اخبار داغ

دهقان در گفتگو با دانا:

شکایت ایران از کانادا در جریان است/ باید کانادا را به رعایت قوانین بین‌المللی وادار کنیم

شکایت ایران از کانادا در جریان است/ باید کانادا را به رعایت قوانین بین‌المللی وادار کنیم
شکایت ایران از کانادا هنوز در مراحل ابتدایی است و چند ماه از زمان ثبت شکایت آن نگذشته است، اما امیدواریم مراحل این دعوا سریع‌تر انجام شود تا بتوانیم کشور کانادا را به پایبندی به قواعد بین المللی وادار کنیم.

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره روند شکایت ایران از کانادا در دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار داشت: کانادا از کشورهای معدودی در جهان است که آراء غیرقانونی و بی‌پایه محاکمات آمریکایی را در کشور خود اجرا کرده و اموال دیپلماتیک ما در این کشور از جمله ساختمان‌های دولت و وجوهی که در حساب سفارت ایران متعلق به دانشجویان و وزارت علوم بود را ضبط کرده است.

وی افزود:‌ دولت کانادا با تعارض به اموال دیپلماتیک ما، نقض مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرده که این موضوع با قوانین بین‌المللی در تضاد است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به پذیرش صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری توسط کانادا، خاطر نشان کرد: ما هم از این فرصت استفاده کردیم و صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری را در خصوص مصونیت پذیرفتیم و بلافاصله دعوا علیه دولت کانادا در این دیوان را اقامه کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: گرچه کانادایی ها پشیمان هستند و از اطلاعیه ای که به دیوان بین المللی دادگستری داده بودند انصراف دادند، اما شکایت ما قبلاً ثبت شده  و در حال حاضر در جریان است.

دهقان با تأکید بر نقض قوانین بین‌المللی توسط دولت کانادا، گفت: باید کانادا در دعوایی که ما در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرده ایم محکوم شود و خسارتی که به کشور ما وارد کرده را پرداخت کند. این دعوا هنوز در مراحل ابتدایی است و چند ماه بیشتر از زمان ثبت شکایت آن نگذشته است؛ امیدواریم مراحل این دعوا سریع‌تر انجام شود تا بتوانیم کشور کانادا را به پایبندی به قواعد بین المللی وادار کنیم.

گفتنی است؛ دولت جمهوری اسلامی ایران در اوایل تیرماه به علت نقض مصونیت بین‌المللی دولت ایران دعوایی علیه دولت کانادا را نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد اقامه کرد و از دیوان خواسته است که دولت کانادا را ملزم سازد تا نقض مصونیت دولت ایران در دادگاه‌های آن کشور را متوقف سازد، خسارات وارده به ایران را جبران نماید و از تکرار این تخلفات در آینده خودداری کند.

شروع تخلفات دولت کانادا از اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و اقدامات غیرقانونی آن کشور علیه ایران به شهریور ۱۳۹۱ باز می گردد که کانادا روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و به دلایل واهی و نامشروع، ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد. سپس دولت کانادا با نقض قاعده مصونیت دولت‌ها که یکی از «قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل» است نسبت به توقیف برخی اموال و دارایی های ایران اقدام کرده و به‌رغم اعتراض‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران به این اقدام‌ها در طول ۱۳ سال گذشته، رویه نادرست خود در مسیر نقض مصونیت دولت و اموال ایران را ادامه داده است.

ضروری است یادآوری شود دولت کانادا درحالی ایران را حامی تروریسم و ناقض حقوق بشر خطاب می‌کند که دولت کانادا به طور نظام‌مند ناقض حقوق بشر، حامی سیاست‌های سلطه‌جویانه و مداخله‌گرایانه آمریکا در سطح جهانی و شریک جرم اقدامات ضدبشری رژیم کودک‌کش صهیونیستی در فلسطین و منطقه جنوب غرب آسیا محسوب می‌گردد. نباید فراموش کرد دولت کانادا در کارنامه ضدحقوق‌ بشری خود نسل‌کشی صدها کودک سرخپوست در مدارس اجباری و دفن این کودکان معصوم به صورت دسته جمعی را ثبت کرده است!

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه