اخبار داغ

یادداشت؛

فرش قرمز تلویزیون برای سینما/ فیلم هایی که پیش از اکران قربانی شدند!

فرش قرمز تلویزیون برای سینما/ فیلم هایی که پیش از اکران قربانی شدند!
در تعطیلات نوروزی تلویزیون، شبکه های مختلف سیما در اقدامی تعجب انگیز سه فیلم سینمایی «هوک»، «هایپاور» و «شماره ده» را پیش از اکران در سینماهای کشور به نمایش گذاشتند؛ فیلم هایی که جزء آثار بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تعطیلات نوروزی تلویزیون، شبکه های مختلف سیما در اقدامی تعجب انگیز سه فیلم سینمایی «هوک»، «هایپاور» و «شماره ده» را پیش از اکران در سینماهای کشور به نمایش گذاشتند.

نکته قابل تامل این ماجرا این است که هر سه این فیلم ها سال گذشته جزء آثار بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بوده اند و سوال اصلی نگارنده این یادداشت این است که اگر این فیلم ها در سطح نمایش در یک بعدازظهر روز جمعه تلویزیون تولید شده اند، چرا باید سر از فیلم های سودای سیمرغ جشنواره درآورند؟! یعنی هیات انتخاب جشنواره چهل و یکم در درجه نخست، کیفیت ساخت این فیلم ها را سینمایی تشخیص داده اند و در مرحله بعد آیا آنقدر جذاب بوده اند که در بخش سودای سیمرغ جشنواره قرار بگیرند؟

اگر جواب هر دوی این سوالات مثبت باشد، پس چرا پیش از اکران در سینماهای کشور، سر از پخش نوروزی تلویزیون در آورده اند؟ و اگر پاسخ این سوالات منفی است و این سه فیلم واقعا از کیفیت ساخت آثار سینمایی به دوراند و اصطلاحا در حد یک تله فیلم تلویزیونی ساخته شده اند، پس با چه متر و معیاری از سر معتبرترین جشنواره سینمایی کشور درآورده اند؟!

اما سوال اصلی این یادداشت را باید از مسئولان محترم سازمان سینمایی فارابی پرسید که با چه استانداردی حاضر شده اند تا در این سه فیلم سرمایه گذاری کنند و میزان این سرمایه چقدر بوده است؟ این ها همه سوالاتی است که پاسخ دادن به آنها مسیر ساخت فیلم های دولتی را برای خوانندگان این مطلب قدری شفاف تر می کند.

البته این اتفاق مسبوق به سابقه است و در نوروز سال های گذشته نیز فیلم های سینمای «یدو» و «تک تیرانداز» پیش از اکران در سینماها به پخش تلویزیونی رسیده بودند.

بر اساس تجربه و تحلیل سینمایی مشخص است که برخی فیلم ها پیش از اکران، بازنده و در گیشه عایدی چندانی به دست نخواهند آورد و از این رو فروش فیلم به تلویزیون پیش از اکران در سینماها، عملا برگ برنده ای برای سرمایه گذار آنها خواهد بود. به گفته اصغری تهیه کننده فیلم سینمای «شماره ده» تا جایی که من اطلاع دارم چیزی در حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان برای حق پخش «شماره ۱۰» از سوی تلویزیون پرداخت شده است. مبلغی که برای پخش تلویزیونی «شماره ۱۰» پرداخت شده بالاترین مبلغی است که تلویزیون تا کنون برای خرید حق پخش یک فیلم پرداخته است. من به‌عنوان تهیه‌کننده هم از این توافق مطلع بودم و از آن راضی هستم.

هر چند از میان سه فیلم سینمایی «هوک»، «هایپاور» و «شماره ده»، صرفا فیلم آخر یعنی «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد دارای قصه، بازی های به نسبت قابل قبول و احتمالا مخاطب پسنداست و می توانست اکران خوبی را در سینماها تجربه کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه