اخبار داغ

در حضور رهبر معظم انقلاب؛

مراسم تنفیذِ رئیس‌جمهور منتخب برگزار شد

مراسم تنفیذِ رئیس‌جمهور منتخب برگزار شد
مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی مسعود پزشکیان، با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی رئیس جمهور منتخب،  با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد.

رهبر انقلاب: مردم سالاری که در کشور داریم ارزان و آسان به دست نیامده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در حسینه امام خمینی (ره) فرمودند: روز تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پرمضمونی است که ملت ایران در انتخابات تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران ماندگار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: خدا را شاکریم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهیدمان به بهترین وجه انجام گرفت؛ با آرامش و سلامت، رقابت بود و شاهد برخورد اخلاقی رقبا با رئیس جمهور محترم بعد از انتخابات بودیم که بسیار تحسین برانگیز بود.

رهبر انقلاب تاکید کردند: می‌دانم که نقش آقای مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و هیئت دولت را در مدیریت کشور در این دو ماه را یادآوری و از آنان تشکر کنم. نقش مهمی را ایفا کردند. ما یک مردم سالاری با رقابت در کشور داریم که ارزان و آسان به دست نیامده و نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت باری است که در گذشته در این کشور وجود داشته است.

ایشان تاکید کردند: کار بزرگ امام بزرگواران این بود که مردم در سرنوشت خود دخیل شوند. قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام (ره) به مردم سالاری دست یابد، ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم که مشروطیت تجربه‌ای ناکام بود، چرا که یک رهبری قدرتمند بر سرکار نبود و از همان اولین روزها کشور دچار مشکل شد و حدود ۱۵ سال کشور درگیر آشوب بود و بعد هم دیکتاتوری خشن رضاشاهی روی کار آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: همه زحمات ملت با روی کار آمدن رضا پهلوی بر باد رفت. خصوصیت بارز پهلوی اول، دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار به مردم و از طرف دیگر ذلت و انفعال در برابر عوامل خارجی بود. در ادامه، رضاشاه گرایش به آلمان هیتلری پیدا کرد و همان انگلیسی‌ها که او را سرکار آوردند، او را اخراج کردند و پسر نالایقش را جایگزینش کردند. محمدرضا هم راه پدرش را رفت و به مردم سخت گیری می‌کرد و در مقابل به بیگانگان برای تصرف منابع ملی ایران و عمدتاً نفت کمک می‌کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: اداره کشور در آن مقطع تابع اراده بیگانگان بود و بر مردم فشار زیادی تحمیل می‌شد. کار به جایی رسید که محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن یک دولت ملی به آمریکا و انگلیسی‌ها متوسل شد و کودتا کردند و دولت سرنگون شد و از این خیانت آشکاراتر نمی‌توان تصور کرد. ملت ایران هرگز دخالت در اداره کشور را تجربه نکرده بود که انقلاب اسلامی به دست امام بزرگوار این موضوع یعنی مردم سالاری دینی را به مردم هدیه داد.

ایشان متذکر شدند: ما تاکنون ده‌ها انتخابات داشتیم و همه همراه با رقابت، سلامت و با حضور باصلابت مردم بوده است. انگیزه دار بودن مردم پای صندوق‌های رأی بسیار مهم است که همواره وجود داشته و انتخابات اخیر هم به خوبی انجام شد و مردم رئیس جمهور شایسته ای را انتخاب کردند.

رهبر انقلاب تاکید کردند: همه ما باید به رئیس جمهور و دولت کمک کنیم تا کارهای بزرگی را انجام دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه توصیه‌هایی را به دولت چهاردهم کرده و فرمودند: توصیه اول این است که کشور ما بزرگ است و مردم ما بزرگ هستند و در میان مردم کسانی که صاحب فکر و آرای جدید هستند، بی شمار هستند. این یک ثروت عظیم ملی است و باید از آن استفاده کرد. دولت محترم و رئیس جمهور محترم برای مردم و با مردم و در میان مردم از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کند و از آن برای رسیدن به اهداف و راهی که می‌خواهند بروند، بهره بگیرند.

ایشان تاکید کردند: ثروت‌های مادی و طبیعی کشور هم بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا به حال از آن استفاده کرده‌ایم. ما می‌توانیم کارهای بزرگی را با اتکا به ثروت انسانی و طبیعی انجام دهیم که شرطش آن است که همت بلند داشته باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند: توصیه بعدی روحیه جهادی است که یعنی کار کردن بی مزد و منت و هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی باشد. کار جهادی، کیفیت و نوع کار است و ۱۰۰ درصد می‌توان کار قانونی را به صورت جهادی و غیر جهادی انجام داد. خیلی‌ها ظاهر قانونی را انجام می‌دهند اما کار پیش نمی‌رود. ما با کارهای جهادی اقدامات بزرگی کردیم که دفاع مقدس و مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمن نمونه‌ای از آن است.

ایشان گفتند: شهید رئیسی اهل کار جهادی بود و واقعاً شب و روز نمی‌شناخت و به دنبال آفرین و احسنت شنیدن بابت این همه کاری که می‌کرد، نبود. او واقعاً کار می‌کرد. پس کار جهادی و ورود در میدان به صورت مجاهدانه و اجتناب از کنترل راه دور باید مدنظر باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر تعامل بخش‌های مختلف نظام، گفتند، مجلس باید به دولت کمک کند. قوه قضائیه هم باید اینگونه باشد. نیروهای مسلح و همه باید نقش آفرینی کنند. توصیه می‌کنم جلسات سران قوا و تبادل نظر را جدی بگیرند و کار خوبی است.

ایشان تاکید کردند: توصیه بعدی رعایت اولویت‌ها است؛ مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است اما امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است. در مسائل اقتصادی هم از زاویه دید مسائل کلان باید به مسائل اقتصادی پرداخت و هم از نظر بهبود معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه مدت است و باید کارهایی انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: توصیه بعدی این است که انتخابات طبعاً چالش برانگیز است، نباید به وسوسه‌های دوقطبی سازی توجه کرد و احساساتی که افراد را در انتخابات وادار به مجادله می‌کرد، ادامه یابد. خاصیت انتخابات است که یکی رأی می‌آورد و یکی رأی نمی‌آورد. این طبیعی است و نباید این موجب اختلاف، شکاف و جدایی شود. در جمهوری اسلامی سلایق گوناگون و گرایش‌های مختلف از ابتدای انقلاب بالا و پایین آمدند و این امتحان است. در همه این انتخابات‌ها، ملت ایران پیروز شده و ما شکست خورده نداریم.

ایشان تاکید کردند: بنابراین آن حالت دلخوری و دلتنگی که ممکن است در اثنای مجادلات انتخاباتی به وجود آمده بود، نباید ادامه پیدا کند. همه فعالان سیاسی، اجتماعی و انتخاباتی مخاطب این توصیه هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر تکیه بر توان داخلی، فرمودند: به توان داخلی توجه شود و ما می‌توانیم یک شعار همیشگی باقی بماند، البته این حرف به معنای عدم استفاده از امکانات خارجی نیست. نباید توان داخلی را نادیده گرفت و مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد. کارهای عزت آفرین انجام دهید اما از توان داخلی غفلت نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیاست خارجی نیز فرمودند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و منطقه‌ای باید برخورد کشور فعال و اثرگذار باشد، نه منفعل. مسائل گوناگون سیاسی، علمی و پیشرفت‌های فوق العاده که مثلاً در هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد، ما هم باید نسبت به این مسائل فعال باشیم.

رهبر انقلاب افزودند: دولت سیزدهم در این باره تلاش خوبی داشت. شهید امیرعبداللهیان دیپلمات خوبی بود، خوب حرکت و کار می‌کرد و این تلاش باید ادامه یابد.

ایشان تاکید کردند: یکی از اولویت‌های ما در عرصه سیاست خارجی همسایگان هستند؛ حدود ۱۴ همسایه در اطراف خود داریم. ارتباط با کشورهایی که می‌توانند میدان دیپلماسی ما را گسترش دهند مانند کشورهای آسیایی و آفریقایی بسیار مهم است. ارتباط با کشورهایی که با ما همکاری داشتند و از ما حمایت کردند، مهم است و این سیاست اولویت دار ماست.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: کشورهای غربی در این چند سال با ما خوب برخورد نکردند؛ در قضیه نفت و تحریم و عناوین جعلی مانند حقوق بشر بد رفتار کردند. اگر این رفتارها را نداشته باشند، ارتباط با آنان هم می‌تواند در اولویت باشد.

ایشان ادامه دادند: مسئله غزه امروز یک مسئله عمومی و جهانی است و از داخل کنگره آمریکا تا سازمان ملل و المپیک پاریس این موضوع مهم است. رژیم صهیونیستی یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: اینها در ترور و قساوت و جنایت‌های عجیب و غریب نصاب جدیدی را از خود نشان دادند. بچه‌های کوچک و زنان را می کشند که حتی یک گلوله به کسی شلیک نکردند و بمب به سر آنان می‌ریزند.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت مقاومت روز به روز بیشتر می‌شود و دشمن صهیونیستی با همه کمک‌هایی که به آنان می‌شود، نتوانسته مقاومت را بر زمین بزند و خاطر نشان کردند: حماس باقدرت کامل ایستادگی کرده و با آنان کاری نمی‌توانند کنند و بر سر کودکان بمب می‌ریزند. باید یک فکر جدی برای این موضوع کرد. کنگره آمریکا چند روز پیش ننگ بزرگی را متحمل شد که پای صحبت‌های این جنایتکار نشست.

ایشان در پایان برای رئیس جمهور و دولت چهاردهم آرزوی توفیق کردند.

وحیدی: شهید رئیسی نصاب جدیدی برای تصدی مسئولیت در نظام ایجاد کرد

همچنین در آغاز این مراسم احمد وحیدی وزیر کشور اظهار کرد: از دستاوردهای مردم سالاری دینی، آزادی سیاسی و حضور مردم در صحنه های تعیین سرنوشت خود است که در ۴۴ انتخابات به منصه ظهور رسیده است.

وی ادامه داد: دوره زمانی ۳۵ روزه برگزاری انتخابات متاثر از فضای شهادت رئیس جمهور آیت الله رئیسی و همراهانش بود. شهید رئیسی تراز و نصاب جدیدی برای تصدی مسئولیت در نظام ایجاد کرد.

وزیر کشور بیان کرد: دولت سیزدهم و وزارت کشور توانست بر اساس سیاست های کلی انتخابات و خطوط راهبردی مدنظر رهبری یعنی سلامت، مشارکت، رقابت، امنیت و با بی طرفی و امانتداری فرایند انتخابات را اجرا کند.

وحیدی درباره روند اجرای انتخابات ریاست جمهوی خاطرنشان کرد: جلسات سران قوا برای تدبیر کلان امور انتخابات برگزار شد. ستاد انتخابات، کمیته ها و ستاد امنیت و ستادهای انتخابات در استان ها تشکیل شد. هیات اجرایی مرکزی تشکیل شد و تصمیمات لازم را برای اجرای انتخابات اتخاذ کرد. ۱۳۰۰ هیات اجرایی در سراسر کشور و خارج از کشور تشکیل شد. از ۸۰ نفر در وزارت کشور برای انتخابات ثبت نام شد که ۶ نفر را شورای نگهبان تایید کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون بررسی تبلیغات تشکیل شد و ۳۵ ساعت برای هر نامزد در نظر گرفته شد. انتخابات در روزهای ۸ و ۱۵ تیر در بیش از ۵۸ هزار شعبه برگزار شد. ۶۰۰ هزار نفر عوامل این شعب بودند. زمینه حضور برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شد و در ۹۸ کشور انتخابات برگزار شد. انتخابات در آرامش و امنیت برگزار شد و ۲۴۰ هزار نفر از فراجا و بسیج از امنیت انتخابات حفاظت کردند.

وحیدی همچنین بیان کرد: ۲۰۰ هزار نفر ناظر شورای نگهبان بودند. در مرحله اول ۳۷ هزار و در مرحله دوم ۶۶ هزار نفر از نمایندگان نامزدها در وزارت کشور، فرمانداری و بخشداری ها حضور داشتند. کمترین پرونده قضایی در این مرحله ایجاد شد. همه فرایندهای انتخابات به خوبی رصد شد. بیش از ۶۱ میلیون نفر وادج شرایط رای دادن بودند که بیش از ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار و در مرحله دوم بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رای اخذ شد که ۴۹.۸ درصد مشارکت در مرحله دوم رقم خورد.

وی آرامش سیاسی، امنیت انتخابات، برگزاری بی طرفانه انتخابات، اجرای تبلیغات در فضایی اخلاقی، دقت و صحت اجرای انتخابات، اطلاع رسانی عمومی، افزایش ۲۵ درصد رای دهندگان در مرحله دوم را از ویژگی های این انتخابات عنوان کرد.

وی در پایان با تشکر از نهادهای درگیر برگزاری انتخابات، گفت: تشکر خاص خود را خطاب به رهبری معظم انقلاب اعلام کنم. وقتی همه در اندوه شهادت رئیس جمهور بودند، فرمایش و رهنمودها و صلابت شما و حضور حماسی مردم، بار دیگر شکوه مردم سالاری دینی و صلابت نظام را نشان داد.

قرائت متن حکم ریاست جمهوری «پزشکیان » توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب

حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد.

متن حکم به شرح زیر است؛ 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیةالله فی العالمین

سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛

آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت.

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمامْ‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است.

نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمونهای مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است.

اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. والسلام علی عبادالله الصالحین  سید علی خامنه‌ای  ۷/مرداد ۱۴۰۳

رئیس جمهور: زمان پاسخگویی به مردم از امروز آغاز می شود

مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران یکشنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۳ - پس از تنفیذ و دریافت حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب اسلامی که طی مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدا به ویژه سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: به روان پاک روسای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستم. همچنین سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود.

رئیس جمهوری اظهار کرد: اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند؛ منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می‌شود؛ مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد. آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید به طرف آن حرکت کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: آنچه که چشم انداز نظام جمهوری اسلامی است، ایرانی را تصویر می‌کند که در آن ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین‌الملل است.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز ما کشوری توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، امن، مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارنگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت، برخوردار از سلامت، رفاه، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب، فعال،  مسئولیت پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفای ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل، الهام بخش، فعال و موثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیش و پویای فکری و اجتماعی و تاثیر بر همگرایی اسلامی و منطق‌هایی بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و نهایتاً دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است.

وی عنوان کرد: آنچه که چشم انداز نظام را بر ما مسئولان مشخص می‌کند، دولت و حکومتی قدرتمند را تصویر می‌کند که بار سنگین رفتن را بر اساس قانون و چارچوب‌های قانونی بر دوش ما قرار می‌دهد و ما مسئولیم به این طرف حرکت کنیم. اصول اول دوم و سوم قانون اساسی بر اساس همین چهارچوب‌هایی است که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند. ما تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از بحران‌ها و تنگناهای پیش روی کشور گذر کنیم و به امیدها و انتظارات حق مردم پاسخ دهیم. جامعه‌ای که همگرا و قانون مدار است می‌تواند شاهد قدرتمندتر شدن حاکمیت باشد و قدرت‌یابی بیشتر جامعه را آماده کند و نقش مشترک و تعاملی این دو را برای پیشرفت و توسعه کشور رقم بزند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: من و دولت آینده رسالت و مسئولیت‌مان برای رسیدن به این چشم انداز، تعهد به چشم اندازی است که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند، سیاست‌های کلی است که ایشان ابلاغ فرمودند و قانون برنامه است که در مناظرات نیز بر آن تاکید کردم.
اگر ما بپذیریم که به چشم انداز عمل کنیم و هم‌قسم شویم که چهارچوب‌های سیاست‌های کلی رهبری را در اجرا عملیاتی کنیم، کشور ما به جایی خواهد رسید که برترین، بهترین و بالاترین خواهد بود.

پزشکیان افزود: این قدرتی است که وجود دارد و ما می‌توانیم به اینجا برسیم و این موضوع جز با همگرایی، وحدت و انسجام ملی امکان‌پذیر نیست و در حقیقت در قرآن خداوند می‌فرمایند که این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که می‌تواند ما را به آنجایی که لیاقت و شایستگی آن را داریم برساند. آنچه که ما را از رفتن باز می‌دارد و باید مواظب باشیم، هوای نفس است؛ تمام اختلافاتی که وجود دارد به خاطر هوای نفس است؛ چراکه راه که روشن و سیاست مشخص است و اگر ما در چهارچوب این سیاست و آن چشم انداز حرکت کنیم باید در جایی می‌بودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم؛ در نتیجه این وحدت و انسجام است که می‌توانند ما را به آن جایگاه اصلی برساند.

وی با بیان اینکه «مسئله بعدی پشتوانه مردمی و رضایت مردمی است»، اظهار کرد: دلیل اینکه ما درست خدمتگزار خواهیم بود یا نه این است که آیا مردم از از ما راضی خواهند بود یا نه. ما باید برای خودمان و مجریان و مسئولان دو نوع رفتار را در قبال مردم بر اساس سیاست‌ها، چشم اندازها و برنامه‌ها در نظر بگیریم؛ نخست، من به عنوان مسئول باید با تمام وجود به مردم محبت کنم و عشق بورزم؛ حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌فرمایند که در مقابل مردم نایست؛ خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما همه مدیران مسئولان و وزرایی باشند که ما انتخاب می‌کنیم و ما باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم؛ این رفتار شخصی و باور ماست.

رئیس جمهوری ادامه داد: در بخش دوم، نوع حکومت و برخورد ما در قضاوت‌ها و عمل‌ها است که حضرت علی (ع) در دستورش به مالک اشتر مردم و خدا را در یک طرف می‌گذارند و مالک و دار و دسته و قوم و خویش را در یک طرف دیگر قرار می‌دهند و می‌گویند بین این دو با انصاف عمل کن؛ آنچه که ما بارها بر آن تاکید کردیم چه در سلامت شغل جایگاه و تقسیم منابع مراعات انصاف جزو اصولی است که باید بر آن پایبند باشیم و با مردم باید بر اساس انصاف رفتار کنیم و این را سرلوحه زندگی و رفتار خودمان قرار خواهیم داد.

پزشکیان تاکید کرد: در خدمت مقام معظم رهبری به مردم قول می‌دهیم و تعهد می‌کنیم که برای این مردم جز انصاف و عدالت راه دیگر را نپوییم؛ قول می‌دهیم و وعده می‌دهیم که با تمام وجود به مردم خدمت کنیم و قول می‌دهیم که در راه شهدا و کسانی که برای این کشور زندگی خود را کف دست گذاشتند و در راه این مملکت جان خود را دادند، تا پای جان بایستیم و تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم عزت و افتخار را به کشور خود بازگردانیم و این جز با اتحاد، قانون گرایی و وحدت امکان‌پذیر نیست. ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازها، مشکلات و غدغه‌های مردم عزیز کشورمان باشیم و اینجا در خدمت مقام معظم رهبری اعلام می‌کنم که پایبند به این حرف‌ها و گفته‌ها خواهم بود.

وی گفت: در پایان مجدداً از محضر مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنان خواهانم برای پیشبرد سیاست همگرایی و اجماع در حکمرانی، به یاری خداوند دولت وفاق ملی را که به وجود خواهد آمد، کمک کنند و در مسیر پاسخگویی به خواسته‌های به حق جامعه متکثر همچنان حمایت خود را از ما دریغ نفرمایند. موفقیت دولت در پاسخ مناسب به انتظارات مردم و ضرورت تحول و اصلاح امور کشور، توفیق نظام و نشانه دوراندیشی و اقتدار رهبری معظم انقلاب است. همچنین از نظام حکمرانی کشور، نخبگان، نهادهای مدنی، جریانات سیاسی و یکایک ملت شریف و بزرگوار ایران می‌خواهم که دست به دست هم دهیم تا فضای احیای نشاط و امید و اعتماد امروز مردم برای آینده ایران پایدار و ماندگار بماند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه خاک پای ملت هستم و می‌کوشم فرزند خلفی برای ملت باشم، گفت: از رهبری معظم انقلاب و ملت بزرگوار ایران که همچنان خالق فرصت‌های نو برای سربلندی ایران هستند، می‌خواهم که مرا یاری کنند تا بتوانم بخشی از رنج‌های مردم و نگرانی‌ها برای ایران را کم کنم؛ من همچنان شریک دردهای مردم و پوینده راه پیشرفت و اعتلای ایران خواهم بود.

پزشکیان در پایان اظهار کرد: از شورای محترم نگهبان و سرپرست ریاست جمهوری برادرمان آقای مخبر و وزیر کشور که نقش عمده‌ای در برگزاری انتخابات بر عهده داشتند تشکر می‌کنم؛ سپاسگزار شخصیت‌های ملی و جریانات سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب، تحول‌خواه، زنان، جوانان و مردان عزیز در سراسر ایران و ایرانیان خارج از کشور هستم که با حضور موثر خود بر میزان مشارکت ملت در انتخابات و ابراز جمهوریت نظام افزودند و مسئولیت جدیدی در برابر همه کارگزاران کشور نهادند. خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه