اخبار داغ

دهنو؛ پرجمعیت‌ترین روستای خلیل‌آباد/اینجا محرومیت بیداد می کند

دهنو؛ پرجمعیت‌ترین روستای خلیل‌آباد/اینجا محرومیت بیداد می کند
روستای دهنو بیشترین جمعیت روستایی خلیل‌آباد را دارد؛ اما به رغم وجود ظرفیت‌های مختلف، اهالی آن با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، روستای دهنو پرجمعیت ترین روستای خلیل آباد محسوب می شود که در شرق این شهرستان واقع‌شده است؛ اما به‌رغم وجود ظرفیت‌های مختلف، اهالی آن با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

 

,

 دهنو، نیازمند توجه

,  , دهنو، نیازمند توجه,

 

,

امین‌الله ساعی در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی با بیان اینکه متأسفانه جوانان این روستا از بسیاری امکانات مانند سالن ورزشی محروم هستند، اظهار داشت: ساخت سالن ورزشی چندمنظوره در روستای دهنو ضروری است.

, یار خراسانی,

 

,

وی با بیان اینکه روستای دهنو با چهار هزار و 490 نفر و هزار و 360 خانوار، پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی خلیل‌آباد به شمار می‌رود، تصریح کرد: در سال‌های اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی جمعیتی بالغ‌بر هزار و 400 نفر و 480 خانوار ساکن این روستا بودند که با مقایسه آمار فعلی و گذشته شاهد این هستیم که در طول چند دهه اخیر سکنه در روستا افزایش داشته و جمعیت جوان روستا تمایل به ماندگاری در روستا داشته‌اند و حتی مهاجرپذیر بوده است.

,

 

,

90 درصد جمعیت روستا کشاورز هستند

, 90 درصد جمعیت روستا کشاورز هستند,

 

,

دهیار روستای دهنو بابیان اینکه روستای دهنو 23 شهید، 28 جانباز و دو آزاده تقدیم نظام کرده است، بیان کرد: وجود 800 هکتار باغ انگور، 500 هکتار زمین زعفران و 200 هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو موجب شده 90 درصد جمعیت روستا به شغل کشاورزی اشتغال داشته باشند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه در روستای دهنو 21 منبع آبی وجود دارد که 19 چاه موتور عمیق، یک‌رشته قنات و رودخانه فصلی خارزنج نمونه‌ای از آن‌هاست، عنوان کرد: در این روستا برای اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار و استفاده بهینه از آب حدود 87 استخر ذخیره آب وجود دارد که با استفاده از آب رودخانه خارزنج در فصل بهار آب‌گیری می‌شود و در فصل تابستان برای آبیاری باغ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

,

 

,

نیمی از معابر روستا فاقد کانال عبور آب های سطحی و آسفالت است

, نیمی از معابر روستا فاقد کانال عبور آب های سطحی و آسفالت است,

 

,

ساعی با تاکید بر اینکه مطالعات طرح هادی روستای دهنو از سال 1383 آغاز و در سال 1384 برای اجرا ابلاغ شد، اظهار کرد: با پیگیری‌های فرماندار و بخشدار مرکزی، اعضای شورای اسلامی روستا و مسئولان استان اکنون بازنگری و رفع مشکلات این طرح در دست اقدام است.

,

 

,

وی با بیان اینکه تاکنون 30 هزار مترمربع از معابر این روستا با کمک دولت و مشارکت مردم آسفالت شده است، تشریح کرد: درزمینهٔ آسفالت معابر و کانال‌کشی در راستای اجرای طرح هادی روستای دهنو در سال 1384 با اختصاص 200 میلیون تومان جدول‌کشی، زیرسازی و آسفالت خیابان شهید آقایی روستای دهنو انجام شد.

,

 

,

این مقام مسئول در ادامه افزود: با این حجم عظیم کار، هنوز نیمی از معابر فاقد کانال عبور آب‌های سطحی و آسفالت است یا نیاز به آسفالت مجدد دارد که می‌طلبد مسئولان به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

,

 

,

, , ,

 

,

وضعیت مناسبی در زمینه فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی روستا وجود دارد

, وضعیت مناسبی در زمینه فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی روستا وجود دارد,

 

,

وی با بیان اینکه درزمینهٔ فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی خوشبختانه وضعیت مناسبی را در روستا شاهد هستیم، تاکید کرد: در روستای دهنو سه حسینیه و سه مسجد وجود دارد و نمازهای یومیه با حضور روحانی بومی و حضور باشکوه اهالی روستا و مراسم مذهبی نیز در حسینیه‌های روستا به صورت پرشور برگزار می‌شود.

,

 

,

ساعی با اشاره به وجود پنج مرکز آموزشی- تحصیلی و دو مهدکودک در روستای دهنو بیان کرد: آموزش‌های تحصیلی از طفولیت تا انتهای دوره متوسطه در این روستا ارائه می‌شود.

,

 

,

ساخت سالن ورزشی چندمنظوره در روستای دهنو ضروری است

, ساخت سالن ورزشی چندمنظوره در روستای دهنو ضروری است,

 

,

وی با تاکید بر اینکه دو خانه بهداشت در روستا فعالیت دارند که مراقبت‌های بهداشتی خانواده و ارجاع به پزشک را انجام می‌دهند، گفت: اکنون یک مرکز بهداشتی درمانی با بودجه اولیه اختصاصی از سوی دولت با اختصاص زمین از سوی خیران روستا در حال ساخت است.

,

 

,

دهیار روستای دهنو با بیان اینکه به‌رغم جمعیت جوان و علاقه‌مند به ورزش اعم از دختر و پسر؛ اما فضای کمی برای ورزش وجود دارد به‌ویژه آن‌که دختران و پسران ورزشکار روستا به‌صورت گسترده در تیم های شهرستان حضور دارند، تصریح کرد: برای پاسخگویی به علاقه‌مندی جوانان روستا درزمینهٔ فعالیت‌های ورزشی، نیاز به ساخت سالن ورزشی چندمنظوره داریم که از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم برای رفع این نیاز ما را یاری کنند.

,

 

,


 

, , ,
,

پتانسیل‌های گردشگری روستا

, پتانسیل‌های گردشگری روستا,

 

,

رئیس شورای روستای دهنو در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی، با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری این روستا اظهار داشت: در دهنو دو مرکز به نام‌های قدمگاه در جنب مسجد جامع و خانه معروف قدیمی و بنای زیرپناه که ثبت میراث فرهنگی شده است می‌تواند زمینه جذب گردشگر را به شهرستان و روستا فراهم کند.

, یار خراسانی,

 

,

وی با تأکید بر تلاش مسئولان برای بهتر شدن شرایط اقتصادی، رونق کسب‌وکار و رفع مشکل بیکاری، خاطرنشان کرد: برای رفع بیکاری فصلی می‌توان بارونق دادن صنایع‌دستی مانند قالیچه‌ بافی، قالی‌بافی، تابلو فرش، ایجاد کارگاه‌های کوچک بسته‌بندی خشکبار و حبوبات، تولید مرغ و تخم‌مرغ بومی، کارگاه تولید قارچ خوراکی و تعاونی‌های کوچک به اقتصاد و معیشت منطقه کمک کرد.

,

 

,

ورودی روستای چهره خوبی ندارد

, ورودی روستای چهره خوبی ندارد,

 

,

علی‌اکبر شبان، یکی دیگر از اعضای شورای روستای دهنو با اشاره به محصول تولیدی منطقه اعم از انگور، کشمش، زعفران، اذعان کرد: با توجه به نبود سرمایه کافی برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه، پیشنهاد می‌شود نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی ضمن هماهنگی با وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و ادارات تابعه استان زمینه حضور بازرگانان و سرمایه‌داران خارجی را در فصل تولید محصول در منطقه فراهم کنند تا با این کار پتانسیل‌های منطقه ازلحاظ محصول تولیدی و نیروی کار را ببینند و با جذب سرمایه‌گذار خارجی، شرایط ایجاد کارخانه‌های فرآوری محصولات تولیدی و بسته‌بندی فراهم شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه روستای دهنو در قسمت ورودی شهر خلیل‌آباد واقع‌شده است، عنوان کرد: اراضی حاشیه جاده در ورودی روستا و شهر در حریم اداره راه و شهرسازی است که از یک‌سو امکان ساخت‌وساز و ایجاد مشاغل در حاشیه جاده وجود ندارد و از سوی دیگر وجود باغ‌های مخروبه و خانه باغ‌های ویران چهره خوبی ندارد و باعث شده ورودی شهر چشم‌نواز نباشد.

,

 

,

 

,

توسعه و عمران هر روستایی باعث ماندگاری اهالی روستا می شود

, توسعه و عمران هر روستایی باعث ماندگاری اهالی روستا می شود,

 

,

شبان بیان کرد: تقاضا داریم با پیگیری مسئولان محلی، شهرستان و استان با خارج کردن این مسیر از حریم اداره راه و اعطای مجوز قانونی برای ساخت‌وساز، زمینه رونق اقتصاد و تجارت منطقه فراهم شود تا خدمات بهتری به زائران حضرت رضا (ع) و مسافران گذری از منطقه ارائه و درنهایت شاهد رونق گرفتن فضای کسب‌وکار در منطقه و شکوفایی اقتصادی باشیم.

,

 

,

وی در پایان با تأکید بر لزوم توسعه و عمران روستا و ارائه خدمات مطلوب به روستاییان برای ماندگاری بیشتر اهالی خاطرنشان کرد: از طرف مردم متدین روستای دهنو شورای محترم اسلامی روستا قدردان مساعدت، همکاری‌ها و راهنمایی‌های مسئولان شهرستان هستم.

,

 

,

گزارش از جواد افتخاری

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه