اخبار داغ

تازه‌ترین اخبار اربعین؛

لحظه به لحظه با عاشقان اربعینی| بازگشت ۸۱ درصدی زائران اربعین/ خدمت رسانی مواکب تا ۲۵ صفر

لحظه به لحظه با عاشقان اربعینی| بازگشت ۸۱ درصدی زائران اربعین/ خدمت رسانی مواکب تا ۲۵ صفر
کسانی که در راه پیاده روی اربعین قدم گذاشته اند، به وصال معشوق رسیده اند و عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اربعین حسینی این قصه ناتمام و دل عاشقانی که رفته اند و توان دل کندن ندارند. سخت است دلت تنگ کربلا و حال و هوای اربعین در حرمش باشد و بخواهی و نشود که به زیارتش بروی.

این روزها مرزهای کشور شاهد حضور پرشور و شوق زائرانی بود که گرمای بالای 50 درجه و خستگی راه ذره ای از عشق و ارادت آنها بحث حضرت یار کم نکرد.

باید در پایانه های مرزی باشی و این حجم عشق را با چشمان خود ببینی، اشک شوق بر گونه های زائران سرازیر می شود، زن و مرد، پیر و جوان، خردسالان و کودکان همه آمده اند تا بار دیگر در پیاده روی اربعین شرکت کنند.

بازگشت ۲ میلیون و ۴۲۳ هزار زائر از مرزهای اربعینی به کشور

از آغاز سفرهای اربعین حسینی تا پایان روز شنبه سوم شهریور ماه، دو میلیون و ۴۲۳ هزار و ۷۰۶ زائر اربعین در سفرهای بازگشت وارد کشور شده و مجموعأ سه میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۸۲ زائر از مرزهای اربعینی وارد کشور عراق شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه‌های هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور، از مجموع زائرانی که تا پایان روز شنبه سوم شهریور ماه از مرزهای شش‌گانه اربعینی دو میلیون و 423 هزار و 706 زائر ایرانی و غیرایرانی در مسیر بازگشت از مرزهای اربعینی وارد کشورمان شده‌اند که از این مجموع 96 درصد زائران ایرانی و چهار درصد غیرایرانی بوده‌اند.
48 درصد زائران ایرانی مرز مهران را برای بازگشت به کشور انتخاب کرده‌اند و مرزهای شلمچه با 27 درصد، خسروی با 13 درصد، چذابه با 8 درصد، باشماق و تمرچین هر کدام با 2 درصد پذیرای زائران برای ورود به کشور بوده‌اند.
زائران غیرایرانی نیز در مسیرهای بازگشت از کشور عراق به ترتیب مرزهای شلمچه، باشماق، تمرچین، مهران، چذابه و خسروی را برای ورود به خاک ایران برگزیده‌اند.
تا پایان روز گذشته از مجموع زائرینی که وارد کشور عراق شده‌اند، 90 درصد زائران ایرانی و 10 درصد نیز زائران غیرایرانی بوده‌اند.
پایانه مرزی مهران با انتقال 46 درصد زائران انتخاب نخست مردم برای خروج از کشور بوده است و پس از آن مرزهای شلمچه با 24 درصد، خسروی با 14 درصد، چذابه با 12 درصد، تمرچین و باشماق هر کدام با دو درصد مرزهای مبادی سفر هستند.
شایان ذکر است از ابتدای اجرای طرح اربعین از روز 16 مرداد تا روز شنبه سوم شهریور ماه، تقاضای زائران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای رفت و برگشت به ترتیب 22 و 17 درصد بوده است.
بر این اساس یک میلیون و 117 هزار و 782 زائر در مسیرهای رفت و برگشت از طریق 56 هزار و 314 سفر با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.

تردد بیش 2 میلیون و 600 هزار نفر از مرز مهران

سید زاهدین چشمه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام از تردد دو میلیون و 654 هزار و 813 نفر در مرز بین المللی مهران از ابتدای ماه صفر تا شبانه روز گذشته خبر داد و گفت از ابتدای ماه صفر تا 24 ساعت گذشته دو میلیون و 654 هزار و 813 نفر از مرز بین المللی مهران تردد داشته اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام با بیان اینکه همچنین در شبانه روز گذشته 153 هزار و 306 نفر این مرز را برای تردد انتخاب کردند، افزود: از این تعداد 141 هزار و 593 نفر از طریق این مرز به کشور ورود داشته اند.

چشمه خاور افزود: همچنین در شبانه روز گذشته تعداد ده هزار و 713 نفر نیز از طریق مرز مهران از کشور خارج شده اند‌‌.

برقراری امنیت پایدار در تمام نوار مرزهای خاکی و آبی کشور

سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی کشور گفت: امنیت پایدار در تمام نوار مرزهای خاکی و آبی کشور با استفاده از انواع تجهیزات و امکانات نوین نظامی و امنیتی به همت مرزبانان غیور ایران اسلامی برقرار است.

وی افزود: علاوه بر مرزهای ششگانه استان های غربی، شرایط تردد زائران اتباع خارجی در مرزهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی نیز رصد می شود.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به همکاری های مشترک این نیرو و طرفهای عراقی در تامین امنیت و ایمنی زائران اربعین گفت: گشت های مشترکی با مقامات نظامی عراق در مسیرهای تردد زائران انجام می شود که حاصل دیپلماسی قوی و مداوم 2 کشور همسایه است.

سردار احمدعلی گودرزی افزود: زائران داخلی و خارجی در اربعین امسال در مقایسه با سنوات گذشته، بدون مشکل و چالش امنیتی خاصی از مرزهای کشور در حال تردد هستند.

وی افزود: قبل از شروع اربعین تدابیر لازم برای تسهیل در تردد زائران انجام شد و در این راستا 124 جلسه هماهنگی و رایزنی با مسوولان عراقی در سطح فرماندهان نظامی ارشد و استانی برگزار شد.

سردار گودرزی از این نیرو به عنوان یکی از پل های ارتباطی بین عراق و ایران یاد کرد و گفت: تسهیل در تردد ایمن زائران حاصل جلسات متعدد مجموعه انتظامی و دیگر مسوولان کشور در سطح کلان و استانی است.

یک میلیون و 400 هزار بطری آب و 14 هزار قالب یخ در سردخانه

 حسن بهرام‌نیا از سردخانه شهید نیکبخت واقع در شهرک صنعتی اسلامیه بازدید کرد و در جریان میزان بطری آب معدنی و یخ دپو شده قرار گرفت.

استاندار ایلام در این بازدید با قدردانی از همه دست اندرکاران این حوزه، گفت: در بازدید از انبار ذخیره آب معدنی و یخ شهید نیکبخت واقع در شهرک صنعتی اسلامیه، خوشبختانه مشکلی در تامین آب و یخ برای استفاده زوار وجود ندارد.

وی افزود: در این سردخانه هم اکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار بطری آب معدنی و 14 هزار قالب یخ موجود است.

استان ایلام و مرز مهران اصلی‌ترین کانون تردد زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است.

مرز مهران به واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق مهمترین و اصلی ترین گذرگاه زمینی کشور در ایام اربعین است، اربعین سال گذشته بیش از سه میلیون و 600 هزار تردد در مرز بین المللی مهران ثبت شد.

پیش‌بینی می‌شود در اربعین سال جاری بیش از 60 درصد زائران اربعین از مرز مهران تردد کنند.

ارسال پیامک‌ استراحت برای زائران قبل از حرکت از مرزها

ولی‌الله حیاتی  فرمانده قرارگاه اربعین در مرز شلمچه، درباره آخرین اقدامات انجام‌شده در این نقطه مرزی، عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از تصادف‌های احتمالی زائران در مسیرهای جاده‌ای متن پیامکی تحویل مدیرکل ارتباطات استان خوزستان شد.

وی افزود: این متن به تلفن‌های همراه تمام زائرانی که در شلمچه  و چذابه هستند ارسال می‌شود تا زائران از رانندگی با خستگی و رانندگی خودداری کنند.

فرمانده قرارگاه اربعین در مرز شلمچه گفت: عمده مشکل تصادفات ما در محور آبادان به ماهشهر است و با توجه به اینکه در این مسیر روستایی نداریم که از ظرفیت دهیاران استفاده کنیم محل‌هایی برای استراحت زوار دیده می‌شود.

حیاتی عنوان کرد: یک محل اسکان خنک در خود پارکینگ شلمچه، موقعیت ماهشهر و امیدیه نیز مستقر است که محلی برای استراحت زائران در مسیر است.

فرمانده قرارگاه اربعین در مرز شلمچه افزود: در خود خرمشهر هم در 6 نقطه محل استراحت دیدیم که زائران می‌توانند قبل از حرکت در این محل‌ها استراحت کنند.

وی اعلام کرد: با فرماندار آبادان هماهنگ کردیم که محل شهرک خودرویی که در ابتدای جاده آبادان ماهشهر است یک موکب استراحت ایجاد کنیم که علاوه بر موکب سیکل ترکیبی در مسیر این جاده و موکب ماهشهر و شادگان نیز وجود دارد.

حیاتی افزود: در مرز هم یک سیستمی نصب می‌شود تا صداهایی پخش کند و به زائران توصیه کند که قبل از حرکت استراحت کنند. گشت محسوس پلیس راهنمایی و رانندگی  نیز پررنگ‌تر از قبل در مسیر خرمشهر به آبادان، خرمشهر به اهواز و آبادان به ماهشهر حضور دارد.

فرمانده قرارگاه اربعین در مرز شلمچه بیان کرد: با موکب‌های مسیر خرمشهر به اهواز نیز صحبت شده که ارائه خدمات را متوقف نکندد و ادامه دهند.

تیموری: امروز روز اوج بازگشت مسافران از عراق خواهد بود

تیموری یک مقام مسئول در ستاد اربعین در خصوص تمهیدات انجام شده برای بازگشت زائران گفت: در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری از روز بعد از اربعین سال قبل قرارگاه اربعین فعال شده و در بخش‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: تمهیدات را قبل از سفرهای اربعین شروع کردیم و این اقدامات می‌بایست در ابتدای ماه صفر به پایان می‌رسید، پروژه عمرانی در مرزهای هشت گانه کشور مرز میرجاوه و ریمدان برای ورود زائران از شرق کشور و ۶ مرز خروجی به کشور عراق در غرب کشور، مرز شلمچه چذابه مهران خسروی، باشماق و تمرچین به اجرا در آمد.

این مقام مسوول افزود: راه‌های منتهی به مرزهای اربعینی مورد بازنگری و ایمن سازی قرار گرفته و عملیاتی وسیعی صورت گرفته است. ما اقدامات وسیعی را با توجه به گرمی هوا در خروجی مرزها پیش بینی کردیم تا زائران کمتر با گرما موجه شوند. در اقدامات قبل از سفر نیز از رانندگان عزیز تشکر دارم که پای کار بودند.

تیموری ادامه داد: ۱۸۶۲ نفر از پرسنل سازمان راهداری در پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و مهران به خدمت رسانی به زائران مشغول هستند. همچنین تمامی ۲۱ هزار کارکنان سازمان راهداری در مراکز استان‌ها عملیات پشتیبانی را مد نظر دارند.

وی گفت: خوشبختانه تا امروز از ۳ میلیون و ۳۰۰ زائران اربعین حسینی که به عراق عزیمت کرده‌اند تقریباً ۸۰۰ هزار زائر در عراق باقی مانده اند و مابقی به کشور بازگشته‌اند.

تیموری ادامه داد: پیش بینی ما این است که امروز روز اوج بازگشت مسافران خواهد بود، پس از نماز ظهر اربعین در کربلا موج عظیمی از زائران به سمت کشور باز خواهند گشت.

این مقام مسوول گفت: در حال حاضر ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه شهید رئیسی در مهران آماده هستند این در حالی است که حداقل ۲۰۰۰ اتوبوس از مهران و ۹۰۰ اتوبوس از شلمچه امروز به حرکت در خواهد آمد چرا که ۸۰ درصد زائران باقی مانده از این دو مرز بازگشت دارند، و پس از آن خسروی و چذابه.

بازدید فرمانده قرارگاه اربعین فراجا از شهر مهران

سردار محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در حاشیه بازدید هوایی از شهر مهران، گفت: تا صبح امروز بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران خالی شده بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۸۰ هزار خودرو در شهر مهران وجود دارد، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود از تعداد زائران باقی مانده ۳۰ درصد آنان دارای خودروهای شخصی و ۷۰ درصد نیازمند استفاده از حمل و نقل عمومی باشند.

این مقام ارشد انتظامی کشور تصریح کرد: خوشبختانه با مساعدت ستاد اربعین کشور برای امروز و فردا که با افزایش موج بازگشت زائران مواجه هستیم احتمال می‌دهیم مشکلی از بابت کمبود اتوبوس نداشته باشیم.

سردار شرفی اظهار کرد: برای جابجایی زائران طی روزهای آینده نیازمند ۴ تا ۵ هزار اتوبوس در مرزهای اربعینی هستیم و امیدواریم با گسیل اتوبوس‌ها، زائران بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی به شهرهای خود بازگردند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در پایان گفت: از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر ایرانی تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تا ظهر امروز به کشور بازگشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون زائر باقی مانده طی امشب و فردا به کشور بازگردند و مرز مهران احتمالاً پذیرای بیش از ۵۰ درصد از زائران خواهد بود.

۲ میلیون و ۴۲۳ هزار زائر ایرانی و غیر ایرانی به کشور بازگشته‌اند

ایمان محرابی‌نیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری آخرین وضعیت ورود و خروج زائران اربعین از مرزهای شش‌گانه کشور را تشریح کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح اربعین (روز ۱۶ مرداد) تا روز گذشته (شنبه، سوم شهریورماه) تقاضای زائران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای رفت و برگشت به ترتیب ۲۲ و ۱۷ درصد بوده است.

محرابی‌نیا ادامه داد: از مجموع زائرانی که تا پایان روز گذشته از مرزهای ۶ گانه اربعینی وارد کشور عراق شده‌اند ۹۰ درصد زائران ایرانی و ۱۰ درصد نیز زائران غیر ایرانی بوده‌اند.

این مسئول راهداری تاکید کرد: پایانه مرزی مهران با انتقال ۵۰ درصد زائران ایرانی همچنان انتخاب نخست مردم برای خروج از کشور است و پس‌از آن مرزهای شلمچه با ۲۴ درصد، خسروی با ۱۵ درصد، چذابه با ۹ درصد، تمرچین و باشماق هر کدام با یک درصد مرزهای مبادی سفر هستند.

وی افزود: همچنین مرز چذابه با سهم ۳۹ درصدی اولویت نخست زائران غیر ایرانی برای ورود به کشور عراق است و شلمچه با ۳۳ درصد مهران با ۱۱ درصد تمرچین با ۸ درصد باشماق با ۷ درصد و خسروی نیز با ۲ درصد دیگر مرزهای منتخب زائران غیر ایرانی برای خروج از کشورمان بوده‌اند.

مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور ادامه داد: تا پایان روز گذشته، ۲ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۷۰۶ زائر ایرانی و غیر ایرانی در مسیر بازگشت از مرزهای اربعینی وارد کشور شده‌اند که از این مجموع ۹۶ درصد زائران ایرانی و ۴ درصد غیر ایرانی بودند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد زائران ایرانی مرز مهران را برای بازگشت به کشور انتخاب کرده‌اند و مرزهای شلمچه با ۲۷ درصد خسروی با ۱۳ درصد چذابه با ۸ درصد باشماق و تمرچین هر کدام با یک درصد پذیرای زائران برای ورود به کشور بوده‌اند.

به گفته محرابی‌نیا، مسیرهای بازگشت از کشور عراق به ترتیب مرزهای شلمچه، باشماق، تمرچین، مهران، چذابه و خسروی به ترتیب مورد انتخاب زائرین غیر ایرانی برای ورود به خاک ایران بوده است.

وی گفت: بر این اساس یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۷۸۲ زائر در مسیرهای رفت و برگشت از طریق ۵۶ هزار و ۳۱۴ سفر با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.

تردد زائران در مرزهای خوزستان از ۲ میلیون نفر گذشت

همزمان با روز اربعین حسینی شاهد موجود شدید بازگشت زائران از کشور در ۲ مرز شلمچه و چذابه هستیم.

هوای شهرهای مختلف خوزستان این روزها به شدت گرم است ولی تمهیدات لازم برای استراحت و بازگشت زائران در مرزهای استان خوزستان با آرامش کامل و توجه به موارد سلامتی زوار پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از شانزدهم مرداد تا سوم شهریور ۱۴۰۳، تردد ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۲۰۴ زائر در مرزهای شلمچه و چذابه برای شرکت در راهپیمایی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی ثبت شده است.

در بازه زمانی مذکور ۸۰۱ هزار و ۲۸۱ زائر ایرانی وارد شده‌اند که ۱۷۹ هزار و ۲۳۶ نفر از مرز چذابه و ۷۵۹ هزار و ۸۰۱ زائر از مرز شلمچه بوده است. همچنین خروج یک میلیون و ۲۹ هزار و ۴۰۰ زائر ایرانی ثبت شده که از این تعداد ۷۵۹ هزار و ۸۰۱ نفر از مرز شلمچه و ۲۶۹ هزار و ۵۹۹ زائر از مرز چذابه بوده است.

خروج ۲۲۱ هزار و ۱۵۱ زائر خارجی از ۲ پایانه مرزی به ثبت رسیده که ۹۶ هزار و ۲۷۸ زائر از شلمچه و ۱۲۴ هزار و ۸۷۳ نفر از چذابه تردد داشته‌اند. همچنین ۴۵ هزار و ۳۷۲ زائر خارجی وارد شده‌اند که ۲۹ هزار و ۸۵۳ نفر در پایانه شلمچه به ثبت رسیده و ۱۵ هزار و ۵۱۹ نفر از پایانه مرزی چذابه بوده است.

زائران حتماً استراحت کنند

سرهنگ حکیم عبداللهی معاون فرماندهی انتظامی خوزستان اظهار کرد: از اول ماه صفر با هماهنگی‌های فرماندهی انتظامی استان خوزستان برنامه‌ریزی متنوعی در حوزه‌های مختلف اربعین چون انتظام بخشی، ترافیکی، مرزبانی و..... پیش بینی شد و به حمدالله این برنامه‌ها به نحو بسیار مطلوبی پیش رفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان ضمن ارائه تمامی آمارهای مربوط به ورود و خروج زائران ایرانی و خارجی در هر ۲ مرز در خصوص پارکینگ‌ها گفت: در پارکینگ مرز چذابه تا کنون ۷۵ درصد از خودروها از پارکینگ‌ها خارج شدند و تنها ۲۵ درصد باقی مانده است.

وی در حوزه اقدامات فرهنگی و تبلیغات محیطی مربوط به خود اظهار کرد: در حوزه تبلیغات محیطی در ۲ مرز بیش از ۸۰۰ متر بنر با هدف آگاه‌سازی زائران و با موضوعات پیشگیری از سرقت، گذرنامه و توصیه‌های لازم به زائران چاپ و در مسیر تردد آنها در هر ۲ مرز نصب شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان افزود: از روز گذشته بسته‌های جدید پیام‌های آموزشی و آگاه سازی را از طریق صدا و سیمای مرکز خوزستان زیرنویس کرده‌ایم تا زائران با سلامت و ایمانی کامل به مقاصد خودشان برسند.

وی اظهار کرد: اکنون در موج برگشت زائران قرار داریم، امروز و فردا زائران که وارد کشور می‌شوند خسته هستند لذا نیازمند این است که نکاتی به آنها داده شود تا با رعایت این نکات سالم به مقصد خود برسند.

سرهنگ عبداللهی ادامه داد: توصیه اکید ما این است که در طیف برگشت ضمن استراحت کافی قوانین راهنمایی و رانندگی خصوصاً سبقت و سرعت مجاز را رعایت کنند ما تراکت‌های آموزشی تهیه کردیم که لای گذرنامه زیارتی زائران در حال برگشت قرار می‌دهیم تا در طول مسیر از آن استفاده کنند همچنین از طریق تابلو پادکست، فتوتیتر، بنر و… قوانین راهنمایی و رانندگی را متذکر می‌شویم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان عنوان کرد: تمامی کارکنان فرماندهی انتظامی خوزستان در مرزها به صورت دلی آمدند و حسینی وار کار می‌کنند برخی از این کارکنان بیش از سه هفته است که به منازل خود نرفتند تا به زوار الحسین خدمت کنند.

توجه به نکات ایمنی

علی اکبر حسینی استاندار خوزستان محراب در جلسه وبیناری با فرمانداران شهرستان‌های منتهی به پایانه‌های شلمچه و چذابه با هدف اتخاذ تمهیدات لازم جهت بازگشت ایمن و روان زائران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار زائر خوزستانی در کربلا داریم که در حال بازگشت هستند. ۸۱ درصد از زوار خوزستانی با خودروی شخصی به مرز رفته‌اند و این زائران زمان بازگشت حتماً در نظر داشته باشند که در یکی از مواکب یا مراکز اسکان حداقل به مدت ۲ ساعت استراحت داشته باشند تا در شرایط مساعد رانندگی نموده و دچار حوادث ناگوار جاده‌ای نشوند.

وی افزود: با کمک آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس راه، هلال احمر، راهداری‌ها، دهیاری‌ها، موکب‌داران و دیگر دست‌اندرکاران تلاش می‌کنیم در همه مسیرها چراغ راهنما داشته باشیم تا حادثه‌ای پیش نیاید و از همه زائران درخواست می‌کنیم برای سلامتی خود و خانواده با تغذیه و استراحت کافی مبادرت به مراجعه به پارکینگ‌ها کنند.

استاندار خوزستان گفت: تصادفات این ایام همه ناشی از خواب‌آلودگی و خستگی است که موجب ایجاد تلفات و مصدومیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای شده است و هم‌اکنون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال رسیدگی به مصدومان هستند اما پیشگیری از این حوادث مستلزم توجه خود زائران به نکات ایمنی و داشتن استراحت کافی قبل از رانندگی است.

خدمت رسانی مواکب اربعینی تا ۲۵ ماه صفر

حجت الاسلام سید محمود موسوی رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان اظهار کرد: در ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بیش از ۸۵۰ موکب در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه و مسیرهای منتهی به این ۲ در استان مشغول خدمت رسانی به زوار حسینی هستند.

رئیس کمیته اسکان، تغدیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان افزود: این مواکب علاوه بر خدمات رسانی از جمله پخت و توزیع غذاهای گرم، آب، یخ، چای در خصوص اسکان به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می‌کنند.

وی عنوان کرد: فعالیت تمامی مواکب اربعینی در استان که از اول ماه صفر آغاز شده تا ۲۵ ماه صفر نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین در خوزستان هستند و مرز چذابه در خوزستان پس از مرز مهران و شلمچه پایانه‌ها پرتردد زائران اربعین حسینی هستند.

هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از ۲ مرز شلمچه و چذابه برای مراسم اربعین عازم کشور عراق می‌شوند.

بازگشت ۸۱ درصدی زائران اربعین

سردار محمد شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با اشاره به جدیدترین آمار مربوط به اربعین اظهار کرد: تا به این لحظه 3 میلیون و 538 هزار و 47 نفر (ایرانی و اتباع خارجی) از مرزهای ایران به عتبات عالیات رفتند.

وی افزود: از این تعداد 2 میلیون 732 هزار 945 نفر یعنی حدود 77 درصد زائران به کشور بازگشته‌اند که 81 درصد از زائرانی که به کشور بازگشته‌اند ایرانی‌ها و 47 درصد اتباع خارجی هستند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با بیان اینکه رسانه‌ها توانستند با آگاهی بخشی مناسب برای ترددهای اربعین نظم خوبی را ایجاد کنند، بیان کرد: اتباع خارجی می‌توانند از تمامی مرزهای زمینی و البته مرز هوایی به کشور بازگردند و نیازی نیست حتما از مرز مشخصی به کشور بازگردند.

سردار شرفی بیان کرد: البته با توجه به اینکه 53 درصد اتباع خارجی هنوز به کشور بازنگشته اند و همچنین با توجه به اینکه اتباع در ایران ماشین شخصی برای بازگشت به شهرهایی که ساکن هستند ندارند، باید برای بازگشت این افراد حمل و نقل عمومی ویژه ای در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: البته اکنون اتوبوس به تعداد کافی در پارکینگ برکت وجود دارد و زائران معطلی برای سوار شدن اتوبس ها ندارند مگر اینکه بخواهند با اتوبوس خاصی (VIP) سفر کنند و معطل آن اتوبوس باشند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در پایان گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده به نظر می رسد که امروز و فردا که اوج بازگشت زائران را به کشور داریم مشکل خاصی برای تامین اتوبوس ها نداریم.

ارائه خدمات درمانی به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در اربعین

جمعیت هلال احمر از ابتدای مراسم پیاده روی اربعین در راستای درمان تخصصی زائران مصدوم، به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر از زائران خدمات درمانی و امدادی ارائه داده است.

متن اطلاعیه شماره ۸ ستاد اربعین هلال‌احمر به شرح زیر است:

۱. جمعیت هلال‌احمر همچون سنوات گذشته به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات امداد و نجات به زائران حسینی در جاده‌های داخلی کشور و تنها متولی ارائه خدمات سلامت و امدادی به زائران در ایام اربعین حسینی در عراق فعالیت دارد.

۲. عملیات اربعین هلال احمر از تاریخ ۱۶ مردادماه آغاز شده و تا ۹ شهریور ادامه خواهد داشت که از روز ۱۶ مردادماه تا امروز ۴ شهریور، در داخل کشور ۳۷ هزار و ۸۲۶ زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند که از این تعداد، ۹۷۸۲ نفر خدمات اسکان اضطراری و ۲۶ هزار و ۴۵۸ نفر خدمات سلامت و درمان در محل دریافت کردند و ۱۵۶۳ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

همچنین تا امروز ٢ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۴۸۲ مورد خدمات داوطلبانه درمانی و سلامت در کشور عراق به زائران ارائه شده که شامل ویزیت زائران بیمار، خدمات پاراکلینیک، انتقال بیماران به مراکز درمانی، نسخ دارویی و مراقبت از سلامت زائران بوده است. در مجموع در داخل کشور و همچنین خاک عراق ٢ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۳۰۸ خدمت به زائران ارائه شد.

۳. در مدت اجرای عملیات امدادی و درمانی هلال‌احمر در اربعین، تاکنون ۲۸۰ زائر بیمار، مصدوم و یا فوتی به کشور بازگردانده شده‌اند. همچنین از مجموع خدمات ارائه شده، ۵۴ هزار و ۷۰۳ خدمت درمانی به زائران گرمازده ارائه شده است.

۴. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در بین زائران دریافت نشده است.

۵. در زمان بازگشت زائران به کشور، بهتر است که زائران عجله نکنند و در صورت خستگی و خواب‌آلودگی، استراحت کنند.

۶. بعد از بازگشت به کشور، برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های احتمالی و عفونی، زائران از ماسک استفاده کنند و از روبوسی با کودکان و افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند، خودداری کنند.

۷. جمعیت هلال‌احمر تا پایان بازگشت زائران از مراسم پیاده‌روی اربعین، آماده ارائه خدمات درمانی و امدادی است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه