اخبار داغ

افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب؟/ شاید مشکل از اگزوز باشد

افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب؟/ شاید مشکل از اگزوز باشد
سیستم اگزوز یکی از این سیستم هاست که نقش حیاتی در کارکرد ماشین شما دارد .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استهلاک خودرو به مرور زمان زمینه ساز خرابی سیستم های مختلف آن می شود. سیستم اگزوز یکی از این سیستم هاست که نقش حیاتی در کارکرد ماشین شما دارد و در صورتی که قسمت های مختلف آن دچار مشکل شده و نیازمند تعویض باشند، باید حتما با دانش کافی برای این کار اقدام کنید.

اگزوز چیست و چطور کار می کند؟

اگزوز نام مجموعه ای از قطعات در یک خودرو با موتور احتراق داخلی است که وظیفه بیرون کشیدن گازهای تولیدی فرآیند احتراق را بر عهده دارد. اگر این گازها در موتور باقی بمانند، می توانند فرآیند احتراق سوخت را دچار مشکل کنند و مشکلات عدیده ای برای مصرف سوخت و سلامت موتور به وجود بیاورند. بنابراین لازم است که حتما در کوتاه ترین زمان ممکن و در بالاترین حجم از موتور تخلیه شوند.

راهنمای جامع خرید منبع اگزوز

عمر این سیستم کمتر از سیستم رانش و سیستم ترمز ماشین است. در ماشین های اولیه، موتور به شکلی طراحی می شد که فضای بالای سیلندرها در معرض جریان هوای بیرون از آن قرار می گرفت و به این ترتیب دود و گازهای تولیدی خارج می شدند. اما این موضوع به وضوح از نظر طراحی ایده آل نبود، چون یا گازها به درستی از موتور بیرون نمی رفتند یا مستقیماً وارد کابین می شدند و می توانستند باعث آزار مسافران شوند.

بعدها کم کم تلاش شد با لوله کشی های دقیق و ماهرانه، گازهای تولیدی احتراق از موتور به بیرون از آن هدایت شود. در مسیر این لوله کشی هم به مرور زمان قطعات و تجهیزات اضافه ای قرار گرفت که باعث مدیریت بهتر این خروج می شد. قطعاتی مانند منبع، کاتالیزور، منیفولد و... همگی جزو این قطعات هستند که در نمونه های مدرن خودروها حضور فعال دارند. 

منبع اگزوز چه کاری انجام می دهد

 سیستم های اگزوز به مرور زمان توسعه پیدا کرده اند تا مدل های کنونی که شامل قطعات و قسمت های متعدد هستند وارد بازار شده اند. یکی از این قطعات اضافی منبع اگزوز نام دارد که به نام صدا خفه کن هم شناخته می شود. این قطعه وظیفه کند کردن سرعت جریان گاز و دود در حال خروج از موتور را بر عهده دارد. در حالت عادی، این جریان گاز سرعت زیادی دارد و جدا از اینکه خروج آن با این سرعت می تواند به لوله اگزوز فشار وارد کند، صدای زیادی هم تولید می کند. منبع با گرفتن این سرعت، از هر دوی این مشکلات جلوگیری می کند.

این کار توسط لوله های سوراخ دار مخصوصی انجام می شود که در داخل این قطعه تعبیه شده اند. زمانی که گاز و دود به این لوله ها برخورد می کنند و از میان سوراخ های آنها می گذرند، آشفته شده و یکنواختی جریان آنها به هم می ریزد. به همین دلیل هم صدای سوت کشیدن لوله اگزوز گرفته می شود و هم سرعت حرکت این مواد کاهش پیدا می کند.

بعضی مدل های منبع اگزوز علاوه بر گرفتن سرعت، می توانند آلاینده ها را جذب کنند و به تصفیه گازهای خروجی هم کمک کنند. به همین دلیل جدا از عملکرد استاندارد این محصولات، امروزه طیف وسیعی از وظایف گوناگون بر عهده آنها گذاشته شده است تا حداکثر بهره برداری از این قطعه در مسیر خروجی اگزوز بدست بیاید.

 مهمترین وظایف منبع اگزوز در خودروهای مدرن

1. کاهش صدای گازهای خروجی موتور

2. کنترل فشار گازهای خروجی موتور

3. کاهش آلایندگی در مدل های مجهز به این امکان

چرا منبع اگزوز باید تعویض شود

شاید بپرسید که با این تفسیر از عملکرد این قطعه، اصولا چرا ممکن است نیاز شود آن را تعویض کنید؟ منبع اگزوز دائماً با گازهای داغ موتور سر و کار دارد که گرچه به صورت عمومی کربن دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد در آن پیدا می شوند، اما به خصوص در زمان بارندگی حجم قابل توجهی هم بخار آب در آن یافت می شود. این بخار آب شاید مهمترین عاملی باشد که در درازمدت در کنار حرارت، باعث استهلاک و زنگ زدگی منبع می شوند. این اولین دلیل تعویض این قطعه است.

دلیل دوم می تواند آسیب فیزیکی باشد. اگر با ماشین به شکلی تصادف کنید که شاسی دچار ضربه شود، ممکن است به منبع و اتصالات اگزوز آسیب وارد شود. از طرف دیگر، رانندگی در مسیرهای سنگلاخ یا جاده های ناهمواری که باعث تماس سنگریزه با کف خودرو شود هم می تواند به این قطعه آسیب بزند.

حتی اگر دچار استهلاک یا حادثه نشده باشید، گرفتگی منبع هم ممکن است علتی برای تعویض آن باشد. اگر می بینید که خودرو به خوبی شتاب نمی گیرد یا مصرف سوخت آن به شدت افزایش پیدا کرده است، یکی از دلایل ممکن است خرابی جدی و گرفتگی منبع اگزوز باشد. 

به صورت کلی اگر چند نشانه را در خودرو مشاهده کردید، به احتمال زیاد زمان آن رسیده است که برای تعویض منبع اگزوز سری به یک تعمیرکار مجرب و کاربلد بزنید.

• افزایش صدای اگزوز، به خصوص صدای سوت از زیر خودرو

• کاهش شتاب گیری موتور

• افزایش قابل توجه مصرف سوخت

• به مشام رسیدن بوی نامطبوع از زیر خودرو و داخل کابین

• مشاهده هر گونه ترک و سوراخ در منبع اگزوز، چون شکسته بندی و ترمیم این قطعه کار هر کسی نیست

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه