اخبار داغ

تاجیک در گفتگو با دانا:

تلاش نتانیاهو برای نگه داشتن آمریکا در منطقه/ آمریکا به غلط امنیت رژیم صهیونیستی را به امنیت ملی خود پیوند زده است

تلاش نتانیاهو  برای نگه داشتن آمریکا در منطقه/ آمریکا به غلط امنیت رژیم صهیونیستی را به امنیت ملی خود پیوند زده است
کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا با وجود تمام گرفتاری های داخلی و خارجی، بار سنگین رژیم صهیونیستی را هم بر دوش خود حمل کند.

نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به چشم انداز سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا گفت: مسئله اوکراین یکی از اولویت های حال حاضر آمریکا است، به طوری که هدف آمریکا در موضوع اوکراین این است که روسیه را تضعیف کند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه روس ها اشتباهاتی داشتند که زمینه ساز دستاورد برای آمریکا بوده است، ادامه داد: اگر روس ها عاقلانه تر عمل می کردند شایدمعادلات امروز اوکراین و روسیه رقم نخورده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در حال حاضر این جنگ برنده نظامی ندارد، عنوان کرد: به دلیل ماهیت این جنگ که بیشتر با کمک غرب و به ویژه آمریکا در حال ادامه یافتن است، به محض اینکه این کمک ها کم شود اوکراین موقعیت کنونی خود را از دست خواهد داد و در نتیجه روس ها پیروز خواهند شد.

تاجیک با اشاره به اینکه چنانچه در انتخابات پیش روی آمریکا جمهوری خواهان اداره کشور را در دست بگیرند می تواند روند کاهش کمک به اوکراین آغاز شود، تصریح کرد: جمهوری خواهان حاضر نخواهند بود این میزان سرمایه گذاری و دخالت را در اوکراین داشته باشند و همین امر شرایط را برای این کشور تغییر خواهد داد.

وی گفت: در حقیقت جنگ اوکراین یک جنگ استراتژیک نیست بلکه یک دستاویزی است در حوزه سیاست خارجی برای ایالات متحده تا از این طریق روسیه را تضعیف کند.

تلاش اسرائیل برای نگه داشتن آمریکا در منطقه

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه سیاست های ایالات متحده در خاورمیانه عنوان کرد: برای بررسی سیاست های آمریکا در خاورمیانه باید به بیش از سه دهه قبل برگردیم که از ماجرای بهار عربی در زمام اوباما ، آمریکا توانست بهار عربی را به ویژه در مصر مدیریت کند.

وی ادامه داد: با درگیری سوریه در بهار عربی و پیوندش با جنگ های داخلی، آمریکا تلاش کرد برای دستیابی به شرق آسیا و چین، منابعش را کمتر در خاورمیانه خرج کرده و به سمت چین و کنترل آن حرکت کند.

تاجیک گفت: آمریکا در این مقوله نیازمند بود که حفظ امنیت منطقه را به اسرائیل برون سپاری کند برای این کار نیاز بود به عادی سازی روابط بین اسرائیل و دنیای عرب اقدام کند، دنیای عربی که از بهار عربی ترسیده بود و نیازمند بود تا این بحران را از سر بگذراند.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا دنبال این بود که با این ترتیب روابط عادی سازی شدت پیدا کند، گفت: همه معادلات با قضیه 7 اکتبر به هم ریخت، در دوران پسا 7 اکتبر معادلات امنیتی منطقه را به گونه دیگری باید در نظر بگیریم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: قرار بود آمریکا به جنوب شرق آسیا رفته و امنیت غرب آسیا را به اسرائیل بسپارداما بعد از 7 اکتبر به این رسیدیم که اسرائیل حتی در تامین امنیت خودشان هم احساس عجز می کنند و علاقه مند هستند که پای آمریکا را در منطقه محکم حفظ کنند.

تاجیک با اشاره به اینکه اسرائیل تلاش می کند آمریکا را به بهانه های مختلف در مسئله خاورمیانه فعالانه نگه دارد تاکید کرد: قبل از 7 اکتبر نیز در محافل دانشگاهی و علمی این بحث مطرح بود که اسرائیل تمایلی به ترک منطقه از سوی آمریکایی ها ندارد، که این دیدگاه بعد از 7 اکتبر و آسیب پذیری اسرائیل و ضعف گنبد آهنین که مزیت نسبی رژیم صهیونیستی در منطقه به شمار می رفت، به سرابی دست نیافتنی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه آمریکا به غلط امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی را به امنیت ملی خود پیوند زده است، گفت: این مسئله امروز باعث شده است که آمریکا با وجود تمام گرفتاری های داخلی و خارجی، بار سنگین رژیم صهیونیستی را هم بر دوش خود حمل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا ادامه داد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این سفر به دنبال آن بود که از آمریکا برای جنگ با حزب الله امکانات مالی و لجستیکی بگیرد اما این سفر موفق نبود و بعد از بازگشت این احساس به او دست داد که در حال از دست دادن زمان است و باید کاری کند که آمریکا لاجرم درگیر منطقه شود نه اینکه به خواست نتانیاهو و یا احتمال حمله شدید ایران و حزب الله به اسرائیل، در منطقه حضور داشته باشد.

مسئله ما رودرویی با نظامی سیاسی آمریکاست نه احزاب آمریکا

تاجیک در ادامه با اشاره به انتخابات آتی آمریکا و احتمال پیروزی هر کدام از این دو حزب عنوان کرد: جمهوری خواهان در حقیقت نماینده بخش نظامی جامعه آمریکا و کارخانجات تسلیحاتی هستند تا با به هم ریختن اوضاع منطقه تسلیحات بیشتر به فروش برسانند در حالی که دموکرات ها راهبرد و سیاست های دیگری را دنبال می کنند بنابراین این دو سیاست یکی نیست.

وی با اشاره به سیاست های منطقه ای این دو حزب ادامه داد: تجریه گذشته نشان داده که جمهوری خواهان همواره به دنبال بازار عربستان برای فروش تسلیحات نظامی خود هستند از این رو به این کشور نزدیک می شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که مسئله ما رودرویی با نظامی سیاسی آمریکاست نه احزاب آمریکا عنوان کرد: اگر می توانستیم در تدوین استراتژی خود در قبال آمریکا به گونه ای عمل کنیم که با یک حزب بتوانیم کار کنیم، در چرخش قدرت حزبی که می توانستیم با آن لابی کنیم مورد استفاده قرار می گرفت کمااینکه عربستان و امارات در این زمینه هزینه های بسیاری را انجام می دهند.

تاجیک گفت: در چنین شرایطی با تغییر قدرت در آمریکا می توانیم از ظرفیت های استراتژیک بهره برداری کنیم، فضای اختلافی بین احزاب آمریکا می تواند فرصت لابی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه