اخبار داغ

گزارش دانا از جشنواره فجر؛ (۲)

گمانه زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ حضور بزرگان سینما

گمانه زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ حضور بزرگان سینما
حضور چهره های شناخته شده سینماگر در هر جشنواره ای باعث تولید حاشیه، خبر و گرمی و رونق آن فستیوال است و حالا اخبار فیلم و سینما حکایت از حضور نام هایی در جشنواره امسال فیلم فجر دارد که می تواند کیفیت جشنواره چهل و دوم فیلم فجر را بالاتر ببرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تعداد ۱۰۶ فیلمی خبر داد که برای شرکت در بخش ملی سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده اند تا هیات انتخاب از بین آنها فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران را انتخاب کنند.

مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که در کنار فیلمسازان صاحب نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند. هیات انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور را از ۱۵ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های منتخب را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام خواهد کرد.

گمانه زنی ها برای فجر چهل و دوم

به مانند سال های گذشته بسیاری از ارگان های دولتی دست به کار شده اند تا آثار سینمایی با موضوعات مختلف را تولید و به جشنواره فیلم فجر برسانند؛ سازمان فرهنگی رسانه ای اوج، فارابی، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که همگی چند سالی است آثارشان یک پای ثابت فیلم های جشنواره بوده، امسال نیز از ماه ها پیش در تلاش اند تا این فیلم ها را به سر و سامان رسانده و سهم بیشتری از جشنواره داشته باشند.

در ادامه این گزارش سعی داریم به مرور اجمالی فیلم هایی بپردازیم که از شانس بیشتری برای حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر برخوردارند؛ مرور آثاری که چه به لحاظ مضمون، چه تیم کارگردانی و سرمایه گذار، در صورت آماده شدن نهایی، شانس زیادی برای ورود به بخش مسابقه سینمای ایران دارند.

پیش تر در گزارشی با عنوان «گمانه زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ فرماندهان شهیدی که به سینما جان می‌دهند» درباره فیلم هایی که با مضمون زندگی شهدای شاخص جنگ قرار است ساخته و به جشنواره امسال برسند، به معرفی اجمالی عوامل و قصه آنها پرداختیم و حالا در این گزارش سعی داریم به فیلم هایی بپردازیم که خالقان آنها در دنیای سینمای کشورمان، با آثارشان چهره ای شناخته شده برای مخاطبان هنر هفتم هستند.

کتک خور؛ مهدی فخیم زاده

آخرین فیلم مهدی فخیم زاده در مقام کارگردان، به کمدی اکشن «مشت آخر» برمی گردد که آذرماه 98 به اکران عمومی رسید و با شروع کرونا توفیق چندانی در گیشه نداشت؛ اما حالا فخیم زاده که نگارش فیلمنامه «کتک خور» را چند سال پیش به پایان رسانده، پروانه ساخت این فیلم کمدی را چند ماه پیش به تهیه کنندگی خودش گرفته تا بعد از 4 سال دوری از فیلمسازی، اثر جدید خود را تولید کند؛ اخباری از مراحل تولید این فیلم تاکنون رسانه ای نشده و شاید «کتک خور» فخیم زاده سوپرایز جشنواره امسال باشد.

ساعت ۶ صبح؛ مهران مدیری

ابتدای مرداد ماه بود که خبر پایان فیلمبرداری آخرین ساخته مهران مدیری با عنوان « ساعت ۶ صبح» رسانه ای شد؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مهران مدیری و تهیه کنندگی علی اوجی و با بازی بازیگرانی همچون سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، تینو صالحی، سعید زارعی، مهران مدیری و جمعی از بازیگران تئاتر و سینما که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

مدیر فیلمبرداری «ساعت ۶ صبح» مسعود سلامی است. همان موقع شایعه ای منتشر شد که فیلمنامه این کار، توسط عباس رافعی نوشته شده، که رافعی در این باره به رسانه ها توضیح داد: فیلمنامه‌ای را نوشته بودم به نام «بن‌بست» که قرار بود خودم آن را کارگردانی کنم ولی آن را به آقای مدیری واگذار کردم. این فیلمنامه پس از بازنویسی و اعمال تغییراتی توسط مهران مدیری برای گرفتن پروانه ساخت، به «ساعت ۶ صبح» تغییر نام پیدا کرد.»

به احتمال زیاد باید منتظر رونمایی آخرین ساخته مهران مدیری در جشنوراه فیلم فجر امسال باشیم.

صبح اعدام؛ بهروز افخمی

ابتدای مهرماه بود که با پایان فیلمبرداری «صبح اعدام»، آخرین ساخته افخمی وارد مرحله تدوین شد؛ فیلمبرداری این فیلم سینمایی به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی تازه ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی از ۱۷ مردادماه در شهر تهران کلید خورده بود.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می کنند.

نفس خور؛ محمد کارت

محمد کارت که با ساخت و جوایز خود از فیلم های کوتاه شهره شده بود، سال 98 و به عنوان کارگردان اولی با فیلم خوش ساخت «شنای پروانه» به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی بر سر زبان ها افتاد و بعد از آن با کارگردانی سریال «یاغی» در شبکه نمایش خانگی اسم و رسمی برای خود به پا کرد و حالا قرار است با ساخت «نفس خور» ورود دیگری به دنیای سینما داشته باشد

تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی را سید‌مازیار هاشمی برعهده دارد و فیلمنامه این کار را محمد کارت و رضا بهاروند به‌صورت مشترک نوشتند. 

بی داد؛ سهیل بیرقی

سهیل بیرقی در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، فیلمبرداری «بی‌داد» به‌عنوان چهارمین فیلم خود را به پایان رساند تا این اثر سینمایی بلافاصله وارد مراحل فنی شود. در این فیلم، امیر جدیدی برای سومین‌بار مقابل دوربین این کارگردان رفته است. احتمالا نخستین رونمایی فیلم در جشنواره فجر امسال خواهد بود. 

بیرقی پیش از این سه فیلم «من»، «عرق سرد» و «عامه‌پسند» را جلوی دوربین برده بود که «عامه‌پسند» از نیمه های آبان ماه به اکران عمومی رسیده است.

عزیز؛ مجید توکلی

مجید توکلی که به تازگی فیلم «عروسی مردم» خود را با بازی نازنین بیاتی و شکیب شجره در اکران عمومی داشت، این روزها آخرین مراحل فنی فیلم جدید خود را پشت سر می‌گذارد و به احتمال زیاد نخستین رونمایی از آن در جشنواره امسال باشد. آزاده صمدی و روزبه حصاری نقش‌های اصلی «عزیز» را بازی کرده اند. فیلمبرداری این کار در شهرهای اطراف رشت صورت گرفته است. 

مداربسته؛ مهدی جعفری

مهدی جعفری بعد از موفقیت فیلم‌های «بیست‌وسه نفر» و «یدو» قصد داشت سریال «خون‌خورده» را کارگردانی کند که به دلایلی تولید آن به زمانی دیگر موکول شد. وی که به‌تازگی پروانه‌ساخت «مداربسته» را گرفته است، به‌زودی وارد مرحله تولید می‌شود و احتمال دارد این فیلم یکی از آثار حاضر در جشنواره چهل‌ودوم باشد. فیلمنامه مداربسته را مهدی جعفری و مهین عباس‌زاده به‌صورت مشترک نوشته‌اند. 

نقطه صفر زمین؛ امیر عباس ربیعی

جدیدترین ساخته امیرعباس ربیعی را حبیب والی‌نژاد تهیه خواهد کرد که یکی از تولیدات سازمان سینمایی سوره با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که در رابطه با روزهای ابتدایی زلزله بم است و به گفته کارگردان قرار است در این فیلم به نقش شهید احمد کاظمی فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه در این ماجرا پرداخته شود.

امیرعباس ربیعی که پیش از این با دو فیلم سینمایی «لباس شخصی» و «ضد» در حال و هوای ابتدای دهه 60 در دو جشنواره فیلم فجر حضور داشته، حالا قرار است در سومین تجربه سینمایی خود، «نقطه صفر زمین» را به جشنواره امسال برساند.

تمساح خونی؛ جواد عزتی

جواد عزتی که سال ها به عنوان بازیگر در ژانرهای مختلف کمدی تا درام و اجتماعی بر پرده سینما خوش درخشیده، حالا قرار است در نخستین تجربه کارگردانی خود به سراغ داستانی با عنوان «تمساح خونی» برود؛ فیلمی که عزتی ماه‌ها قبل پروانه‌ساخت آن را دریافت کرده است و از آن زمان هیچ خبر دیگری از تولید این فیلم منتشر نشده است. در این فیلم سیدمحسن حجازی به عنوان تهیه‌کننده و محمدحسین مهدویان در نقش مشاور کارگردان، عزتی را یاری می کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه