اخبار داغ

تهران پرس گزارش می‌دهد؛

اهمیت واردات خودرو و شکست انحصار بازار

اهمیت واردات خودرو و شکست انحصار بازار
به نظر می‌رسد طرح مجلس شورای اسلامی برای واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال تا حد زیادی می‌تواند باعث شکست انحصار بازار خودرو شود؛ به‌طوری که خودروسازان داخلی هم به دنبال ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات می‌توانند باعث افزایش رضایت عمومی مردم شوند‌.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تهران پرس»؛ مجلس شورای اسلامی گذشته در آخرین روز‌های عمر خودش طرح واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال را به تصویب رساند و آن را به دولت ابلاغ کرد؛ اینک دولت چهاردهم با مدیریت صحیح می‌تواند این طرح را به سرانجام برساند و با اجرا و نظارت دقیق باعث واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال شود، به‌طوری که نه تولیدکنندگان ضرر کنند و هم اینکه مصرف‌کنندگان شرایط بهتری برای انتخاب خودرو داشته باشند. این شرایط باعث می‌شود که خودروسازان داخلی هم بر طبل افزایش کمیت و کیفیت تولیدات خود بیفزایند که در نهایت باعث افزایش رضایت عمومی خواهد شد. در این خصوص با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

واردات خودرو باعث رضایتمندی مردم می‌شود

واردات خودرو

حجت‌الاسلام احد ازادی‌خواه در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری - تحلیلی «تهران پرس» درباره عدم رضایت مردم از بازار خودرو گفت: مردم از کیفیت و قیمت خودرو در داخل کشورمان رضایت ندارند؛ چون هم قیمت‌ها آنقدر بالا رفته که مردم توان پرداخت آن را ندارند و هم اینکه کیفیت‌ها نسبت به قیمت همخوانی ندارد و متاسفانه در بازار خودرو، شاهد رقابت به صورت انحصاری هستیم و همین امر باعث شده که کیفیت و قیمت همیشه به ضرر مصرف‌کننده باشد. 

وی افزود: در مجلس شورای اسلامی یازدهم شاهد تصویب قانون واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال کارکرد بودیم که همین امر روزنه خوبی برای ایجاد رقابتی کردن بازار خودرو محسوب می‌شد؛ این کار به منزله این نیست که ما نگاهمان باید به واردات خودرو باشد و از تولید غافل شویم، بلکه این کار جهت ایجاد رقابت سالم در بازار خودروست تا اینکه خودروسازان هم قیمت و هم کیفیت را با خودرو‌های وارداتی خارجی یکسان کنند و در نهایت این مردم باشند که سود نهایی را ببرند. 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نگاه به خودرو باید نگاه مصرفی باشد، گفت: متاسفانه در خل کشورمان برخی دلالان باعث افزایش قیمت خودرو می‌شوند، به این صورت که نگاهشان به خودرو نگاه یک کالای سرمایه‌ای است، در حالی که باید به خودرو با دید کالای مصرفی نگاه شود و همین امر باعث اختلالاتی در قیمت بازار خودرو و فاصله قیمت کارخانه تا کف بازار شده است. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دولت چهاردهم واردات خودرو را آزاد کند و قانون مجلس شورای اسلامی را به خوبی اجرا کند، خواهیم دید که مردم رضایتمندی بیشتری از بازار خودرو خواهند داشت. 

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با اشاره به اینکه مردم خواستار خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب هستند، گفت: قانونی که در مجلس شورای اسلامی گذشته تصویب و به دولت قبل ابلاغ شد، در خصوص آزاد شدن واردات خودروی خارجی کارکرده با عمر کمتر از پنج سال بود، به همین دلیل اگر این قانون به خوبی اجرایی شود می‌تواند بسیاری از معضلات در بازار خودرو را حل و فصل کند، چرا که واردات خودرو به صورت کنترل‌شده می‌تواند این امتیاز حق انتخاب را برای واردکننده داشته باشد. 

وی افزود: دولت چهاردهم می‌تواند با پیگیری و اجرایی کردن قانون واردات خودرو به کشورمان، باعث خشنودی مردم شود، به این صورت که از یک سو واردات خودرو به کشور آزاد می‌شود و این باعث رقابتی شدن بازار خودرو می‌شود، از سوی دیگر این تلنگر به خودروسازان داخلی وارد می‌شود که خودر‌هایی با کیفیت بالا و با قیمت مناسب راهی بازار کنند تا رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند. 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مردم منتظر اجرای قانون واردات خودرو به کشور هستند و اگر این قانون با مدیریت خوبی از سوی دولت، اجرایی شود، به طور قطع و یقین، اثرات خوبی در افزایش رضایتمندی مردم خواهد داشت. 

آزادی‌خواه ادامه داد: خودروسازان داخلی کشورمان با افزایش سطح کیفی و کمی خودرو در کشورمان می‌توانند توجه مردم را به خود کسب کنند و در این صورت می‌بینیم که اقبالی از خودرو‌های خارجی نخواهد شد، اما در غیر این صورت، واردات خودرو می‌تواند نیاز اصلی مردم را تامین کند و از سوی دیگر، انگیزه‌ای است که خودروسازان داخلی بر طبل افزایش کیفیت و معتدل کردن قیمت خودرو بکوبند. 

 

اهمیت «واردات خودرو» در کنار افزایش تولید 

رضا تقی‌پور انوری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری - تحلیلی «تهران پرس» با اشاره به اهمیت واردات خودرو به کشور اظهار داشت: در حال حاضر قانون واردات خودرو‌های کار کرده با عمر کمتر از پنج سال از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است، اما در عمل می‌بینیم که این کار به خوبی انجام نشده و اثرات آن مشاهده نشده است.

واردات خودرو

وی ادامه داد: بازار خودرو در حال حاضر نیاز به ساماندهی و رونق دارد و برای تحقق‌بخشی به این امر، واردات خودرو می‌تواند اثرگذاری زیادی داشته باشد، به شرطی که دولت به خوبی این کار را اجرایی کند، اما این کار به منزله این نیست که تولیدات داخلی را کاهش بدهیم، بلکه به موازات آن باید شاهد افزایش تولید کمی و کیفی خودرو‌های داخلی نیز در کشورمان باشیم. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو باعث شده که مردم کشور در خرید این کالای مصرفی با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند، تصریح کرد: کشور ما دارای صنعت پیشرفته است و امکانات و تجهیزات نظامی ما در سطح جهانی شناخته شده و زبان زد است و به همین دلیل، کشوری که دارای سامانه دفاعی و موشکی قوی و مجهز است، می‌تواند صنعت خودروی قوی هم داشته باشد که در شان ملت ایران باشد.

تقی‌پور انوری در پایان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با تامین ارز مناسب برای واردات خودرو‌های با عمر کمتر از پنج سال، می‌تواند باعث رونق بازار خودرو شود؛ نباید از حق گذشت که رقابت خودروسازان داخلی با محصولات خارجی باعث می‌شود که در نهایت، هم از نظر قیمت و هم کیفیت در حوزه خودرو، شاهد رضایت عموم مردم از بازار خودرو باشیم. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه