اخبار داغ

فراز و فرود های گوجه کاری دشتی؛

مدیریت بازاریابی؛ ضعفی که هرگز دیده نمی شود

مدیریت بازاریابی؛ ضعفی که هرگز دیده نمی شود
بیشترین نگرانی برای کشاورزان دشتی عدم حمایت از آنها در فصل فروش است، جایی که کشاورزان حاصل یکساله کار خود را با وجود لنگی بازار مجبورند در کف دست دلالانی گذارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ شهرستان دشتی بزرگترین شهرستان استان بوشهر در زمینه کشت گوجه فرنگی خارج از فصل است که هرساله با کشت 6000هکتاری این محصول توانسته بخش اعظمی از بازار کشور را تامین کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

در شهرستان دشتی به لحاظ معیشتی و در آمدی بیش از 25 درصد از مردم به کار کشاورزی مشغولند که اکثر آنها به دلیل درآمد زا بودن این کشت خطر پذیری کشت آن را به جان می خرند و و حاصل زحمات خود را تا چند ماه آینده به بازار مصرف ارائه می کنند.

,

بازار گوجه فرنگی که در سالهای اخیر با وجود دلالان به نا امن ترین بازار صیفی تبدیل شده است، به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی هم قرار دارد.

,

عواملی مانند باران و طوفان های پاییزی، بارش تگرگ، و سرمای ناگهانی زمستانی بازار گوجه فرنگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

,

عدم حمایت از کشاورزان در مقاطعی مانند لنگی بازار و عدم فروش ضربه بزرگی برپیکره ی گوجه کاری دشتی فرودآورده است و کشاورزان از اولین روزهای کاشت به شدت نگران این موضوع هستند و از دغدغه های روز های آتی می ترسند.

,

اما بیشترین نگرانی برای کشاورزان دشتی عدم حمایت از کشاورزان در فصل فروش است، جایی که آنها حاصل یکساله کار خود را با وجود لنگی بازار مجبورند در کف دست دلالانی بگذارند که در واقع تنظیم کننده بازار کشاورزی در شهرستان دشتی و استان بوشهر هستند.

,

گرچه در سال گذشته حمایت مقطعی نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی توانسته تا حدودی حقوق از دست رفته کشاورزان را به دست آورد اما این بحران در کشاورزی دشتی نشان داد مدیریت لازم در کشت گوجه و صیفی جات در دشتی وجود ندارد.

,

همین که کشاورزان اکنون بدون راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کشت گوجه فرنگی می کنند و بدون بازار یابی مناسب ریسک کشت گوجه را می کنند نشان از بی اعتمادی کشاورزان به تنها نهاد مسئول در زمینه کشاورزی در دشتی دارد.

,

شاید اگر در پیش از فصل کشت بازار مناسب پیش بینی می شد و کشاورزان را از این امر آگاه می کردند بحران گوجه فرنگی در سال گذشته رخ نمی داد و کشاورزان کم درآمد دشتی مجبور نبودند حاصل یکساله خود را به قیمت پایین تر از بازار به دلالان بفروشند.

,

حال باید دید امسال گوجه فرنگی چه میزان از درآمد مردم شهرستان دشتی را به خود اختصاص می دهد و چه میزان می تواند کشاورزی دشتی را از بحران خارج سازد.

,

وحید ابراهیمی

,

/انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه