در شهر مریوان ماده 5 لایحه قانونی اصلاحی در مورد احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد خودروهای مسافربری برون شهری در داخل شهر هنوز اجرایی نشده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زریوار خبر، متأسفانه در شهر مریوان پیش از مطالعه و اجرای طرح های جامع شهری،شبه پایانه های برون شهری دایر و توسعه آن بر اساس دیدگاه های کوتاه مدت و رفع ضرورت ها صورت گرفته است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زریوار خبر،,
بدیهی است هر گونه انتخاب و توسعه پایانه های شهری باید در چارچوب مطالعات آمایش سرزمین، مسائل ترافیکی و حمل و نقل، مسائل زیست محیطی، مسائل اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی و آموزشی، جامعه شناسی و بهداشت محیط صورت گیرد تا سلامت جسمی و روانی، رفاه و کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد. تدوین و انتشار معیارهای فنی در طراحی پایانه، نقطه شروع پرهیز از دوباره کاری ها، اعمال هماهنگی در سطح کشور و مرز شهرهای همجوار، اتصال و ارتباط با فعالیت های مختلف و پنجره اطلاعاتی خدمات شهری – منطقه ای می باشد.
ماده 5 لایحه قانونی اصلاحی مصوب در مورد احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد خودروهای مسافربری برون شهری در داخل شهر،شهرداری شهرهایی با جمعیت 000/50 نفر را با ایجاد پایانه های مسافربری برون شهری موظف می نماید.
در حال حاضر با گذشت دو دهه، در شهر مریوان شاهد اجرای قوانین مربوطه و چنین تصمیمات و طراحی هایی برای پایانه مسافربری نبوده ایم و از آنجایی که عملکرد پایانه مسافربری به ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه و عوامل مختلفی از قبیل جمعیت، نرخ رشد، تعداد و نوع وسایل نقلیه ، سیستم های متنوع حمل و نقل، اقتصاد و ...... وابسته است،شهروندان مریوانی فقط شاهد جابجایی مسافر مطابق روند جاری در چندین سال پیش و آن هم در قالب و کاربری پارکینگ که در چندین نقطه مریوان مستقر شده،هستند. و این درحالیست که 100 % حمل و نقل مریوان از طریق جاده صورت می پذیرد.
پس لازم است فضایی طراحی و تعریف شود که از لحاظ کاربری و عملکرد به پایانه مسافربری نزدیک باشد نه یک پارکینگ آنهم عاری از هر گونه امکانات رفاهی و اجتماعی حتی برای چند لحظه توقف و استراحت مسافر.
نگارنده و منتقد از مسئولین ذیربط، شهرداری، مسئول پایانه مسافربری ( ترمینال ) شهر مریوان می خواهد برای این فضا تدابیری بیاندیشند؛ زیرا شهر مریوان که یکی از شهرهای تاریخی، گردشگری و تا حدودی منطقه آزاد که از چهار محور اصلی به سمت های : 1--سنندج 2– سقز 3- سلیمانیه 4- اورامانات 5– پاوه منتهی می شود؛ نیازمند به یک پایانه مسافربری استاندارد و با ارائه خدمات رفاهی – اجتماعی به مسافرین عزیز در تمام فصول سال می باشد.
جناب آقای شهردار محترم همانگونه که مستحضر هستید .پیش از پرداختن به معیارهای فنی توسعه و طراحی پایانه مسافربری بین شهری، آگاهی و شناخت نسبت به بستری که پایانه در آن شکل می گیرد و همچنین اجزای تشکیل دهنده کالبدی طرح ضروری است. با برسی معیارها و استانداردهای مرتبط داخلی و مطالعات میدانی وضع موجود پایانه شهری، برداشت میدانی و همچنین با دخیل ساختن دیدگاه ها و تجربیات دستگاه های اجرایی مرتبط برای استفاده در پروژه مشمول نظام فنی اجرایی شهر تهیه و تدوین می شود.
بنابر این با اتخاذ تصمیمات جدیدی در خصوص بررسی و نیازها و خواسته ها در بستر اجرایی طرح، ارتباط پایانه با شهر، به عنوان یکی از شناسه های هویت شهری و یکی از ارکان غیر قابل چشم پوشی در فرایند برنامه ریزی و طراحی شهری لحاظ شده و اولویت بندی برای عملکرد و فعالیت هر یک از بخش های مرتبط از بستری که قرار است مطابق با سایت گذاری پایانه، سرویس دهی مطلوب را به انجام رساند تعیین خواهد کرد.
فضاهای مورد نیاز جهت طراحی پایانه مسافربری ( ترمینال ) در شهر چنین تعریف می شود:
1- سکوهای مسافرگیری و پیاده شدن مسافر ( به تفکیک خودرو طرح )
2- سالن و فضای تجمعی سر پوشیده ترمینال
3- پارکینگ
4- بخش اداری – انتظامی و فضاهای مربوط به شرکت های حمل و نقل
5- خدمات رفاهی مسافران
6- تأسیسات زیر بنایی پایانه
7- ایمن سازی فضای موجود طبق استاندارد و مقررات ملی ساختمان
در پایان امیدوارم نقد بنده در قالب اصلاح و بهبود شرایط موثر بوده و از وجود نشانه های شهری برجسته که منجر به ایجاد نوعی اتحاد و همبستگی بشود بهره مند شویم. چرا که نتیجه اجتناب ناپذیر شرایط جاری باعث بوجود آمدن نوعی ویرانی و عدم پیشرفت در شهر مریوان می باشد و در عمل باعث دلسردی و بی علاقگی ساکنان شهر به سرنوشت شهرشان می شود.
آروین بابایی – کارشناس معماری و آشنایی با شهرسازی
مطلب فوق بیانگر دیدگاه و نظر نویسندگان آن است. این سایت در نظر دارد با انتشار نظرات صاحب نظرانی از طیف های گوناگون، چشم انداز متنوع و متوازنی از دیدگاه ها رابه کاربران خود در شهرستان مریوان و استان کردستان ارائه دهد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه