اخبار داغ

گودرزی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

دولت چهاردهم برای حل مشکل بازدهی منفی سرمایه و ارزش افزوده صفر برنامه ریزی کند

دولت چهاردهم برای حل مشکل بازدهی منفی سرمایه و ارزش افزوده صفر برنامه ریزی کند
یک کارشناس اقتصادی با مقایسه بازارهای طلا، ارز، مسکن و بورس گفت: دولت چهاردهم برای حل مشکل بازدهی منفی سرمایه و ارزش افزوده صفر برنامه ریزی کند.

مجید گودرزی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص تحلیل بازار طلا، قیمت و چالش‌های آن در مقایسه با سایر بازارهای هم عرض اظهار کرد: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در حال حاضر بحرانی در کشور وجود دارد، به نام صرفه اقتصادی منفی که تقریباً تمام فعالیت‌های اقتصادی که کمتر از نرخ تورم سود زا هستند را غیر اقتصادی می‌کند.

بحران بازدهی منفی اقتصادی، مشکلی که اقتصاد را تهدید می‌کند

وی ادامه داد: از سوی دیگر ارقام دیگری نظیر مالیات، تأمین اجتماعی، حقوق و هزینه‌های پیش بینی نشده را باید به این ارقام افزود که همه اینها بحران بازدهی منفی اقتصادی را تشدید می‌کند.

وی توضیح داد: محاسبات نشان می‌دهد در سال گذشته بازدهی سود بازار طلا حدود ۲۲ درصد بوده، در صورتی که بر اساس آمارهای رسمی میزان تورم بیش از ۳۰ درصد بوده است، پس کسانی که در سال گذشته روی بازار طلا سرمایه گذاری کرده اند حدود ۹ درصد بازدهی منفی داشته اند.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه تصریح کرد: با وجود آمار سازی کاذب مسکن و اعلام اعداد غیر واقعی و تحلیل‌های نادرست، این بازار هم بر اساس آمارهای واقعی طی سال گذشته بیش از ۹ درصد رشد و سود دهی داشته است و بر اساس آخرین اخبار اتحادیه املاک حتی حراج‌های مسکن هم که به نسبت قیمت پایین‌تری را ارائه می‌کنند در رکود این بازار مشتری ندارند و در برخی موارد هم که تا ۳۰ درصد زیر قیمت سال قبل اعداد برای فروش داده می‌شود، باز هم مشتری برای خرید نیست.

عدم پاسخگویی سرمایه گذاری‌، در برابر نرخ رشد تورم

وی با اشاره به عدم پاسخگویی سرمایه گذاری‌ها در برابر نرخ رشد تورم گفت: اینگونه سرمایه گذاری‌ها حتی سرمایه گذاری در ارز هم تحت‌الشعاع بحران بازدهی منفی قرار گرفته اند.

گودرزی با اشاره به اعتراضات مطروحه در خصوص عدد سازی و آمارهای غیر واقعی و بخشی نگر گفت: این آمارها موجب گمراهی مسئولان، برنامه سازان و سرمایه گذاران می‌شود و تصمیم گیری غلط در حوزه‌های اقتصادی را به دنبال دارد.

وی گفت: اکنون مبلغ زیادی از سرمایه گذاری‌ها در بازار کنونی با تجدید رکود همراه شده اند و سرمایه گذاران در شرایط کنونی حاضر نیستند سرمایه‌های خود را در چنین بازاری بلوکه کنند و قطعاً بازارهای کنونی نیازمند اصلاحی شدید و عمیق هستند تا دوره انتظار سوددهی در همه این بازارها کاهش پیدا کند.

مقایسه سرمایه گذاری در ارز و طلا در برابر مسکن

این کارشناس مسکن در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه سرمایه گذاری ارز در برابر مسکن گفت: بسیاری از کشورهای جهان همین امروز به دنبال دلار زدایی از اقتصادهای خودشان هستند. با توجه به اینکه اعتبار هر ارزی منوط به ذخایر طلا آن کشور است ولی به واسطه اقداماتی که امریکایی‌ها انجام داده اند و در چاپ دلار سوءاستفاده کردند و خلف وعده ای که در اجرای معاهده برتون وودز که بنا بود امریکایی‌ها به ازای هر انس طلا تنها ۳۵ دلار اسکناس چاپ کنند در حالی که امروز شاهد این هستیم که بیش از ۲۵۰۰ دلار به ازای هر انس طلا به چاپ رسیده است.

گودرزی تأکید داشت: این بزرگ‌ترین سرقت در جهان است و در واقع امریکایی فقط با افزایش نقدینگی ثروت و دارایی‌های سایر کشورها را به خود منتقل نموده اند و متأسفانه با این عملکرد امریکا، امروز دلار هم دارد ارزش خود را نسبت به طلا از دست می‌دهد و بخشی از افزایش نرخ طلا در حقیقت به واسطه کاهش ارزش دلار است.

افول دلار تهدیدی برای سرمایه های جهانی

این فعال حوزه اقتصاد افزود: امریکا امروز بیش از ۳۰ تریلیون دلار بدهی دارد که با قوت گرفتن معاهدات منطقه ای مثل بریکس و شانگهای و... باز هم کاهش ارزش بیش از پیش دلار متصور است که مقصر آن هم خلف وعده امریکایی هاست.

وی با اشاره به اینکه چینی‌ها هم در سال گذشته به دنبال فروش تدریجی اوراقی هستند که از امریکا خریداری کردند گفت: بیش از هزار میلیارد دلار اوراقی که در اقتصاد چین وجود دارد اکنون برای فروش گذاشته شد و همین موجب به وجود آمدن چالش جدیدی برای دلار شده است و امریکایی ها مجبور شدند که نرخ بهره خود را برای مقابله با تورم افزایش دهند.

گودرزی گفت: امروز دیگر کشورها نمی‌پذیرند که یک کشور ثانویه تنها با افزایش نقدینگی، دارایی‌های آنها را صاحب شود.

کدام بازار آینده بهتری برای سرمایه گذاری دارد؟

وی در پاسخ به اینکه اکنون سرمایه گذاری در کدام صنعت و بازار برای سرمایه گذاران آورده مثبت دارد اظهار نمود: به نظر من در شرایط کنونی سرمایه گذاری در بورس بهتر باشد، زیرا امروز قیمت سهام‌ها کمتر از ۸ درصد ارزش واقعی آن است و این بازار متأسفانه به علت رفتارهای غلط برخی سیاست گذاران نسبت به بازارهای مشابه بازدهی کمتری داشته و در بازه ۸ درصدی قیمت هم طالب ندارد، اما با تجدید ارزیابی‌ها، احتمالاً این بازار جهش خواهد داشت و به سوددهی خوبی خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر با دو رقمی شدن میزان تورم اولین اقدامی که انجام می‌شود تجدید ارزیابی شرکت‌ها است، گفت: برخی از شرکت‌های بورسی ما بیش از ۳۰ سال است که تجدید ارزیابی نشده اند و دارایی‌های آنها فاصله زیادی با بازار دارند.

وی به عنوان مثال گفت: مثلاً شما پرایدی را ۱۰ سال پیش با عمر مفید ۱۰ ساله ۱۰ میلیون تومان خریده اید و امروز در دفاتر شما ارزش این دارایی با توجه به عمر آن صفر است؛ ولی همین دارایی امروز ۲۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و همین عملکرد در تمام دارایی‌های شرکت‌های بورسی در حال تکرار است و متأسفانه زیان این چرخه غلط را سهام داران به دوش می‌کشند.

دولت چهاردهم برای حل مشکل بازدهی منفی سرمایه و ارزش افزوده صفر برنامه ریزی کند

گودرزی از دولت چهاردهم خواست که در این روند تجدید نظر کنند و موضوع مهم الزام به تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی را در دستور کار قرار دهند، زیرا عدم این عملکرد موجب می‌شود مردم به سوی بازارهایی حرکت کنند که در واقع ارزش افزوده صفر و در گاهی مواقع بازدهی منفی دارند.

وی در پایان گفت: دولت چهاردهم باید فکری به حال بحران ارزش افزوده کند تا مردم سرمایه‌های خود را به سوی بازارهایی نبرند که ارزش افزوده صفر دارند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه