وحدت متعالی ادیان الهی در دین اولیای الهی متجلی شده است
رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: تفکر دینی و جامعه مؤمنان هرچه در ساحت شریعت ظاهری گرفتار باشد، از وحدت ادیان دورتر خواهد شد، اما در مقابل اگر اعتقاد دینی و پیروان ادیان هر چه بیشتر به ساحت طریقت باطنی وارد آیند، به وحدت ادیان نزدیکتر خواهیم شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا اعوانی امروز در آئین آغاز سال تحصیلی 1404 – 1403 دانشگاه ادیان و مذاهب به ضرورت استفاده از دیدگاه و نگرش قرآنی برای فهم ادیان پرداخت و گفت: قرآن در هر عصری برای ما و ادیان الهی پیامی دارد و جریان سنت گرایان به موضوع سنت برای اهمیت شناخت دین تاکید فراوانی دارند.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه در نزد سنت گرایان، سنت را دین الهی قلمداد میکنند، ادامه داد: عبارات کلیدی نظیر «دین حنیف» و «دین فطرت» در خلال ادبیات سنت گرایان بسیار مشهود و قابل ملاحظه است و به این منظور که دین جاویدان و حکمت جاویدان مهمترین بستر راهگشا و آزادی بخش برای نجات بشریت در عصر کنونی را بر دوش خویش حمل میکند.
دارنده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد علمی نخبگان بیان کرد: اعتقاد به نبوت همه انبیا از اصلی ترین دلایل این دیدگاه است، به طوری که باطن دین از جانب بزرگانی همچون ابن عربی کلمه «ولایت» است و بنا بر این اگر ولایت نباشد، رسالت و نبوت نیز وجود نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: تمام ادیان الهی و توحیدی نیز بر این باور هستند که ولایت از ارکان اصلی دین، به شمار میآید.
غلامرضا اَعوانی خاطرنشان کرد: ختم ولایت محمدیه، جامع ولایت همه انبیا الهی است و رسالت انسانی که بر دوش پیامبر اسلام (ص) وجود داشت، ایجاد صلح و برابری میان جامعه و امت اسلامی بود.
وی افزود: نه تنها امت اسلامی، بلکه پیامبر اسلام (ص) در صدد برقراری امنیت و آرامش و خواستار رستگاری و فلاح میان تمام بشریت و جوامع انسانی بود و تلاش برای عملیاتی ساختن این انگیزه در دین اسلام موجب شده است که نبوت در ولایت محمدیه خاتم تمام رسل محسوب شود.
رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نقش تفکر پلورالیزم و اهمیت تکثر و تنوع افکار در جامعه اسلامی را مهمترین پیام دین اسلام دانست و گفت: تضارب آرا و احترام به حضور رقیب و دیگری در جامعه یکی از فرامین و دستورات قرآنی است.
وی ادامه داد: اساساً تضارب آرا عامل ارتقای عقلانیت در جامعه است، زیرا اگر در جامعهای افکار متفاوت و گفتمانهای گوناگون و آرای مختلف نباشند آن جامعه پویایی خود را از دست خواهد داد، بنابراین جایگاه عقل و عقلانیت در اندیشه دینی بسیار رفیع است و بر این باوریم که تمام دین با تعقل فهمیده میشود و با تعقل رشد مییابد و هیچ گاه تعصب و تفکر خشک دین را بارور نمیکند.
این پژوهشگر فلسفه با اشاره به آیه مشهور و معروف «وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آتَاکُمْ» به اهمیت فلسفه خلقت و نگاه قرآن در پرداختن به تضارب آرا اشاره کرد و عنوان کرد: اختلاف در جامعه خواست و دستور قرآن است و اینکه تمام پیروان ادیان الهی از مسیحیان، کلیمیان، زرتشتیان، صابئین مندایی و مسلمانان (اعم از شیعه و سنی) بتوانند آزادانه و با تکریم و احترام کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز و سعادتمندانه داشته باشند.
وی با اشاره به دیدگاه ادبا و عرفا به محتوای اشعار مولانا پرداخت و اضافه کرد: مولانا جلال الدین بلخی خراسانی عارف بزرگ جهان اسلام معتقد است؛ از آن رو که هیچ پیامبری به اندازه حضرت محمد (ص) کاشف اسرار حق نشد و باب معرفت را به روی بشریت نگشود؛ جامعیت و خاتمیت انبیای الهی از جانب خدای حکیم به نام او ضرب شده است.
اعوانی در پایان با اشاره به وحدت متعالی ادیان خاطرنشان کرد: تفکر دینی و جامعه مؤمنان هرچه در ساحت شریعت ظاهری گرفتار باشد، از وحدت ادیان دورتر خواهد شد اما در مقابل اگر اعتقاد دینی و پیروان ادیان هر چه بیشتر به ساحت طریقت باطنی وارد آیند، به وحدت ادیان نزدیکتر خواهیم شد. شما باید بدانید که یک سنت گرا شخصی را به ترک دین خودش و دخول به دین دیگری دعوت نمیکند، بلکه میگوید در دین خودت راسختر باش و وحدت متعالی ادیان الهی در دین اولیا الهی متجلی شده است و ادیان الهی اینگونه میتوانند به وحدت دست یابند.
ارسال دیدگاه