اخبار داغ

کارگردان مستند «وداع با اسلحه» در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

همه اسلحه‌هایی که بعد از صلح به روی فلسطینی‌ها کشیده شد

همه اسلحه‌هایی که بعد از صلح به روی فلسطینی‌ها کشیده شد
مستند «وداع با اسلحه» به تهیه‌کنندگی علیرضا منتظری و کارگردانی امیرحسین کاربخش راوری روایتی از سرگذشت همه صلح های فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی است که با گستاخی اسرائیلی ها به باد رفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «وداع با اسلحه» به تهیه‌کنندگی علیرضا منتظری و کارگردانی امیرحسین کاربخش راوری روایتی از سرگذشت «یاسر عرفات» مبارز برجسته فلسطینی است که به تازگی از شبکه مستند به روی آنتن رفته است.

«وداع با اسلحه» روایتی از زمانه یاسر عرفات مؤسس و رهبر جنبش فتح و رئیس دولت خودگردان فلسطین است و سرگذشت این مبارز از آغاز مبارزه با رژیم صهیونیستی تا سازش با آن را واکاوی کرده است. این مستند با استفاده از تصاویر و آرشیو دیده نشده، روایتی ناگفته از ماجرای اسرائیل و فلسطین ارائه کرده و به ماجرای صلح فلسطین و اسرائیل بعد از ۴۵ سال مبارزه و درگیری و خونریزی پرداخته است.

به همین بهانه به سراغ امیرحسین کاربخش راوری کارگردان این مستند رفته ایم تا گفت و گوی کوتاهی با او داشته باشیم. کاربخش درباره اینکه چگونه به این سوژه برای ساخت مستندش رسیده گفت: معمولا وقتی بخواهیم درباره یک جنبش و یا یک انقلاب صحبت کنیم، افراد تاثیرگذار این جنبش همیشه سوژه های جذابی برای ساخت اثر به خصوص مستند هستند و بدون شک یاسر عرفات هم رهبر جنبش آزادی خواهان فلسطین بود و اگر بخواهیم درباره سرنوشت این جنبش صحبت کنیم، رهبر این گروه می توانست سوژه خوبی برای توضیح اتفاقات کوچک و بزرگ این جنبش باشد. چون سرنوشت آن آدم با سرنوشت آن جنبش گره خورده و یکی شده است و چون یاسر عرفات رهبر ملت فلسطین بود، فراز و فرودهای زندگی او باعث می شد که سرنوشت این ملت تغییر کند؛ به پیروزی نزدیک شوند و یا شکست بخورند و حتی به صلح برسند و در کل زندگی عرفات جدای از زندگی مردم نبوده است.

بعد دیگر این ماجرا این بود که اتفاقات بسیاری در زندگی عرفات افتاده که با هدف ساخت مستند ما یکی بود و به همین جهت به لحاظ دراماتیک هم با این سوژه نیاز داشتیم.

کاربخش در ادامه درباره هدف و خط اصلی این مستند، گفت: یکی از اهداف ما این بود که به مخاطب بگوییم که چرا بعد از این همه نزاع، جنگ و درگیری، هیچ صلحی بین آنها اتفاق نیافتاده است و اگر هم صلحی اتفاق افتاده، فرجام آن چه بوده است؟ در قدم اول نسل نوجوان و جوان از این مسائل آگاهی چندانی ندارند و اتفاقا ما مخاطبان اصلی خود را همین قشر دانشجو، جوان و دبیرستانی قرار داده ایم تا آنها را بیشتر با سرنوشت فلسطینی ها آشنا کنیم. چون برخلاف اینکه واژه «فلسطین» از واژه های پرکاربرد و پرتعداد رسانه ملی ما به شمار می آید، اما این احساس وجود دارد که نسل جوان، اطلاعات کمتری در این خصوص دارد و هدف ما از ساخت این مستند این بود که قدری کلیشه زدایی کنیم و به همین خاطر روی «صلح بین فلسطین و اسرائیل» دست گذاشتیم و سعی کردیم حرف نو و تازه ای برای آنها بگوییم که اصلا بین فلسطین و اسرائیل روزگاری صلح برقرار شده و به بهانه اینکه چه کسی بانی این کار بوده، ما سرنوشت این ملت را مرور و روایت می کنیم و برای مخاطب توضیح می دهیم که فلسطینی ها نه یک بار، بلکه چندین بار با اسرائیلی ها سازش می کنند و حاضر می شوند برای داشتن آرامش بیشتر، اسلحه های خود را کنار بگذارند، اما این رژیم صهیونیستی است که هر بار زیر این صلحنامه می زند و به تجاوزات خود ادامه می دهد.

امیرحسین کاربخش راوری کارگردان این مستند در پایان با گلایه از کم کاری مسئولین درخصوص برنامه ریزی و سرمایه گذاری مشخص برای ساخت آثار جذاب هنری درخصوص فلسطین، گفت: در پژوهشی که هنگام ساخت این مستند داشتم، متوجه شدم که در این چهل و اندی سالی که از انقلاب گذشته، در مجموع تنها 13 فیلم بلند سینمایی با موضوع فلسطین ساخته شده درحالی که این موضوع یکی از کلیدی ترین مسائل حاکمیتی است؛ حالا این را بگذارید در کنار تلاش و حمایت هالیوود برای جنبش هم جنس بازان که در سال چند فیلم و انیمیشن در این خصوص تولید می کند تا این مساله را برای همه نسل ها جا بیاندازد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه