اخبار داغ

فرشید رضایی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

جزئیات کامل تب دانگی؛ هر بار ابتلا به تب دانگ می تواند شدیدتر از نوبت قبلی باشد

جزئیات کامل تب دانگی؛ هر بار ابتلا به تب دانگ می تواند شدیدتر از نوبت قبلی باشد
مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت با تاکید بر اینکه هر بار که بیماری دانگ بروز می یابد نسبت به نوبت قبلی ممکن است شدید تر باشد، توصیه کرد: مسافران بین المللی که به کشورهای مختلف سفر میکنند باید از نحوه مراقبت از خودشان در برابر گزش پشه آگاهی و مهارت داشته باشند. 

فرشید رضایی مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه ویروس تب دانگ که بیش از صد سال است در دنیا گسترش یافته و امروزه بیش از نیمی از جمعیت دنیا به نوعی در معرض ابتلا به آن هستند یکی از انواع ویروس هایی است که از طریق یک پشه ی خاص می تواند به انسان منتقل شود، اظهار کرد: هر چند بسیاری از کسانی که توسط پشه ی ناقل آلوده مورد گزش قرار بگیرند به صورت بی علامت یا خیلی خفیف به تب دانگ مبتلا می شوند، در برخی افراد بیماری حاصل از این ویروس به شکل یک بیماری تب دار به همراه بدن درد تظاهر می یابد.

پس از هر بار ابتلا به یک نوع ویروس دانگ، احتمال ابتلا به سایر انواع وجود دارد

وی افزود: پس از بروز تب و سایر علایم سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس آنتی بادی (پادتن) مخصوصی می سازد و در خون رها می کند که در برابر ابتلا مجدد به آن ویروس بسیار جلوگیری کننده و مصونیت طولانی مدت می دهد. البته این بدان معنی نیست که یک نفر دیگر بطور کامل در برابر بیماری دانگ ایمن می شود، چون ویروس دانگ به اصطلاح یک خانواده ۴ نفره دارد که یک انسان در بازه زمانی مختلف با سفر به مناطق مختلف دنیا ممکن است انواع چهارگانه ی ویروس را تجربه کند و هر بار علایم بیماری دانگ بروز می نماید، هر چند پس از هر بار ابتلا دیگر به آن نوعی که یکبار مبتلا شده، مبتلا نخواهد شد و یکی دیگر از انواع ویروس دانگ را خواهد گرفت.

هر بار ابتلا به تب دانگ می تواند شدیدتر از نوبت قبلی باشد

 

مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت با تاکید بر اینکه هر بار که بیماری دانگ بروز می یابد نسبت به نوبت قبلی ممکن است شدید تر باشد، توصیه کرد: مسافران بین المللی که به کشورهای مختلف سفر میکنند باید از نحوه مراقبت از خودشان در برابر گزش پشه آگاهی و مهارت داشته باشند. 

وی ادامه داد: پشه ناقل این بیماری که پشه آئدس نامیده می شود دارای دو نوع مختلف است که یکی با منشا باستانی از آفریقا به نام آئدس اجیپتی که بدلیل علاقه اش به انسان و محیط زندگی انسان به سگ خانه زاد نیز معروف است و در حال حاضر در برخی شهرهای سواحل جنوبی کشورمان وارد شده است و دومی نیز با منشا آسیای جنوب شرقی به نام آئدس آلبوپیکتوس که بدلیل راه های سفید روی بدن به ببر آسیایی نیز شهرت دارد و در حال حاضر در برخی شهرهای شمالی کشورمان شناسایی شده است.  

رضایی با اشاره به اینکه متوسط عمر یک پشه را می توان حدود یک ماه در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: با فرض آنکه در طول آن یکماه، پشه ماده می تواند در صورت جفتگیری موفق، تعداد ۱۰۰ تا ۴۰۰ تخم در هر نوبت تخمگذاری نماید.

وی اضافه کرد: بر اساس گرما و رطوبت و مناسب بودن هوا این اعداد می توانند کمتر یا بیشتر شوند، زیرا زمان بلوغ از تخم به شفیره و پشه بالغ می تواند در تابستان و باران کافی، کوتاه تر و سریعتر طی شود و جمعیت پشه ها بیشتر شود. البته با گرم شدن زمین پشه ها از مناطق استوایی زمین به سمت مناطق معتدل تر گسترش یافته اند، بطوریکه در ده سال اخیر ترکیه و گرجستان نیز میزبان هر دو نوع مهاجم این پشه بوده اند.

وی بیان کرد: برخی افراد به خطا گمان می کنند این ویروس از طریق سطوح آلوده منتقل میشود و گرمای هوا مانع از گسترش آن می شود در حالیکه اینگونه نیست و این ویروس اساسا از راه نیش پشه آئدس منتقل می‌شود و از راه تنفسی و سطوح آلوده و جنسی منتقل نمی‌شود و خوشبختانه انتقال  فرد به فرد نیز ندارد. 

دوره تب دانگی حدود ۲ تا ۷ روز طول می کشد

به گفته 

مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت؛ پس از ورود ویروس به بدن فرد، چند روز زمان لازم است تا ویروس به اندازه کافی تکثیر یابد و علایم بیماری ظاهر شوند. این دوره ی بی علامت که ویروس بطور بی صدا در حال تکثیر است را دوره کمون یا نهفتگی می نامند که چیزی بین ۴ تا ۱۰ روز بطول می انجامد. اگر پس از دو هفته از بازگشت و آخرین برخورد احتمالی مسافری (بعنوان مثال در امارات متحده عربی) علامتی نمایان نشد یا بیماری رخ نداده است یا بیماری بدون علامت بوده است، اما در صورت بروز علایم، بیماران باید بدانند که دوره تب حدود ۲ تا ۷ روز طول می کشد و عموما بدون مشکل و عارضه ای بهبود می یابند.

وی با بیان اینکه مسافرانی که پس از قطع تب بهبود نیافته اند وارد مرحله ی هشدار خواهند شد، عنوان کرد: مرحله هشدار در برخی افراد رخ خواهد داد و نشانه شدید شدن بیماری است و ویزیت پزشک لازم دارد؛ زیرا مایع درمانی تزریقی باید انجام شود. علایم هشدار در زمان فروکش تب شامل درد شدید شکم، استفراغ پایدار و مکرر است که بیشتر در کسانی دیده می شود که قبلاً سابقه ابتلا به تب دانگ را داشته اند، مثلاً سفرهای بین المللی متعدد داشته و قبلاً با یکی از انواع ویروس دانگ آلوده شده اند. 

برای مقابله با تب دانگ باید از تکثیر پشه‌ها و گزش آن‌ها جلوگیری کرد

رضایی در پایان با بیان اینکه برای مقابله با این بیماری سه کار می شود انجام داد که با مشارکت مردم و نهادهای دولتی و خصوصی قابل انجام است، گفت: یکی از کارها جلوگیری از تکثیر پشه در خانه و محلات و ساختمان ها و معابر است و دیگری کارهایی است که از گزش احتمالی پشه ها جلوگیری می کنند و مورد سوم نیز کارهایی است که پس از بیمار شدن باید انجام داد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه