اخبار داغ

مولاوردی توضیحاتی را درباره اظهاراتش در زمینه اصلاح قانون خروج زن از کشور ارائه داد

مولاوردی توضیحاتی را درباره اظهاراتش در زمینه اصلاح قانون خروج زن از کشور ارائه داد
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد: دستگاه‌های مختلفی به دلیل نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود از وضعیت موجود خانواده خود را متولی خانواده می‌دانند و سعی می‌کنند در این زمینه اثرگذار باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش زنان خبر شهیندخت مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری روز ملی خانواده و معرفی هفتمین کنگره آسیب‌شناسی خانواده و سومین جشنواره ملی خانواده پژوهی با اشاره به نقش و اهمیت خانواده در آموزه‌های دینی بیان کرد: درنقش و اهمیت خانواده مناقشه‌ای وجود ندارد اما خانواده در جهان در پنجاه سال اخیر دچار تغییرات ساختاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان خبر,

وی افزودد: این تغییرات را میتوان از بعد های کوچک‌شدن، افزایش طلاق، افزایش خانواده تک‌والدی، افزایش سالمندی و غیره عنوان کرد که جهانی‌شدن ساختار خانواده را متأثر کرده و بر کارکرد آن نیز تأثیر گذاشته است.

,

مولاوردی ادامه داد: خانواده نهادی منفعل نیست که صددرصد نیازمند اعانه باشد، اما با نگاهی درست و به دور از رابطه اقتداگرایانه می‌توان به خانواده کمک کرد تا فضای خانواده مملو از محبت و تفاهم باشد و کودک در این فضا رشد کند.

,

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد: دستگاه‌های مختلفی به دلیل نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود از وضعیت موجود خانواده خود را متولی خانواده می‌دانند  و سعی می‌کنند در این زمینه اثرگذار باشند.

,

وی گفت: این مسئله هم نشان از احساس مسئولیت و حساسیت آن‌ها دارد و هم از سوی دیگر فعالیت‌های جزیره‌ای را نشان می‌دهد که نهایتاً به هم‌افزایی نمی‌رسد و اثربخشی لازم که منجر به پایداری خانواده می‌شد را نمی‌بینیم و تا هماهنگی صورت نگیرد و مشارکت بین دستگاه‌ها و تقسیم کار به‌وجود نیاید، اهداف محقق نمی شود.

,

مولاوردی یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از اسفند ۹۳ مسئله خانواده را در دستور کار خود قرار داده است و کارگروهی در این شورا تشکیل می شود تا برنامه‌های در حال اجرا در زمینه خانواده را شناسایی کنند و سپس برای جلب حمایت نهادهای مدنی برنامه عمل کاهش طلاق ارایه شود و وظایف دستگاه‌ها مورد بازنگری قرار گرفت و در حال نهایی‌شدن است.

,

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: ستاد ملی زن و خانواده که سال ۸۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، برنامه جامع تشکیل و تحکیم خانواده را تصویب کرد، اما این برنامه به اجرا در نیامد و دستگاه‌ها به بهانه عدم تخصیص اعتبار از اجرای آن شانه خالی کردند.

,

وی عنوان کرد: رویکرد سلامت‌محور در خانواده بالعکس رویکرد درمان‌نگر برنامه هایی به ما می دهد که با پیگیری آن  طلاق عاطفی صورت نگرفته و پایداری خانواده را افزایش می دهد و در معاونت امور زنان و خانواده تلاش داریم با این رویکرد برنامه‌ها را پیش ببریم.

,

مولاوردی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج را مطرح کرد که هزینه‌های بالا جزو آسیب‌های این مشاوره‌ها عنوان شد و قرار شد لایحه بیمه مشاوره خانواده را تنظیم کنیم که با کمک بهزیستی در حال تنظیم این لایحه هستیم.

,

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اظهارات اخیرش در مورد خروج زنان از کشور ادامه داد:  پس از ممانعت همسر کاپیتان ملی زنان از خروج او از کشور برای حضور در مسابقات آسیایی، حدود ۴۰ هزار ایمیل و ۱۱ هزار امضا دریافت کردیم که خطاب به معاونت امور زنان و خانواده، معاونت حقوقی و خود رییس‌جمهور اعتراض شده بود که چرا این خانم نتوانسته تیم ملی را همراهی کند.

,

وی یادآور شد:  من به این موضوع توجه دادم که قانون گذرنامه مربوط به سال ۵۲ است، اما در طی این‌ سال‌ها خانواده دچار تحولات عدیده‌ای شده و زنان در حوزه‌های مختلف حضور دارند و به همین دلیل می‌توانیم تبصره‌هایی را قایل شویم همان‌طورکه اکنون هم تبصره‌ای وجود دارد مانند آن‌که مقامات سیاسی زن برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر ندارند یا برای حج واجب و درمان نیز تبصره‌‌هایی وجود دارد.

,

مولاوردی مطرح کرد: حرف من این بود که می‌توانیم بررسی کنیم و برای حضور بین‌المللی زنان این تبصره را قایل شویم تا این حضور به منزله خدمت یا مأموریت زنان محسوب شود. بحث من اصلاح قانون بود نه تغییر قانون، اما این‌گونه برداشت شده بود که من گفته‌ام قانون تغییر کند و این مسئله مورد اعتراض یکی از مراجع اعزام تقلید واقع شد.

,

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اکنون در حال تدوین متنی هستیم که منظور خود را توضیح دهیم و در تعامل با مراجع هستیم تا بتوانیم این مباحث را از طریق هم‌اندیشی با حوزه‌های علمی پیش ببریم.

,

وی با اشاره به زنانه شدن فقر اظهار داشت:  وقتی می‌گوییم فقر چهره زنانه پیدا کرده است نه اینکه تعداد زنان فقیر بیش از مردان باشد بیلکه به این معناست که زنان به منابع و فرصت‌ها دسترسی ندارند که هم اکنون طبق آمار  ۷۲ درصد زنان سرپرست خانوار بی‌سواد هستند و این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر به سمت فقر کشیده می‌شوند.

,

مولاوردی با اشاره به برنامه‌های مربوط به سیاست‌های کلی جمعیت بیان کرد: با در نظر گرفتن سیاست‌های کلی جمعیت متوجه می شویم که مجموعه‌ای از راهکارها پیش‌بینی شده است و برای رسیدن به اهداف باید توجه کنیم این سیاست‌ها واقع‌بینانه تنظیم‌ شده‌اند و زیرساخت‌های لازم برای افزایش جمعیت فراهم شود.

,

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: بحث تأثیر فضای مجازی بر تقویت خانواده مهم است و اگر بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم، می‌توانیم به تقویت نهاد خانواده کمک کنیم رسانه‌ها جامعه را درگیر کردند و خانواده نیز متأثر از این وضعیت است و برنامه‌های معاونت نیز با هم‌اندیشی با دستگاه‌های مؤثر انجام می‌گیرد.

,

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان در رابطه با ارتقاء سواد رسانه‌ای زنان و دختران منعقد می کنیم و این نگرانی وجود دارد که فرهنگی که نسل جدید ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، برای خانواده‌ها مخرب باشدو کل حاکمیت باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه