اخبار داغ

آجرلو در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

نمایش قدرت دفاعی و تهاجمی ایران؛ عاملی اثرگذار بر تقابل‌های بلندمدت آینده

نمایش قدرت دفاعی و تهاجمی ایران؛ عاملی اثرگذار بر تقابل‌های بلندمدت آینده
تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی توانسته است هم در بُعد دفاعی و هم در بُعد تهاجمی قدرت خود را به نمایش بگذارد؛ این امر می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر مواجهه‌های احتمالی با بازیگرانی که در پی اقدام نظامی علیه ایران هستند، داشته باشد.

حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به مناطقی از ایران اظهار کرد: بعد از عملیات هفتم اکتبر، شاهد افزایش تنش‌ها بودیم که این گسترش از نوار غزه به کرانه باختری و از کرانه باختری به جنوب لبنان و در نهایت به درگیری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی منجر شد؛ این افزایش تنش‌ها به ویژه پس از هدف قرار دادن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، شدت بیشتری به خود گرفت.

وی افزود: با توجه به ترورها و اقداماتی که رژیم صهیونیستی علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام داد، جمهوری اسلامی تصمیم به انجام عملیات بزرگی به نام وعده صادق دو گرفت؛ این عملیات، به نوعی پاسخی به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی بود و انتظار می‌رفت که این رژیم نیز به منظور کسب وجهه خود، عملیاتی انجام دهد که نهایتاً پس از سه هفته انجام شد.

قدرت پدافندی ایران عملاً توانسته ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی را نمایان کند

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به حملات بامداد 5 آبان چند نکته کلیدی را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: به نظر می‌رسد در این عملیات بعد روانی و نمایش قدرت جمهوری اسلامی ایران بیش از خود عملیات نظامی اهمیت یافته است؛ نکته بعدی توانمندی‌های پدافندی است؛ فارغ از اینکه چند نقطه مورد هدف قرار گرفته‌اند، قدرت پدافندی ایران عملاً توانسته است ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی را نمایان کند.

وی همچنین به محکومیت‌های گسترده‌ای که علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: درخواست‌هایی که برای خویشتنداری جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، نشان‌ می دهد که جمهوری اسلامی در دیپلماسی هایی که قبل از این عملیات انجام شده تقریبا گام بلند و موثر برداشته است.

آجرلو تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی توانسته است هم در بُعد دفاعی و هم در بُعد تهاجمی قدرت خود را به نمایش بگذارد؛ این امر می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر مواجهه‌های احتمالی با بازیگرانی که در پی اقدام نظامی علیه ایران هستند، داشته باشد؛ البته باید دید شرایط آینده چگونه پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به احتمال پاسخ ایران به این حمله، تصریح کرد: جمهوری اسلامی با توجه به اینکه هم شهید داده است و هم به پایتخت حمله شده، به احتمال زیاد این حمله را پاسخ خواهد داد؛ البته این پاسخ در زمان و مکانی متناسب خواهد بود؛ اما نوع واکنش و مدیریت آن نیازمند تحلیل بیشتری است تا مشخص شود پاسخ چگونه انجام خواهد شد.

زبان زور، تنها زبان تاثیرگذار بر رژیم صهیونیستی است

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: با توجه به حمایت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی، فشارهای بین‌المللی و نهادهای سیاسی قادر نبوده‌اند به‌طور موثری این رژیم را مهار کنند؛ رژیم صهیونیستی نشان داده است که تنها زبان زور بر آن تاثیر می‌گذارد، لذا افزایش خشونت و درگیری‌ها در منطقه و تقویت توان نظامی می‌تواند به عنوان ابزاری برای موازنه قدرت در برابر آن عمل کند.

وی افزود: فشارهای سیاسی، هرچند ممکن است به اندازه گزینه اول کارآمد نباشند، اما می‌توانند با پیوست‌های موثر و همراهی کشورهای همسایه ایران، تا حدودی دست رژیم صهیونیستی را برای اقدامات گسترده‌تر ببندند؛ بر اساس اخبار، برخی کشورهای منطقه، به‌جز چند استثنا، در این زمینه همکاری قابل‌توجهی نداشته‌اند؛ این مسأله نشان می‌دهد که دیپلماسی می‌تواند به عنوان مانعی برای بازیگری این رژیم عمل کند.

آجرلو در پایان تأکید کرد: استفاده از پیوست‌های رسانه‌ای برای نمایش قدرت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از اقدامات رژیم صهیونیستی ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

تجربه‌ای تلخ برای یک رژیم کوچک؛ قدرت ایران در برابر حماقت‌های بزرگ!

اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت پدافندی بامداد امروز

ارتش رژیم صهیونیستی پایان عملیات خود را اعلام کرد

اسرائیل در هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی اطراف تهران شکست خورد

شهادت ۲ تن از رزمندگان ارتش در حملات شب گذشته

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه