اخبار داغ

آیت الله علم الهدی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد:

وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است

وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: نمی‌توان گفت از روزی که امام راحل «وحدت حوزه و دانشگاه» را مطرح کردند، هیچ کاری انجام‌نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طرقبه نیوز؛ آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مقدس برگزار شد، بابیان این‌که اصطلاح وحدت حوزه و دانشگاه، ابتکار شخص امام راحل است، گفت: تمام اصطلاحاتی که امام خمینی(ره) ابتکار کردند، در حقیقت خطی ثابت در ایجاد یک گفتمان برای حفظ اصول انقلاب بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طرقبه نیوز,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بیان اصطلاحات از سوی امام راحل نه یک توصیه، بلکه خطی گفتمانی و راهبردی در حفظ اصول انقلاب اسلامی است.

,

 

,

وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامی‌شد

, وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامی‌شد ,

 

,

وی با اشاره به اینکه دلیل این‌که وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامی‌شد، آغاز خط تخریب تمدن اسلامی با سکولار سازی علم، تعلیم و تربیت بود، بیان کرد: دنیای غرب برای مسلط شدن بر همه منابع دنیا و سلطه تمدن غربی بر جوامع، نیاز به از بین بردن تمدن اسلامی داشتند.

,

 

,

خطیب جمعه مشهد یادآور شد: پس از شکل‌گیری رنسانس علمی در غرب و رشد علوم تجربی و پیشرفت آنان در این حوزه، علوم تجربی را در فلسفه، علوم انسانی، جهان‌بینی و جهان‌شناسی گره زدند و برای این‌که این گره در ایران نفوذ پیدا کند، مسئله را در فکر سیاسیون دوره قاجار وارد کردند.

,

 

,

آیت الله علم‌الهدی ضمن بیان اینکه غربی‌ها دلیل پیشرفت خود را کنار زدن دین و کلیسا می‌دانند، تصریح کرد: آنان بودند که به قاجاریان فهماندند برای پیشرفت، باید مسجد را کنار بزنید.

,

 

,

دارالفنون، نخستین نهاد علمی سکولار در ایران بود

, دارالفنون، نخستین نهاد علمی سکولار در ایران بود,

 

,

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه سخنان خود به شکل‌گیری اولین نهاد علمی سکولار در کشور اشاره کرد و گفت: اولین نهاد علمی سکولار در کشور، دارالفنون بود که متأسفانه برخی از مؤسسان آن، جزو گروهی بودند که برای عذرخواهی مرگ گریبایدوف به روسیه سفر کرده و تحت تأثیر جریان سکولار سازی قرار گرفتند.

,

 

,

وی به تأسیس دانشگاه توسط رضاخان اشاره کرد و ابراز داشت: رضاخان در تأسیس دانشگاه روی این مسئله توجه داشت و کار به جایی رسید که هرگونه مظهر دینی در دانشگاه از بین رفت.

,

 

,

خطیب جمعه مشهد با اشاره به این موضوع که نمی‌توان گفت از روزی که امام راحل «وحدت حوزه و دانشگاه» را مطرح کردند، هیچ کاری انجام‌نشده، بیان کرد: احساس درد و دغدغه‌ای که امروز اساتید جوان دانشگاه از دین دارند، نتیجه همین وحدت حوزه و دانشگاه است، یعنی از وضعی که برای نماز خواندن در دانشگاه دنبال فضای پنهان بودیم، به این شرایط رسیدیم.

,

 

,

وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است

, وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است ,

 

,

آیت الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: امروز فرهنگ حوزوی به شکل خوبی در دانشگاه نفوذ کرده و در مقابل نیز فرهنگ دانشگاه در حوزه‌ها نفوذ پیدا کرده است، دانشگاه‌های ما امروز تبدیل به یک عبادت گاه شده است و حوزه‌ها نیز با نرم‌افزارها و تخصصی شدن رشته‌های تحصیلی، بخشی از این وحدت به شمار می‌روند.

,

 

,

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که توانستیم آمیختگی فرهنگی بین حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم، افزود: این‌که بگویند در دانشگاه فساد و بی‌دینی است، این موضوع رو به صعود است یا افول؟ دانشگاه را با 20 سال پیش مقایسه کنید، چه زمانی در محیط دانشگاه و در ایام ماه رجب اعتکاف برپا می‌کردید و این تعداد از دانشگاهیان معتکف می‌شدند؟ این‌ها آثار وحدت حوزه و دانشگاه و آمیختگی فرهنگی این دو جریان است که تااندازه‌ای جلو رفتیم.

,

 

,

وی تاکید کرد:ان‌شاءالله به‌زودی این آمیختگی در حوزه علم و فکر نیز تقویت می‌شود زیرا حوزه علمی و حوزه دینی از هم جدا نیست، دو حوزه آمیخته باهم است که اگر این دو حوزه را از هم جدا ببینیم، نتیجه‌اش همان تفکر سکولاریسم است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه