اخبار داغ

سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری:

تعداد اتوبوس‌های برقی را به ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهیم داد/ راه‌اندازی آزمایشی تراموا تا پایان سال

تعداد اتوبوس‌های برقی را به ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهیم داد/ راه‌اندازی آزمایشی تراموا تا پایان سال
نشست مطبوعاتی عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران امروز (دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳) در خانه اتحادیه برگزار شد.

به گزارش خبزنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در نشست مطبوعاتی خود که امروز (دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳) در خانه اتحادیه برگزار شد، اظهار داشت: شرایط مدیریت شهری به تدریج در حال بهبود است و ما در آستانه یک دوره جدید خدمتگزاری قرار داریم، زیرا مجموعه‌ای از افتتاح‌ها در شهر در ماه‌های آینده در دست اجراست.

وی اعلام کرد: در هفته‌های پیش رو، خانه روزنامه‌نگاران شهر را افتتاح خواهیم کرد. مراحل ساخت و ساز اصلی آن به پایان رسیده و کارهای اجرایی اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی درباره وضعیت آخرین ورود ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس و تاکسی گفت: طبق قراردادی که با چین منعقد شده و با پیگیری‌های دولت فعلی و شورای شهر، برقی‌سازی حمل و نقل به عنوان راه‌حلی برای کاهش ترافیک و آلودگی مطرح شده است. در حال حاضر زمان دقیق اجرایی شدن این مسئله را اعلام نمی‌کنم، اما به زودی در سطح شهر تهران شاهد استفاده از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های جدید خواهیم بود. ما در تلاشیم تا تعداد اتوبوس‌های برقی را به ۵۰۰ دستگاه افزایش دهیم. همچنین، برنامه‌ریزی برای تاکسی‌های برقی نهایی شده و به زودی در سطح شهر قابل مشاهده خواهد بود.

محمدخانی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان شورا درباره انتصابات گفت: تاکید آقای زاکانی بر پرهیز از پاسخگویی به سخنان توهین‌آمیز به منظور حفظ شان شورا و جلوگیری از اختلاف است. وی با اشاره به اینکه تعداد تغییرات مدیریتی در دوره فعلی نسبت به دوره‌های قبل کمتر بوده است، نیاز به برخی انتصابات در شهرداری را به عنوان امری اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد. به عنوان مثال، وی به انتصاب شهردار منطقه ۲۲ اشاره کرد که به پیشنهاد وزیر کشور در سازمان شهرداری‌ها مشغول به کار شده است. سخنگوی شهرداری تهران در خصوص پروژه‌های ساخت مسکن، اعطای مجوزهای انبوه‌سازی را امری طبیعی در راستای اقدامات جهشی برای حل مشکل بافت فرسوده و ساخت مسکن عنوان کرد و تفاوت بین انبوه‌سازی و ساخت مسکن شخصی را توضیح داد و بر رعایت ملاحظات و نظارت‌های قانونی در این زمینه تاکید کرد.

محمدخانی درباره موضوع مسکن و صدور پروانه‌های بدون مجوز گفت: در حوزه پروژه‌های بزرگ مقیاس مجوز دادن امر طبیعی و همیشگی است و تفاوتی با گذشته نکرده است. این مجوزها برای حل مشکل بافت فرسوده با رعایت ملاحظات و نظارات و طی یک فرآیند قانونی  صادر می‌شود. برای بحث انبوه سازی مسکن شرایطی دیده شده تا این کار سرعت پیدا کند. این تدبیر باتوجه به بافت فرسوده‌ای که وجود دارد کار خوبی است.

محمدخانی در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه های بزرگ در آستانه افتتاح است، افزود: مطلع هستید که به تازگی اکوپارک فرحزاد افتتاح شد و شهروندان با طی مسافت کوتاه در قلب تهران تجربه جنگلهای هیرکانی را خواهند داشت و مکان اکوپارک قبلا پاتوق معتادان بود و حتی زمانی که برای اولین بار از آنجا بازدید کردیم تیراندازی شد.

وی با بیان اینکه به زودی بهره برداری و راه اندازی پایانه شرق و افتتاح باغ‌راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر را خواهیم داشت همچنین گفت: تا پایان سال راه اندازی آزمایشی تراموا در یکی از خطوط اصلی اتوبوسرانی را خواهیم داشت.

وی در مورد پروژه ادامه یادگار امام نیز اظهار کرد: مدیریت شهری با صرف هزینه وزمان لازم معارضین را رفع کرده است. امید است در خردادماه سال آینده پروژه یادگار امام افتتاح شود و بعد از آن بزرگراه سراسری شبیه بزرگراه امام علی (ع) خواهیم داشت.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان بلدیه در ماه های آینده به عنوان یکی از برندها و نشانه های تهران رونمایی می‌شود گفت:  اتمام برخی از پروژه ها از نظر ابعاد ، هزینه و... بزرگ هستند و اتمام آنها به این دوره نمی رسد به عنوان مثال در این دوره احداث خط ۱۰،۹ و ۸ را آغاز کردیم اما قطعا به علت وسعت و نوع هزینه اتمام آن در این دوره مدیریت شهری رخ نمی دهد ، اما اگر بخش های توسعه ای خطوط ۶ و ‌۷ را کنار بگذاریم تا بهار سال آینده پرونده پروژه خطوط هفتگانه مترو را خواهیم بست و نکته قابل اتکا وافتخار است که شبکه اصلی مترو در این دوره مدیریت شهری تکمیل شد.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره ورود قطره چکانی اتوبوس‌های چینی به تهران گفت: بخشی از این‌ها به خاطر ملاحظات تجارت بین الملل بوده اما در بسته‌های بعدی تعداد بالاتری وارد می‌شود. به دلیل اینکه مسیر جدید بود ممکن بود سنگ اندازی اتفاق بیفتد. اما ما با انتخاب خودمان تصمیم گرفتیم که این راه سخت را طی کنیم ولی در هزینه بیت المال صرفه جویی شود. قرارداد ما با طرف چینی ۲۵۰۰ اتوبوس است و تصمیم گرفتیم ۸۰۰ اتوبوس بیشتر وارد شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته یکی از رسانه‌ها خبری منتشر کرد و یک روایت سینمایی را شرح داد که در جلسه با سازمان بازرسی دعوا صورت گرفت و نکته عجیب این روایت فانتزی این بود که هیچ منبعی نداشت. شهرداری تهران حتما خودش را تابع دستگاه‌های نظارتی می‌داند. دستگاه‌های نظارتی ممکن است سوالاتی داشته باشند که این موارد در فضای منطقی پاسخ داده می‌شود. اکنون یک همکاری سازنده و رو به جلو در پروژه برقی‌سازی بین شهرداری و سازمان نظارت وجود دارد. بحث برقی سازی دغدغه جدی سازمان بازرسی کل کشور است و اشکالات برطرف شده است.

محمدخانی ادامه داد: متاسفانه در طول این مسیر در عین همکاری توسط دولت، سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس، ردپای مافیای خودرو را نیز دیدیم و لمس کردیم. از نظر تفاوت قیمت، هزینه این اتوبوس‌ها  قابل توجه است. می‌توانید این هزینه را محاسبه کنید و ببینید این مساله چقدر می‌تواند انگیزه ایجاد کند که سنگ اندازی کنند. امیدواریم شهروندان از پس مافیا بربیایند.

محمدخانی در مورد ایجاد مسیر HOV در بزرگراه همت با تاکید بر اینکه چندبار از طرف معاونت حمل ونقل اعلام شد که این روش جدیدی است که به حمل ونقل عمومی سریعتر کمک میکند گفت: این مسیر در اکثر شهرهای دنیا امتحان شده اما دقت داشته باشید که اجرای همه طرح های جدید وتحولی که نیازمند تغییر در فرهنگ است ابتدا ممکن است موجب گلایه و نارضایتی شود اما تلاش می‌کنیم با اطلاع رسانی دقیق رفع میکنیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت محدود بزرگراه ها به نفع حداکثر شهروندان استفاده کرد گفت: ظرفیت بزرگراهی باید در وهله اول در خدمت شبکه حمل ونقل عمومی باشد و نفع عمومی بر نفع شخصی غلبه دارد.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد عدم نظارت شهرداری بر خطوط ویژه، گفت: نظارت بر لاین خط ویژه بر عهده پلیس است ولی امید است با نصب دوربین‌های بیشتر در ماه های آینده این ترددهای کنترل شود.

وی در مورد زمزمه های انتخاب شهردار توسط مردم با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در این مورد در اختیار مجلس است و هر تصمیمی گرفته شود همه ملزم وتابع مصوبه است، گفت: در این دوره مدیریت شهری پویش من شهردارم را برگزار کردیم و در بودجه امسال ۱۰ همت برای اجرا وتکمیل پروژه های موردنظر شهروندان در نظر گرفتیم ودر این طرح با رای مردم پروژه انتخاب می شود و رای و نظر شهروندان تبدیل به پروژه الزام آور می‌شود بنابراین همین حالا نیز در قالب پویش بزرگ من شهردارم مشارکت حداکثری آنها را کسب کردیم.

محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد شهروندان از وضعیت پسماند در سطح شهر گفت: بعد از طرح تحولی در سازمان پسماند میزان رضایت‌مندی افزایش پیدا کرده است. برخی از وعده‌ها در مساله پسماند محقق شده و برخی دیگر در مسیر تحقق است. پسماند خشک در قالب سامانه شهرزاد در ساعتی که مردم درخواست می‌کنند، از آن‌ها دریافت می‌شود. در تهران بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند داریم و در این دوره حدود ۲۲ هزار مخزن بازسازی شده است. داده‌ها می‌گوید وضعیت رو به بهبود است. در فرآیند ۲۴ ساعته جمع‌آوری پسماند ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و خطا در کار وجود دارد. حتما در ماه‌های آینده با گسترش استفاده از طرح نوماند شرایط بهتر خواهد شد.

وی درباره استفاده غیرمجاز پیمانکاران از اتباع غیرمجاز گفت: در قراردادهای همه پیمانکاران یک بندی درباره ممنوعیت استفاده از اتباع  وجود دارد. اگر موارد مشاهده شود با پیمانکار برخورد می‌شود و اتباع غیرمجاز با کمک مجموعه نیروی انتظامی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار می‌گیرند. با این حال مهاجرت‌های غیرقانونی زیاد است و این مسیر باز است و کار راحتی نیست که در مقابل آن‌ها را بگیریم.

وی درباره مساله انتقال پسماند شهر ساری به تهران گفت: در شهر ساری بحران زیست محیطی وجود داشت و برای رفع آن پروژه ساخت زباله سوز با دستور دولت آقای رییسی کلید خورد اما این پروژه هنوز به پایان نرسیده است. مشکل انباشت زباله‌ها در این شهر باعث شد به مناطق اطراف ساری درخواست دهند تا زباله‌ها منتقل شوند. کل پسماند انتقال داده شده به اندازه نصف پسماند یک روز تهران نیست.

محمد خانی درباره نقش خودروها در آلودگی هوا گفت: از همه می‌خواهم که از مافیای پر سر و صدای خودرو سوال کنند. ما از شرکت‌های داخلی هم اتوبوس خریداری می‌کنیم. تا پایان سال عدد اتوبوس‌های داخلی خریداری شده به عدد حدود ۱۸۰۰ اتوبوس می‌رسد و این یک رکورد است. در هیچ دوره‌ای این تعداد خرید اتوبوس تولید داخل را نداشتیم. بر روی همین اتوبوس‌ها برچسب‌های خاص زده شده که از محل عوارض‌های مردم خریداری شده است. با این حال باتوجه به کمبود اتوبوس در سطح شهر و آلودگی هوا تصمیم گرفتیم به سراغ اتوبوس‌های برقی خارج از کشور هم برویم اما متاسفانه یک شرکت داخلی نسبت به خرید اتوبوس‌های خارجی اعتراض کرد و این در حالی است که برخی از اتوبوس‌های نو که از همان شرکت داخلی خریداری کردیم حتی استارت هم نمی‌خورد.

تنها راه ساماندهی دستفروشان از طریق بستر الکترونیکی و پورتال است

وی در مورد معضل وانت بارها در شهر تهران وگسترش آنها در سطح شهر با بیان اینکه ما مدافعان جدی در راستای بهبود شرایط کار حتی در وزارت صمت داریم که با استناد با قوانینی به شهرداری می گویند که با دستفروشی برخورد نکند گفت: جریانها و گروه های ذی نفع نیز دخیل هستند و همکاران ما در جریان برخورد با دستفروشان حتی حادثه دیدن و چاقوخوردند اما باید گفت که تنها راه ساماندهی از طریق بستر الکترونیکی و پورتال است که در حال اتمام مراحل پایانی هستیم و این مسئله ابعاد مختلفی دارد و باید رکودبازار و بیکاری و مهاجرت فصلی را هم دید نه اینکه از  شهرداری بخواهیم که دست تنها با معلول آخر برخورد کند.

محمدخانی در مورد ساخت و ساز در بوستانها با بیان اینکه تکمیل سرانه ها الزام قانونی است گفت: ساخت مسجد در بوستانها از دهه ۷۰‌ مرسوم بوده اما عملیات رسانه‌ای پرحجمی برای تحریف صورت گرفت چراکه از ابتدا با دستور زاکانی قرار شد که ساخت مسجد در بوستان قیطریه به نحوی باشد که درختی قطع نشود و قرار بود سازه موجود برای اهالی تبدیل به مسجد شود که روال قانونی در حال پیگیری است اما بررسی ها نشان داد که تقریبا  اخبار قطع درخت در بوستانها هیایو برای هیچ بود البته خیرین سازنده مسجد قیطریه طرحی در ابتدا برای ساخت مسحد مطرح کردند که چند درخت قطع میشد اما به دستور شهردار تهران نقشه برای حفظ درختان تغییر کرد.

وی ادامه داد: مسیر ساخت مساجد در بوستانها طبق قانون و در راستای تامین سرانه انجام می شود ، ‌۳۰ سال است که شهرداری تهران در بوستانها مساجد می‌سازد. درکنار سوله های بحران و سرویس بهداشتی شهرداری باید بدون قطع درختان سرانه مذهبی را نیز تامین کند.  قطع درخت خط قرمز ما است و ما حتی برای حفظ یک درخت در نقشه ایستگاه مترو بهار شیراز تغییر دادیم تا یک درخت حفظ شود و در کل اینکه بگویند ساخت مسجد با قطع درخت رخ می دهد انگاره نادرست است.

به گفته محمدخانی، در سه سال اخیر در موضوع کمربند سبز حریم و داخل تهران ۳.۵ میلیون درخت کاشته شده است و حتی فاز اصلی کمربند در اسفندماه بعد از سه دهه تکمیل و افتتاح می‌شود، حالا با این حجم از اقدامات شهرداری برای حفظ درختان، اینکه بگویم شهرداری درخت قطع میکند ریشه در فضاسازی رسانه ای دارد.

وی ادامه داد:  اما باید بگویم که موضوع قطع درختان در مورد بوستان سرخه حصار و برخی بوستان های دیگر  که به علت تنش آبی و هجوم آفت ها بود با مجوز و درخواست منابع طبیعی انجام شد  و نباید این دو موضوع را با  مخلوط کرد.

ساختمان‌های ناایمن تهران از ۱۲۸ به ۸۰ ساختمان کاهش یافت

محمدخانی درباره آخرین وضعیت ساختمان‌های نا ایمن گفت: رویکرد جدیدی داریم. در ادوار قبلی شهرداری صرفا تکلیف خودش را در این می‌دانست که یک لیست از ساختمان ناامین را ایمن کند و تنها اثر آن تلخ کردن کام مردم بود. در این دوره مسیر را تغییر دادیم و به جای مصاحبه‌های عجیب به سراغ اقدام رفتیم و از ۱۲۸ ساختمان ناایمن به حدود ۸۰ ساختمان رسیدیم و امیدواریم با همکاری مردم و دستگاه‌ها تعداد بیشتری از این ساختمان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی در ارتباط با معضل جای پارک در سطح شهر عنوان کرد: ان‌شاءالله همین هفته پارکینگ مینابی را در شرق تهران افتتاح می‌کنیم. پارکینگ نیایش هم در سال آتی به افتتاح می‌رسد. مسیر ساخت پارکینگ انتها ندارد. کاهش سفرهای درون شخصی و استفاده از زیرساخت فناورانه از دیگر راهکارهای موجود است.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد رویکرد شهرداری تهران به الحاق مرتضی گرد وصالح آباد به شهر تهران گفت: هر تصمیمی،که شورای شهر اتخاذ شود برای ما لازم الاجرا است اما حریم روستا وشهرهای حریم کاملا به تهران تنیده شده است.

وی در مورد ساخت مسکن در قرارگاه مسکن با بیان اینکه در این‌دوره مدیریت شهری، با تصمیمات واقدامات انجام‌ شده تهران را از خطر رکود عمیق ساخت وساز مسکن نجات دادیم و شیب عجیبی که داشت صدور پروانه را به سمت صفر سوق می‌داد را صعودی کردیم.  برخی با رونق ساخت و ساز مخالف هستند و بعضا نیز با ادبیات علمی صحبت می‌کنند با این سخنان فقط دونتیجه برای تهران خواهیم داشت که یا شهر تهران هر روز گرانتر می‌شود و یا بافت فرسوده گسترش می یابد . با روند سابق ۱۵۰ سال مسیر نوسازی در تهران زمان می‌برد اما یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری این است که مسیر نوسازی بافت فرسوده کاملا اصلاح شد.

سخنگوی شهرداری تهران درباره تذکر یک عضو شورای شهر نسبت به چاپ پوسترهای زاکانی در روزنامه همشهری بدون تعهد پرداخت گفت: آقای مهدیان مدیرعامل همشهری نیز عنوان کرد که تبلیغات همه کاندیدای ریاست جمهوری در روزنامه همشهری وجود داشت. پیش فاکتور و فاکتور صادر شده و تعهدات پرداخت شده است. مدیرعامل همشهری پاسخ مناسبی در این خصوص داد و اسناد مالی این تبلیغ برای مهندس چمران ریاست شورا ارسال شده است. آقای اقراریان مدیریت شهری را متهم می‌کنند در حالی که حزب نسل نو با حضور او در آن دوره به تبلیغات خارج از چارچوب پرداخت که با تذکر ستاد انتخابات تهران و کمیسیون تبلیغات روبرو شد. تصاویر این تبلیغات غیر قانونی و تذکر کمیسیون تبلیغات موجود است. آقای اقراریان خودشان این کار را رقم زدند اما براساس گمانه‌زنی یک موسسه را به سادگی متهم می‌کنند. این مسیر به نفع مردم نیست.

وی در مورد هوشمندسازی در تهران با بیان اینکه شهرداری تهران از وزارت علوم مجوز اولین پارک فناوری شهری را اخذ کرد و در بوستان ولایت ایجاد می‌شود گفت: در حال حاضر خدمات مختلف در بستر فضای مجازی در قالب سامانه شهرزاد ارائه می‌شود و اگر بسته کامل سامانه شهرزاد محقق شود صدها خدمت ارائه می‌شود.

وی در مورد ارتقای سامانه شهرزاد نیز با بیان اینکه بسیاری از اپلیکیشن‌ها دائما در حال تغییر و بروز رسانی هستند گفت: مسیر انتقال اقدامات خدمات از بستر تهران من به شهرزاد در حال انجام است.

محمدخانی درباره انتقال پایتخت نیز گفت: بنظرم کژتابی داشت و اصل جلسه در مورد انتقال پایتخت نبود، بلکه جلسه ای در مورد مسائل و مشکلات تهران بوده و در این جلسه صرفا یک طرح موضوع می‌شود . ما تابع نهادهای تصمیم‌گیر هستیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه