اخبار داغ

خودنمایی برنج های وارداتی بجای برنج های بومی/ کم آبی و حمایت نشدن دلایلی برکاهش تولید برنج در کهگیلویه وبویراحمد+تصاویر

خودنمایی برنج های وارداتی بجای برنج های بومی/ کم آبی و حمایت نشدن دلایلی برکاهش تولید برنج در کهگیلویه وبویراحمد+تصاویر
در برخی از روستاهای حوزه دنا که روزی به سرزمین برنج معروف بود، اندک خانواده هایی پیدا می شوند که به کاشت برنج مشغول باشند و باید به صراحت گفت که سوادی برنج دیگر دردنا وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا؛روزگاری در هر دشت و برزنی از مناطق زیبای دنا قدم می نهادی بوی خوش و با طراوت برنج های محلی دنا نشینان به مشامت می رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا,

برنج چمپا با آن بوی خوش و طراوت انگیزش دل هر رهگذری را می ربود و دراین  کوی برزن زیبایی دنا  نشان از روزگاری خوش را برای کشاورزانی می داد که از سپیده دم تا غروب آفتاب برای نگهداری از محصولات خود به کار  و کوشش مشغول بودند.

,

, ,

آری کشاورزانی که رنج برنج را از آماده کردن زمین های کشاورزی تا نشاء کاری و در اخر هم درو آن پیایی تحمل می کردند تا بتوانند در آینده برای خود محصولات محلی و ارکانیک داشته باشند.

,

اما اینک این روشها  زیبا و بومی در روستاهای دنا نشین رو به منسوخ شدن نهاده و جوانان امروزی دیگر رغبت ومیلی به کاشت برنج ندارند و خرید برنج های مکانیزه و واراداتی را بیشتر به کاشت و نگهداری برنج های محلی و بومی ترجیح می دهند.

,

آری باید بگوییم با زمین گیر شدن میانسالان روستا ،دیگر کسی نیست که شیوه های سنتی را به پیش ببرد ، هر چند در سالهای اخیر  به دلیل برداشت بی رویه آبهای سطحی و حتی زیر زمینی دیگر آبی در سرزمین برف افتاب نمانده تا کشاورزی بخواهد برنجی برای کاشت داشته باشند.

,

, ,

در برخی از روستاهای حوزه دنا که روزی به سرزمین برنج معروف بود، اندک خانواده هایی پیدا می شوند که به کاشت برنج مشغول باشند و باید به صراحت گفت که سوادی برنج دیگر دردنا وجود ندارد.

,

کاهش بارندگی ها و توزیع نامناسب آن در سال های اخیر، خطر بروز خشکسالی را در شهرستانهی که به سرزمین چشمه سارها و رودخانه معروف بوده را به مخاطره انداخته  و این در حالی است که دنا  قطب تولید محصول برنج جنوب کشور با تولید ناخالص بیش از 10هزار تن برنج در سال امروز دیگر نمی تواند نیاز کشاورزان خود را برآورده کند.

,

تداوم روند خشکسالی و کمبود منابع آبی و همچنین برنامه ریزی نشدن برای مدیریت آبهای سطحی، به باور کارشناسان، بیابانزارهایی را برای شالیزارهای دنا به ارمغان خواهد آورد.

,

سختی کار، بی رغبتی جوانان به شالیکاری، بالا بودن سن بهره برداران، نداشتن توجیه اقتصادی و کمبود ماشین آلات سبب شده تا شالیزارهای دنا نشینان همانند گذشته رونق نداشته باشد و فاجعه خاموش تغییر کاربری برنجزارهای این منطقه را تهدید کند.

, سختی کار، بی رغبتی جوانان به شالیکاری، بالا بودن سن بهره برداران، نداشتن توجیه اقتصادی و کمبود ماشین آلات سبب شده تا شالیزارهای دنا نشینان همانند گذشته رونق نداشته باشد و فاجعه خاموش تغییر کاربری برنجزارهای این منطقه را تهدید کند.,

, ,

با وجود این‌که برنج از جایگاه ممتازی برخوردار است متاسفانه برنج کاران دنا نشینان با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، کمبود ماشین‌های مخصوص برنج و پرداخت نشدن تسهیلات کشاورزی اشاره کرد.

,

یکی از کشاورزان دنا نشین در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر نگاهی گذرا به زمینی های زارعی کاشت و نشاء برنج بیندازیم ،حجم عمده تغییرات کاربری این زمین ها را خواهیم دید.

,

علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر دیگر کسی رغبت برای کاشت برنج ندارد و اندک کسانی در روستاها به این موضوع صنعت مشغول هستند، ابراز کرد: یکی از دلایل کاشت نشدن برنج در برخی از زمین های کشاورزی دنا نشین، کم آبی است.

,

وی با بیان اینکه دیگر کسی توان کاشت برنج را ندارد و وسود آن جوابگوی خرج آنرا نمی دهد، تصریح کرد بیشتر مردم برنج خای خارجی را بر برنج های بومی و محلی به دلیل قیمت بهاء آن تریح می دهند که این موضوع نمی تواند برای کشاورزان مرغوم به صرفه باشد.

,

, ,

این کشاورز دنا نشین با  بیان اینکه  کشت و کار برنج پرزحمت و پررنج است و افزایش قیمت سم، نهاده های کشاورزی، هزینه بالای کارگری و مشکل تامین آب، فعالیت در این عرصه را سخت کرده است،تاصریح کرد:سطح محدود مزارع مان سبب شده تا کشاورزان استقبالی برای یکپارچه سازی نداشته باشند، از این رو هزینه های تولید بسیار بالاست و به صرفه نیست.

,

آذر فر رئیس سازمان کشاورزی شهرستان دنا در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری سطح زیر کشت برنج در شهرستان دنا را بالغ بر 1550هکتار در گذشته دانست و افزود: به دلیل افت فشار آبهای سطحی و حتی خشک شدن بیشتر چشمه ها در این منطقه این میزان زمین های زیر کشت به 1000هکتار رسیده است.

,

وی یکی از دلایل کاهش کاشت برنج در شهرستان دنا را تغییرات کاربری و نبود آب برای این محصول کشاورزی ارکانیک دانست و تصریح کرد: به دلیل خشک شدن آبهای زیر زمینی و حتی ابهای سطحی بیشتر زمین ها در سرزمین دنا زیر کاشت این محصول نمی روند که همین موضوع سبب شده که خرید برنج های وارداتی برای مردم این خطبه بهتر از برنج های بومی باشد.

,

, ,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی دنا به مصوبه دولت برای کاشت نکردن برنج در سرزمین های جنوبی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه وزارت جهاد به غیر از دو استان شمالی دیگر هیچ استانی نباید مبادرت به کاشت برنج بکند ، اما  ما برای حال و رفاه کشاورزان اجاره کاشت برنج به کشاورزانی که در حوضه آبخیر دنا هستند را داده ایم.

,

آذر فر میزان تولید برنج در دنا را 5تن به ازای هر هکتار دانست و افزود: متأسفانه به دلیل خشکسالیهای پیاپی در ساهای اخیر این محصول دیگر سود آنچنانی برای کشاورزان ندارد ودر این زمینه به کشاورزان پیشنهاد کاشت محصولات دیگر از جمله حبوبات و حتی زغفران را داده ایم.

,

وی با بیان اینکه برنج محصولی ارکانیک با میزان آبهای دهی بالاست و به دلیل وضعیت آب موجود کاشت این محصول دیگر مرغوم به صرفه برای کشاورزان نیست، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش واردات این محصول به کشور بی ابی و خشکسالیهای متمادی در کشور است.

,

لازم به ذکر است،کم آبی مزارع شالیزاری از یکسو و فاجعه خاموش ساخت و ساز غیرمجاز از سوی دیگر دو تهدید عمده برنجزارهای دنا نشینان هستند و تغییر کاربری های شبانه و چراغ خاموش سبب از دست رفتن بخشی عظیمی از منابع کشاورزی، باغی و طبیعی در این منطقه در جنوب غرب کشور باعث شده که این امر، نگرانی ها را در این زمینه بیشتر کرده است.

,

, ,

خشکسالی سالهای اخیر و کاهش سطح نزولات آسمانی که موجب قرار گرفتن منابع آبهای زیرزمینی در وضعیت قرمز شده، نگرانی را در بین کارشناسان و متولیان سازمان کشاورزی استان افزایش داده تا حدی که به گفته کارشناسان در صورت تداوم کشت برنج در این سطح در سالهای آتی بایددر انتظار پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی نیز باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه