اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

حضور در مجمع عمومی سازمان ملل چالشی بر تابلوی حقوق بشر آمریکایی/ از رئیس جمهور غایب تا خبرسازترین نماینده ایران در سازمان ملل

حضور در مجمع عمومی سازمان ملل چالشی بر تابلوی حقوق بشر آمریکایی/ از رئیس جمهور غایب تا خبرسازترین نماینده ایران در سازمان ملل
حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در بین مقامات کشورهای مختلف در برابر دوربین ها و رسانه های بین المللی، فرصتی است تا افکار عمومی جهان نسبت به آنچه دنیای غرب به نام حقوق بشر و آزادی بیان نشخوار می کند را به چالش بکشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صدور پیام انقلاب اسلامی ایران به دنیا، اگرچه در طول بیش از 4 دهه گذشته به اشکال مختلف در ابعاد سیاسی، اقتصادی، بین المللی و فرهنگی میسر بوده است، اما همواره حضور روسای جمهور در سازمان ملل متحد و بیان سیاست های جمهوری اسلامی ایران در مسئله مبارزه با امپریالسیم جهانی و بی عدالتی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در بین مقامات کشورهای مختلف در برابر دوربین ها و رسانه های بین المللی، فرصتی است تا افکار عمومی جهان نسبت به آنچه دنیای غرب به نام حقوق بشر و آزادی بیان نشخوار می کند را به چالش بکشد.

برخی روسای جمهوری ایران تنها یک بار در دوران ریاست جمهوری خود فرصت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را پیدا کردند، اما برخی مانند محمود احمدی نژاد با 8 بار سخنرانی در این مجمع رکورددار این فرصت بود تا به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، سیاست های انقلاب اسلامی را از یک تریبون بین المللی به جهان مخابره کند.

آیت الله خامنه ای نخستین رئیس جمهور ایرانی در سازمان ملل

حضور حضرت آیت الله خامنه ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1366 شاید اولین حضور نماینده ایران به عنوان رئیس جمهور اسلامی کشور در این نهاد بین المللی بود.

آیت‌الله خامنه‌ای به‌ عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی بیان‌کننده نظرات مردم ایران در مورد تحولات جهانی بود.

در شرایطی که بیش از 7 سال از جنگ تحمیلی عراق به ایران سپری می شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قاطعیت اعلام کردند که ملت ایران متجاوز را تنبیه می‌کند و با توجه به سرمایه عظیمی که جنگ از ملت ایران گرفته و سختی‌هایی که بر ایرانیان تحمیل کرده، عزم مردم برای تنبیه متجاوز نیز بیشتر شده است.

رئیس‌جمهور وقت ایران در فرصتی که برای بیان دیدگاه های انقلاب اسلامی از یک تریبون بین المللی در اختیار داشت استفاده کرد تا ضمن انتقاد از ساختار سازمان ملل، حق وتو و عضویت دائم در سازمان ملل و همچنین بیانیه های یک جانبه علیه ملت ها و کشورهای جهان، به بیان عقیده اسلام و نظام جمهوری اسلامی راجع به حضور زنان در جامعه که پیش‌ و پس‌ از آن نیز توسط هیچ‌ یک از روسای جمهور ایران و یا کشورهای مسلمان مطلبی در این خصوص ایراد نشده بود، بپردازد.

آیت الله خامنه ای تصویر زن در جوامع غربی را که در آن زن ابزاری برای بهره کشی است را به چالش کشید.

البته پیش از آیت الله خامنه ای شهید رجایی به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرده بود.

حضور شهید رجایی در سال 1359 در شورای امنیت سازمان ملل در شرایطی اتفاق افتاد که مدت کوتاهی از تجاوز صدام به کشورمان سپری می شد.

از همین رو پرداختن به مسئله تجاوز صدام به مرزهای ایران و حمایت همه جانبه کشورهای غربی و آمریکا از آن برای ادامه این سیاست که پشت پرده آن تنها کشورگشایی و ضربه زدن به انقلاب اسلامی بود، در آن دوران حائز اهمیت بود. شهید رجایی با نمایش جراحات ناشی از شکنجه رژیم طاغوت و درد و رنجی که در طول دهه های مختلف حکومت دیکتاتوری بر ملت ایران تحمیل شده بود، به تشریح علل شکل گیری انقلاب اسلامی پرداخت.

انقلابی که صدام حسین برای مقابله با آن به ابزار دست غرب تبدیل شد، تا با تجاوز به مرزهای ایران در منطقه دست به ماجراجویی بزند.

غیبت هاشمی رفسنجانی در مجمع عمومی سازمان ملل

دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در حالی سپری شد که هیچ حضوری از سوی رئیس جمهور در سازمان ملل اتفاق نیفتاد و هربار حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مجمع، در سطح وزیر امور خارجه رخ داد.

پس از آن با تشکیل دولت اصلاحات، محمد خاتمی در سال 77 در کسوت رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و در این سخنرانی واژه گفتگوی تمدن ها به جای جنگ تمدن ها را مطرح کرد.

با وجود آنکه به پیشنهاد حاضرین در مجمع عمومی، آن سال به عنوان سال گفتگوی تمدن ها نامگذاری شد، اما با وقوع ماجرای 11 سپتامبر این نام به فراموشی سپرده شد و شعار «جنگ با تروریسم» جای خود را به گفت‌وگوی تمدن‌ها داد. خاتمی در سال 79 نیز برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و تلاش کرد تا باز هم از پیشنهادش برای «گفتگوی تمدن ها» دفاع کند، اما حمله آمریکا به عراق در همان دوران موجب شد که گفتگوی تمدن ها برای همیشه به تاریخ سپرده شده و دولت های جهان به سرسپردگی آمریکا به جنگ تمدن ها تن دهند.

احمدی نژاد رکوددار حضور در سازمان ملل

محمود احمدی نژاد، نهمین رئیس جمهور ایران 8 بار فرصت یافت تا پشت تریبون سازمان ملل قرار گیرد.

وی در نخستین حضور خود در سازمان ملل به مقوله حق مسلم ایران نسبت به بهره مندی از انرژی هسته ای و فک پلمب تاسیسات هسته ای پرداخت.

او در سالهای بعد به مسائلی همچون انتقاد به ساختار یک جانبه گرایی سازمان ملل، لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره علل و عوامل شکل گیری 11 سپتامبر، انتقاد از حمله آمریکا به عراق و افغانستان به بهانه 11 سپتامبر و مسئله هولوکاست پرداخت.

سخنرانی مجازی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

حجت‌الاسلام روحانی هفتمین رئیس جمهور ایران بود که توانست از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

او در سال اول حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی را مطرح کرد و در سال‌ بعد نیز از این طرح دفاع کرده و خواستار تبدیل‌ شدن مسئله مبارزه با تروریسم به‌ عنوان یک سند و قاعده الزام‌آور بین‌المللی در سازمان ملل متحد شد.

دولت روحانی که تمام عمر 8 ساله خود را در سودای مذاکره با غرب و آمریکا سپری کرد، اما نتوانست از برجام دستاوردی داشته باشد؛ همین امر موجب شد که روحانی بعد از برجام  محور سخنرانی خود را به ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در اقتصاد ایران اختصاص داد و از مردم دنیا و تجار بین‌المللی دعوت کرد که به بازار 80 میلیونی ایران مراجعه کرده و سرمایه‌گذاری در این بازار را امتحان کنند.

روحانی در سال 99 و در زمان دولت دوازدهم نیز به نیویورک سفر کرد و در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی با انتقاد از دونالد ترامپ به خاطر خروج از برجام از ایالات متحده خواست، تحریم‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی را پایان دهد، تا زمینه برای شروع گفت‌وگو فراهم شود.

روحانی در سال پایانی ریاست جمهوری خود نیز فرصت یافت که به دلیل همه گیری کرونا، به طور مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

شهید رئیسی؛ خبرسازترین نماینده ایران در سازمان ملل

حضور شهید ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، شاید خبرسازترین نماینده جمهوری اسلامی ایران در برابر دیدگان افکار عمومی جهان بود.

سه سال پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا، سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تصویر او را بالا برد، تا ترور او را نمونه آشکاری از نقض آشکار حقوق بشر، تروریسم جهانی و جنایات سازمان یافته آمریکا عنوان کند.

رئیس جمهور وقت ایران در این سخنرانی تاکید کرد که رسیدگی عادلانه به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده خدمت به انسانیت است تا از این پس ظلم زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه تا حصول نتیجه قطعی دنبال خواهیم کرد.

هنگامی که آیت الله رئیسی تصویر سردار سلیمانی را بالا برد، همه هیات ها به دقت به سخنان رئیس جمهور ایران گوش می دادند. بر خلاف تبلیغات اپوزیسیون و گروههای مخالف جمهوری اسلامی ایران و برخی خوانندگان لس آنجلسی که وعده تجمع مقابل سازمان ملل را هنگام سخنرانی رئیس جمهور داده بودند، خبری از آنها و تجمعاتشان در اطراف سازمان ملل نبود.

پس از پایان این سخنرانی، رئیس جمهور،  مسیر این نهاد بین المللی تا هتل محل اقامت خود را به همراه هیات عالی رتبه با صلابت و مقتدرانه پیاده روی کرد و همین امر در برابر دوربین رسانه ها خبرساز شد.

فرصت پزشکیان در سازمان ملل برای احقاق حقوق ملت

حالا مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور کشورمان قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند، آنهم در شرایطی که تحولات منطقه به سرعت در حال شکل گیری است.

حدود یک سال است که در منطقه خاورمیانه، مهره دست نشانده آمریکا در حال نسل کشی در غزه است. رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته دست به جنایت جنگی زده و این آمریکا با ادعای حمایت از حقوق بشر است که سیاست های خود را به حیات این رژیم گره زده است.

این غده سرطانی پس از مراسم تحلیف پزشکیان، اسماعیل هنیه، مهمان این مراسم را در تهران ترور کرد تا نشان دهد در اجرای سیاست های آمریکایی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.

اعمال تحریم های جدید و بهانه جویی های غرب علیه ملت ایران همه و همه از مسائلی است که شاید تریبون سازمان ملل فرصت مناسبی برای بیان آن و احقاق حق ملت به شمار رود.

حال باید دید مسعود پزشکیان چگونه در این نهاد بین المللی از حقوق ملت دفاع کرده و به بیان سیاست های تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه