اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل:

کشاورزان مراقب آتش‌سوزی در مزارع باشند

کشاورزان مراقب آتش‌سوزی در مزارع باشند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: با توجه‌ به افزایش احتمال آتش‌سوزی مزارع در این روزهای گرم به دلیل خشکی زمین‌های زراعی، حتماً مردم و گردشگران هوشیاری لازم را داشته باشند تا شاهد آتش‌سوزی نباشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیاوش نیرومند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: با توجه‌ به گرمای هوا و خشک‌شدن اراضی خطر آتش‌سوزی طبیعت و مزارع را باید جدی گرفت از همین رو به همه مردم و به‌ویژه، کشاورزان، دامداران و گردشگرانی که به دل طبیعت می‌روند، توصیه می‌شود، پیشگیری لازم را در این‌ خصوص داشته باشند.

 وی افزود: در بحث مراقبت از مراجعت به طبیعت، گردشگران و مردم در موقع برگشت حتماً مراقبت لازم را در خاموش‌کردن آتشی که برای پخت‌وپز درست کرده‌اند، داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از دامدارانی که در دل طبیعت برای رفع نیاز آتش روشن می‌کنند، خواست تا مراقبت لازم را برای پیشگیری از آتش‌سوزی و سرایت آن را داشته باشند.

وی با اشاره به ممنوعیت آتش‌زدن بقایای محصول در مزارع به کشاورزان هم توصیه کرد: بعد از برداشت گندم مبادرت به آتش‌زدن مزارع خود نکنند.

 نیرومند تصریح کرد: با توجه‌ به افزایش احتمال آتش‌سوزی مزارع در این روزهای گرم به دلیل خشکی زمین‌های زراعی، حتماً مردم و گردشگران هوشیاری لازم را داشته باشند تا شاهد آتش‌سوزی و به تبع آن شاهد از بین رفتن مواد آلی خاک نباشیم.

وی یادآور شد: سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی در مزارع نه‌تنها باعث ازبین‌رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک می‌شود؛ بلکه این اقدام موجب آلودگی آب‌وهوا و محیط‌زیست شده و سلامت ساکنان مناطق هم‌جوار اراضی کشاورزی را نیز به خطر می‌اندازد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل تأکید کرد: همه باید از طبیعت مراقبت کنیم و باید به این مطلب واقف باشیم که آتش‌زدن مزارع منجر به نابودی مواد آلی خاک می‌شود که این مواد آلی را نمی‌توان با هیچ کود شیمیایی جایگزین کرد.

وی خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت فوق‌العاده وجود مواد آلی در خاک باید بیشتر از همیشه مراقبت لازم را از طبیعت و مواد آلی خاک داشته باشیم؛ چراکه مواد آلی با جذب رطوبت باعث افزایش راندمان مصرف آب، کود و عملکرد می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه