اخبار داغ

تقی زادگان در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت انس جهانی و رابطه آن با قیمت ارز و بازار طلای داخلی

 عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت انس جهانی و رابطه آن با قیمت ارز و بازار طلای داخلی
رئیس اتحادیه طلا و جواهرات با اشاره به دلایل افزایش قیمت انس جهانی گفت: در صورت عدم تشدید تنش‌ها طلا در کوتاه مدت سود زیادی به خریداران نخواهد داد.

یوسف تقی زادگان رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد و کارشناس بازار سکه و طلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص پیش بینی روند قیمت انس طلای جهانی و آثار آن بر قیمت طلا به نسبت سایر بازارهای هم عرض از جمله قیمت دلار و تأثیر این بازارها بر قیمت طلا و سایر مبناهای اقتصادی اظهار کرد: در نیم سال گذشته هیچ کس پیش بینی نمی‌کرد که قیمت انس جهانی طلا تا این مقدار صعود داشته باشد.

دو مقوله که موجب رشد انس جهانی قیمت طلا شد

وی ادامه داد: دو مقوله موجب شد تا انس جهانی تا این حد تغییر قیمت داشته باشد که یکی از این عوامل انتخابات کشور ایالات متحده بود که موجب شده تا سرمایه داران امریکایی به شکل باورنکردنی به خرید طلا روی آورند زیرا آنها می‌دانند با روی کار آمدن ترامپ به واسطه روحیه‌های جنگ طلبی که دارد و آشوبی که ممکن است پس از وی ایجاد شود و از سوی دیگر تشدید مشکلات موجود در خاورمیانه بود که عامل افزایش مجدد قیمت طلای جهانی شد زیرا پس از ترور شهید هنیه علاوه بر مشکلات موجود تنش بر خاورمیانه تشدید شد.

وی توضیح داد: اکنون اما در داخل کشور مدتی است که قیمت دلار ثبات پیدا کرده و قیمت آن تنزل یا تشدید زیادی را نشان نداده است و حتی در گاهی مقاطع کاهش قیمت را هم تا حدی نشان داده که اگر این اتفاق نمی‌افتاد تا کنون طلا به گرمی سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسید ولی این کنترل قیمت ارز در شرایط کنونی موجب این شده تا انس طلا در همان محدوده دو هزار و ۵۱۸ دلار در کشور تثبیت شود و دلار هم که در محدوده زیر ۵۹ هزار تومان باقی مانده است.

پیش بینی نمای کلی بازار طلا

وی در خصوص نمای کلی بازار طلا در داخل کشور گفت: در صورتی که شرایط بحران و جنگ در خاورمیانه تشدید شود و تنش به نقاطی دیگر از این منطقه کشانده شود با اطمینان می‌گویم که شاهد جهش قیمت انس جهانی و اثرات مخرب قیمتی آن در بازار داخل کشور خواهیم بود که قیمت طلا در کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؛ ولی در شرایط عادی از لحاظ کارشناسی چشم انداز افزایش خاصی حداقل در کوتاه مدت و میان مدت وجود ندارد.

این فعال حوزه فلزات گران بها افزود: انس جهانی در شرایط کنونی بعید است از دو هزار و ۶۰۰ دلار بیشتر افزایش یابد و در شرایط عادی چون قیمت طلای جهانی با نهایت شیب خود افزایش را ثبت کرده احتمالاً در میان مدت این رشد قیمت با شیب منطقی و بسیار کم افزایش‌های کوچکی را ثبت خواهد کرد.

سیاست خرید و فروش طلا در بازار کنونی چگونه است؟

تقی زادگان پیشنهاد به خریداران و کسانی که قصد تبدیل پول به طلا را دارند تصریح کرد: نیازمندان به مصرف طلا بهتر است خرید خود را انجام دهند و کسانی هم که برای حفظ سرمایه می‌خواهند طلا خریداری کنند بدانند که طلا کاهش چندانی نخواهد داشت.

وی گفت: طلا پشتوانه همه کالاهاست پس اگر با نگاه بلند مدت طلا خرید کنید در نهایت سود خواهد داشت؛ ولی اگر برای مدت کوتاهی می‌خواهید پول خود را به طلا تبدیل کنید بنده این پیشنهاد را به شما نمی‌کنم، زیرا طلا در بلند مدت است که سودده خواهد بود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه