اخبار داغ

فیلمنامه‌نویس قزوینی:

مشکلات اقتصادی نسخه سینمای ایران را پیچیده است

مشکلات اقتصادی نسخه سینمای ایران را پیچیده است
فیلمنامه نویس‌قزوینی گفت: امروز موضوعات اقتصادی بر فضای فیلم‌سازی چیره شده است و سبب شده که اکثر فیلم‌ها از محتوای غنی برای مخاطب فاصله بگیرند که این مسئله در ژانر کمدی بیش‌تر جلوه می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا سبحانی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» اظهار کرد: سینما در نقاط مختلف جهان ابعاد متفاوتی را در برمی گیرد یکی از آن ابعاد، سرگرمی است؛ در واقع فیلم و سریال داستانی به عنوان صنعت درآمد زا برای مردم نوعی فرآورده ی سرگرمی ساز به حساب می‌آیند.

 

وی افزود: امروز در سینمای ایران کم‌تر شاهد محتواهای فاخر دهه‌های گذشته هستیم البته سینمای دفاع مقدس شامل این قاعده نمی‌شود. در واقع مردم به دلیل مشکلات معیشتی و برای رها شدن از درگیری‌های ذهنی روزمره ترجیح می‌دهند با دیدن فیلم کمدی و مفرح، چند ساعتی از دغدغه‌هایشان فارغ شوند.

 

سبحانی‌نژاد ابراز کرد: یکی از بزرگ‌ترین رویدادهایی که در جامعه به روحیه مردم آسیب وارد کرد، بیماری کرونا بود. بعد از دوران کرونا و مشکلاتی که در آن دوره بر زندگی مردم چیره بود، گرایش اغلب مردم به آثار کمدی بیش‌تر شد تا لبخندی بدون دلهره و اضطراب ناشی از دردسرهای ریز و درشت بر لب آورند.

 

فیلمنامه‌نویس قزوینی عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل امروز سینمای ایران عدم درآمدزایی به طور کلی و سیستماتیک است. سرمایه‌گذار دولتی یا سازمانی اصول محتوایی خود را القا می‌کند که ممکن است در فرم و استقبال مخاطبان تاثیر بگذارد. سرمایه‌گذاران شبه‌دولتی و خصوصی نیز بیش از هر چیز نگران بازگشت سرمایه یا مقبولیت در جشنواره‌های خارجی هستند. در این فضا سینماگران جوان و نوگرا به شدت در تنگنا قرار می گیرند.

 

نویسنده سریال سنجرخان خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات امروزه سینمای ایران، ضرر اقتصادی تهیه‌کنندگان برای اکثر فیلم‌ها است؛ به طوری که اغلب حتی ۳۰ درصد از مبلغی که برای فیلم هزینه شده نیز به آنان برنمی‌گردد. البته لازم به ذکر است که تعداد محدودی از فیلم‌ها به سوددهی می‌رسند و لااقل موجب کسب و کار سینما دارها می‌شوند که غنیمت است. 
 

نویسنده سریال رنج پنهان در ادامه گفت: تهیه‌کنندگان برای اینکه فروش خوبی داشته باشند، ریسک نکرده و با توجه به سلیقه ایجاد شده در مخاطب به سمت ساخت فیلم کمدی نه چندان پرمحتوا و ساختارمند می‌روند و البته فیلم‌های به اصطلاح اجتماعی و دارای محتوای مفهومی سال‌ها در صف اکران معطل می‌مانند که این هم مشکل بزرگی برای تهیه‌کنندگان کشور شده است. البته ناگفته نماند که پلتفرم‌ها تاثیرات مثبت و منفی ویژه‌ای بر روند تولید سینمای ایران دارند که باید در فرصت مناسب به آن پرداخته شود.

 

سبحانی‌نژاد افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران و با وقوع دفاع مقدس، سینماگرانی رویش پیدا کردند که با توجه به محوریت محتوایی ایثار، وطن‌دوستی و شهادت آثاری ارائه کرده و خوش‌درخشیدند؛ در سال‌هایی که شهید رئیسی بر مصدر امور بودند، در راستای حمایت از سینمای دفاع مقدس اقدامات خوبی انجام شد اما در بخش تاریخی با وجود اینکه کشور ایران به ویژه شهر قزوین از تاریخ فاخری برخوردارند، حمایت‌های لازم برای ساخت فیلم تاریخی انجام نگرفته است.

 

فیلمنامه‌نویس قزوینی ادامه داد: موانع اصلی در سینمای امروز ایران بودجه و گردش اقتصادی قابل اتکا به خود است. به نظر می‌رسد تنوع موضوعات اجتماعی فرهنگی حتی سیاسی می‌تواند بر بضاعت‌های سینمای کشور بیافزاید.
 

نویسنده فیلم «بره کشون» تاکید کرد: یکی از دلایل کیفیت ضعیف فیلم‌های امروز، تعجیل در فیلمسازی است؛ این عجله دلایل زیادی دارد یکی تاکید سرمایه‌گذار به رساندن فیلم به جشنواره فیلم فجر همان سال است زیرا جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره‌ ایران به حساب می آید و ابعاد تبلیغی هویتی ویژه‌ای دارد‌.
 

وی افزود: نکته دیگر دیر واریز شدن سرمایه برای تولید فیلم، مشغول بودن بازیگران تاثیرگذار و به اصطلاح سلبریتی یا سایر عوامل حرفه‌ای است و عدم فرصت تحقیق برای نگارش و کارگردانی نیز بر کیفیت کار تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

سبحانی‌نژاد عنوان کرد: امروزه محتوای سینمای ما عقب‌تر از اتفاقات جامعه است؛ مردم جامعه از اتفاقاتی که در سطح کشور رخ می‌دهد آگاه هستند اما هنگام فیلمسازی مشکلات زیادی در مسیر قرار می‌گیرد و اجازه فیلم‌سازی در آن مقوله را سلب می‌کند؛ خیلی از مشکلاتی که باعث توقیف یا تعدیل فیلم‌ها می‌شود از بدیهیات زندگی ما هستند و باید به این موضوع با دید بلندنظرانه و بر اساس نیاز اجتماعی برخورد شود. 

 

فیلمنامه‌نویس قزوینی در پایان تاکید کرد: برای اکران فیلم‌ها تنها باید قوانین جاری کشور و شرع اسلام را در نظر گرفت و از عرف نه چندان درست می‌توان با تدبیر عبور کرد، مخاطب امروزی باید نقطه ضعف‌ها و بضاعت‌های شخصی و اجتماعی خود را به طور ناخودآگاه در فیلم‌ها ببیند و تاثیر بگیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه