اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

معرفی فیلم های سودای سیمرغ جشنواره ۴۲ فیلم فجر

معرفی فیلم های سودای سیمرغ جشنواره ۴۲ فیلم فجر
فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و دوم فیلم فجر در گزارش پیش رو به صورت اجمالی معرفی شده اند؛ از خلاصه فیلم ها تا ترکیب بازیگران و هرآنچه درباره این فیلم ها باید بدانید.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با پایان بازبینی فیلم های حائز شرایط برای حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و اتمام کار هیات انتخاب این دوره، امروز سه شنبه ۱۹ دی ماه فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ و نگاه نو توسط مجتبی امینی دبیر جشنواره اعلام شد. هرچند بر اساس فراخوان جشنواره می بایستی در 15 دی ماه اسامی فیلم های منتخب اعلام می شد.

۱۰۶ فیلم در دوره چهل و دوم متقاضی حضور بودند که طی یک ماه گذشته توسط هیات انتخاب مورد ارزیابی قرار گرفتند. داریوش ارجمند، حسین زندباف ، روح الله سهرابی، محمد رضا عباسیان، محمد حسین لطیفی، احمدمرادپور، محمدحسین نیرومند به عنوان هیات انتخاب در نهایت اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ ، نگاه نو و پویانمایی جشنواره امسال را اعلام کردند. این بار نیز به مانند سال گذشته و احتمالا به بهانه های تکراری، اسامی هیات انتخاب همزمان با اعلام اسامی فیلم های جشنواره رسانه ای شد تا باز هم حاشیه های تکراری جشنواره آغاز شود.

در گزارش های پیش رو سعی داریم مروری اجمالی بر فیلم های اعلام شده داشته باشیم.

 

«آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا

بابک خواجه پاشا که سال گذشته برای اولین بار با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در جشنواره حاضر بود و از سوی منتقدان هم تحسین شد، امسال «آبی روشن» را با سرمایه گذاری اوج و به تهیه کنندگی سید محمد حسین میری ساخته است. کارگردان نوظهوری که بحث خانواده از دغدغه های اوست و سال گذشته او با همکاری سازمان سینمایی سوره به سینما معرفی شد.

سارا حاتمی که سال گذشته در ویترین فجر به دلیل حضور در «کت چرمی» موفق به کسب سیمرغ نقش مکمل زن شد، در این فیلم بازی می کند، همچنین مرتضی امینی تبار که با «زخم کاری» پا به سینما گذاشت در کنار او قرار دارد. این دومین تجربه ای است که این دو در کنار هم به ایفای نقش پرداخته اند.  مهران احمدی هم دیگر بازیگر این اثر است. نگارش فیلمنامه «آبی روشن» را امیر ابیلی‏ و داوود گنجوی برعهده داشته اند.

 

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری

بنیاد فارابی به همراه سازمان سینمایی سوره به محمد عسگری جوان اعتماد کرده اند تا فیلم سینمایی «آسمان غرب» را با محوریت بخشی از زندگی خلبان شهید شیرودی جلوی دوربین ببرد؛ پروسه فیلمبرداری این کار تا انتهای پاییز ادامه داشته و با تلاش سازندگان حالا این فیلم به جشنواره رسیده است.

محمد عسگری که سال گذشته با اولین اثر بلند سینمایی خود «اتاقک گلی» نگاه ها را به سمت خود خیره کرد، حالا با تهیه کنندگی حبیب والی نژاد می خواهد گام بعدی خود را جدی تر بردارد. میلاد کی مرام در نقش شهید شیرودی ایفای نقش می کند.

«آسمان غرب» جزو جدی‌ترین تولیدات سازمان سینمایی سوره در ویترین فجر است که تابستان سال جاری خبر ساختش رسانه‌ای شد، فیلم جنگی اکشنی که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است و در تولیدش فارابی و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز سهیم بوده‌اند.

«آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی

آخرین بار با فیلم معناگرای «بدون قرار قبلی» به جشنواره فیلم فجر آمد و اتفاقا تجربه متفاوتش در فیلمسازی، مورد توجه قرار گرفت.  بهروز شعیبی از فیلمسازان جوانی است که هر چند خاستگاه اولیه‌اش برای ورود به سینما بازیگری بوده اما حالا هویت کارگردانی‌اش بر کارنامه بازیگری‌اش سایه انداخته است. او در کارگردانی ژانرهای متنوعی را تا به امروز تجربه کرده و حالا فیلم «آغوش باز» را با همراهی علی سرتیپی در مقام تهیه‌کننده به جشنواره فجر رسانده است. فیلمی که پروانه ساخت آن پیش‌تر با نام «هم‌آهنگ» صادر شده بود و در آستانه رونمایی در جشنواره فجر نام آن تغییر کرد.

براساس خبر رسمی روابط عمومی فیلم مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی به‌صورت مشترک فیلمنامه این اثر را نوشته‌اند و هنوز مشخص نیست چه بازیگرانی در آن ایفای نقش کرده‌اند. به نظر می‌رسد فیلم تازه بهروز شعیبی با داستانی اجتماعی شباهت‌هایی به تجربه‌هایی همچون «دهلیز»، «روز بلوا» و یا «دارکوب» در کارنامه این فیلمساز داشته باشد.

 

«احمد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی

جدیدترین ساخته امیرعباس ربیعی را حبیب والی‌نژاد تهیه خواهد کرد که یکی از تولیدات سازمان سینمایی سوره با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که در رابطه با روزهای ابتدایی زلزله بم است و به گفته کارگردان قرار است در این فیلم به نقش شهید احمد کاظمی فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه در این ماجرا پرداخته شود.

امیرعباس ربیعی که پیش از این با دو فیلم سینمایی «لباس شخصی» و «ضد» در حال و هوای ابتدای دهه 60 در دو جشنواره فیلم فجر حضور داشته، حالا قرار است در سومین تجربه سینمایی خود، «احمد» را به جشنواره امسال برساند. فیلمی که پیش از این با نام «نقطه صفر زمین» رسانه ای شده بود.

«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی

احتمالا هنوز هم بسیاری از فیلم‌بازها او را با «در چشم باد» یاد می کنند؛ سریالی که پر بیراه نیست اگر بگوییم تبدیل به بخشی از خاطرات جمعی مخاطبان ایرانی شده است، مسعود جعفری جوزانی البته در سینما هم فیلم های خاطره ساز دارد، «شیر سنگی» و «در مسیر تندباد» جزو همان ها هستند، او حتی یک بار به سراغ ژانر کمدی رفت و «ایران برگر» را با مختصات خودش ساخت که در گیشه هم با اقبال خوبی مواجه شد. مسعود جعفری حالا با «بهشت تبهکاران» پا به این میدان رقابت گذاشته است، فیلمی که سال گذشته در بخش رزروهای جشنواره قرار داشت و اعلام شد هر زمان که مراحل تولیدش به پایان برسد در فجر به نمایش گذاشته می شود.

مسعود جعفری جوزانی سال‌ها بود که دغدغه ساخت این اثر را داشت؛ فیلمی که مقطعی حساس از تاریخ معاصر ایران را به نمایش می گذارد و درباره ملی شدن صنعت ایران است.

در این فیلم تاریخی امیرحسین آرمان و رضا یزدانی بازی می‌کنند و فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی تهیه کنندگی آن را برعهده دارند.

«پرویز خان» به کارگردانی على ثقفى

فیلمبرداری فیلم سینمایی پرویزخان به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی با حضور سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری در تهران انجام شد تا این فیلم خودش را به جشنواره چهل و دوم برساند.

این فیلم سینمایی که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است در خصوص پرویز دهداری یکی از متفاوت‌ترین مربیان تیم ملی فوتبال ایران است. فوتبال دوستان دهه ۴۰ و ۵۰ پرویز دهداری را به خوبی به یاد دارند، مربی‌ای که یک الگوی ورزشی و اخلاقی به شمار می‌آید و همیشه اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست.

«تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری

سال‌های پیش بر کرسی کارگردانی هم تکیه زده بود اما نام محمود کلاری، یکی از معتبرترین برندهای سینمای ایران در حوزه تصویربرداری است. یکی از معدود چهره‌های پشت دوربین در سینمای ایران که به معنای واقعی می‌توان گفت «ستاره» است و حضورش در مقام تصویربردار یک فیلم، تضمینی برای حداقل کیفیت سینمایی آن است.

کلاری که سابقه همکاری با فیلمسازان شاخص بسیاری از زنده‌یاد علی حاتمی و مسعود کیمیایی گرفته تا ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد، حالا «تابستان همان سال» را به‌عنوان سومین فیلم خود در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است و رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر می‌تواند اتفاقی ویژه برای سینمادوستان باشد.

نکته جالب فیلم نقش‌آفرینی مهران مدیری در نقش اصلی آن است؛ هرچند هنوز جزییات دقیقی از خط داستانی فیلم و حال‌وهوای آن منتشر نشده اما می‌توان این تجربه را جزو نقش‌آفرینی‌های جدی در کارنامه مدیری قرار داد.

 

«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی

جواد عزتی که سال ها به عنوان بازیگر در ژانرهای مختلف کمدی تا درام و اجتماعی بر پرده سینما خوش درخشیده، حالا قرار است در نخستین تجربه کارگردانی خود به سراغ داستانی با عنوان «تمساح خونی» برود؛ فیلمی که عزتی ماه‌ها قبل پروانه‌ساخت آن را دریافت کرده است و از آن زمان هیچ خبر دیگری از تولید این فیلم منتشر نشده است. در این فیلم سیدمحسن حجازی به عنوان تهیه‌کننده و محمدحسین مهدویان در نقش مشاور کارگردان، عزتی را یاری می کنند.

جواد عزتی و سعید آقاخانی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که طبق برخی شنیده‌ها حال و هوایی نزدیک به کمدی هم دارد، هرچند شاید نتوان آن را یک کمدی تمام عیار دانست و در مقاطع ویژگی‌های یک تجربه اکشن را به خود می‌گیرد.

«دروغ های زیبا» به کارگردانی و تهیه کنندگی مرتضی آتش زمزم

این فیلم مشترک بین ایران و بنگلادش است، فیلمی که سال گذشته مرتضی آتش زمزم آن را با ترکیبی از بازیگران ایرانی و بنگلادشی و در خاک آن کشور جلوی دوربین برده است. آخرین ساخته آتش زمزم به سال ۹۹ بازمی گردد که امسال با نام «هولیا» روی پرده رفت که البته توفیق چندانی در گیشه به دست نیاورد.

درباره قصه این فیلم خبری مخابره نشده است اما بر اساس خبر رسمی روابط عمومی جایا احسن و شمون فاروغ در شهرهای داکا و قاضی‌پور مقابل دوربین بایرام فضلی به ایفای نقش پرداخته اند.

«دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی

انسیه شاه حسینی که درکارنامه خود کارگردانی فیلم های دفاع مقدسی مانند «شب بخیر فرمانده، پنالتی و زیباتر از زندگی» را دارد، حالا چند وقتی است که مشغول تهیه فیلمی دیگر در همین ژانر با نام «دست ناپیدا» است؛ این فیلم روایت زندگی زنانی است که زمان جنگ در رودخانه کارون لباس می‌شستند.

شاه حسینی درباره انتخاب بازیگران این پروژه سینمایی گفته است: «بازیگران این فیلم عمدتا از آدم‌های منطقه هستند؛ آنقدر قصه قوی است که نیاز به هیچ چهره ای ندارد اما تلاش می کنیم که بازیگران ترکیبی از بازیگران شناخته شده و غیرچهره باشند.» شاه‌حسینی تاکید می کند نابازیگرانی که در این فیلم حضور دارند عمدتا کشاورز، چوپان، گله‌دار و روستایی هستند.

این فیلم به تهیه کنندگی سید سعید سیدزاده تولید شده است.

 

«دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی

سال گذشته در اکران عمومی، فیلم سینمایی «خط استوا» را داشت؛ فیلمی که به‌عنوان یک اثر کمدی معرفی می‌شد و با آنکه در دو سه هفته ابتدایی اکران به دلیل همان که در تبلیغات عنوان «کمدی» بر آن الحاق می‌شد توانسته بود با فروش قابل‌توجهی مواجه شود اما خیلی زود آمارش در گیشه سیر نزولی پیدا کرد و البته منتقدان بسیاری هم به خود دید.

 اصغر نعیمی امسال با فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» در این رقابت حضور دارد، کارگردانی که پیشتر با «هایلایت» در سال ۹۶ پا به جشنواره گذاشت و مورد آماج انتقادات قرار گرفت.

«دو روز دیرتر» ششمین فیلم این کارگردان به شمار می‌رود، سازمان پشتیبانی کننده‌اش روایت فتح است و با نگاهی طنز به مساله جمعیت و فرزندآوری می‌پردازد و محسن شیرازی در مقام تهیه کننده در این فیلم حضور دارد.

سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش،کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوود نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

«شه سوار» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین نمازی

این سومین فیلم سینمایی حسین نمازی است، کارگردانی که دو سال پیش با «شادروان» در فستیوال فجر حاضر شد و البته بعدها در اکران عمومی توانست خوش اقبال باشد. کارگردانی که تلوزیون را هم آزموده است و سریال پربیننده «حوالی پاییز» را در کارنامه دارد. او حالا در سومین گام به سراغ «شهسوار» رفته است. فیلمی که نیمی از آن را بخش خصوصی و نیم دیگر آن را بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاری کرده اند.

الناز حبیبی و مهراد صدیقیان از بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان «شه‌سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد.

«شور عاشقی» به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش یاری

داریوش یاری با بهره‌گیری از یک فیلمنامه دراماتیک، روایت تفکر برانگیزی از حرکت کاروان اهل بیت (ع) در مسیر کوفه را به تصویر کشیده است.

«شور عاشقی» محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد سینمایی فارابی است و سیده شهره موسوی، مهدی زمین پرداز، پیام احمدی نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی، سیامک صفری و.... از جمله هنرمندانی هستند که در این فیلم سینمایی عاشورایی نقش‌آفرینی کردند.
«شور عاشقی» سومین ساخته سینمایی داریوش یاری است که برای‌ حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده شده است.‌ یاری پیش از این مستند موفق «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را با روایت گری شهاب حسینی تولید کرده بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

تصویربرداری این فیلم در یکی از مناطق کویری خور و بیابانک بطور کامل به اتمام رسیده و این فیلم اکنون آخرین مراحل امور فنی را سپری می‌کند.

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی

ابتدای مهرماه بود که با پایان فیلمبرداری «صبح اعدام»، آخرین ساخته افخمی وارد مرحله تدوین شد؛ فیلمبرداری این فیلم سینمایی به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی تازه ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی از ۱۷ مردادماه در شهر تهران کلید خورده بود.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می کنند.

«صبحانه با زرافه ها» به کارگردانی سروش صحت

«مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» آنقدر تجربه خاص و ویژه‌ای برای علاقه‌مندان دنیای سروش صحت بود که برخی رسانه‌ها برای پایان پخش آن، جشن‌نامه منتشر کردند و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر نوشتند. اثری که نسبتی عیان با دنیای شخصی سروش صحت و تجربه‌های دیگر او در فیلمسازی و سریال‌سازی داشت. صحت در ادامه تجربه‌های موفقی همچون «ساختمان پزشکان» و «لیسانسه‌ها» در حوزه سریال‌سازی، برای ورود به دنیای کارگردانی سینما، فیلم «جهان با من برقص» را در سال ۹۷ کارگردانی کرد که در جشنواره جهان فیلم فجر رونمایی شد و اتفاقا در اکران عمومی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

«صبحانه با زرافه‌ها» حالا دومین فیلم سروش صحت در مقام کارگردان محسوب می‌شود که یکی از مهمترین برگ‌برنده‌هایش ترکیب متفاوت بازیگران اصلی است.

براساس پوستر منتشر شده از این فیلم پژمان جمشیدی، بهرام رادان، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر چهار بازیگر محوری فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» هستند که از همین امروز می‌توان آن را یکی از فیلم‌های سرخوش و حال‌خوب‌کن جشنواره چهل‌ودوم به حساب آورد.

 

«قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور

خیرالله تقیانی پور که این روزها مینی سریال «ترور» با محوریت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را روی آنتن شبکه اول سیما دارد، با فیلم سینمایی «قلب رقه» که به موضوع سوریه و محور مقاومت ارتباط دارد، راهی جشنواره فیلم فجر شده است.

سعید پروینی تهیه کنندگی این کار را برعهده دارد و این فیلم با حمایت بخش خصوصی ساخته شده و این روزها مراحل فنی بعد از تصویربرداری را پشت سر می گذارد. فرهاد قائمیان و شهرام حقیقت دوست از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«مجنون» به کارگردانی مهدی شاه محمدی

سجاد بابایی که سال گذشته برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «استاد» سیمرغ مکمل بهترین بازیگری را از آن خود کرده بود، امسال با ایفای نقش شهید زین‌الدین در فیلم «مجنون» در جشنواره فجر حضور دارد.

فیلم سینمایی «مجنون» تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی اوج به تهیه‌کنندگی عباس نادران و کارگردانی مهدی شاه‌محمدی با روایتی از زندگی شهید مهدی زین‌الدین برای رونمایی در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

شاه‌محمدی که بعد از سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه سینمای مستند، اولین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی می‌کند، بعد از اتمام تصویربرداری حالا در مرحله پس‌تولید قرار دارد. عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد هم در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود.

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

 

«معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی

هر چند تجربه‌های پراکنده‌ای در کارگردانی سینما هم دارد اما بخش اصلی شهرت و اعتباری محمدرضا ورزی محصول تجربه‌های تلویزیونی اوست، به اندازه‌ای که وقتی برای فیلم سینمایی تازه‌اش پروانه ساخت دریافت کرد، خیلی از رسانه‌ها با ارجاع به تجربه تلویزیونی او تیتر زدند؛ کارگردان «معمای شاه» سراغ «معجزه پروین» می‌رود.

ورزی فیلم تازه‌اش را با تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا کارگردانی کرده است که پیش‌تر فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» را هم به تهیه‌کنندگی او ساخته بود.

فیلم «معجزه پروین» از آثاری است که فرآیند تولید را به‌طور کامل در سکوت خبری پیگیری کرده و پس از رونمایی در جشنواره فجر می‌توان درباره نسبت آن با تجربه‌های قبلی ورزی در عرصه کارگردانی سینما قضاوت کرد. برمبنای سابقه این کارگردان می‌توان پیش‌بینی کرد که این فیلم هم نسبتی با فضاهای تاریخی داشته باشد. درباره ترکیب بازیگران این فیلم هم هنوز خبر رسمی مخابره نشده است.

 

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی

هر چند فیلم قبلی‌اش تبدیل به یکی از پرانتقادترین فیلم‌های حاضر در ویترین جشنواره فجر شد اما حسین ریگی از آن فیلمسازانی است که نمی‌توان دغدغه‌مندی‌اش نسبت به زادگاهش را تحسین نکرد. او فیلمسازی برخاسته از خطه سیستان و بلوچستان است و تاکنون دو فیلم با امضای او در همان لوکیشن به پرده سینما رسیده است.

«لیپار» اولین فیلم ریگی بود که از نظر ساختار و داستان سینمایی، بازخوردهای خوبی هم در جشنواره فجر شاهد بود اما دومین فیلم او یعنی «هوک» نتوانست انتظارات را برآورده کند. فیلمی که بنیاد فارابی سرمایه‌گذار آن بود و بعد از رونمایی در جشنواره فجر، بدون اکران عمومی در باکس نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن تلویزیون رفت.

حالا «میرو» سومین تجربه کارگردانی حسین ریگی است که به تهیه‌کنندگی سعید الهی و با سرمایه‌گذاری بنیاد شهید و بنیاد فارابی آن را به سرانجام رسانده است.

اصلی‌ترین وجه تمایز «میرو» با دو فیلم قبلی حسین ریگی، زمان روایت آن است که مربوط به دوران دفاع مقدس می‌شود اما همچنان با قهرمانی برخاسته از خطه سیستان و بلوچستان مواجه هستیم و داستان در همان لوکیشن به تصویر درآمده است.

 

«نبودنت» به کارگردانی و تهیه کنندگی کاوه سجادی حسینی

«بی‌سر» در سال ۹۸ سومین فیلم کاوه سجادی‌حسینی بود و به‌فاصله دو سال بعد از آن بود که برای کارگردانی چهارمین فیلمش دورخیر کرد. «نبودنت» فیلمی است که سجادی حسینی پروانه ساخت آن را در سال ۱۴۰۰ دریافت کرد و حتی زمزمه‌های مبنی‌بر تلاش برای رونمایی آن در جشنواره چهلم فیلم فجر هم وجود داشت، اما فرآیند تولید آن در موعد مقرر به سرانجام نرسید و حالا در جشنواره چهل‌ودوم قرار بر رونمایی از این فیلم است.

سجادی‌حسینی که سابقه دستیاری کارگردانان معتبری همچون اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد، در زمینه کارگردانی دغدغه ویژه‌ای برای پرداختن به موضوعات و سوژه‌های اجتماعی داشته است و فیلم چهارم او هم حال و هوایی مشابه تجربه‌های قبلی‌اش دارد.

«نبودنت» که بعد از سه فیلم «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین تجربه کارگردانی بلند کاوه سجادی‌حسینی محسوب می‌شود که فیلمنامه آن را هم خودش به نگارش درآورده است.

 «نپتون» به کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان

وقتی فیلمی به صورت هم زمان در بخش سودای سیمرغ و فیلم‌اولی‌ها پذیرفته می‌شود، طبیعتا کنجکاوی‌ درباره آن بالا می‌رود به خصوص که نام کارگردانش یکی از ناشناخته‌ترین نام‌ها در ترکیب فیلم‌های اعلامی باشد.

محمدابراهیم غفاریان سال گذشته بود که برای فیلم «نپتون» پروانه ساخت دریافت کرد، کارگردانی که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نامش در ترکیب ۸۶ کارگردان فیلم‌اولی مورد تأیید بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد و حالا اولین ساخته‌اش برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شده است.

پروانه ساخت فیلم بلند سینمایی «نپتون» به تهیه‌کنندگی مهدی ودادی، نویسندگی مرجان رئیس‌الساداتی و کارگردانی محمدابراهیم غفاریان آذرماه سال گذشته صادر شد و فرآیند تولید فیلم به‌طور کامل در سکوت خبری سپری شد. هیچ خبری درباره ترکیب بازیگران و خلاصه داستان این فیلم به‌صورت رسمی مخابره نشده است. و حالا فیلم با تهیه‌کنندگی سیاوش امین‌پور در جشنواره حضور دارد.

 

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق

سهیل موفق در امتداد فیلم های کودکش باز هم سراغ فیلمی برای کودکان رفته است، او این بار «نوروز» را ساخته و به ویترین فجر آورده است، دو تجربه پیشین او یعنی ‌«پاستاریونی» و «شکلاتی» هم توانسته بود طیفی از مخاطبان کودک را به خود جذب کند.

«نوروز» اما یک بگ برنده در ترکیب بازیگرانش دارد، علی نصیریان بازیگر کهنه کاری که پیش از این آثاری مختلفی را آزموده است، این بار فیلمی از ژانر کودک را برای بازی انتخاب کرده است. این فیلم در مورد نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود …»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه