اخبار داغ

یادداشت/

گسست تدریجی فرهنگی و اقتصادی منطقه طارم از زنجان

گسست تدریجی فرهنگی و اقتصادی منطقه طارم از زنجان
با توجه به پتانسیل های موجود منطقه طارم که همه شهروندان و مسئولان استان زنجان به آن واقف و مشرف هستند، به نظر می رسد برنامه ریزی منطقه ای مطلوب در این زمینه صورت نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهرزنجان، با توجه به پتانسیل های موجود منطقه طارم که همه شهروندان و مسئولان استان زنجان به آن واقف و مشرف هستند، به نظر می رسد برنامه ریزی منطقه ای مطلوب در این زمینه صورت نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مهرزنجان, ، با توجه به پتانسیل های موجود منطقه طارم که همه شهروندان و مسئولان استان زنجان به آن واقف و مشرف هستند، به نظر می رسد برنامه ریزی منطقه ای مطلوب در این زمینه صورت نگرفته است.,

به عنوان مثال ساکنین و کشاورزان منطقه طارم دیگر محصولات خود را در شهر زنجان عرضه نمی کنند، بلکه مستقیما بازار فروش این محصولات استان گیلان شده و محورهای مواصلاتی به شهرهای شمالی از طارم تقویت شده است.

,

با توجه به اینکه پیش تر این گردش سرمایه در استان زنجان صورت می گرفت، ظاهرا با توجه به مشاهدات میدانی، این سرمایه عظیم منطقه طارم در محصولات کشاورزی در وحله نخست، و در مراحل بعدی ابعاد فرهنگی و هویتی را در بر خواهد داشت.

,

کشاورزان منطقه طارم جهت فروش محصولات خود وارد شهرهای استان گیلان شده و در قبال فروش محصولات کشاورزی، با استقرار در شهرهای شمالی، شروع به خرید مایحتاج و کالاهای لوکس از شهرهایی همچون رشت می نمایند.

,

در گذشته ارتباط خوبی بین بازاریان زنجان و کشاورز منطقه طارم برقرار شده بود، به عنوان مثال ایجاد اعتماد بین کشاورز طارمی و بازاریان زنجان بگونه ای بوده که با فروش محصولات کشاورزی در زنجان و داشتن نقدیگی، زمانی که کشاورز طارمی در خرید کالای لوکس در زنجان با کمبود بودجه مواجه می شد، بازاریان زنجان با در نظر گرفتن زمان برداشت محصول آن کشاورز مدت زمان خاصی را جهت پرداخت بدهی به وی فرصت داده و یک اعتماد متقابل بین بازاریان و کشاورزان طارمی صورت می گرفت.

,

هم اکنون این رابطه بین کشاورزان طارمی و بازاریان استان های شمالی شکل گرفته و در این وضعیت، فضای کسب و کار بازاریان زنجان می تواند با مسئله اصلی مواجه گردد.

,

نکته بسیار جالب اینکه محل داد وستد محصولاتی همچون زیتون و برنج توسط همشهریان زنجانی در استان گیلان صورت می پذیرد. بدین مفهوم که کشاورز طارمی محصول خود را در استان گیلان عرضه نموده و یک زنجانی جهت خرید محصولی همچون زیتون به استان گیلان سفر کرده و آن محصول را تهیه می نماید!! ظاهرا این موضوع بسیار عادی است، اما باید توجه نمود همین اتفاقات در سالیان گذشته در محیط کسب و کار شهر زنجان صورت می گرفت.

,

از طرف دیگر پیامدهای ناشی از این خروج سرمایه، شکل گیری هویت جدید در مردمان آن دیار شده و سبب گسست فرهنگی از بستر اصلی خود خواهد شد. این مسئله نیاز به بحث های مفصل جامعه شناسی را می طلبد.

,

بر این اساس مطالعات در حوزه برنامه ریزی و آمایش منطقه ای ضرورت داشته و از سوی دیگر نیازمند راهبردهای جدید در این حوزه می باشد. از سوی دیگر توجه ویژه به صنایع تبدیلی و استقرار این صنایع در منطقه طارم سبب افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی خواهد شد.

,

یادداشت: مهران فرامرزی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه