اخبار داغ

گزارش دانا از دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

گزارش دانا از دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ موافقان و مخالفان  چه گفتند؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات، وزیر پیشنهادی اقتصاد و وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی (یکشنبه 28 مرداد1403)  آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

گزارش زنده دانا از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران بررسی شد و رئیس‌جمهوری به مدت ۱۵۰ دقیقه برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی فرصت داشت که در دو نوبت به دفاع از برنامه‌های دولت پرداخت و بخش بیشتر وقت خود را هم برای دفاع از برنامه ارائه شده به نمایندگان موافق داد.

پس از آن مجلس با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق که با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود، به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران پرداختند که صلاحیت وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.

بر همین اساس ابتدا صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد رسیدگی قرار گرفت؛ نماینده‌ای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت نکرد، لذا وزیر پیشنهادی در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای به تشریح برنامه‌های خود پرداخت؛ سپس نوبت به بررسی صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید؛ بعد از اظهارات دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف، وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را تشریح کرد.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن مجلس

در ابتدای این جلسه، ابراهیم رضایی نظر کمیسیون امنیت ملی درباره خطیب را قرائت کرد و گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق و استماع پاسخ‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت اطلاعات دانست.

همچنین ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون خود درباره بررسی برنامه‌ها و سوابق حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام خطیب در دو جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای ارائه برنامه‌های خود حضور یافت و رئوس برنامه‌های خود را ارائه کرد که برنامه‌های وی مبتنی بر ادامه مسیر تحولی بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرایی خطیب در حوزه اطلاعات، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی انطباق دارد و در نهایت ما جمع‌بندی کردیم و اعضای این کمیسیون خطیب را فردی شایسته و توانمند برای تصدی وزارت اطلاعات تشخیص دادند.

 

زارعی مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات: من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است

مجتبی زارعی نماینده تهران ری و شمیرانات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار کرد: قبل از مخالفت با حجت الاسلام خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که نه شعار دموکراسی و سکولاریسم سر داد و به هیچ تشکیلاتی بدهکار نیست و به امیرالمومنین بدهکار است.

وی افزود: رئیس جمهور به حق و عدل ارجاع داده است؛ مقام و جناح در تفکر آقای پزشکیان اثر نداشته است. درود بر پزشکیان که به جای آقای جهانگیری دکتر عارف را معرفی کرد؛ مگر فراموش کردیم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را؟ با توزیع رانت نمی‌شود جامعه علوی درست کرد.

زارعی همچنین با اشاره به برخی انتصابات رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور اول به خودش خدمت کرده که به رادیکال‌ها پست نداد و ثانیاً به ایران خدمت کرده است.

 

خطیب در جلسه رای اعتماد: وزارت اطلاعات مطابق برنامه هفتم توسعه‌ برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه های خود برای این وزاتخانه اظهار کرد: ضمن تشکر صمیمانه از رییس‌جمهور محترم برای انتخاب و معرفی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از روسای نیروهای مسلح و تمامی جبهه انقلاب تشکر می‌کنم. همچنین از آقای زارعی به علت حمایت از دستگاه اطلاعاتی و دولت وفاق ملی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم. نمایندگان محترم باید به تکلیف قانونی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید. همچنین مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

خطیب تاکید کرد: امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد با این همه جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند سبحان و تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و همراهی مستمر مردم و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و نیروهای مسلح آن توانستند قدرتمندانه بر توطئه‌ها فایق آیند و امنیت و یکپارچگی کشور را تامین کنند و ان‌شاءالله این روند ادامه خواهد داشت.

 

جباری موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات: خطیب شخصیتی فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جریانی تعلق ندارد

احمد جباری نماینده بندر لنگه در مجلس  به عنوان موافق حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:‌ در برهه حساس و خطیری از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار و صهیونیست‌ها قرار داریم که با جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مصادف شده است.

وی وزارت اطلاعات را یکی از وزراتخانه‌های مهم و حساس کشور دانست و اظهار کرد که وزارت اطلاعات از امنیت جامعه و کشور و امنیت اقتصادی و اجتماعی و توسعه و بالندگی کشور دفاع می‌کند.

 

بروجردی موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات: بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست

علاء‌الدین بروجردی در موافقت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که وعده صادق را محقق کرد و طبق وعده دوران تبلیغات انتخاباتی در معرفی کابینه، وفاق ملی را پیاده کرد.

وی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن مجلس

روند بررسی صلاحیت عبدالناصر همت وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن مجلس آغاز شد.

 

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

فاطمه مقصودی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، نظر کمیسیون اقتصادی درباره برنامه‌ها و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت و گفت: اعضای این کمیسیون همتی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت اقتصاد دانستند.

 

قالیباف: تقسیم وقت رئیس‌جمهور بین نمایندگان طبق آیین‌نامه بود

محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات مجتبی زارعی درباره مدیریت جلسه روز گذشته صحن مجلس، گفت: دیروز بر اساس ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس عمل شد که در این ماده به صراحت نوشته شده است که رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین می‌کند، می‌توانند به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ دهند و این عین متن آیین نامه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این به این معناست که هر کسی را که رئیس‌جمهور تشخیص داد می‌تواند از فرصت رئیس جمهور استفاده کند. البته دیروز چون مدیریت جلسه با من بود اعلام کردم که وقت کمتر از ۵ دقیقه داده نشود، بنابراین ما طبق آیین نامه عمل کردیم.

 

صمصامی مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد: نمایندگان محترم، ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطاست

حسین صمصامی نماینده مخالف برنامه‌های عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان محترم، ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطاست. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نمایندگان ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی نام بردند و کارآمدی یکی از آنها بود. آقای همتی در دوران تصدی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی نمی‌گیرند بلکه مدیریت ضعیف ایشان منجر به بحران‌های جدی در جامعه شده است.

وی عنوان کرد: ایشان به عنوان رئیس بانک مرکزی اختیارات خاص از سران قوا داشتند که ماحصل این اختیارات ویژه این شد که شرایط کشور با این مجوز خارج از روال قانونی با چالش‌های بیشتری مواجه شد. در حوزه بانکی ورود به حوزه بانک آینده یکی از اقدامات بود که اقدامات نامتعارف از بانک تات و سو استفاده از سرمایه گذاران کلان در نهایت ادغام بانک تات با چند بانک و مؤسسه متخلف دیگر خاتمه یافت.

 

حسینی موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد: «همتی» پس از خروج از برجام ذخیره ارزی کشور را حفظ کرد

سید شمس‌الدین حسینی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: آقای همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرد که این مورد برای ما خیلی ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین کسی به اقتصاد ایران آگاه تر است. سابقه اجرایی ایشان به عنوان رییس بیمه و رییس کل بانک مرکزی نیز بسیار قابل اهمیت است. ایشان ۱۹ ماه در جبهه نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست.  از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه ۲ درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد.  باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

 

زنگنه مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد: همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در برابر خداوند و ملت ایران مسئول هستیم و باید به آنچه گفته‌ایم، عمل کنیم و به رهبر انقلاب قول داده‌ایم که به آقای پزشکیان کمک کنیم. کمک این نیست که همه مجیزگوی دولت باشیم و خطایی که در چهار سال پیش انجام داده‌ایم تکرار کنیم و اگر تجربه ضروری است چرا ۴ سال قبل چیزی نگفتند.

وی با طرح این موضوع که ما باید بر اساس شاخص‌ها صحبت بکنیم، افزود: عملکرد گذشته، تفکرات، تناقض در حرف‌ها و برنامه‌های آتی ۴ شاخص من است. تورم در سال ۹۶ نه درصد، در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در اردیبهشت با ۴۶ و نیم درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد.

نماینده تربت حیدریه که با استناد به برنامه هفتم توسعه مدیریت کنترل تورم را بر عهده بانک مرکزی دانسته و ادامه داد: اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

 

محمدبیگی مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد: «همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

فاطمه محمدبیگی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در  جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سخنانی به عنوان مخالف عنوان کرد: از آقای رئیس جمهوری به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما درباره آقای همتی معتقدم که ایشان در سال ۹۵ یکی از اهداف‌شان را مبارزه با نجومی بگیران معرفی کردند اما وقتی در سمت خود نشستند، مدیران نجومی بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدین عملا نبود و این نشان می‌دهد که ایشان در موضوع فساد ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

وی افزود: همچنین توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه و منع معاونان و مدیران از پاسخگویی به خبرنگار بخشی از عدم شفافیت ایشان است؛ همانطوری که بعدها در راستای عدم شفافیت آمار و ارقام در بانک مرکزی توسط ایشان صورت گرفت. همچنین دستور عدم انتشار آمار نرخ تورم از آذر ماه سال ۱۳۹۷ به این عدم شفافیت اضافه می‌کند.

 

موسوی موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد: اقدامات مثبت همتی برای مدیریت نرخ ارز/ وی برنامه جامعی دارد

سیدفرید موسوی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: همتی چهره ای نام آشنا برای اقتصاد و کشورمان است و در جامعه اقتصادی و علمی کشورمان همواره منشا خیر بوده و در عرصه های بین المللی نیز نقش آفرینی کرده است.

وی بیان کرد: همتی بیش از سه دهه خدمت صادقانه و بی وقفه در مناصب کلیدی کشور داشته است و زمانی که کارنامه وی را بررسی می کنیم الگویی از تعهد، تخصص و میهن پرستی را شاهد هستیم. خوشبختانه دولتی را پیش رو داریم که از فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، علامه طباطبایی و تهران هم به کارگیری کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کارنامه عبدالناصر همتی گفت: همتی در هر مسئولیتی که بر عهده گرفته منشا خدمات ارزنده برای کشور بوده است. وی مسئولیت های بسیار مهمی داشته و زمانی که در واحد مرکزی خبر مسئولیت داشت تمام عملیات و رخدادهای استان های مرزی و فداکاری های آنجا را پوشش تمام عیار داد و عملاً خدمات خود را از دوران دفاع مقدس آغاز کرد.

 

همتی در جلسه بررسی صلاحیت: اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش و همتی همگانی است

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز در محضر نمایندگان ملت حاضر شدم تا با قبول مسئولیت به تاسی از تأکیدات مقام معظم رهبری، اولویت امروز کشور که همان مسائل اقتصادی است را دنبال کنم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند «امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصاد قوی پیگیر و حساب شده مورد نیاز است.» با توجه به توصیه‌های معظم له، خود را موظف دیدم که با قبول این مسئولیت خطیر، تجربیات انباشته و یافته‌های علمی خود را در مسیر خدمت به مردم عزیز و کشورم قرار دهم.

همتی اظهار کرد: اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش و همتی همگانی است و بایستی با تمام قوا برای بهبود وضع اقتصادی کشور و مهم‌تر از همه، حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت. بر این مبنا با انتخاب دولت وفاق ملی دکتر پزشکیان برنامه پیشنهادی خود برای وزارت امور اقتصاد و دارایی با رویکرد جدید در اقتصادی کشور و اصلاح رویه‌های اقتصادی را تدوین و در کمیسیون‌های محترم مجلس طی چند روز اخیر عرضه کردم.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس

روند بررسی صلاحیت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس آغاز شد.

 

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه

ابراهیم رضایی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی پیرامون وزیر پیشنهادی امور خارجه، وی را حائز شرایط لازم برای تصدی این وزارتخانه دانستند.

 

احمدی سنگر مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه: شما برجام را احساسی تصویب گردید و عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید

محمدرضا احمدی سنگر نماینده مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: سالروز ورود آزادگان به سرزمین خود را تبریک عرض می‌کنم. در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اعتقاد ما بر این است که ایشان باید سوابق درخشان و اقتدار و صلابت لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: وقتی آقای عراقچی سرپرست تیم مذاکره کننده با کشورهای غربی بودند، بسیاری از موارد را رعایت نکردند. آقای عراقچی چه توافقی بود که آمریکا از برجام خارج شد و شما نتوانستید خارج شوید. ما زبان سیاست بلد نبودیم اما شما بلد بود و شما زبان مذاکره بلد بودید و ما نبودیم. چه نوشتید که پس از خروج آمریکا از برجام ایران بر تعهدات خود ماند. پس از اقدام راهبردی مجلس یازدهم کلی بهانه آوردید. در متن برجام دقت لازم نداشتید. نمایندگان عزیز ما برای دفاع از ملت و استمرار خون شهدا سوگند یاد کردیم که با هیچ کس تعارف نکنیم و در تأیید و رد فردی باید این نکات را رعایت کنیم. ما فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.

 

صباغیان بافقی: آقای عراقچی چرا یک قراردادی بستید که یک طرفه بود؟

محمد رضا صباغیان بافقی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه با انتقاد از عملکرد عراقچی در مذاکرات برجام گفت: آقای عراقچی چرا یک قراردادی بستید که یک طرفه بود؟

 

آزادی خواه موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه: عراقچی ادامه وزارت کسی نیست و مستقل از هر فرد و جریانی است

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار کرد: سیاست گذاری کار وزیر نیست و اگر ما به سیاستگذاری‌ها ایراد داریم، سیاستگذاری‌ها در جای دیگر است و وزیر فقط مجری است.

وی بیان کرد: عراقچی که وزیر نبوده است، بلکه وی عضو یک تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بوده است و اگر ما در حوزه سیاستگذاری‌ها مسئله و ابهامی داریم، باید به جای دیگری ایراد بگیریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عباس عراقچی در ۸ سال دوران دفاع مقدس و در جبهه‌ها مشغول به خدمت بوده است و وی بیگانه از ایثار و شهادت و جبهه نیست.

 

 

ثابتی مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه: هر کدام از شما برجام را خوانده باشید،ممکن نیست به عراقچی رای دهید

 امیرحسین ثابتی مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اول از برخی از دوستان گله دارم که برای رأی آوردن برخی از وزرا از جمله آقای عراقچی این روزها بازی خطرناکی را شروع کردند می‌گویند رأی دهید مگر نمی‌دانید یک نفر گفته است که آقای عراقچی باید وزیر بشود.

وی ادامه داد: این چه بازی خطرناکی است که عده‌ای شروع کرده‌اند و متوجه عواقب آن نیستند. خود آقا فرمودند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند. نماینده‌ها باید به وظیفه و تشخیص خودشان عمل بکنند.

ثابتی تصریح کرد: اگر این‌طور است که باید به همه وزرا رأی دهیم مجلس را تعطیل کنید. عده‌ای به اخبار در گوشی و پنهان متوسل می‌شوند که این‌ها تکذیب هم می‌شود و یکی از آن‌ها راجع به برجام بود، عده‌ای در سال ۹۷ برای تبریک گفتن به برجام از هم سبقت می‌گرفتند و حضرت آقا گفتند این تبریک گفتن معنی ندارد.

 

ظهوریان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه: عراقچی مواضعی در گره زدن زندگی مردم به بیگانگان دارد

میثم ظهوریان ابوترابی نماینده مشهد و کلات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطالب من ناظر بر مواضع ناپخته آقای عراقچی در مسائل اقتصادی و سیاسی است. در دوره‌ای که معاون وزارت امور خارجه بود، مواضعی داشت که زندگی مردم را به اراده بیگانگان گره می‌زد. او بارها گفته بود که باید fatf حل شود تا بتوانیم مذاکره با اروپا را ادامه دهیم.

وی افزود: عراقچی گفته بود مساعدت اروپا بستگی به پذیرش fatf از طرف ایران دارد و برای عبور از تحریم باید به fatf بپیوندیم و fatf هیچ خطری ندارد. آنچه که الان در مورد ایران مطرح است، این است که تفاهمنامه ۴۱ بندی fatf که توسط آقای طیب‌نیا بسته شده است و ۳۹ بند آن را ایران اجرا کرده و صرفاً دو موافقتنامه پالرمو و سی اف تی باقی مانده است.

 

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تمام شد

با اعلام محمدباقر قالیباف، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) صلاحیت حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات و عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را بررسی کردند.

همچنین بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه ناتمام ماند و ادامه رسیدگی به آن به جلسه نوبت عصر امروز موکول شد.

جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.

 

آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی دولت چهاردهم

با اعلام محمدباقر قالیباف، چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر یک شنبه آغاز شد.

 

قوامی موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه: بدون انجام دیپلماسی اقتصادی به دور تسلسل خواهیم رفت

هادی قوامی نماینده موافق برنامه‌های عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه عصر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در برنامه دکتر عراقچی فقط به بخشی که مربوط به تأمین منافع ملی و حفظ و ارزش ثروت ملی هست، اشاره می‌کنم که یکی از مأموریت‌های اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم است.

وی عنوان کرد: طبیعتاً بدون انجام دیپلماسی اقتصادی دیگر برنامه‌ها ما را به دور تسلسل خواهد رساند. وزارتخانه‌های ما لحاظ اقتصادی ندارند و از آقای عراقچی تقاضا دارم حتماً موضوع اقتصادی را در سفارتخانه‌ها لحاظ کنند تا بتوانیم فرصت‌های خود را به قوت تبدیل کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: این تاکید مقام معظم رهبری هم هست که دیپلماسی اقتصادی را به ضرورت تبدیل کنم. با تعامل با بازارهای جهانی به صورتی عمل کنیم که لحاظ اقتصادی را مدنظر قرار دهیم و حتماً در سفارتخانه‌ها یک فرد با نگاه گسترش بخش خصوصی به کار بگیریم تا اقتصاد در بحث استاد بالادستی محقق شود.

 

متکی موافق وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد

منوچهر متکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: توفیق داشتم از اول ورود آقای دکتر عراقچی به وزارت خارجه و ورودشان به بخش بین‌الملل به عنوان همکارشان با معاون امور بین‌الملل با هم کار بکنیم. من توفیق داشتم اولین حکم معاونت اداره و ریاست اداره مجامع بین‌المللی را برای ایشان صادر کنم و ایشان در یک ماموریتی موفق به سفر به جده شده و توافقی را که به تازگی بین آقای دکتر ولایتی و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در تاسیس اولین نماینده یک کشور خارجی و سفیر کشور دیگر نزد سازمان کنفرانس اسلامی بود را انجام بدهد. ۱۴ سال بعد موقعی که من مسئولیت وزارت خارجه را داشتم حکم معاونت بین‌الملل را توفیق داشتم برای ایشان صادر بکنم.

وی ادامه داد: آقای عراقچی یک دیپلمات جامع الاطراف است که یک وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین المللی می‌شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را.  من موقعی که دولت آقای رئیسی شکل می‌گرفت و ایشان آقای امیرعبداللهیان را در بین گزینه های مختلف قرار داد، برایش مصاحبه کردم و گفتم که ایشان مناسب‌ترین گزینه هست و به شهادت رسید. امروز برای شما عرض می‌کنم به عنوان کسی که بیش از سی و اندی سال با وزارت خارجه مرتبط بوده است، در بین مجموعه ظرفیت‌های خوبی که ما در وزارت خارجه داریم من جامع تر و مطلع تر و به روزتر از آقای عراقچی ندیدم.

 

عراقچی در جلسه رای اعتماد: ما راه مقاومت و حمایت از فلسطین را گم نخواهیم کرد

سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه در جلسه بررسی صلاحیت خود و برنامه‌هایش برای تصدی وزارت امورخارجه در دولت چهاردهم، گفت: ۳۹ سال قبل که به عنوان دانشجویی جوان وارد دانشکده وزارت امور خارجه شدم، با خود پیمان بستم که همواره پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، و حافظ منافع ملی ایران باشم.

وی افزود: وزارت امور خارجه را سنگری جدید دیدم که باید در آن از امنیت و منافع این ملت با جان و دل دفاع کنم و در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنانی که همواره استقلال و سعادت این کشور را هدف قرار داده یا می‌دهند، بایستم. از همان زمان با خود و خدای خود، عهد بستم که وارد هیچ دسته و جناحی نشوم، و تنها یک دیپلمات وفادار به انقلاب و ملتم باقی بمانم.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس

روند بررسی صلاحیت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس آغاز شد.

 

کمیسیون بهداشت مجلس با صلاحیت ظفرقندی موافقت کرد

سلمان اسحاقی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سابق و برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وی را فردی مناسب برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

 

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت

احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سابق و برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی، وی را فردی حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

 

عباسپور مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت: ظفرقندی بیانیه‌هایی در حمایت از اغتشاشات امضاء کرده است

روح‌الله عباسپور در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: من به عنوان موافق کلیات برنامه آقای پزشکیان صحبت کردم اما این بدان معنا نیست که اگر در صورت وجود موردی از آن چشم‌پوشی کنم.

وی با اشاره به مشکلات بهداشت و درمان در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی دو فوریت افزایش ظرفیت پزشکی را تصویب کرد اما آقای ظفرقندی با این موضوع مخالف است که باید درباره آن توضیح دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای پزشکیان می‌گوید که هیچ وقت مطب نداشته و در بیمارستان‌های خصوصی درمان نکرده و کار درمان را در مراکز درمانی انجام داد تا برای خود تعارض منافع ایجاد نکند اما آقای ظفرقندی با وجود ریاست دانشگاه علوم پزشکی و ریاست مرکز آموزش و تحقیقات در بخش خصوصی حضور داشت و در بیمارستان‌های دولتی اقدام به تاسیس مطلب کرد؛ این جهت‌گیری‌ها با جهت‌گیری رئیس جمهور مخالف است.

 

شریعتی مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت: ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است

مالک شریعتی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: تخصص و توانمندی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است منتها این شرط لازم بوده و کافی نیست.

وی اضافه کرد: برخی از کارشناسان معتقدند که وزارت بهداشت لزوما توسط پزشکان خوب اداره نمی‌شود و امور مدیریتی است. سوابق جبهه و جهاد ایشان روشن است اما ملاک، حال فعلی افراد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص‌های ۱۲ گانه اعلامی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: آقای ظفرقندی یک فرد سیاسی است که مواضعش از کوی دانشگاه ۷۸، فتنه ۸۸ و حتی اتفاقات سال گذشته روشن است او از سران فتنه حمایت می‌کند که خط قرمز رهبری است و اغتشاشات ۱۴۰۱ را جنبش پاک قلمداد کرده است و حتی معتقد است که این اغتشاشات ناشی از اعتراض مردم تحت ستم است.

 

سنگدوینی موافق وزیر پیشنهادی بهداشت: بستر و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم/ جامعه پزشکی و نخبگان ظفرقندی را تایید کردند

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد: دکتر ظفرقندی را رئیس‌جمهوری معرفی کرده که خودش وزیر بهداشت و فوق تخصص جراحی قلب است و می‌فهمد. آقای ظفرقندی به مجلس می آید و حال حاضر خود را برای نمایندگان مجلس توضیح می دهد؛ اصل حال حاضر افراد است.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و نخبگان آقای ظفرقندی را تایید کردند. دکتر مرندی، خانم دستجردی و دکتر هاشمی ظفرقندی را تایید کردند. وزرای پیشنهادی مگر از مراجع امنیتی، وزرات اطلاعات و اطلاعات سپاه تاییدیه نگرفته‌اند؟

 

بیگدلی خدابنده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت: آمدم تا شهادت دهم همسنگر پدر شهیدم کاملا به مبانی نظام و اسلام معتقد است

احمد بیگدلی خدابنده، نماینده مردم زنجان در مجلس در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان عنوان کرد: امید کادر بهداشت و درمان و امید بیماران صعب العلاج، امید دانشجویان و امید مردم را از قطار انقلاب پیاده نکنید. وفاق ملی یعنی چه؟  وفاق ملی یعنی همه ما دست به دست هم بدهیم. به خون شهیدم قسم شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد. به ولایت فقیه مطلق التزام عملی دارد. ایشان مردم را دعوت می‌کرد برای مشارکت حداکثری و همگانی در پای صندوق های رای. در انتخابات ریاست جمهوری اگر التزام نداشت اپوزیسیون می‌شد.

وی ادامه داد: ایشان به تک تک پزشکان، تک تک کادر بهداشت و درمان انجمن‌ها  برای حضور در انتخابات تماس گرفتند. آقای دکتر پزشکیان خودشان متخصص امر بهداشت درمان هستند رئیس دانشگاه و وزیر بوده اند و چهار سال در همین مجلس تمام اصول بهداشت را دانسته‌اند. درمان در برنامه هفتم نیز موضوعات بهداشت و درمان را نوشتند. پس می‌دانند به چه کسی باید اعتماد کند. عزیزان  الان چشم کادر بهداشت و درمان به شماست. الان همکاران من در اتاق عمل گوششان به رادیو و چشمشان به تلویزیون است که شما به چه کسی می‌خواهید رای بدهید.

 

پاک‌مهر مخالف با وزیر پیشنهادی بهداشت: نعمت سلامت را نباید به بازی گرفت/ هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی کار بسپاریم

محمد پاک‌مهر نماینده بجنورد در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همکاران محترم اکنون صحبت از حوزه نظام سلامت و رأی اعتماد به سکاندار این وزارتخانه است، وزارتخانه‌ای که مسئولیت خطیر دارد و با جان و سلامت مردم سر و کار دارد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت عریض و طویل با طیف وسیعی از مأموریت‌ها و وظایف در حوزه نظام سلامت است. نعمت سلامت را نباید به بازی گرفت. بهداشت، آموزش‌، پژوهش، مهاجرت نخبگان و بیش از ۱۰۶۰ بیمارستان و هزاران خانه سلامت، طرح دارویار و ده‌ها موضوع دیگر، موضوع نظام سلامت است.

پاک‌مهر به کمبود پزشک عمومی و متخصص اشاره کرد و افزود: همه شما همکاران من در مجلس در حوزه‌های انتخابیه خود با معضلات نظام سلامت مواجه هستید و گله مندی‌ها به شما منتقل می‌شود. نیک می‌دانیم که وزارت بهداشت با جان مردم ارتباط دارد و همه مسئولیت‌های آن خطیر است.

 

علیمردانی موافق وزیر پیشنهادی بهداشت: «ظفرقندی» از تمام توان خود برای اداره وزارت بهداشت استفاده خواهد کرد

منصور علیمردانی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان عنوان کرد: گذر از چالش‌های بزرگ و معضلات، جدی است. ما از یک طرف در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دچار بحران‌های فراوان است و از طرف دیگر چالش‌های متعدد داخلی را پشت سر گذاشته‌ایم. تنها یک سال دیگر تا افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باقی مانده است و ما در برخی شاخص‌ها با اهداف این سند فاصله‌های بسیاری داریم. ما در آغاز گام دوم انقلاب و در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و در حوزه سلامت یک سند مهم بالادستی در اختیار داریم که سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: حوزه سلامت با مشکلات عمده‌ای نظیر کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، اسراف در استفاده از منابع و سوء استفاده از اختیارات قانونی روبرو است. در انتخابات اخیر آقای دکتر پزشکیان با تاکید بر عدالت، صداقت و احقاق حقوق ملت پیروز شد و اکنون کابینه او در معرض رای اعتماد ما نمایندگان مجلس است. این کابینه به اذعان همه سلایق و جریان‌ها شاکله سیاسی خاصی ندارد و اشخاص معرفی شده از سوی رئیس جمهور دارای صلاحیت و کارایی در حوزه خود هستند. همه ما در روزهای اخیر شاهد اعتراضات برخی جناح‌ها به ترکیب کابینه بودیم که تنها پاسخ رئیس جمهور به آن این بود که منتظر باشید تا کارشان را شروع کند. از حسنات وزیر معرفی شده بهداشت، مخالفان و موافقان گفتند و من تکرار می‌کنم برنامه‌های ایشان کاملا همسو و منطبق بر اسناد بالادستی است. گاهاً اسناد بالادستی دورنمای طولانی مدت برای این اهداف معرفی کردند. ایشان از طب ایرانی و جوانی جمعیت و اصلاح بیمارستان‌های دولتی و ارتقای آن‌ها حمایت کرده‌اند.

 

رضازاده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت: وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تجربه مدیریتی در نظام سلامت دارد

بابک رضازاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان به عنوان موافق اظهار کرد: آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که همچون خودش عدالت‌محور است؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم بدان معناست که از آن حمایت کنیم نه این‌که تنها وقتی به نفع‌مان باشد به حمایت بپردازیم.

وی با اشاره به سابقه ظفرقندی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: در ایامی که کشور با تنگناهای مالی از نظر تحریم روبه‌رو است آقای ظفرقندی به مدیریت کشور و مصارف نظام سلامت تاکید دارد همچنین خدمت رسانی به نیازمندان در حوزه بهداشت و درمان و توزیع عادلانه و مدبرانه منابع هم مورد تاکید ایشان است.

 

ظفرقندی در جلسه رای اعتماد: تلاش می‌کنیم مردم بجز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند

محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز آمده ام تا به عرصه مدیریت خطیری وارد شوم که با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی افزود: امروز آماده ام با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: به عنوان یک پزشک یاد گرفتم که حامی مردم باشم مردمی که علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت همچنان در برخی از نقاط کشور با کمبودها و محدودیت‌های جدی مواجه هستند.

 

بیشتر بخوانید:

صلاحیت همه وزرای پیشنهادی در دستگاههای ذیربط تایید شده است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه