اخبار داغ

6 محور اساسی دولت شهید رئیسی؛

نگاهی به عملکرد 3 ساله دولت سیزدهم؛ شعار خدمت و شهادت در راه خدمت

نگاهی به عملکرد 3 ساله دولت سیزدهم؛ شعار خدمت و شهادت در راه خدمت
روزهای آغازین دولت چهاردهم بهانه‌ای شد تا به عملکرد 3 ساله دولت سیزدهم و شهید سیدابراهیم رئیسی نگاهی داشته باشیم؛ دولتی در مسیر خدمت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰، در شرایطی که کشور با موج جدیدی از کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد، شهید آیت‌الله رئیسی با دریافت حکم تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری، رسماً به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی کار خود را آغاز کرد. دو روز بعد، در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برگزار شد. به زودی، رئیس دولت سیزدهم اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و اکثریت وزرای پیشنهادی، به جز وزیر آموزش و پرورش، موفق به کسب بالاترین رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس یازدهم شدند.

مبارزه با موج کرونا

دولت سیزدهم در کمتر از یک ماه فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به روزانه بیش از ۷۰۰ نفر رسیده بود. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت شهید آیت‌الله رئیسی، کنار زدن موانع واردات واکسن و حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا بود. دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز ابتدایی فعالیت خود موفق شد تا موج کرونا را در کشور کنترل کرده و با تأمین واکسن، جلوی شیوع گسترده این بیماری را بگیرد.

بازگشت آموزش حضوری

با فروکش کردن موج کرونا، دولت سیزدهم توانست آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها را بعد از تقریباً دو سال از سر بگیرد و رکود در عرصه آموزش کشور را کنار بزند.

تلاش برای کنترل نقدینگی و کاهش تورم

ویروس کرونا تنها چالش دولت شهید آیت‌الله رئیسی نبود. ناترازی و کسری بودجه نیز از جمله چالش‌های دیگر دولت سیزدهم در روزهای آغازین بود. دولت تلاش کرد تا پرداخت حقوق کارمندان دولت به نحوی انجام شود که موج تورمی جدیدی ایجاد نکند. تیم اقتصادی دولت با دستور رئیس‌جمهور شهید، جلوی رشد نقدینگی و افزایش تورم را گرفت.

گسترش دیپلماسی اقتصادی به آفریقا و آمریکای لاتین

دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی را به قاره آفریقا و آمریکای لاتین نیز گسترش داد. پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای از جمله دستاوردهای دولت شهید آیت‌الله رئیسی بود. همچنین، دولت از ظرفیت‌های داخلی نیز غافل نشد و تعداد زیادی از کارخانه‌های نیمه‌تعطیل و تعطیل را فعال کرد.

تقویت روابط همسایگی و بین‌المللی

دولت سیزدهم با فشارهای بین‌المللی نیز مواجه بود. تحریم‌های غربی و پرونده برجام از جمله این فشارها بودند. دولت شهید آیت‌الله رئیسی با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، توانست در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها گام بردارد. همچنین، سیاست تقویت روابط همسایگی را پیش گرفت و دیپلماسی اقتصادی کشور را فعال کرد. در دولت سیزدهم، روابط ایران با عربستان و مصر بهبود یافت.

سفرهای استانی و خدمت به مردم

رئیس‌جمهور شهید همواره در بین مردم و با مردم بود و سفرهای استانی متعددی انجام داد. مسیر خدمت دولت سیزدهم ادامه داشت تا غروب روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ که خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور در نزدیکی ورزقان و شهادت او و هیات همراه، کشور را در بهت و اندوه فرو برد.

ادامه مسیر خدمات دولت سیزدهم

با شهادت رئیس جمهور، مسیر خدمات دولت سیزدهم پایان نیافت. بلافاصله پس از این حادثه، محمد مخبر به حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان معاون اول رئیس جمهور، سکان دولت را در دست گرفت. بر اساس قانون اساسی و با همکاری روسای قوای مقننه و قضائیه، بستر برگزاری انتخابات در کشور فراهم شد. سرپرست نهاد ریاست جمهوری با همکاری وزارت کشور، ظرف ۴۰ روز بستر لازم برای برگزاری انتخاباتی رقابتی را فراهم کرد و در نهایت، در هشتم تیرماه نخستین مرحله انتخابات برگزار شد. این انتخابات به مرحله دوم کشید و در تاریخ ۱۵ تیرماه، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شد.

راه خدمت ادامه خواهد یافت

مجاهدت‌های رئیس جمهور شهید در مسیر خدمت به مردم بر کسی پوشیده نیست. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود، رئیس جمهور شهید کشورمان را «رئیسی عزیز» خطاب کرد و تأکید داشت که رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. اکنون که حدود ۴ ماه از این حادثه گذشته و شاهد آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم به ریاست دکتر پزشکیان هستیم، رئیس دولت چهاردهم به صراحت اعلام کرده که با ایجاد وفاق ملی در مسیر خدمت به مردم و ادامه راه شهدا، تلاش شبانه‌روزی خود را به کار خواهد بست. امید است با ادامه راه شهدای خدمت، بارقه امید ایجاد شده در دل جامعه به ثمر بنشیند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه