اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

گرگ و میش در وزنه برداری؛ گاهی خنده، گاهی گریه!

گرگ و میش در وزنه برداری؛ گاهی خنده، گاهی گریه!
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پررویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بدنه ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پر فراز و نشیبی گرفت. در وزنه برداری روزهای پرنوسانی را تجربه کردیم. رشته ای که در جهانی جرقه هایی از امید را نشان داد اما در بازیهای آسیایی ناکام بود و به روند سینوسی خود ادامه داد.

جهانی؛ 2 طلای خوشرنگ و یک برنز از صحرای حجاز

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان به پایان رسید و ره آورد آن 2 مدال طلا و یک برنز و ناکامی در چهار وزن که در آنها مدعی مدال بود، برای مردان ایران بود. در این مسابقات اتفاقات تلخ و شیرینی برای وزنه‌برداری ایران رخ داد که البته تلخی‌هایش بیشتر بود. تیم وزنه‌برداری مردان ایران با ترکیب ۱۰ نفره و کامل در قهرمانی جهان شرکت کرد و پس از ارمنستان و چین سوم شد. اگر دو وزنه‌بردار ایران با انداختن وزنه‌هایشان از دور رقابت‌ها کنار نمی‌رفتند، ایران شانس گرفتن عنوان تیمی اول جهان را داشت.

اولین اتفاق شیرین، قهرمانی مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم بود. با وجود وزنه‌برداران شاخصی از چین، ایتالیا و ونزوئلا شاید کمتر کسی شانس قهرمانی جهان برای جوادی قائل بود اما جوادی توانست دو مدال طلای باارزش در وزن المپیکی ۸۹ کیلوگرم بگیرد و سهمیه المپیکش را نیز قطعی کند.

دومین اتفاق خوب در قهرمانی جهان، مدال برنز علی داودی بود. در شرایطی که دسته فوق سنگین علاوه بر غول گرجی، دو - سه مدعی گردن‌کلفت دیگر داشت، داودی توانست به مدال برنز برسد و اولین مدال بزرگسالان جهانش را بگیرد. داودی حتی شانس گرفتن مدال طلا و شکست تاریخی تالاخادزه را هم داشت اما وزنه ۲۵۵ کیلوگرم بالای سر نماینده ایران نماند.

اتفاقات تلخ قهرمانی جهان با ناکامی حسین سلطانی شروع شد و با حذف‌شدن آیت شریفی به پایان رسید. سلطانی در حالی حذف شد که مدعی مدال بود. همچنین امیر حقوقی، رضا دهدار و مهدی کرمی نیز که در دسته‌های ۹۶، ۱۰۲ و ۱۰۹ مدعی مدال بودند، وزنه‌های حساسی را که برایشان مدال به همراه داشت، انداختند و دست خالی ماندند. مهم‌ترین مسئله‌ که به نظر می‌رسد نیاز به آسیب‌شناسی دارد، انداختن وزنه‌هایی است که ایران را از مدال دور کرد. قطعا این انتظار بود وزنه‌برداران، وزنه‌های انتخابی را بزنند و طبیعی است که وقتی این اتفاق نمی‌افتد  مدال هم به حریفان می‌رسد.

انتظار از وزنه‌برداری به واسطه گذشته پرمدالی که دارد، بالاست و اینکه در 3 وزن ۹۶، ۱۰۲ و ۱۰۹ کیلوگرم حتی یک تک مدال هم به دست نیامد و دو وزنه‌بردار هم در دسته ۸۱ و فوق سنگین اوت کردند، نیاز به بررسی جدی از سوی کادر فنی دارد.

زنان مثل همیشه

در بخش زنان اما اتفاق تازه ای رخ نداد. تیم ملی وزنه برداری زنان ایران با 4 نماینده در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان شرکت کرد که تنها یک نماینده توانست نسبت به وزنه‌های انتخابی بهتر کار کند.

با توجه به اختلاف رکوردی که بین وزنه‌برداران ایران و نفرات برتر جهان وجود دارد، توقع گرفتن مدال وجود نداشت اما این انتظار می‌رفت دختران ایران وزنه‌های انتخابی را به درستی مهار کنند و همچنین بتوانند نسبت به مسابقه قبلی خود افزایش رکورد داشته باشند اما به غیر از ریحانه کریمی، سه نماینده دیگر ایران در قهرمانی جهان افزایش رکورد مجموع نداشتند.

ریحانه کریمی برای قهرمانی بزرگسالان جهان،  از دسته ۵۹ به ۶۴ کیلوگرم آمد و نسبت به قهرمانی جوانان آسیا  ۱۳ کیلوگرم رکورد مجموع خود را ارتقاء داد.

فاطمه کشاورز دیگر نماینده ایران در  دسته ۶۴ کیلوگرم، امسال دو مسابقه را به خوبی را پشت سر گذاشت. او در قهرمانی بزرگسالان آسیا رکورد ۱۹۴ کیلوگرم را ثبت کرد و مدال برنز گرفت. رکورد او در جوانان آسیا ۱۹۷ کیلوگرم بود و به مدال طلا رسید. در بزرگسالان جهان نتوانست ارتقاء رکورد داشته باشد و رکورد مجموع او ۱۹۴ کیلوگرم بود. کشاورز در حرکت یک ضرب نسبت به قهرمانی جوانان آسیا که در مرداد بود، یک کیلوگرم ارتقاء رکورد داشت اما در دوضرب موفق نشد خوب کار کند.

در دسته ۷۶ کیلوگرم، الهه رزاقی در دومین حضور خود در قهرمانی جهان باز هم اوت کرد و بدون رکورد مجموع ماند. رزاقی تنها در دوضرب توانست هفتم جهان شود. ورزشکار ایران در قهرمانی جهان ۲۰۲۲ هم رکورد مجموع نداشت و اوت کرد.

الهام حسینی باتجربه‌ترین و قدیمی‌ترین  وزنه‌بردار تیم زنان ایران بود. او برای چهارمین مرتبه در قهرمانی جهان وزنه زد که نسبت به مسابقات قبلی از آمادگی بالایی برخوردار نبود. حسینی نسبت به قهرمانی آسیا۲۰۲۳، ۱۶ کیلوگرم کمتر وزنه زد. حسینی تنها دو حرکت صحیح داشت و نشان داد در شرایط ایده‌ال قرار نداشت.

بازیهای آسیایی؛ دستهای خالی در هانگژو

روزهای پایانی نوزدهمین دوره از بازی‌های آسیایی واقع در دهکده بازی‌ها در هانگ‌ژوی چین، با پی‌گیری رقابت‌های وزنه‌برداری همراه بود که مردان و زنان آهنین کاروان ایران، طی مدت کمی پس از مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض به روی تخته هانگ‌ژو ۲۰۲۲ رفتند تا به دنبال مدال‌آوری باشند.

برخلاف ادوار گذشته بازی‌های آسیایی اما این بار هیچ‌چیز بر وفق مراد وزنه‌برداران و طبق پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه پیش نرفت تا تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران برای نخستین بار، بدون کسب حتی یک مدال طلا به کشور برگردند و امیدهای مهم مدال‌آوری ایران نظیر سیده‌الهام حسینی و میرمصطفی جوادی نیز دست خالی بمانند.

بررسی نتایج وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی از سال ۲۰۰۰ به بعد نشان می‌دهد، تیم مردان ایران در ۲۱ سال اخیر ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ خود را در هانگ‌ژو رقم زده است و علاوه بر این که ایران نتوانست مدال طلا بگیرد، در تیم مردان و زنان، ۴ وزنه‌بردار نیز مسابقه را تمام نکردند و برای نخستین بار طی ۲۰ سال اخیر، طلای فوق‌سنگین را هم از دست دادیم.

بدون شک سطح رقابت در وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی بسیار بالاست اما حداقل انتظار اهالی ورزش ایران از پسران و دختران تیم ملی در هانگ‌ژو، تکرار رکوردهای خودشان در مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا بوده که این مهم در بازی‌های آسیایی رخ نداد و کار به جایی رسید که میرمصطفی جوادی قهرمان جهان، بسیار دور از انتظار ظاهر شده باشد.

اگر چه به علت محدودیت‌های اوزان المپیکی، تعدادی از ملی‌پوشان ایران مجبور به تغییر وزن خود و حضور در یک دسته وزنی متفاوت شدند اما این که در همان دسته وزنی هم رکوردهای دسته قبلی خود را نزده و بسیار دور از انتظار ظاهر شده‌اند، موضوعی نیست که به بهانه‌های واهی بتوان از کنار آن گذشت و بی‌تردید به کارشناسی درست و دقیقی نیاز خواهد داشت.

حضور ناموفق زنان و رکوردهای دور از انتظار مردان

ریحانه کریمی، الهه رزاقی و سیده‌الهام حسینی نیز اعضای تیم ملی وزنه‌برداری زنان کشورمان در بازی‌های آسیایی بودند که در نخستین حضور خود آن هم در قالب یک اعزام کیفی، ناموفق ظاهر شدند. رزاقی به کلی اوت کرد، کریمی نهم شد و حسینی هم با انصراف از دوضرب و اوتی به کار خود پایان داد.

در تیم مردان اما اوضاع اصلاً خوب پیش نرفت و تنها به یک مدال نقره علی داوودی آن هم در شرایطی که اختلاف وزنه نهایی وی با قهرمان بازی‌های آسیایی خیلی چشم‌گیر بود، بسنده کردیم تا پس از روزهای رویایی حسین رضازاده، بهداد سلیمی، سعید علی‌حسینی و حتی سجاد انوشیروانی، این بار بدون خوش‌رنگ‌ترین مدال از این دسته مهم به واقعیت بربخوریم.

آیت شریفی و رضا دهدار، وزنه‌بردارانی بودند که با اوت کردن، بسیار دور از انتظار ظاهر شدند و در ادامه هم شوک میرمصطفی جوادی با عنوان نهمی آن هم پس از قهرمانی در جهان یا عملکرد غیرمنتظره مهدی کرمی، امیر حقوقی و حسین سلطانی هم مزید بر علت شد تا یکی از رشته‌های ناکام ایران در هانگ‌ژو، وزنه‌برداری باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه