اخبار داغ

سخنگوی شهرداری تهران عنوان کرد:

راهبرد اصلی شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا

راهبرد اصلی شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا
سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره راهبرد اصلی شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا، نظم‌دهی جدید در حوزه پسماند و پرونده خطوط هفت‌گانه مترو ارائه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری صبح امروز در خانه روزنامه‌نگاران با اشاره به حاشیه‌های اخیر پیرامون واردات اتوبوس‌های برقی از چین، اعلام کرد: بدون شک یکی از موانعی که در مسیر واردات اتوبوس‌ها وجود داشت، تلاش‌هایی بود که برخی افراد انجام دادند تا جلوی این فرایند گرفته شود. اکنون همان افراد نسبت به استفاده از این اتوبوس‌ها انتقاد می‌کنند که برای ما واقعاً عجیب است.

وی افزود: این در حالی است که همین افراد تمام تلاش خود را کردند تا مانع انجام این‌کار شوند، اما امروز درباره موضوع استفاده از اتوبوس‌های برقی انتقاد مطرح می‌کنند.

محمدخانی با تشریح راهبرد اصلی شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا گفت: شهرداری تهران سیاست اصلی خود را در قالب برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تعریف کرده و در این مسیر از ظرفیت‌های مختلف بهره‌گیری شده است. در توافقات خارجی نیز قرارداد تأمین اتوبوس از چین به‌طور مشخص به نتیجه رسیده است.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: در حال حاضر ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در شهر مشغول فعالیت هستند و امیدواریم تا پایان سال این عدد افزایش قابل توجهی پیدا کند.

مبنای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها باید قانون هوای پاک باشد

محمد خانی با تأکید بر ضرورت پایبندی دستگاه‌های مسئول به قانون جامع هوای پاک اعلام کرد: طبق این قانون ۲۳ دستگاه در حوزه مقابله با آلودگی هوا مسئولیت دارند و شهرداری تهران تنها در رتبه یازدهم این فهرست قرار می‌گیرد.

وی گفت: اگر مطالبه‌گری جدی درباره آلودگی هوا صورت می‌گیرد، مبنا باید قانون باشد. برخی دستگاه‌ها که در این قانون تکالیف مهم‌تری دارند، امروز نمره مردودی می‌گیرند.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزود: شهرداری تهران بدون هیچ محدودیت و با تأمین صددرصدی بودجه، اقدام به خرید اتوبوس کرده است. مجموع قراردادهای ما شامل ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس است و تاکنون حدود ۲۰۰۰ دستگاه تحویل گرفته شده که بخش قابل توجهی از آنها مستقیماً توسط شهرداری و با بودجه داخلی خریداری شده است.

محمدخانی با بیان اینکه برخی دستگاه‌های مسئول در حوزه آلودگی هوا به وظایف خود عمل نکرده‌اند، تأکید کرد: شهرداری حتی در بخش‌هایی که کم‌کاری دیگر دستگاه‌ها وجود داشته، تلاش کرده سهم خود را ایفا کند. از رسانه‌ها هم می‌خواهم به اجرای قانون هوای پاک بیشتر توجه کنند و مطالبه‌گری نسبت به عملکرد دستگاه‌ها را جدی بگیرند.

واردات اتوبوس و تاکسی برقی پس از عبور از هفت‌خان اداری

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به فشارهای مافیای خودرو برای جلوگیری از واردات اتوبوس و سوءاستفاده از عنوان حمایت از تولید داخل گفت: شهرداری تهران در این دوره فریب این فشارها را نخورد. در کنار حمایت از تولید داخلی، خرید خارجی را نیز انجام دادیم. پس از عبور از هفت‌خان عجیب و غریب اداری، موفق به واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی شدیم و این مسیر از این پس نیز ادامه خواهد یافت.

پیشرفت در قراردادهای چینی برای مترو و زباله‌سوز

محمد خانی همچنین درباره همکاری با شرکت‌های چینی اظهار کرد: در حوزه واگن‌های مترو، توسعه خطوط جدید و همچنین احداث تأسیسات زباله‌سوز، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعددی با طرف‌های چینی امضا شده است. پروژه زباله‌سوز ۶ هزارتنی تهران نیز طبق قرارداد منعقد شده، می‌تواند کل نیاز تهران را در حوزه مدیریت پسماند پوشش دهد.

نظم‌دهی جدید در حوزه پسماند و برخورد با پیمانکاران متخلف

وی درباره علت عدم حضور پیمانکار خارجی در بخش پسماند گفت: مشکل اصلی نه خارجی بودن پیمانکار است و نه داخلی بودن آن؛ بلکه به نظم‌دهی و ایجاد انضباط در سیستم بازمی‌گردد. مدتی است نظارت‌های سفت‌وسخت در معاونت خدمات شهری آغاز شده و برخورد با پیمانکاران متخلف در جریان است.

محمدخانی تأکید کرد: در حال حاضر نیازی به پیمانکار خارجی وجود ندارد. پیمانکاران داخلی توانمند هستند و باید با استفاده از مجموعه‌های جوان‌تر و دانش‌بنیان، عملکرد این حوزه را ارتقا داد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه