با توجه به افزایش مصرف سوخت از ابتدای امسال اتخاذ سیاستهای درست جهت کاهش مصرف سوخت امری مهم است که چندین بار با روشهای مختلف مانند افزایش قیمت سوخت و سهمیهای کردن آن قصد محقق شدن این امر را داشتند که موفقیتی حاصل نشده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ، رشد مصرف بنزین از اوایل سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته سبب شد تا مسئولان وزارت نفت در واکنشی بجای پذیرش اشتباهات خود در کنترل مصرف سوخت بهانهای برای افزایش قیمت بنزین داشته باشند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,در دهه ۱۳۰۰ هجری با افزایش نیاز سوخت فسیلی در داخل کشور انگلیسیها سازمان جدیدی به نام پخش فرآوردههای نفتی تاسیس کردند که بعدا با فشار مردم مصطفی فاتح جایگزین مدیران انگلیسی در این سازمان شد.
,آمارها میگویند بنزین برای نخستین بار در سال ۱۳۰۶ مورد استفاده قرار گرفت که میزان این فرآورده نفتی در این سال ۱۱۰۰۰ لیتر در روز بود. این میزان در سال ۱۳۰۷ با ۷۲.۷ درصد رشد به ۱۹۰۰۰ لیتر در روز، در سال ۱۳۰۸ به ۳۳۰۰۰ لیتر در روز، در سال ۱۳۰۹ به ۳۸۰۰۰ لیتر در روز و در سال ۱۳۱۰ به ۴۶۰۰۰ لیتر در روز رسید.
,طی سالهای ۱۳۳۶ تا ۱۳۶۵ مصرف بنزین سه مرتبه و در سالهای ۱۳۵۹، ۱۳۴۴ و ۱۳۶۰ با رشد منفی مواجه شد که به نظر میرسد رشد منفی سالهای ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ ناشی از آغاز جنگ تحمیلی بوده است، همچنین در سال ۱۳۸۶ شاهد رشد منفی ۱۲.۵ درصدی مصرف بنزین در کشور هستیم که به نظر میرسد این رشد منفی ناشی از آغاز سهمیه بندی سوخت در ایران و صدور کارت هوشمند در تیر ماه سال مذکور است.
,در سال ۹۵ میزان مصرف بنزین در کشور ۷۴.۹ هزار لیتر در روز بود. همچنین متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای سال جاری ۸۱ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.
,گران کردن سوخت اشتباهی دوباره است
, گران کردن سوخت اشتباهی دوباره است,اتومبیلهای فرسوده را باید از رده خارج کنیم
, اتومبیلهای فرسوده را باید از رده خارج کنیم,کنترل مصرف بنزین، تصوری غیرواقعی است
, کنترل مصرف بنزین، تصوری غیرواقعی است,دولت در ابتدای خردادماه ۹۴، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. با این اقدام دولت یازدهم، انگیزه مردم برای استفاده از کارت های سوخت شخصی به شدت کاهش داد و کارت سوخت را در آستانه حذف قرار گرفت زیرا هیچ تفاوتی بین سوختگیری با استفاده از کارت جایگاه داران و کارت شخصی وجود نداشت. همین موضوع باعث شد که زمزمه های حذف کامل کارت سوخت مطرح شود؛ موضوعی که ابتدا با مخالفت وزارت نفت روبرو شد ولی این وزارتخانه هم از اواسط بهمن ماه ۹۴ از این موضوع حمایت کرد و خواستار آن شد.
دولت در ابتدای خردادماه ۹۴، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. با این اقدام دولت یازدهم، انگیزه مردم برای استفاده از کارت های سوخت شخصی به شدت کاهش داد و کارت سوخت را در آستانه حذف قرار گرفت زیرا هیچ تفاوتی بین سوختگیری با استفاده از کارت جایگاه داران و کارت شخصی وجود نداشت. همین موضوع باعث شد که زمزمه های حذف کامل کارت سوخت مطرح شود؛ موضوعی که ابتدا با مخالفت وزارت نفت روبرو شد ولی این وزارتخانه هم از اواسط بهمن ماه ۹۴ از این موضوع حمایت کرد و خواستار آن شد.
,وزارت نفت اعتقاد دارد که با توجه به تک نرخی شدن بنزین، نیازی به تداوم استفاده از کارت سوخت نیست زیرا:
اولا: قیمت داخلی بنزین به قیمت فوب خلیج فارس رسیده و در نتیجه، خبری از قاچاق این فرآورده نفتی نیست؛
ثانیا: مصرف بنزین کنترل شده است و مردم بدون استفاده از کارت سوخت هم مصرف منطقی و قابل قبولی دارند.
اما این ادعاهای وزارت نفت تناسب چندانی با واقعیت ندارد زیرا همچنان قاچاق بنزین سودآوری مناسبی دارد و قیمت آن در بسیاری از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه بین ۱٫۵ تا ۴ برابر قیمت داخلی آن است. علاوه بر این، همزمان با تضعیف تدریجی کارت سوخت، تقاضای آن در برخی از مناطق مرزی مانند برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان افزایش بسیار شدیدی (به مراتب بالاتر از میانگین رشد مصرف بنزین کشور) داشته که به معنای گسترش قاچاق بنزین است. به عنوان مثال، در یکی از این شهرستانهای کوچک مرزی جنوب شرقی کشور مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن آن، حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. بنابراین حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در عرضه بنزین است، قطعا موجبات شادی قاچاقچیان بنزین را فراهم خواهد کرد.
رشد مصرف بنزین در سال ۹۳، تنها ۱٫۶ درصد بود ولی در سال ۹۴ به ۲ درصد (علی رغم افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت بنزین سهمیه ای) و در سال ۹۵ هم به ۵٫۱ درصد رسید. روند شتابان افزایش رشد مصرف سالیانه بنزین نشان می دهد که تصور کنترل مصرف بنزین بدون استفاده از کارت سوخت، تصوری غیرواقعی است.
همچنان قیمت بنزین تفاوت فاحشی با قیمت تمام شده آن دارد و دولت یارانه زیادی برای مصرف آن اختصاص می دهد زیرا قیمت تمام شده آن (قیمت فوب خلیج فارس بعلاوه هزینه های انتقال و توزیع و مالیات و عوارض و …) حداقل 1900 تومان تخمین زده می شود.
وزارت نفت اعتقاد دارد که با توجه به تک نرخی شدن بنزین، نیازی به تداوم استفاده از کارت سوخت نیست زیرا:
,اولا: قیمت داخلی بنزین به قیمت فوب خلیج فارس رسیده و در نتیجه، خبری از قاچاق این فرآورده نفتی نیست؛
,ثانیا: مصرف بنزین کنترل شده است و مردم بدون استفاده از کارت سوخت هم مصرف منطقی و قابل قبولی دارند.
,اما این ادعاهای وزارت نفت تناسب چندانی با واقعیت ندارد زیرا همچنان قاچاق بنزین سودآوری مناسبی دارد و قیمت آن در بسیاری از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه بین ۱٫۵ تا ۴ برابر قیمت داخلی آن است. علاوه بر این، همزمان با تضعیف تدریجی کارت سوخت، تقاضای آن در برخی از مناطق مرزی مانند برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان افزایش بسیار شدیدی (به مراتب بالاتر از میانگین رشد مصرف بنزین کشور) داشته که به معنای گسترش قاچاق بنزین است. به عنوان مثال، در یکی از این شهرستانهای کوچک مرزی جنوب شرقی کشور مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن آن، حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. بنابراین حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در عرضه بنزین است، قطعا موجبات شادی قاچاقچیان بنزین را فراهم خواهد کرد.
,رشد مصرف بنزین در سال ۹۳، تنها ۱٫۶ درصد بود ولی در سال ۹۴ به ۲ درصد (علی رغم افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت بنزین سهمیه ای) و در سال ۹۵ هم به ۵٫۱ درصد رسید. روند شتابان افزایش رشد مصرف سالیانه بنزین نشان می دهد که تصور کنترل مصرف بنزین بدون استفاده از کارت سوخت، تصوری غیرواقعی است.
,همچنان قیمت بنزین تفاوت فاحشی با قیمت تمام شده آن دارد و دولت یارانه زیادی برای مصرف آن اختصاص می دهد زیرا قیمت تمام شده آن (قیمت فوب خلیج فارس بعلاوه هزینه های انتقال و توزیع و مالیات و عوارض و …) حداقل 1900 تومان تخمین زده می شود.
,
ارسال دیدگاه