اخبار داغ

دریاچه ای معروف به ایران در جهان؛

زیبا ترین دریاچه کوهستانی ایران در قلب اشترانکوه+عکس

زیبا ترین دریاچه کوهستانی ایران در قلب اشترانکوه+عکس
دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی دورود در استان لرستان قرار گرفته است و سالانه حدود یکصد هزار گردشگر از آن دیدن می‌کنند. شما می‌توانید علاوه بر استفاده از طبیعت زیبا و آرام بخش این دریاچه،با داشتن مجوز ماهیگیری نیز کنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بازتاب گهر؛ اغلب جهانگردان دریاچه گهر را به نام دریاچه ایران می‌شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت سه ماه در این منطقه تحقیق و هزار کیلومتر راهپیمایی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازتاب گهر,

 

,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

 

,

مشخصات زمین شناسی و هیدرولوژیک

,

دریاچه گهر در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه قرار دارد، دریاچه آب شیرین دائمی به دو بخش دریاچه بالا و پایین تقسیم شده که به عنوان یکی از بکر ترین جاذبه های گردشگری استان لرستان و کشور در بین مردم شناخته شده است.

,

دریاچه گهر زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور محسوب می شود که با وسعت 95 هکتار، به طول تقریبی 1700 متر و عرض میانگین 550 متر در ارتفاع 2400 متری از سطح آب های آزاد قرار گرفته است. این دریاچه زیبا از ذوب شدن برف های اشترانکوه و انباشته شدن آب آن در پشت سد و سر ریز شدن چشمه ها ، آبشارها پر می شود که در تنها در فصل زمستان سطح دریاچه دچار یخ زدگی می شود و در ما بقی فصل ها آب دریاچه جاری و ثابت است.

,

 

,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

چگونگی بوجود آمدن دریاچه گهر

, چگونگی بوجود آمدن دریاچه گهر,

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد.

,

دریاچه گهر در فاصله 30 کیلومتری شهرستان دورود واقع شده است و تنها راه دسترسی به این جاذبه گردشگری از دورود می گذرد، که پس از طی مسافت 13 کیلومتر به چشمه اول و پارکینگ می رسد، مسیر پیاده روی بعد از عبور از این چشمه شروع می شود که 3 تا 4 ساعت به طول می انجامد، و بعد از گذشتن از پستی و بلندی های دامنه ی کوه به چشمه دوم می رسد که برای تازه کردن نفس و پیموندن ادامه مسیر جایگاه بسیار مناسبی است و بعد از گذشتن از چشمه دوم و عبور از ارتفاعات خدا قوت تا انتهای مسیر که همان دریاچه بزرگ گهر واقع شده است حدود 2 ساعت زمان نیاز است.

, دریاچه بزرگ گهر,

 

,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

 

,

پوشش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی دریاچه گهر

, پوشش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی دریاچه گهر,

بلوط – بید- بادام - پسته وحشی - گلابی وحشی- چنار – نارون- بلوط مازو - و دار گردو- انجیر- زبان گنجشک- سیب- زالزالک- ارژن- کنار کهور- انار- گز- و مو ی وحشی میباشد مراتع مرغوب شامل خانواده غلات و بقولات و چتریان و لاله های واژگون- گل شقایق -زنبق - و لاله وحشی تاج خروسی و اختر میباشند ومحصولاتی که از این مراتع بدست میایند عبارتند از موسیر –گز انگبین- کتیرا - و نی جلبک -آویشن علف گاو زبان- وجود این گونه های گیاهی و طبیعی در مسیر دریاچه تنوع و زیبایی خاصی را به منطقه گردشگری و توریستی گهر بخشیده است.

,

 

,

امکانات دریاچه گهر

, امکانات دریاچه گهر,

 

,

وضعیت عمومی و امکانات رفاهی دریاچه

, وضعیت عمومی و امکانات رفاهی دریاچه,

محمد باقر فهیم نیا رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دورود در خصوص امکانات موجود در منطقه به خبرنگار ما گفت: در ضلع غربی دریاچه سکوهای مسطحی وجود دارد که برای استراحت گردشگران ایجاد شده است، در نزدیکی این سکوها امکانات رفاهی از قبیل آب آشامیدنی ، روشنایی سکوها و مسیر عبور، توالت، پاسگاه انتظامی، ایستگاه امداد و نجات و کمک های اولیه برای گردشگران در نظر گرفته شده است و همچنین به دلیل وجود BTS دارای سرویس آنت دهی خط های موبایل همراه اول هم می باشد.

,

فهیم نیا در ادامه با تاکید بر دیگر خدمات رفاهی به گردشگران در طول مسیر افزود: در ابتدای مسیر با ایجاد رستوران سنتی و پارکینگ استاندارد جهت وسایل نقلیه گردشگران این امنیت خاطر را ایجاد کردیم که بدون دغدغه از طبیعت لذت ببرند و همچنین در ابتدای پنبه کار یک ایستگاه فروش مواد غذایی و در چشمه دوم که در پایین پنبه کار قرار دارد یک ایستگاه فروش مواد غذایی مستقر کردیم.

,

 

,

فهیم نیا

, فهیم نیا,

 

,

وی با هشدار به همه ی مسافرانی که به این منطقه گردشگری سفر می کنند تأکید کرد: در دریاچه گهر شنا کردن ممنوع است و با توجه به عمق زیاد و وجود جلبرگ ها در کف دریاچه و سرد بودن آب،این امکان برای گردشگران فراهم نیست که با آرامش در دریاچه شنا کنند. و با داشتن مجوز امکان صید ماهی برای گردشگران وجود دارد و از جمله ماهی های موجود در دریاچه از نوع قزل آلای خال قرمز،زرد پر و رنگین کمان است.

,

 

,

, , ,

رئیس میراث فرهنگی دورود در خصوص ایجاد تله کابن در این منطقه گردشگری گفت: پیشنهاداتی برای ایجاد تله کابین در منطقه شده است اما تا به حال چراغ سبزی از سوی محیط زیست نشان داده نشده و ما امیدواریم با پیگیری های نماینده محترم شهرستان و مسئولین شهری این مانع را کنار زده و با احداث تله کابین در منطقه،توریست های بیشتری را به لرستان جذب کنیم.

,

 

,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

 

,

این روزها گرم تابستان وقت خوبی برای سفر به لرستان و گشت و گذار در طبیعت سبز و خنک این استان است. سفر به جایی که بهشت آبشارها و پایتخت طبیعت ایران لقب گرفته است.در صورت سفر به پایتخت طبیعت ایران،حتما از این دریاچه زیبا دیدن کنید، در نظر داشته باشید که با توجه به پیاده روی و طولانی بودن مسیر، حتماً مجهز به امکانات کوهنوردی و تجهیزات لازم باشد تا مشکلی شما را تهدید نکند، متأسفانه برخی افراد با از بین بردن جنگل و منابع زیست محیطی در حال احداث مسیری از طرف یکی دیگر از شهرستان های استان می باشند که در این مسیر هیچ گونه امنیت و امکاناتی وجود ندارد و پیشنهاد می شود همه ی گردشگران عزیز از مسیر دورود به این منطقه سفر کنند تا از تمام امکانات،ظرفیت ها و جاذبه های آن لذت ببرند.

,

 

,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

, ,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

 

,

 

,

دریاچه گهر دورود

, دریاچه گهر دورود,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه