اخبار داغ

رویس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر عنوان کرد:

راه‌اندازی موزه تخصصی فرش در کاشمر ضروری است

راه‌اندازی موزه تخصصی فرش در کاشمر ضروری است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به ارزش والای فرش دستباف کاشمر بر لزوم راه‌اندازی موزه تخصص فرش در این شهرستان تأکید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا یوسفی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار داشت: فرش کاشمر از دیر باز ریشه در فرهنگ اصیل مردمان این دیار داشته و مردم با فرهنگ این خطه با انگشتان هنرمندانه خود جانی در تار و پود خفته فرش خلق می‌کردند که همچون اشیای گرانبهای زیرخاکی دارای ارزش بوده و این ارزش تا به امروز حفظ شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر افزود: در فرش کاشمر طرح‌های متنوعی به کار می‌رود که برخی از آن‌ها نقوش هندسی و شکسته است که از گذشته‌های دور تا به امروز در میان عشایر و ایلات رواج داشته و بخشی از تولیدات فرش کاشمر را به خود اختصاص می‌دهد.

,

 

,

وی ادامه داد: گروه دیگر از طرح‌های رایج در کاشمر، نقوش گردان نظیر شاه عباسی، افشان، افشان ترنج، لچک ترنج چهار فصل، لچک افشان، خنثی محرابی، زیرخاکی و گلفرنگ می‌باشد که از این میان طرح‌های گلفرنگ و زیرخاکی درصد زیادی از طرح های قالی این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

,

 

,

یوسفی گفت: با توجه به قدمت هنر ارزشمند فرش در کاشمر پیشنهاد راه‌اندازی موزه تخصصی فرش به شورای راهبردی موزه‌ها ارسال شده تا در صورت تصویب، اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: با حمایت اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی کتابی با عنوان طرح و نقش در قالی کاشمر به رشته تحریر در آمده و در صورت حمایت‌های لازم این کتاب به عنوان تنها منبع پژوهشی درباره فرش کاشمر جهت استفاده پژوهشگران به چاپ خواهد رسید.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر تصریح کرد: لازم به ذکر است که نشان جغرافیایی فرش کاشمر در سال 1394 در فهرست سازمان تملک فکری به ثبت جهانی رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه