. در کلیت فرنگی و آزاد نظر دارم و اگر خواستند، گفتم. دنیا بی‌کار ننشسته، نونهالان ژاپن چند روز پیش ۶ طلا گرفت. کشتی‌گیر از روزی که می‌آید کشتی، ۱۵ سال زمان دارد، من معتقدم نباید او را در نونهالان بکشیم‌. رقبا هم روی آنالیز کار می‌کنند. المپیک جای نخبه‌هاست و فاصله اول تا ۱۶ام المپیک یک لحظه است و یک اخطار. المپیک جای کسانی است که اشتباه نکنند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه