اخبار داغ

خدمت خالصانه موکب‌های مشهدی در دهه پایانی صفر؛

نگین‌هایی درخشان در دریای محبت

نگین‌هایی درخشان در دریای محبت
در روزهای پایانی ماه صفر، مشهد به شهری تبدیل می‌شود که در آن عشق، ایثار و خدمتگزاری معنا پیدا می‌کند. موکب‌هایی که در سراسر شهر برپا شده‌اند، همچون نگین‌هایی درخشان، بر سینه شهر می‌درخشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داستانی از عشق، ایثار و خدمتگزاری. در این خانه‌های دور از خانه، زائر احساس می‌کند که به خانه خود بازگشته است. خادمان موکب‌ها با رویی گشاده و قلبی آکنده از محبت، به استقبال زائران می‌روند. آن‌ها با چای داغ و غذای گرم از زائران پذیرایی می‌کنند و خستگی راه را از تن آن‌ها می‌زدایند.

در هر گوشه‌ای از خیابان‌های منتهی به حرم، موکب‌هایی برپا شده‌اند که بوی چای، شربت‌های متنوع و غذاهای مختلف مشهدی از آن‌ها به مشام می‌رسد. خادمان با لباس‌های ساده و چهره‌های خندان، به استقبال زائران می‌آیند و در کمال احترام و محبت، آن‌ها را به سمت موکب‌ها دعوت می‌کنند.

«خدمت به زائران امام رضا(ع)، بزرگ‌ترین افتخار زندگی من است». این جمله را پیرمردی که سال‌هاست در یکی از موکب‌ها خدمت می‌کند، با صدایی لرزان بر زبان می‌آورد. در یکی دیگر از موکب‌ها، مردی میانسال با دست‌های پینه بسته، مشغول تهیه غذاست. او با لبخندی به زائران می‌گوید: «این کار برای ما عبادت است. هر لقمه‌ای که به زائران می‌دهیم، برای ما برکت دارد». در کنار او جوانی با شوق و ذوق خاصی، چای داغ را در لیوان‌ها ریخته و به دست زائران می‌دهد. صدای دعا و ذکر در فضا طنین‌انداز است و همه چیز بوی محبت و معنویت می‌دهد.

در موکب‌ها، افراد با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف گرد هم می‌آیند و به یکدیگر خدمت می‌کنند. این همدلی و اتحاد، باعث شده است که فضای موکب‌ها بسیار صمیمی و دلنشین باشد. کودکان و نوجوانان نیز در موکب‌ها حضور دارند و به همراه بزرگ‌ترهای خود به زائران خدمت می‌کنند.

موکب‌ها تنها مکانی برای پذیرایی از زائران نیستند، بلکه مدرسه‌ای برای انسانیت هستند. در این مکان‌ها، ارزش‌های اسلامی و انسانی تقویت می‌شود. کودکان و نوجوانان نیز در موکب‌ها حضور دارند و به همراه بزرگ‌ترهای خود به زائران خدمت می‌کنند. این کار آن‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها روحیه خدمتگزاری و ایثار را از کودکی بیاموزند.

موکب‌ها در این روزها خدمات متنوعی به زائران ارائه می‌دهند، از جمله این خدمات می‌توان به پذیرایی گسترده آن‌ها اشاره کرد. خادمان امام رئوف تمام توان خود را برای زائرانش هزینه کرده‌اند. بانی‌ها و خیران زیادی هرساله منتظر روزهای پایانی ماه صفر هستند تا زکات مال خود را در راه زائران امام مهربانی‌ها هزینه کنند.

اینجا بوی کربلا می‌دهد؛ با هر خادمی که مواجه می‌شوی، می‌خواهد موکبش برای زائران پیاده امام رضا(ع)، حس و حال کربلا را داشته باشد. خیلی‌ها از اربعین جا مانده‌اند و پیاده‌روی روزهای پایانی صفر را جایگزین اربعین کرده‌اند. موکب‌داران و خادمان خراسانی هم حال و هوای کربلا و نجف را در خراسان زنده کرده‌اند. خوراکی‌های متنوع، چای داغ و تازه دم‌کرده، پیرایشگری، ماساژ، واکس زدن کفش‌ها، خدمات درمانی، خدمات فرهنگی، اسکان‌های متنوع و... خدماتی است که خادمان امام رضا(ع) به زائرانش ارائه می‌دهند و هیچ چیزی کم نمی‌گذارند.

موکب‌ها، نمادی از عشق و ارادت مردم به امام رضا(ع) هستند. خادمان موکب‌ها با تمام وجود تلاش می‌کنند تا زائران را راضی نگه دارند و به آن‌ها نشان دهند که چقدر به آن‌ها احترام می‌گذارند.

موکب‌های مشهد، جلوه‌ای زیبا از انسانیت و ایثار هستند. این موکب‌ها هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان هستند و به آن‌ها خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند. امیدواریم که این سنت حسنه همچنان ادامه داشته باشد و موکب‌ها همچون نگین‌هایی درخشان، بر سینه شهر مشهد بدرخشند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه