اخبار داغ

لاهوتی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تأخیر در ابلاغ آئین نامه وام جدید مسکن توسط بانک مرکزی/ بهانه‌های بانک مرکزی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست

تأخیر در ابلاغ آئین نامه وام جدید مسکن توسط بانک مرکزی/ بهانه‌های بانک مرکزی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به بیان توضیحاتی درباره دلیل  تأخیر در ابلاغ آئین نامه اعطای وام مسکن ۸۰۰ میلیونی و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن برای مردم  پرداخت از مزایای این وام‌ها برای قشر ضعیف جامعه و تأثیر آن بر اجرای نهضت ملی مسکن سخن گفت و به دلایل تأخیر بانک‌ها در پرداخت این وام‌ها پرداخت.

مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تأخیر در ابلاغ آئین نامه شورای عالی مسکن که دو ماه قبل به بانک مرکزی برای ابلاغ به بانک های عامل ارجاع شده است گفت: «پرداخت وام‌های مسکن با مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای قشر ضعیف جامعه و اجرای نهضت ملی مسکن، یکی از اقدامات کلیدی دولت برای خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم به‌ویژه افراد کم‌درآمد و جوانان است. این وام‌ها می‌توانند به شدت در کاهش فشار مالی و ایجاد بستر مناسب برای تأمین مسکن خانوارها تأثیرگذار باشند. متأسفانه، تأخیر در پرداخت این وام‌ها باعث ایجاد مشکلات و نارضایتی‌های زیادی در میان متقاضیان شده است.»

وی ادامه داد: «مزایای پرداخت این وام‌ها به مردم بسیار چشمگیر است. با پرداخت به موقع وام‌های مسکن، قشر ضعیف و جوانان قادر خواهند بود به راحتی خانه‌ای برای خود فراهم کنند و این موضوع در راستای اجرای نهضت ملی مسکن و تأمین مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد قرار دارد. این وام‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و کاهش فشار مالی بر روی آنها کمک کند.»

بائوج لاهوتی سپس به تأخیر در پرداخت وام‌ها و دلایل آن پرداخت و گفت: «بانک مرکزی در مورد دلیل تأخیر در پرداخت وام مسکن مدعی است که وضعیت سپرده‌های بانکی اجازه این امر را به بانک مرکزی نمی‌دهد. به نظر بنده، این ادعای بانک مرکزی غیر منطقی است. موضوع و مسئله‌ای که به تعهد تبدیل شده است، باید به اجرا درآید. پرداخت وام مسکن، تعهد بانک مرکزی است و باید برای اجرا و پرداخت به متقاضیان، به بانک‌های عامل ابلاغ شود.»

وی افزود: «متأسفانه، برخی از بانک‌های کشور به جای اختصاص اعتبار خود به اجرای تعهدات و پرداخت این نوع از وام‌ها، به بنگاه‌داری و فعالیت‌های غیر مرتبط می‌پردازند. این موضوع باعث شده است که پرداخت وام‌ها به تأخیر بیفتد و متقاضیان با مشکلات جدی مواجه شوند. بانک‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و منابع مالی را برای پرداخت وام‌های مسکن به کار بگیرند.»

بائوج لاهوتی همچنین به اقداماتی که کمیسیون برنامه و بودجه برای حل این بحران در نظر دارد، اشاره کرد و گفت: «کمیسیون برنامه و بودجه به‌طور جدی در حال پیگیری این موضوع است و از تمامی امکانات خود برای تسریع در پرداخت وام‌ها استفاده خواهد کرد. ما با بررسی دقیق مشکلات و ایجاد راهکارهای مؤثر، به دنبال حل این معضل هستیم و امیدواریم که با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل، این مشکل به‌زودی برطرف شود.»

وی در پایان تأکید کرد: «ما به‌عنوان نمایندگان مردم و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، هرگز از پیگیری و تلاش برای حل مشکلات مسکن کوتاه نخواهیم آمد و به‌طور جدی به دنبال رفع موانع موجود خواهیم بود. امیدواریم با تلاش‌های مشترک، شاهد بهبود وضعیت پرداخت وام‌های مسکن و تأمین مسکن مناسب برای مردم باشیم.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه