اخبار داغ

ظهره‌وند در گفتگو با دانا:

ایران و عراق دو متحد طبیعی هستند/ عراق می‌تواند از تنگناهای ژئوپولیتیکی خود با همکاری با ایران رهایی یابد

ایران و عراق دو متحد طبیعی هستند/ عراق می‌تواند از تنگناهای ژئوپولیتیکی خود با همکاری با ایران رهایی یابد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: باید نشان دهیم ایران و عراق دو متحد طبیعی هستند و می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند، عراق می‌تواند از تنگناهای ژئوپولیتیکی خود با همکاری و کار راهبردی با ایران رهایی یابد.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق و اقدامات لازم برای شکل‌گیری یک شراکت استراتژیک واقعی بین دو کشور گفت: هر نوع شراکت، به ویژه شراکت‌های بلندمدت و راهبردی، نیازمند رویکرد و نگرش مشترک به تهدیدات و فرصت‌هاست. اگر آقای پزشکیان بتواند در این سفر با یک تیم کارشناسی زبده این رویکرد و گفتمان را با مقامات عراقی به اشتراک بگذارد و نشان دهد که ایران و عراق در تهدیدات و فرصت‌ها هم‌راستا هستند، می‌توان گام‌هایی برای ورود به یک شراکت راهبردی برداشت. 

وی افزود: صرف فعالیت در حوزه تهدیدات کافی نیست، زیرا این امر می‌تواند به دشمنان اجازه دهد تا بازی را بر هم زنند و عراق را در سرگشتگی نگه دارند. در حال حاضر، بازار دست رقبا و حتی دشمنان ماست و ما فقط در حوزه امنیت‌سازی با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

ایران و عراق می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند

وی با تاکید بر اینکه باید نشان دهیم ایران و عراق دو متحد طبیعی هستند و می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند، گفت: عراق می‌تواند از تنگناهای ژئوپولیتیکی خود با همکاری و کار راهبردی با ایران رهایی یابد. عراق می‌تواند به بنادر ما و به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کند و ایران می‌تواند از طریق عراق به سوریه و سپس به مدیترانه برسد. همچنین کشورهای دیگری مانند چین و روسیه می‌توانند از این طریق به منافع خود دست یابند.

حضور آمریکایی‌ها یک معضل است که عراق را در تنگنا نگه داشته است

این نماینده مردم تهران در مجلس درباره حضور آمریکایی‌ها در عراق گفت: حضور آمریکایی‌ها یک معضل است که عراق را در تنگنا نگه داشته است. طرف عراقی باید متوجه باشد که وجود آمریکا به معنای فشار و خفقان بر روی عراق است. عراقی‌ها باید خفگی ناشی از این وضعیت را درک کنند و با کار مشترک و همه‌جانبه موانع را از بین ببرند. این گفتگوها به ظرافت نیاز دارد و در عمل ما می‌توانستیم و می‌توانیم فرصت‌هایی برای کردستان عراق فراهم کنیم تا از مزایای ترانزیت از طریق خلیج فارس و دریای عمان بهره‌مند شوند.

ظهره‌وند در ادامه صحبت‌هایش به اهمیت ترانزیت کالا و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: وقتی عراق بتواند از طریق ایران ترانزیت کند، منافعش به ما نیز پیوند می‌خورد و این کار را به سمت قراردادهای بازسازی و توسعه می‌کشاند. به عبارتی، نفع اقتصادی عراق به ایران گره می‌خورد و این موجب می‌شود که آن‌ها تمایلی به همکاری با کشورهای دیگری مانند فرانسه نداشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: ما باید از ظرفیت‌های خود بهره ببریم و به عراق فرصت‌هایی ارائه دهیم که به نفع هر دو طرف باشد. اگر عراق از مزایای همکاری با ایران بهره‌مند شود، قطعا به سمت ما خواهد آمد. ما هنوز نتوانسته‌ایم خرمشهر و بصره را به شکل بهینه فعال کنیم و این نیازمند یک تغییر در شیوه تعامل با عراق است.

باید روی مولفه‌های ژئوپولیتیکی و نقاط اشتراک راهبردی تمرکز کنیم

وی همچنین تصریح کرد: برای فعال‌سازی روابط باید نگاهی فرصت‌محور داشته باشیم. عراق نمی‌تواند صرفاً در چارچوب مدیریت بحران و تهدید با ما تعامل کند. ما باید نگاه فرصتی را بر نگاه تهدید غلبه دهیم و از این طریق کمبودها را جبران کنیم و به سمت یک همکاری قوی‌تر و پایدارتری حرکت کنیم.

وی با اشاره به گسترش تعاملات فرهنگی گفت: «وقتی منافع دو کشور را به هم گره می‌زنیم و یک تعامل اربعینی ایجاد می‌کنیم، این راهپیمایی اربعین را که از نجف به کربلا برگزار می‌شود، می‌توانیم به یک راهپیمایی منطقه‌ای از ایران تا بیروت و کناره مدیترانه تبدیل کنیم. این‌ها پالس‌ها و ظرفیت‌هایی است که منطقه به ما نشان می‌دهد و ما باید از آن‌ها بهره‌برداری کنیم. ما نمی‌توانیم فقط به نجف و کربلا محدود شویم؛ بلکه این مکان‌ها می‌توانند به ما راهبرد و استراتژی بدهند و نقاط چسبندگی را بین ایران و عراق تقویت کنند.

ظهره‌وند در پایان به لزوم توجه به مولفه‌های ژئوپولیتیکی و جلوگیری از فعال شدن مولفه‌های برساخته دشمنان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما باید روی مولفه‌های ژئوپولیتیکی و نقاط اشتراک راهبردی تمرکز کنیم و اجازه ندهیم مولفه‌های برساخته مانند کومله، داعش و طالبان در منطقه فعال شوند. اگر غفلت نکنیم، وضعیت به این شکل نمی‌شود. دشمنان در حال ساختن مولفه‌های ژئوپولیتیکی خود هستند تا ژئوپولیتیک منطقه‌ای ما را در هم بپاشند. ما باید این مولفه‌ها را تقویت کنیم و به جایی برسیم که گفت‌وگوهای علمی و منطقی در این زمینه مطرح شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه