اخبار داغ

یک اقتصاددان در گفتگو با دانا:

FATF صرفاً یک توافق‌نامه بین ۳۸ کشور مستبد است تا کشورهای دیگر را با خود هم سو کنند

FATF صرفاً یک توافق‌نامه بین ۳۸ کشور مستبد است تا کشورهای دیگر را با خود هم سو کنند
یک استاد اقتصاد با اشاره به عدم اجبار در پیوستن به FATF گفت: FATF صرفاً یک توافق‌نامه بین ۳۸ کشور مستبد است تا کشورهای دیگر را با خود هم سو کنند.

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و مدرس اقتصاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در واکنش به برگزاری جلسه ویژه در وزارت اقتصاد با حضور معاونان و مشاوران و برخی اعضای اتاق بازرگانی با موضوع تصمیم گیری برای ورود مجدد به FATF اظهار کرد: این حرکت همتی بر خلاف بیانات رهبری در گره نزدن فعالیت‌های اقتصادی به برجام و FATF است؛ زیرا ما به عنوان یک کشور مستقل هستیم و نباید به شکل‌های مختلف و با فشار قدرت‌های جهانی خود را زیر سلطه استکبار قرار دهیم.

وزیر اقتصاد نباید بر نظریات اشتباه خود در پیوستن به FATF پافشاری کند

وی ادامه داد: اصرار بر پیوستن اجباری به FATF بر خلاف قانون اساسی است و وزیر اقتصاد نباید بر نظریات غلط خود از جمله خیانت به امانت سپرده‌های مردم در بانک‌ها و وام دادن به زیر مجموعه‌ها و کارمندان و پیوستن اجباری به FATF تن دهد و به جای اصلاح قوانین اشتباه به سوی نظریات کتاب‌های غربی اقتصاد و نسخه‌هایی که غرب برای ما پیچیده است حرکت کند.

برخی موافقان FATF کاسبان سرمایه داری در کشور هستند

این استاد اقتصاد با اشاره به همراهی برخی کارشناسان و اعضای اتاق بازرگانی با این روند افزود: افرادی که موافق با پیوستن به FATF هستند عموماً کسانی هستند که از روند اقتصاد سرمایه داری بهره می‌برند و روشن بگویم عناصری که امروز در اتاق بازرگانی حضور دارند نماینده انحصار گران در واردات و صادرات هستند و کمترین ارتباط را با تولید دارند.

شیخی گفت: در جلسه‌ای که بنده با برخی نمایندگان این اتاق در مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم دیدم که این افراد عملاً وقتی مسائل بخش کشاورزی را مطرح می‌کردند به دنبال گرفتن مجوز برای صادرات و واردات خودشان بودند و مسائل داخلی و حل مشکلات کشاورزان برای این افراد اهمیتی نداشت.

وی یادآور شد: اتاق بازرگانی امروز مبدل به اتاق پیاده سازی اقتصاد سرمایه داری به نفع ثروتمندان انحصار گر شده است که پیوستن به FATF دست آنها را برای سود بیشتر باز می‌گذارد و این آسایش و درآمد را در ازای بسته شدن دست مردم به دست می‌آورند.

FATF صرفاً یک توافق‌نامه بین ۳۸ کشور مستبد است

وی توضیح داد: FATF از دیدگاه غرب خاکریزی است که دور زدن تحریم را برای کسانی که غربی‌ها می‌خواهند در تحریم باشند می‌بندد. هفته گذشته هم کلیپی پخش شد که نشان می‌داد یکی از اعضای کنگره وزیر امور خارجه امریکا را بازخواست می‌کرد که چرا نتوانسته جلوی فروش نفت ایران بگیرد و اعتراف می‌کرد که فروش نفت ایران از ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.

وی افزود: در واقع نگاه غربی‌ها به FATF برای بیشتر بستن دست ایران است، پس استعمار پیش‌بینی می‌کرد که ممکن است ایران این توافق‌نامه را قبول نکند.

این اقتصاددان گفت: FATF از ۳۴ عضو که عمدتاً هم از کشورهای استعمارگر هستند تشکیل شد که امروز با پیوستن ۴ کشور دیگر از جمله رژیم صهیونیستی سعی دارند کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی و ونزوئلا که در برابر استکبار ایستاده‌اند را مجبور به اقداماتی کنند که آنها می‌خواهند.

وی گفت: گروه ویژه مالی در واقع فقط یک توافق‌نامه است، FATF نه سازمان است، نه نهاد بین‌المللی است، به پیمان منطقه‌ای است، صرفاً یک توافق‌نامه بین ۳۸ کشور مستبد است تا کشورهای دیگر را با خود هم سو و همساز کنند.

شیخی در پایان گفت: یکی از زیرمجموعه‌های FATF شناختن گروه‌های نظیر حماس و حزب‌الله به‌عنوان گروهی تروریستی است نه یک گروه مقاومتی پس در این شرایط طرح عضویت در FATF توسط آقای همتی چراغ‌سبز نشان‌دادن به اسرائیل و کمک به احیای رژیم صهیونیستی در حال نابودی است و لازم است مجلس در مقابل این اقدام بایستد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه