اخبار داغ

گزارش دانا از جلسه مشترک قرارگاه اقتصاد مقاومتی و جهاد کشاورزی؛

انعقاد تفاهم‌نامه بین بسیج مستضعفین با وزارت کشاورزی/ اعلام آمادگی بسیج برای مردمی‌سازی فعالیت‌های وزارت کشاورزی

انعقاد تفاهم‌نامه بین بسیج مستضعفین با وزارت کشاورزی/ اعلام آمادگی بسیج برای مردمی‌سازی فعالیت‌های وزارت کشاورزی
امروز دوشنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ جلسه مشترک قرارگاه سازندگی بسیج مستضعفین و وزارت جهاد کشاورزی برگزار و در پایان تفاهم‌نامه بین این دو نهاد منعقد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ امروز دوشنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ جلسه مشترک قرارگاه سازندگی بسیج مستضعفین و وزارت جهاد کشاورزی با حضور سرلشکر غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و رؤسای اقشار بسیج و محمدعلی نیک‌بخت، وزیر جهاد کشاورزی و معاونان ایشان و مسئولین استانی به‌صورت ویدئوکنفرانسی در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار و در پایان این جلسه تفاهم‌نامه افزایش همکاری‌های این دو نهاد به امضا رسید.

در ابتدای این برنامه سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی پس از خوشامدگویی به مدعوان جنایات رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل را محکوم کرد و با وعده نابودی این رژیم برای ملت مظلوم فلسطین و غزه از خداوند متعال پیروزی را خواستار شد.

گزارش تصویری/ انعقاد تفاهم‌نامه بین بسیج مستضعفین با وزارت کشاورزی

سردار زهرایی با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های مشترک وزارت جهاد کشاورزی با سازمان بسیج مستضعفین از افزایش تعاملات و تفاهمات همکاری این دو نهاد و افزایش به‌کارگیری نیروهای سازمان بسیج و اقشار مردم در به نتیجه رساندن پروژه‌های عمرانی آبخیزداری و آبخوان‌داری و کشاورزی در سراسر کشور و نهایی‌شدن این عملیات در ۱۸ استان و ادامه فعالیت در ۱۲ استان دیگر خبر داد.

در ادامه تعدادی فرماندهان سپاه استانی و مسئولین وزارت کشاورزی استان‌ها از جمله استان شیراز، مازندران، خوزستان و گرگان گزارشاتی از افزایش تعاملات و همکاری‌ها در استان‌ها را گزارش نمودند و نقطه‌نظرات و پیشنهادهای از سوی همه مسئولان ارائه شد.

سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این جلسه اظهار داشت: همکاری‌ها و تعامل گسترده بسیج با وزارت جهاد کشاورزی باهدف اعتلای برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه امنیت غذایی و خودکفایی کشور در زمینه تولید گوشت سفید، گوشت قرمز و بالارفتن میزان بهره‌وری است؛ به بیان دیگر شبکه گسترده‌ای به نام بسیج همواره در خدمت جهاد کشاورزی قرار دارد.

سردار سلیمانی ادامه داد: مجموعه بسیج اعم از بسیج جامعه کشاورزی، سازندگی، اصناف و بازاریان، صنعت و معدن و بازرگانی، مهندسین عمران و معماری و سایر بخش‌های بسیج، سپاه‌های استانی و رده‌های تابعه با برخورداری از یک شبکه گسترده‌ای که بسیج در تعامل با وزارتخانه جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته ایجاد کرده توانسته برنامه‌های خوبی در این راستا انجام دهد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: ثباتی که در تأمین کالای اساسی و در بازار وجود دارد، روزبه‌روز این ثبات تقویت می‌شود و رو به بهبودی خواهد بود؛ طرح آبخیز تا جالیز یکی از طرح‌های راهبردی است که اجرای آن نهایی شده و به تصویب نهایی وزیر جهاد کشاورزی هم رسیده است؛ چنانچه اقتصاد کشور تقویت شود، اقتصاد خانوار اعم از شهری و روستایی نیز تقویت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت امنیت غذایی مستحکم‌تری حرکت کنیم، گفت: بسیج برای کمک به طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی آمادگی داریم البته ما مدعی نیستیم که بخواهیم بیاییم در بخشی ادعایی بکنیم؛ لذا هر زمانی که اعلام شود نیازی به کمک‌های بسیج نیست، به آنچه اعلام می‌شود احترام می‌گذاریم؛ چون ملاک فعالیت‌های بسیج به نظر و تدبیر مجموعه‌های دولتی وابسته است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: بسیج برای مردمی‌سازی فعالیت وزارتخانه‌ها آمادگی کامل دارد که البته دراین‌رابطه با بعضی از وزارتخانه‌ها توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی از جمله با وزارت جهاد کشاورزی هم امضا کرده‌ایم؛ ما در زمینه جنگل‌کاری و مرتع‌داری، حفظ منابع طبیعی و جنگل‌های شمال که درگذشته تجربه خوب مشترکی داشتیم و همچنین در سایر زمینه‌ها، می‌توانیم آن را گسترش دهیم.

محمدعلی نیک‌بخت، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این آئین امضای تفاهم اظهار کرد: باید تولیدات کشاورزی ما به سمت بهره‌وری و با استفاده حداقل از آب برود.

وی ادامه داد: در حوزه آب پروژه‌های مختلفی اجرا شده، اما کافی نیست و باید همه در این حوزه به کمک بخش کشاورزی بیایند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آبخوان‌داری و آبخیزداری در این دوره اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی است و چون طرح کوچکی است می‌توان از سوی مردم می‌تواند مشارکت مردمی را جذب کند. از سویی هزینه‌های آنها هم پایین‌تر است و اجرای آن به‌راحتی انجام می‌شود.

نیک‌بخت با بیان اینکه ۸۰ درصد طرح‌های آبخیزداری در دهه ۷۰ انجام شده است گفت:  متأسفانه در حال حاضر انجام طرح‌های آبخیزداری در حال عقب‌گرد داشته و باید سروسامانی بگیرد.

وی تأکید کرد: چون ایران کشوری خشک است، باید بهره‌وری آب افزایش یابد و افزود: معیشت مردم حدود ۴۰ روزی است که وضعیت آرامی دارد، گفت: مقام معظم رهبری هم معیشت مردم را اولویت درجه یک دولت عنوان می‌کند و همواره رئیس‌جمهور هم به این مسئله تأکید دارد و ما هم اولویت‌های خود را بر روی معیشت مردم متمرکز کرده‌ایم.

نیک‌بخت گفت: در این راستا استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان از ضرورت‌ها است و معتقد هستیم نیاز مردم در درجه نخست باید از محل تولید داخل تأمین شود و تأمین نیاز داخل با کشتی‌های وارداتی هنر نیست.

وی با بیان اینکه می‌توان در ۵ محصول به‌غیراز گندم خودکفا شد، گفت: تلاش ما این است که بدون اینکه افزایش سطحی داشته باشیم، در این محصول‌ها خودکفا شویم و در دانه‌های روغنی هم سطح خوداتکایی خود را افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اولویت بعدی فعال‌کردن پروژه‌های نیمه‌فعال و غیرفعال در کشور است تا از همه ظرفیت‌های تولیدی استفاده شود.

نیک‌بخت این را هم گفت که طی دو تا سه سال گذشته آسیب‌های جدی به حوزه دامپروری کشور وارد شده که طی یک تا دو سال آینده باید جبران شود.

وی ادامه داد: می‌توان از ظرفیت سپاه، بسیج و سازمان‌ها و مدیریت‌های کشاورزی در امنیت غذایی بهره برد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود پیش‌بینی‌هایی که برخی در باره قیمت مرغ ۱۵۰ هزارتومانی برای مهرماه انجام داده بودند، ولی اکنون می‌بینیم وضعیت باثبات شده و قیمت در بازار متعادل است.

به گزارش راه دانا، در انتهای این برنامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بهبود و توسعه وضعیت کشاورزی امضا کردند.

این تفاهم‌نامه به امضای محمدعلی نیک‌بخت وزیر جهاد کشاورزی و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین رسید. این تفاهم‌نامه با عنوان طرح آبخیز تا جالیز با همکاری بسیج، به‌صورت کلی است و قرار است جزئیات و شیوه‌نامه‌های آن در معاونت‌های دو مجموعه پیگیری شود.

 

گزارش تصویری/ انعقاد تفاهم‌نامه بین بسیج مستضعفین با وزارت کشاورزی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه