دانا گزارش می دهد؛
حجاب در چنگال مدرنیته؛ سوغات شوم رضاخان از غرب با زور سرنیزه!
طرح کشف حجاب، با ظاهر «اصلاحات اجتماعی» در دوران رضاخان، نه تنها به دنبال تغییر ظاهر جامعه بود، بلکه سعی در تحمیل فرهنگی غربی بر ایرانیان داشت. اما این قاپیدن هویت، با واکنشهای قاطع و مقاومت مردمی مواجه شد که هرگز حاضر به کنار گذاشتن نمادهای فرهنگی و مذهبی خویش نبودند.
به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۱۷ دی ماه، سالروز اجرای یکی از بحثبرانگیزترین سیاستهای دوره پهلوی، یعنی طرح کشف حجاب در سال ۱۳۱۴، به دستور رضاخان پهلوی است. این اقدام که بهطور رسمی به عنوان یکی از اصلاحات اجتماعی معرفی شد، در واقع طرحی استعماری با هدف هویتزدایی از جوامع اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی در منطقه بود. این سیاست نه تنها به تغییرات ظاهری در پوشش زنان منجر شد، بلکه تأثیرات عمیقی بر ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران گذاشت.
زمینههای تاریخی
پس از جنگ جهانی اول، ایران تحت تسلط قدرتهای استعماری و به ویژه انگلیس قرار داشت. حضور مهاجمان استعماری در منطقه به همراه نگرانی از گرایش جامعه فقیر ایران به کمونیسم، فشار برای اجرای اصلاحات سطحی را افزایش داد. انتخاب رضاخان به عنوان یکی از دستنشاندههای نظامی برای رساندن این اصلاحات به اوج خود، در این راستا محقق شد. او در مقایسه با دیگر همتایان خود در ارتش قزاق، نسبت به ارزشهای جامعه اسلامی ایران بیریشهتر و لاقیدتر بود.
سفر رضاخان به ترکیه و تأثیرات آن
ریشههای سیاست کشف حجاب را میتوان در سفر رضاخان به ترکیه در خرداد ۱۳۱۳ یافت. او به دعوت محمدعلی فروغی، سفیر ایران در ترکیه، به این کشور سفر کرد و از نزدیک با دستاوردهای مدرنیزاسیون آتاتورک آشنا شد. بازگشت او با تصمیمی برای مدرنسازی اجباری ایران همراه بود که در رأس آن تغییر پوشش و سبک زندگی زنان قرار داشت. رضاخان مدعی بود که تغییر در لباس و پوشش منجر به تحولات فرهنگی و اجتماعی لازم خواهد شد که برای پیشرفت و توسعه کشور ضروری است.
سیاستهای اجرایی
حذف حجاب تنها یکی از اقدامات متعدد رضاخان برای تحمیل مدرنیزاسیون به جامعه سنتی و مذهبی ایران بود. او استفاده از کلاه شاپو برای مردان را الزامی کرد و هرگونه مخالفت با این دستور را سرکوب کرد. علاوه بر این، استفاده از لباس روحانیت نیز محدود و مشروط به اخذ اجازه رسمی شد. رضاخان همچنین با بخشنامههایی، برگزاری مجالس عزاداری و روضهخوانی را محدود کرد و حتی مانع استفاده از چادر و حجاب در مدارس شد.
واقعه مسجد گوهرشاد
اجرای قوانین مربوط به تغییر لباس و حجاب با مقاومت شدید از سوی علما و مردم روبرو شد. در مشهد، دستور تغییر لباس و استفاده از کلاه شاپو به واکنشهای شدیدی از سوی جانبداران مذهبی انجامید که سرانجام به اعتراضات گستردهای در مسجد گوهرشاد منجر شد. این اعتراضات با سرکوبی خونین از سوی نیروهای نظامی شاه مواجه شد و به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم منجر گردید.
پیامدهای اجتماعی و فرهنگی
اجرای طرح کشف حجاب، تغییرات عمدهای در فرهنگ اجتماعی ایران به همراه داشت. بسیاری از زنان ایرانی که مایل به پذیرش این تغییرات نبودند، خانهنشین شدند و برای مدتی طولانی در اعتراض به اقدامات حکومت رضاخان از شرکت در فعالیتهای اجتماعی خودداری کردند. همچنین، به دلیل این سیاستها، بسیاری از خانوادهها حاضر به فرستادن فرزندان دختر خود به مدارس نشدند، چرا که دیدگاه تغییر لباس و پوشش را مخالف با ارزشهای سنتی و مذهبی خود میدیدند.
نتایج و اثرات دراز مدت
سیاست کشف حجاب و دیگر اصلاحات رضاخان در نهایت به نوسانات اجتماعی و فرهنگی شدیدی منجر گردید که بذر نارضایتی و مخالفت عمومی با حکومت پهلوی را کاشت. این نارضایتیها به شکلی اساسیتر در جریان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به اوج خود رسید و به سقوط کامل سلطنت پهلوی انجامید. با این حال، تجربه کشف حجاب به عنوان یک درس تاریخی مهم، همچنان تأثیرات خود را بر سیاستها و فرهنگ اجتماعی ایران حفظ کرده است.
در واقع طرح کشف حجاب که با پوشش و بهانه «اصلاحات اجتماعی» به اجرا درآمد، کوششی برای تحمیل یک هویت جدید و واردات فرهنگ غربی به ایران بود که با مقاومت و مخالفت شدید مردم روبرو شد.
درک عمیقتر از این سیاستها به ما کمک میکند تا دریابیم چگونه منافع استعماری و تغییرات سطحی فرهنگی میتوانند به شکافهای عمیق اجتماعی منجر شوند که آثار و پیامدهای آن همچنان در جامعه امروزی ایران قابل مشاهده است.
این تجربه تاریخی نشان میدهد که تغییرات فرهنگی و اجتماعی باید با احترام به ارزشها و باورهای جامعه صورت گیرد تا به جای ایجاد شکاف، به همبستگی و پیشرفت منجر شود.
ارسال دیدگاه