اخبار داغ

یک اقتصاددان در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تأثیر تنش‌های ایران و رژیم صهیونیستی بر قیمت ارز در بازار آزاد/ شاهد بازگشت قیمت ارز خواهیم بود

تأثیر تنش‌های ایران و رژیم صهیونیستی بر قیمت ارز در بازار آزاد/ شاهد بازگشت قیمت ارز خواهیم بود
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به نقش سیاست‌های اقتصادی بر نرخ ارز و نقش بانک مرکزی در مدیریت‌ آن تحلیل جامعی را از وضعیت فعلی ارائه کرد.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص سیاست‌های جدید به‌کارگیری شده از سوی وزارت اقتصاد در افزایش نرخ نیما و کنترل قیمت بازار آزاد ارز اظهار کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر به علت وضعیت بحرانی بین ایران و رژیم صهیونیستی است؛ این نوع بحران‌ها در کشور ما کم نبوده و معمولاً تنش‌های ارزی در این شرایط بیشتر رخ می‌دهد.

نقش بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز

بغزیان با اشاره به مدیریت بانک مرکزی گفت: در برخی موارد، قیمت ارز با مدیریت بانک مرکزی کاهش یافته، اما در برخی موارد دیگر، قیمت ارز افزایش یافته است که در زمان تحریم‌ها نیز شاهد این تنش‌ها بوده‌ایم.

تأثیر مدیریت آقای فرزین بر نرخ ارز/ تنش‌های قبلی و تأثیر آن

بغزیان ادامه داد: در دوره مدیریت آقای فرزین، موارد مهم‌تری مطرح شد که موجب افزایش قیمت ارز شد، اما در نهایت شاهد بازگشت قیمت ارز بودیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت تنش‌های قبلی، مانند ترورها، گفت که در این موارد نیز شاهد بازگشت قیمت ارز پس از چند روز بودیم. وی افزود که در حال حاضر، تهدیدات حمله و لغو پروازها باعث ایجاد وضعیت بحرانی و افزایش قیمت ارز شده است.

وضعیت فعلی بازار

بغزیان با اشاره به وضعیت موجود بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: این وضعیت در حال حاضر در حالت انتظار قرار دارد و برخی افراد از این وضعیت سوءاستفاده کرده‌اند و باعث ایجاد وضعیت فعلی در بازار ارز شده‌اند.

منبع نرخ ارز و نقش بانک مرکزی/ نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد

وی افزود: نرخ ارز از یک منبع استخراج و اعلام می‌شود و بازار آزاد عرضه و تقاضا را تعیین می‌کند. بانک مرکزی نیز بهتر می‌داند که این نرخ چگونه تعیین و اعلام می‌شود، تا زمانی که این وضعیت موجود منتفی نشود، شاهد نوساناتی حول همین نرخ‌های فعلی خواهیم بود.

بغزیان با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد گفت: این بیان ممکن است باعث برداشت‌های غلط شود، اگر قرار است ارز نیمایی و آزاد به هم نزدیک شوند، دو حالت ممکن است: یا باید ارز نیمایی بالا برود تا به نرخ ارز آزاد برسد، یا نرخ ارز آزاد پایین بیاید تا به نرخ ارز نیمایی برسد؛ به نظر می‌رسد که نرخ ارز نیمایی باید بالا برود تا به نرخ ارز آزاد برسد.

نفع دولت و پتروشیمی‌ها از افزایش نرخ ارز نیمایی

بغزیان ادامه داد: افزایش نرخ ارز نیمایی به نفع دولت و پتروشیمی‌ها است و بنابراین شاهد حرکت نرخ ارز نیمایی خواهیم بود که تا زمانی که عرضه ارز بیشتری نداشته باشیم، نرخ ارز پایین‌تر نخواهد آمد.

مداخله بانک مرکزی در بازار آزاد

این استاد اقتصاد با اشاره به مداخله بانک مرکزی گفت: با گران‌شدن ارز نیمایی، ارزی که باید به مردم فروخته شود نیز گران‌تر می‌شود، این موارد همه نشان‌دهنده افزایش نرخ ارز است، مگر اینکه نرخ ارز آزاد با ترفندهایی نگه داشته شود تا ارز نیمایی به آن برسد.

تک‌نرخی کردن نرخ ارز

بغزیان در پایان افزود که تک‌نرخی کردن نرخ ارز در حال حاضر شوخی بیش نیست و به هر کس همان مقدار موردنیاز ارز تخصیص داده نمی‌شود، بنابراین فرد نیاز خود را باید از بازار آزاد تأمین کند.

وی در پایان با اشاره به مشکلات جابه‌جایی ارز اشاره کرد: تا زمانی که مشکلات تحریم برطرف نشود مشکلات نقل‌وانتقال ارز یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی پابرجا خواهد بود و صحبت از عرضه بیشتر ارز برای حل مشکل چندنرخی بودن ارز پابرجا خواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه