اخبار داغ

عضو کمیسیون عمران در گفتگو با دانا:

بانک مرکزی برای تاخیر در ابلاغ آئین نامه وام ساخت مسکن، پاسخ دهد

بانک مرکزی برای تاخیر در ابلاغ آئین نامه وام ساخت مسکن، پاسخ دهد
ابراهیم نجفی اسپیلی به بیان توضیحاتی درباره تاخیر دوماهه بانک مرکزی در ابلاغ آئین نامه اعطای وام 800 میلیونی جدید مسکن شهری پرداخت و خواستار اقدامات جدی‌تر بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای اجرای آیین‌نامه شورای عالی مسکن شد.

ابراهیم نجفی اسپیلی، نماینده آستانه اشرفیه و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به چرایی تاخیر در ابلاغ آئین نامه اعطای وام ۸۰۰ میلیون تومانی مصوب شورای عالی مسکن برای ساخت مسکن در سال 1403 گفت: این وام مدت‌هاست به بانک مرکزی ابلاغ شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک‌ مرکزی با عدم ابلاغ آئین نامه اعطای وام ساخت مسکن شهری به تعهدات خود عمل نکرده‌، تأکید کرد که این مشکل باید به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

نجفی اسپیلی با اشاره به سابقه نامطلوب بانک‌ها در پرداخت وام‌های مسکن تصریح کرد که پیش از این نیز وام ۵۵۰ میلیون تومانی به درستی اجرا نشد و بانک‌ها تنها بخش کوچکی از منابع خود را به حوزه مسکن اختصاص دادند. 

وی در این خصوص افزود: «بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را به مسکن اختصاص دهند، اما متأسفانه تعهداتشان را به درستی انجام نداده اند. کمیسیون عمران این موضوع را پیگیری کرده و از بانک‌ها قول گرفته است تا در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشند.»

عضو کمیسیون عمران همچنین به چالش‌های اقتصادی کشور و ناترازی بانک‌ها اشاره کرد و گفت که افزایش تورم و نقدینگی باعث مشکلاتی برای بانک‌ها شده است. با این حال، نجفی اسپیلی معتقد است که مشکلات بانک‌ها نباید باعث شود که مردم از دریافت وام‌های ضروری مانند وام مسکن مخصوصا وام ساخت مسکن که پیشران اقتصاد است، محروم شوند. 

وی تأکید کرد: «باید گزارشی از دیوان محاسبات درباره عملکرد بانک‌ها تهیه شود تا مشخص شود کدام بانک به تعهدات خود عمل نکرده است. بانک‌هایی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، باید مشمول جریمه‌های مالیاتی شوند.»

نجفی اسپیلی در ادامه به وضعیت مسکن در مناطق شمالی کشور نیز اشاره کرد و گفت که در این مناطق، به ویژه در استان‌های شمالی مانند آستانه اشرفیه، نیاز به مسکن به شدت احساس می‌شود. 
به گفته نجفی اسپیلی، با توجه به اینکه هزینه‌های ساخت مسکن به طور مداوم در حال افزایش است، هر گونه تاخیر در پرداخت وام‌ها باعث افزایش فشار بر مردم می‌شود. 

وی افزود: «باید هر چه زودتر بانک‌ها وارد عمل شوند تا مردم بتوانند از این وام‌ها بهره‌مند شوند. اگر این وام‌ها به موقع پرداخت نشود، هزینه‌های ساخت و ساز و قیمت مصالح ساختمانی نیز به شدت افزایش می‌یابد و این مساله باعث مشکلات بیشتری برای مردم خواهد شد.»

عضو کمیسیون عمران در پایان خاطرنشان کرد که دولت باید از نقش پیمانکاری در ساخت مسکن عقب‌نشینی کرده و زمین‌های مناسب را در اختیار مردم قرار دهد تا آنها خودشان نسبت به ساخت مسکن اقدام کنند. 
وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت در زمینه مسکن موفقیت‌آمیز نبوده است، افزود: «ما به مردم زمین بدهیم و بانک‌ها تسهیلات بدهند تا خود مردم بتوانند اقدام به ساخت مسکن کنند. این تجربه نشان داده که دولت هر جا زمین واگذار کرده، موفق بوده است.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه