اخبار داغ

احمد شفیعی در گفتگو با دانا:

فصل‌های بعدی «خانه ما» به سنندج و سیستان خواهد رسید/ احتمالا «ضیافت» به ماه رمضان برسد

فصل‌های بعدی «خانه ما» به سنندج و سیستان خواهد رسید/ احتمالا «ضیافت» به ماه رمضان برسد
احمد شفیعی تهیه کننده مستند مسابقه «خانه ما» سنندج و یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان را شهرهای نهایی فصل سیزده و چهارده مستند مسابقه «خانه ما» عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مستند مسابقه «خانه ما» یکی از رئالیتی شوهای جذاب تلویزیون در سال های اخیر بوده است؛ مسابقه ای که 12 فصل است، شهرهای مختلف ایران را چرخیده تا بینندگان را به بهانه نشان دادن آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت مناطق مختلف کشور، شرکت کنندگان خود را به مسابقه ای جذاب در موقعیت های واقعی قرار دهد. به همین بهانه با احمد شفیعی تهیه کننده مستند مسابقه «خانه ما» گپی صمیمانه زده ایم.

 

فصل دوازدهم «خانه ما» این بار در بوشهر و جنوب کشور تولید شده است. چرا این فصل نسبت به آخرین فصلی که روی آنتن بوده، اینقدر با تاخیر پخش می شود؟ سختی های تولید بوده یا دلایل دیگری داشته است؟

به صورت معمول در هر سال ما دو فصل از مسابقه را تولید می کردیم اما با تغییراتی که در سازمان اتفاق افتاد و مشکلاتی که در تامین مالی وجود داشت، چون ما قرار بود این فصل را قدری با توسعه بیشتری کار کنیم، اما همین مشکلات مالی باعث شد تا کار با تاخیر به تولید برسد. اتفاقات سال گذشته نیز دوباره تولید این فصل را به عقب انداخت اما در نهایت ما در دی ماه سال گذشته برنامه را ضبط کردیم و همه این ها باعث شد تا پخش این فصل با تاخیر نسبت به فصول گذشته به آنتن برسد و چون باکس خوبی برای پخش مد نظر ما بود، خدارر شکر با دوستان شبکه سه به توافق رسیدیم و کار به آنتن رسید. اما با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم بنا داریم برای فصل های بعدی به سراغ استان ها و شهرهای مرزی برویم تا فرهنگ و زیست این شهرها بیشتر دیده شود و امیدواریم فصل های بعدی برنامه در زمان تعیین شده ساخته و به آنتن برسند.

کدام دو شهر برای فصل های بعدی انتخاب شده اند؟

فصل های بعدی به همت سازمان اوج قرار است ساخته شوند و سنندج و یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان را مد نظر قرار داده ایم که دومی در حال پژوهش و تحقیق و بازدیدهای میدانی هستیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

به نظر می رسد وجه سرگرمی در مسابقه خانه ما خیلی پررنگ است درصورتی که به بهانه رفتن به شهرهای مختلف، می شود با سبک زندگی تا سنت ها و چالش های فرهنگی و آداب و رسوم این شهرها بیشتر آشنا شد (نه اینکه تا حالا نبوده؛ بلکه در سایه سرگرمی کمتر به چشم می آید) برنامه و یا چالشی برای این موضوع دارید؟

به این موضوع قطعا توجه داریم اما سعی کردیم که خیلی شعاری و گل درشت نشود. حضور دوربین مستند برنامه در شهرهای مختلف در قالب یک برنامه جذاب و چالش های واقعی در حقیقت انعکاس دهنده سبک زندگی و آداب و رسوم هر منطقه ای است. اما باید به این توجه کنیم که مخاطب در حال دیدن یک مسابقه جذاب است که در موقعیت های کاملا واقعی در حال رخ دادن است و بازیگری در کار نیست و همه شرکت کننده ها در حال انعکاس تجربه های واقعی و زیستی خود هستند که بالطبع برای بینندگان باورپذیر و تاثیرگذار خواهد بود.

ما سعی کردیم در طراحی برنامه چالش هایی را انتخاب کنیم که این آداب و رسوم و سبک زندگی هر منطقه را بیشتر به نمایش بگذارد. یعنی «خانه ما» صرفا یک برنامه سرگرم کننده که فارغ از آداب و رسوم منطقه باشد، نیست. بلکه همان زندگی عادی آنهاست که با یک مسابقه و بازی جذاب تر شده است.

آیا در فصل جدید علاوه بر چالش های قبلی (سفر، میهمانی و کسب و کار) چالش جدیدی به مسابقه اضافه و یا کم شده است؟

نه چالش جدیدی اضافه نشده است؛ چون این احساس را داریم که مخاطبین و شرکت کنندگان ما با این چالش ها آشنا و خو گرفته اند و اتفاقا در این ضوابط و چالش های ثابت است که ما می توانیم تفاوت های فرهنگی مناطق مختلف را نشان دهیم. البته چند باری به سمت این رفتیم که چالش ها را قدری دست کاری و تغییر دهیم، اما این طراحی که طی این سال ها به یک پختگی رسیده، آنقدر دقیق و منسجم هست که شاید این تغییرات ممکن است به برنامه آسیب بزند و بازخوردهایی هم که گرفتیم این طور بوده است. اما قرار است در ارائه این چالش ها در فصل سنندج یک خلاقیت هایی داشته باشیم علاوه بر اینکه در فضای موسیقایی و گرافیکی برنامه هم تغییراتی ایجاد شده است.

مسابقه خانه ما چند فصلی در شبکه نسیم به روی آنتن رفت و شاید به دلیل وجه مسابقه بودن آن و سرگرمی، گزینه بهتری از شبکه سه باشد. حالا دوباره فصل دوازدهم از شبکه سه پخش می شود. دلیل این رفت و آمدها چیست؟

بعد از تغییرات مدیریتی و رویکردی در شبکه نسیم، «خانه ما» مورد بی مهری قرار گرفت و باکس خوبی را به ما نمی دادند و همین باعث شد که ما مدتی به شبکه دو کوچ کردیم و بعد از آن راهی شبکه سه شدیم و در حال حاضر با تعامل خوبی که با این شبکه داریم، امیدوارم پخش خوبی به ما برسد تا برنامه بیشتر دیده شود. البته شبکه سه مخاطبان بالاتری نسبت به سایر شبکه ها دارد و ما هم ترجیح دادیم با توجه به باکس خوبی که به ما داده بودند، همین شبکه بمانیم. البته با بازپخش برنامه در شبکه های استانی، فراتر، تلوبیون و یوتیوب تلاش داریم تا برنامه بیشتر دیده شود و با توجه به تنوعی که در پخش داریم، امیدوارم مخاطب، برنامه را براحتی پیدا و ببیند.

جایزه نهایی مسابقه زیادتر نشده و یا تغییراتی در به روزرسانی این جایزه صورت نگرفته است؟

تعیین میزان موجودی کارت شرکت کننده ها و بالطبع میزان جایزه، موضوع دقیق و حساسی است از این رو که تعیین کننده میزان سختی ها و چالش های برنامه است. جدای از بحت تورم، چیزی که در این فصل ها می بینیم، واقعا اختلاف هزینه های زندگی در بعضی شهرها به نسبت شهرهای دیگر، اختلاف چشم گیر و اثرگذاری است و این در برگزاری مهمانی، سفر رفتن و حتی در اجرای چالش کسب و کار تاثیرگذار است. هزینه های زندگی در شهری مانند بوشهر خیلی بیشتر از حتی برخی مرکز استان های ماست و اینهاست که می تواند سفر برنامه به هر شهر را خاص کند و اطلاعات اقتصادی جالبی را در اختیار مخاطب قرار دهد. لذا یکی از چالش های همیشگی گروه برگزار کننده و طراح مسابقه، تعیین بودجه موجودی کارت شرکت کننده ها و جایزه برنامه است که متناسب با هزینه های واقعی زندگی هر شهر تعیین می شود.

اگر امکان دارد قدری درباره برنامه «ضیافت» صحبت کنید و اینکه تا به حال حضور چه کشورهایی در این مسابقه نهایی شده است و احتمال دارد چه زمانی به آنتن برسد؟

چون هنوز پلتفرم پخش کننده این برنامه قطعی و مشخص نشده است، اجازه بدهید تا اطلاعات قطعی تر را بعدا عرض کنم اما همه تلاش سازندگان این برنامه این است که «ضیافت» به ماه رمضان برسد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه