اخبار داغ

با گرم‌شدن هوا شرایط فیزیولوژیک بدن تغییر می‌کند؛

شعله خورشید تابستان در کمین گرمازدگی

شعله خورشید تابستان در کمین گرمازدگی
عملکرد غیرطبیعی سیستم عصبی مرکزی و اختلال پیش‌رونده چند عضوی از جمله آسیب کبدی، عضلانی به‌صورت اختلال قلبی عروقی و افت فشارخون به دنبال گرمازدگی رخ می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری«عصرهامون»، گرمازدگی وضعیتی است که در اثر گرمای بیش از حد بدن، معمولاً در نتیجه فعالیت بدنی یا قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض دمای بالا، ایجاد می‌شود و جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و در صورتی رخ می‌دهد که دمای بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد. این عارضه بیشتر در ماه‌های فصل تابستان دیده می‌شود.

علائم آن شامل تعریق شدید و ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم‌شدن بیش از حد بدن است. این حالت یکی از سه سندرم مربوط به گرما است و در حقیقت گرمازدگی خفیف‌ترین و گرما گرفتگی (گرفتگی عضلات بر اثر گرما) شدیدترین آن است.

گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد و در صورت عدم درمان به‌موقع می‌تواند به‌سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند. هرچه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب شدیدتر و خطر بروز عوارض جدی یا مرگ افزایش می‌یابد.

راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از گرمازدگی

مجتبی غزنوی، پزشک اورژانس بیمارستان نبی اکرم (ص) زاهدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به افزایش بی‌سابقه دمای هوا، بیان کرد: باتوجه‌به افزایش دما هوا در روزهای پیشرو، شهروندان برای پیشگیری از گرمازدگی از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

وی افزود: کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری خاص، بیماران قلبی و ریوی، افراد مبتلا به فشارخون، دیابت و چاقی و بیماران اعصاب و روان مستعد گرمازدگی هستند و لذا در حد امکان در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند.

غزنوی افزایش تعریق و دفع آب و املاح و ویتامین بدن را مهم‌ترین عامل گرمازدگی دانست و ادامه داد: گرمازدگی خطر آسیب به مغز و برهم‌خوردن تعادل سازوکار حیاتی بدن و حتی مرگ فرد را به همراه دارد.

وی سرگیجه، حالت تهوع، بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، سردرد، تشنگی، گرفتگی عضلات و تپش شدید قلب را از علائم گرمازدگی دانست و از شهروندان خواست برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

غزنوی ادامه داد: در ساعات دیگر روز هم توصیه می‌شود که افراد هنگام خروج از خانه حتماً از کلاه و عینک استفاده کرده و برای مراقبت از پوست هم از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

وی همچنین بر استفاده روزانه حداقل هشت لیوان آب و مایعات تأکید و تصریح کرد: در صورت قرارگرفتن طولانی‌مدت در گرما، نوشیدن آب حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک، خاکشیر، تخم شربتی و... توصیه می‌شود.

این پزشک اورژانس بیمارستان با بیان اینکه مصرف میوه‌جات و سبزی‌ها آبدار می‌تواند به تأمین آب بدن کمک کند، ادامه داد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی نیز ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اگر با فردی برخورد کردید که در گرمای شدید هوا دچار گیجی و بی‌حالی شده و یا بی‌هوش است، بیان کرد: حرارت بدن او را کاهش دهید و اگر فرد بیدار است و حالت تهوع و استفراغ ندارد به او مایعات خنک دهید و در شرایطی که دچار تهوع شده حرارت بدن را با کمک حوله‌های ولرم خنک کرده و هرگز به‌یک‌باره سعی نکنید با آب سرد دمای بدن را کاهش دهید.

غزنوی ادامه داد: بعد از انجام اقدامات مذکور برای فرد دچار گرمازدگی، آرام‌آرام او را باد بزنید و با پارچه‌های نم‌دار، حرارت بدن را پایین بیاورید.

وی در پایان با بیان اینکه اقدامات درمانی تخصصی در زنجیره حیاتی مورد تأکید است، گفت: اگر فردی که دچار گرمازدگی است افت هوشیاری پیدا کرده، به‌هیچ‌عنوان هیچ نوشیدنی و یا خوراکی به او ندهید، بیمار را روی پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه