اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

معرفی بیشترین شانس‌های اسکار نود و ششم

معرفی بیشترین شانس‌های اسکار نود و ششم
فهرست نامزدهای نود و ششمین دوره جوایز اسکار پیشتر اعلام شده است؛ مراسمی که ۲۰ اسفندماه برگزار خواهد شد و برترین های صنعت سینما در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فهرست نامزدهای نود و ششمین دوره جوایز اسکار پیشتر اعلام شده است؛ مراسمی که ۲۰ اسفندماه برگزار خواهد شد و برترین های صنعت سینما در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد. در ادامه گزارشی اجمالی از ۸ فیلمی که امسال نامزد بیشترین و مهمترین جوایز اسکار شده اند آمده است.

اوپنهایمر/ کریستوفر نولان

جدیدترین فیلم نولان طوری در فصل جوایز سینمایی موفق نشان داده که نشان دهد مهمترین فیلم سال است. «اوپنهایمر» که همزمان منتقدها و تماشاگرها را راضی کرده و یک میلیارد دلار فروخت، دو هفته بعد از فتح گادن گلوب، ۱۲ نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر نقش اول مرد را برای کلین مورفی به دست آورد. این فیلم قصه دانشمند آمریکایی مشهوری است که پروژه تولید اولین بمب های اتمی تاریخ را رهبری کرد. نولان فیلم‌نامه این فیلم را بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی» جی رابرت اوپنهایمر به رشته تحریر درآورده است.

نولان امیدوار است بعد از ۵ بار نامزدی جایزه اسکار، این بار این مجسمه طلایی را به بهانه اوپنهایمر به خانه ببرد. بسیاری از منتقدان، این فیلم را بهترین اثر نولان در کارنامه هنری اش می دانند.

بیچارگان/ یورگوس لانتیموس

کارگردان شاخص یونانی که سال هاست با فیلم های جشنواره ای و منتقد پسند، سینمادوستان را به وجد می آورد، این بار با «بیچارگان»، در پی فتح اسکار است. قصه این اثر درباره زنی (با نقش آفرینی درخشان اما استون) است که حافظه اش کاملا پاک شده و با کمک یک دکتر دیوانه، مثل یک نوزاد، دنیا را کشف می کند. این فیلم در ژانر کمدی فانتزی، نامزد ۱۱ اسکار از جمله جوایز بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر نقش اول زن است.

عاشقان سینما لانتیموس را پیشتر با «سوگلی» یاد می کنند؛ فیلمی که در سال ۲۰۱۸ نامزد اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شده بود.

قاتلان ماه گل/ مارتین اسکورسیزی

فیلمساز ۸۱ ساله نیویورکی در همکاری مجدد با هنرپیشه های محبوبش دی کاپریو و دنیرو، درام جنایی پر افت و خیز و پرخونی درباره تاریخ آمریکا ساخته که ماجرای قتل سرخپوستان منطقه اوسیج کانتی را پس از کشف نفت در این منطقه، روایت می کند. این فیلم که در جوایز گلدن گلوب چندان مورد توجه قرار نگرفت، با نامزدی در ۱۰ رشته شامل جوایز بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر نقش اول زن از شانس های جدی اسکار است. بسیاری نبودن نام دی کاپریو در میان نامزدهای نقش اول مرد اسکار را از عجایب این جشن می دانند.

اسکورسیزی فیلمنامه این فیلم را به صورت مشترک با اریک راث بر اساس کتابی به همان نام فیلم نوشته دیوید گرن به نگارش درآورده اند.

باربی/ گرتا گرویک

پر سر و صداترین و پرفروش ترین فیلم سال که با مایه های فمینیستی، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما میان تماشاگران، خصوصا ایرانیان چندان محبوب نشد. «باربی» در ژانر کمدی فانتزی، داستان عروسک مشهور «باربی» است که برای نخستین بار از سرزمین رویایی اش به واقعیت می آید و با دنیای مردسالار مواجه می شود. این فیلم نامزد 8 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، فیلمنامه اقتباسی و بازیگران نقش مکمل مرد و زن شد.

مارگو رابی که علاوه بر بازیگری در نقش اول زن این فیلم، جزء تیم تهیه کنندگی «باربی» نیز حضور دارد، نتوانست نامزد نقش اول زن اسکار شود و صرفا برای بهترین فیلم شانس برنده شدن این جایزه را دارد.

مایسترو/ بردلی کوپر

منتقد پسندترین فیلم اسکار امسال، اثری موسیقیایی در ژانر بیوگرافی است که به زندگی لئونارد برنستاین موسیقی دان مشهور و رابطه او با همسرش می پردازد. اگرچه بردلی کوپر و کری مولیگان برای «مایسترو» بسیار تحسین شدند و شانس فراوانی برای دریافت اسکار دارند، اما این فیلم اثری جذاب و عامه پسند نیست. «مایسترو» نامزد ۷ جایزه از جمله بهترین فیلم، فیلمنامه غیر اقتباسی و بازیگران نقش اول مرد و زن شده و احتمالا یکی دو جایزه خواهد گرفت.

شاید نکته جالب این فیلم درباره تیم تهیه کنندگی آن باشد که دو تن از بزرگان سینما یعنی اسکورسیزی و اسپیلبرگ به همراه کوپر این فیلم را تهیه کرده اند. کوپر علاوه بر بازی در نقش این موسیقی دان، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی این کار را برعهده دارد.

بردلی کوپر پیش از این، سینمایی «ستاره ای متولد شده است» را د رقالب عاشقانه و موزیکال، بازی و کارگردانی کرده بود که برای آن فیلم در ۹۱ امین جوایز اسکار با ۸ نامزدی از فیلم های موفق آن سال بود.

منطقه مورد نظر/ جاناتان گلیزر

یکی از بهترین فیلم های اروپایی سال، اثری از کارگردان انگلیسی فیلم های هنری و تجربی است که با پرداختن به قصه ای درباره هولوکاست، مایه های سیاسی جدی دارد. این فیلم سرد و متاثرکننده، ماجرای یکی از فرماندهان اردوگاه آشوویتس را روایت می کند که در نزدیکی این اردوگاه، با خانواده اش زندگی می کند. «منطقه مورد نظر» نامزد 5 جایزه اسکاراز جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و فیلم بین المللی شده است.

این فیلم توانست در ۷۶ امین جشنواره فیلم کن برنده «جایزه بزرگ» و «فیپرشی» این فستیوال شود و حالا امیدوار است تا برخی از جوایز اسکار را به دست آورد.

آناتومی یک سقوط/ ژوستین تریه

برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن که در پی انتقادات کارگردانش از رئیس جمهور فرانسه، به عنوان نماینده این کشور به اسکار معرفی نشد، نامزد ۵ جایزه شامل بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه غیر اقتباسی شد تا کمیته انتخاب نماینده فرانسه  را ضایع کرده باشد! «آناتومی یک سقوط» یک درام دادگاهی خوش ساخت و تماشایی درباره نویسنده ای است که به اتهام قتل شوهرش دستگیر شده و تنها شاهد دادگاه، فرزند نابینای اوست.

این فیلم که در گلدن گلوب امسال برنده بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شده، از شانس های اصلی اسکار برای بهترین فیلمنامه است.

جاماندگان/ الکساندر پین

از جمله فیلم های شیرین و تماشاگر پسند این فهرست و از قضا یکی از کم هزینه ترین آنها؛ «جاماندگان» ماجرایی بامزه را درباره یک معلم سخت گیر تاریخ روایت می کند که مجبور می شود تعطیلات کریسمس را همراه با یکی از دانش آموزانش در مدرسه شبانه روزی طی کند. کمدی درام جذاب الکساندر پین، نامزد ۵ مجسمه اسکار از جمله جوایز بهترین فیلم، فیلمنامه غیر اقتباسی، بازیگر نقش اول مرد و بازیگر نقش مکمل زن شد.   

الکساندر پین که در کارنامه هنری خود فیلم های کمدی بسیاری ساخته و تا به حال برای دو فیلم «راه های فرعی» و «زادگان» موفق به دریافت جایزه اسکار برای فیلم نامه های اقتباسی شده، از شانس های بالای اسکار برای بخش فیلمنامه است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه