اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سینما در سالی که گذشت؛ کمدی‌ها صدرنشین گیشه/ رکوردهایی که در گیشه جابه جا شد

سینما در سالی که گذشت؛ کمدی‌ها صدرنشین گیشه/ رکوردهایی که در گیشه جابه جا شد
سینمای ایران در سال 1402 با فراز و فرودهای زیادی دست و پنجه نرم کرده است اما روزهای خوش سینما کام ما را شیرین تر کرده است؛ از ساخت سالن های سینمایی تا گیشه بیش از هزار میلیاردی سینما که نوید روزهای شیرینی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر ساله به رسم آیین روزنامه نگاری و در روزهای پایانی هر سال، معمولا مروری گذرا داریم بر اتفاقات و رویدادهای مهمی که در طول سال در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری اتفاق افتاده و کام ما را شیرین و یا تلخ کرده است. در این گزارش سعی داریم اتفاقات مهم حوزه سینما را در سال 1402 با یکدیگر مرور کنیم و آرزو کنیم که سینما ایران در سال جدید، روزهای خوشی را پیش رو داشته باشد.


اکران و فروش سینماها
در سالی که گذشت، در کل 55 فیلم در سینماهای کشور به اکران عمومی رسید که به لحاظ مخاطب و فروش رکوردهایی در مقایسه با سال های گذشته زده شد؛ در سال 1402 نزدیک به 27 میلیون نفر (26 میلیون و 887 هزار و 714 نفر) از فیلم های روی پرده دیدن کردند که فروشی بالغ بر هزار و 154 میلیارد و 816 میلیون تومان گیشه سینمای امسال بود که با بلیت 60 هزارتومانی رقم خورده است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد نیز در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت دراین باره با خوشحالی می گوید:« سال ۱۴۰۲ برای حوزه فرهنگ، هنر و رسانه سال خاصی بود و کشور بعد از مشکلاتی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با توطئه دشمنان ایجاد شد، از حوزه عادی سازی فعالیت‌ها وارد دوره طلایی شد. شاید در ابتدای فعالیت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت سیزدهم برخی برای موفقیت‌های این حوزه ابراز تردید داشتند. اما حوزه فرهنگ و هنر در همه بخش‌ها از جمله تئاتر، رشته‌های صحنه‌ای و سینما، حد نصاب‌ها و رکوردهای جدیدی به دست آورد که برخی از این رکوردها بیش از ۳ دهه تغییر نیافته بود و برای نخستین بار محقق شد. در این حوزه سال را در حالی به اتمام می‌رسانیم که فروش فیلم‌های سینمایی از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به نزدیک یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و همچنین تعداد سینماها از ۵۷۰ سالن در آغاز دولت به ۹۰۰ سالن سینما رسیده است.»

کمدی ها صدرنشین گیشه

به مانند هر سال فیلم های کمدی توانستند جزء فیلم های پرفروش امسال باشند و گیشه را برای خود قرق کنند؛ کریم امینی به تنهایی با کارگردانی دو فیلم کمدی «فسیل» و «شهر هرت» توانست گیشه ای 400 میلیاردی برای سینما به ارمغان بیاورد. فیلم سینمایی «فسیل» که به عنوان فیلم نوروزی سال گذشته و از 25 اسفندماه 1401 اکران عمومی خود را در سینماها آغاز کرد، به علت فروش بالای هفتگی، تنها فیلمی بود که کل سال را بر پرده سینماها ماند و توانست رکوردهای زیادی را به لحاظ فروش و مخاطب جابه جا کند به طوری که با فروش 324 میلیاردی و 7.5 میلیون مخاطب، پرفروش ترین فیلم سال و تاریخ سینمای ایران لقب گرفت؛ فیلمی با بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، غلامرضا نیکخواه که با اکران در شبکه نمایش خانگی نیز در همان روز اول نزدیک به 7 میلیارد تومان فروخت تا در این حوزه نیز رکوردار باشد.

اما دومین فیلم پروفروش سال به فیلم کمدی «هتل» به کارگردانی سید مسعود اطیابی رسید؛ اطیابی که در کارنامه خود فیلم های پرفروشی همچون «دینامیت، انفرادی، بخارست و تگزاس 1و 2» را دارد، امسال با کمدی «هتل» و با بازی بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، محسن کیایی، ریما رامین فر، صدف اسپهبدی، غلامرضا نیکخواه و مه لقا باقری توانست با جذب 6 میلیون و 220 هزار تماشاگر، گیشه ای 274 میلیاردی تجربه کند تا دومین فیلم پرفروش سال را لقب بگیرد.

سومین فیلم پرفروش سال، کمدی دیگری به نام «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته است که علیرغم اینکه در 13 دی ماه اکران عمومی خود را آغاز کرد، توانست با گیشه ای 82 میلیارد تومانی، نزدیک به یک میلیون و 700 هزار تماشاگر را راهی سینماهای کشور کند؛ امین حیایی، امیر جعفری، امیرحسین رستمی و ریحانه پارسا از بازیگران این فیلم کمدی اند.

کریم امینی که با فیلم سینمایی «فسیل» بسیاری از رکوردهای سینما را از آن خود کرده بود، نیمه های خردادماه فیلم دیگری را با نام «شهر هرت» به تهیه کنندگی محمدحسین فرح بخش راهی سینماها کرد که این فیلم توانست درنهایت با فروش 77.5 میلیارد تومانی رتبه چهارم پرفروش ترین فیلم سال را به خو د اختصاص دهد. فیلمی با بازی پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی و بابک کریمی که در نهایت نیمه های دی ماه سر از اکران آنلاین درآورد تا در شبکه نمایش خانگی به فروش خود ادامه دهد.

پنجمین فیلم پرفروش سال یک کمدی سیاه از کیانوش عیاری است؛ «ویلای ساحلی» با بازی پژمان جمشیدی، رضا عطاران و ریما رامین فر توانست فروشی 63.5 میلیاردی را در سینماهای کشور تجربه کند؛ فیلمی که خود عیاری در یکی از گفتگوهای خود با رسانه ها عنوان کرده بود، آن را ساخته تا با درآمد حاصله از آن بتواند فیلمی جدی و مورد پسند خود بسازد!

فیلم های کمدی «ورود خروج ممنوع» با 31.5 میلیارد تومان، «آهنگ دو نفره» با 19.5 میلیارد تومان، «گیج گاه» با 16 میلیارد تومان، «جوجه تیغی» با 12.5 میلیارد و «عروس خیابان فرشته» با 10 میلیارد تومان، فیلم های پرفروش کمدی سینمای ایران در سال 1402 بودند.

بچه زرنگ به داد سینمای کودک رسید

اما به رسم هر ساله سهم کودکان از سبد سینمای ایران، لاغر و نحیف است و امسال صرفا اکران دو انیمیشن «بچه زرنگ» و «مسافری از گانورا» به همراه «نارگیل2» به سینمای کودک به لحاظ گیشه تکانی داد وگرنه 4 فیلم باقی مانده در اکران موفقیت خاصی کسب نکردند.

گروه «هنر پویا» بعد از ساخت و اکران دو انیمیشن سینمایی موفق «شاهزاده روم و فیلشاه» این بار به تهیه کنندگی حامد جعفری، گروه کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمد جواد جنتی و به همراه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» را برای نخستین بار در جشنواره 41 فیلم فجر به اکران درآوردند که سیمرغ بهترین انیمشن جشنواره را از آن خود کردند و ابتدای مهرماه بود که این انیمیشن راهی اکران عمومی سینماها شد و توانست با به دست آوردن گیشه ای 62.5 میلیاردتومانی لقب پرفروش ترین انیمیشن سینمای ایران را از آن خود کند.

در کار «بچه زرنگ»، انیمیشن «مسافری از گانورا» نیز به کارگردانی سید احمد علمدار از نیمه آذرماه راهی سینماهای کشور شد و توانست با فروشی نزدیک به 13 میلیارد و 800 میلیون تومان یکی دیگر از اکران های موفق سینمای کودک باشد.

اما سید ابراهیم عامریان به عنوان تهیه کننده و حمزه صالحی در مقام نویسنده که در کارنامه کاری خود فیلم های پرفروشی مانند تگزاس 2، دینامیت و انفرادی را دارند، این بار به کارگردانی داوود اطیابی، فیلم سینمایی «نارگیل2» را در ژانر کمدی و موزیکال برای مخاطبان کودک راهی سینماها کردند که با فروش 28 میلیاردی توانستند گیشه خوبی را رقم بزنند.

اما فیلم های «بابا سیبیلو»، «سلفی با رستم»، «بچه های طوفان» و «میان صخره ها» از دیگر فیلم های سینمای کودک در سال 1402 بودند که گیشه چندان مناسبی برای خود دست و پا نکردند.

سه کام حبس؛ پرفروش ترین فیلم اجتماعی سال

اما سینمای اجتماعی که چند سالی است زیر بلیت سینمای کمدی اندک نفسی می کشد، امسال نیز با فیلم های متنوعی از کارگردان هایی مانند سامان سالور، هومن سیدی، سید رضا میرکریمی، نوید محمودی، زنده یاد کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، روح الله حجازی، هاتف علیمردانی و سهیل بیرقی و برخی کارگردان اولی ها کارنامه به نسبت قابل قبولی ارائه دادند.

در میان این لیست، فیلم سینمایی «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور که از انتهای فروردین ماه اکران عمومی خود را آغاز کرده بود، با بازی درخشان محسن تنابنده و پریناز ایزدیار در نقش های اصلی توانست با گیشه ای نزدیک به 20 میلیارد تومان، پرفروش ترین فیلم سینمایی ژانر اجتماعی سال لقب گیرد؛ بعد از آن فیلم سینمایی «کت چرمی» اولین فیلم بلند حسین میرزامحمدی با بازی جواد عزتی توانست برای خود گیشه ای 14.5 میلیاردی دست و پا کند؛ فیلمی که سارا حاتمی بازیگر جوان آن برایش سیمرغ مکمل بازیگری را از 41 امین جشنواره فیلم فجر به خانه برده است.

اما «عروسی مردم» مجید توکلی با 8 میلیارد و 700 میلیون، «مصلحت» حسین دارابی با 7 میلیارد و 400 میلیون، «عامه پسند» سهیل بیرقی با نزدیک به 7 میلیارد، « جنگ جهانی سوم» هومن سیدی با 6 میلیارد و 800 میلیون، « بی مادر» سید مرتضی فاطمی با 6 میلیارد، «حدود 8 صبح» منوچهر هادی با 5 میلیارد و 800 میلیون، «آخرین تولد» نوید محمودی با 4 میلیارد، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی با 3 میلیارد و 300 میلیون، «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان با 3 میلیارد و آخرین ساخته سید رضا میرکریمی با عنوان «نگهبان شب» که نماینده ایران در جشن اسکار هم بود با 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در انتهای لیست فیلم های میلیاردی اجتماعی سال جای دارند.

«غریب» به مانند شهید بروجردی

فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس و فیلم هایی با این تم و مضمون نیز در بین فیلم های اکران شده سال 1402 خوش درخشیدند که از میان آنها فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمد حسین لطیفی که به گوشه ای از زندگی و مبارزات شهید بروجردی با بازی درخشان بابک حمیدیان اشاره داشت، صدرنشین این لیست با فروشی بیش از 10 میلیارد تومان به کار خود پایان داد.

«دسته دختران، پالایشگاه، شماره ده (مجید صالحی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلو رین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره 41 فیلم فجر گرفت)، سرهنگ ثریا و ضد» از دیگر فیلم های این حوزه در سالی که گذشت بودند.

اکران های نوروزی سینما

6 فیلم سینمایی «تمساح خونی، آپاراتچی، پرویزخان، ایلیا جستجوی قهرمان، بی بدن و نوروز» به عنوان بسته اکران نوروزی سینماهای ایران از 16 اسفندماه و برخی دیرتر اکران عمومی خود را آغاز کرده اند که از میان آنها تنها فیلم سینمایی کمدی «تمساح خونی» اولین ساخته بلند جواد عزتی در مقام کارگردان توانسته با یک هفته اکران، گیشه ای 15 میلیاردی برای خود به دست آورد تا به یکی از مدعیان پرفروش ترین فیلم سال تبدیل شود.

قاچاق فیلم های سینمایی

در تعطیلات نوروزی 1402 بودیم که خبر قاچاق فیلم سینمایی «برادران لیلا» آخرین ساخته سعید روستایی و دانلود این فیلم از فضای مجازی به گوش رسید. خبری تلخ برای سینمای ایران هرچند صاحبان این فیلم گویا از این اتفاق خیلی هم ناراحت به نظر نمی رسیدند و این را می شد از واکنش های آنها در فضای مجازی رصد کرد؛ حاشیه هایی که برای این فیلم در جشنواره فیلم کن افتاد، باعث شد تا مدیران سازمان سینمایی از عدم همراهی و همکاری های لازم عوامل این فیلم برای اکران عمومی «برادران لیلا» در سینماهای کشور خبر دهند؛ نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علی محمدی، ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی از بازیگران چهره این فیلم سینمایی بودند.

اما اواخر سال 1402 دو فیلم مطرح سینمای ایران در حوزه اجتماعی یعنی «تفریق» مانی حقیقی و «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند سرنوشتی همچون «برادران لیلا» داشتند و بدون اکران در سینماهای کشور، سر از فضای مجازی درآوردند.

جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

اما نیمه بهمن ماه سال 1402 به مانند هر سال، جشنواره سینمایی فیلم فجر که به گفته بسیاری ویترین سینمای ایران به شمار می آید، برگزار شد که برندگان شاخه های مختلف این جشنواره بدین شرح است؛

بهترین فیلم: سینمایی «مجنون» به کارگردانی عباس نادران (گوشه ای از زندگی شهید مهدی زین الدین)

بهترین کارگردانی: بهروز افخمی برای سینمایی «صبح اعدام» (اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل حاج رضایی)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: ارسطو خوش رزم برای «صبح اعدام» (در نقش اسماعیل حاج رضایی)

بهترین بازیگر نقش اول زن: مارال بنی آدم برای سینمایی «پروین» (در نقش پروین اعتصامی)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: بهزاد خلج برای سینمایی «مجنون»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: شبنم قربانی برای سینمایی «مجنون»

بهترین فیلم اول: عطا پناهی برای سینمایی «پرویز خان»

بهترین کارگردانی اول: جواد عزتی برای «تمساح خونی»

جایزه ویژه هیات داوران: قربانعلی طاهرفر برای سینمایی «آپاراتچی»

بهترین فیلم کوتاه: «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد

بهترین مستند: «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه