اخبار داغ

گزارش کامل از سفر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ارومیه-شهریور 1375

گزارش کامل از سفر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ارومیه-شهریور 1375
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز (27 شهریور 1375) پس از مراسم وصف‌ناپذیر استقبال مردم ارومیه و مناطق اطراف از ایشان، به ورزشگاه تختى رفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سایت اوم نیوز حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز پس از مراسم وصف‌ناپذیر استقبال مردم ارومیه و مناطق اطراف از ایشان، به ورزشگاه تختى این شهر رفتند تا با دهها هزار نفر از دیگر مشتاقان سرافرازى و عزت اسلام و ایران که از ساعتها قبل در این محل اجتماع کرده بودند دیدار کنند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, اوم نیوز, حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز پس از مراسم وصف‌ناپذیر استقبال مردم ارومیه و مناطق اطراف از ایشان، به ورزشگاه تختى این شهر رفتند تا با دهها هزار نفر از دیگر مشتاقان سرافرازى و عزت اسلام و ایران که از ساعتها قبل در این محل اجتماع کرده بودند دیدار کنند.,

مقام معظم رهبرى در این اجتماع پرشکوه با تشکر از استقبال پرشور و صمیمانه مردم ارومیه و مناطق اطراف، آذربایجان را منطقه‌اى تاریخى و پرافتخار، سربلند، خوش سابقه و فداکار خواندند و افزودند: مردم مؤمن و صمیمى این منطقه در تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا امروز، از امتحانهاى دشوارى سرافراز بیرون آمده‌اند که ناکام گذاشتن توطئه‌هاى "ضد انقلاب و فتنه‌جویان و تحریک شدگان" و ایثار و حماسه‌آفرینى در دوران دفاع مقدس، دو جلوه بارز آن به شمار مى‌رود.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به تلاش کشورهاى اروپایى و آمریکا براى ایجاد یک پایگاه استعمارى در منطقه ارومیه در طول جنگ اول جهانى گفتند: در آن فتنه عجیب که با تحریکات مذهبى و فرقه‌اى و تحت نامهاى زیبا و موجه صورت مى‌گرفت، مردم ارومیه، سلماس، خوى، ماکو و دیگر شهرهاى این منطقه، اعم از ترک و کرد و فارس و شیعه و سنى و مسیحى با شجاعت و ایستادگى، دشمنان را ناکام گذاشتند و برادرى دیرینه خود را حفظ کردند و این نشان‌دهنده رشد ستایش برانگیز مردم این منطقه است، رشد و عظمتى که پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز در ایستادگى قشرهاى مختلف مردم بویژه جوانان مؤمن و سلحشور آذربایجان غربى در برابر توطئه‌هاى تفرقه‌افکنانه عناصر "فتنه‌انگیز، تحریک شده و یا خائن" متبلور شد و دشمن را به شکست کشانید. رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به امکانات خداداد و استعدادهاى طبیعى استان افزودند: با توجه به منابع طبیعى و امکانات گسترده این منطقه و وجود مردمى رشید و با فرهنگ و همچنین قشر وسیع نوجوان و جوان، روند حل مشکلات و مسائل موجود باید شتاب بیشترى گیرد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى کارهاى انجام شده در استان آذربایجان غربى را در سالهاى پس از انقلاب، ارزشمند و گسترده خواندند و افزودند: امروز آثار سازندگى در همه جاى کشور از جمله این استان مشهود است و مردم این منطقه باید با کمک مسؤولان دولتى با تلاش بیشتر این استان را کاملا آباد و نمونه‌سازند.

,

مقام معظم رهبرى با اشاره به برخى معضلات موجود در این استان از قبیل بیکارى و اقدام برخى افراد در قاچاق کالا، تلاش دشمنان را براى ترویج فساد در میان جوانان و نوجوانان منطقه خاطرنشان کردند و فرمودند: دشمن مى‌خواهد با امواج مسموم و خطرناکى که از آنسوى مرزها مى‌فرستد، روح و فکر جوانان ما را تسخیر کند و با این مسأله باید با هوشیارى برخورد کرد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با تقبیح برخى عادات مذموم در برخورد با زنان در منطقه تأکید کردند: بى‌اعتنایى، اهانت، نادیده گرفتن خواست دختران در مسأله ازدواج و هرگونه ظلم و ستم به آنها، خلاف خواست اسلام است و در نظام اسلامى در محیط خانه‌ها نیز باید مانند همه جاى دیگر عدالت برقرار باشد.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامى برادرى و وحدت اقوام مختلف منطقه آذربایجان اعم از ترک و کرد و فارس، شیعه و سنى را بسیار تحسین برانگیز خواندند و فرمودند: اقوام مختلف سرزمین بزرگ ایران بیش از هر چیز دیگر، ایرانى‌اند و مفتخرند که فرزند ایران اسلامى هستند و این از دلایل اصلى ناکامى دشمن در توطئه‌هاى تجزیه‌طلبانه و تفرقه‌افکن است.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با اشاره به درگیریهاى کردستان عراق گفتند: امروز هم خائنین و فریب‌خورده‌ها، در آن طرف مرزها، جیره خوار دشمنان بدخواه این مردمند و در کردستان عراق، گروههاى کرد به تحریک صدام با چراغ سبز آمریکا بجان هم افتاده‌اند و خون یکدیگر را مى‌ریزند و دشمنان اسلام براى این استان و دیگر مناطق کشور ما نیز چنین نقشه‌اى داشتند.

,

مقام معظم رهبرى ملت مسلمان ایران را ملتى با شخصیتى عظیم توصیف کردند و افزودند: امروز بر خلاف گذشته، در دنیا نام ایران را نام اسلام و به عنوان سمبل شجاعت و عدالتخواهى و ظلم‌ستیزى و مرکزى براى مقابله با افزون‌طلبى و زیاده‌خواهى استکبار مى‌شناسند و هر کس با مستکبران دنیا به مبارزه بر مى‌خیزد از شما الهام مى‌گیرد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با تأکید بر تداوم استقامت و پیروزى ملت مسلمان ایران در برابر آمریکا و نظام سلطه جهانى تصریح کردند: ایران اسلامى به یمن استمرار وحدت و یکدلى مردم و مسؤولان، آینده‌اى روشن، آباد و داراى پیشرفتهاى حیرت‌آور و خیره کننده خواهد داشت.

,

در این مراسم قبل از سخنان مقام معظم رهبرى حجت‌الاسلام حسنى نماینده ولى‌فقیه در استان آذربایجان غربى و امام جمعه ارومیه، ضمن عرض خیرمقدم، آمادگى مردم این منطقه را براى تداوم اطاعت از رهبرى و شرکت فعال در پیشرفت و سازندگى کشور اعلام کرد.

,

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌هاى استان آذربایجان غربى در 28شهریور

, بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌هاى استان آذربایجان غربى در 28شهریور,

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دومین روز سفر به شهرستان ارومیه، صبح امروز از سومین نمایشگاه توانمندی‌هاى استان آذربایجان غربى بازدید کردند. در این نمایشگاه دستاوردهاى تلاش بى‌‌وقفه سازمانها و نهادها و بیش از 120واحد تولیدى، صنعتى و خدماتى این استان در رشته‌‌هاى مختلف صنعتى، اقتصادى، کشاورزى، دامپرورى، صنایع دستى و امور فرهنگى - اجتماعى به نمایش گذاشته شده است. در طول بازدید مقام معظم رهبرى از سومین نمایشگاه توانمندیهاى استان آذربایجان غربى، وزیر صنایع و همچنین مسؤولان غرفه‌‌هاى مختلف توضیحات لازم را به استحضار رساندند. مقام معظم رهبرى نیز براى شتاب بیشتر روند سازندگى و خودکفایى رهنمود‌هایى بیان فرمودند.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌اى امروز همچنین از نمایشگاه‌هاى دستاوردهاى اداره کل اطلاعات آذربایجان غربى و سپاه پاسداران این منطقه بازدید کردند و از نزدیک در جریان نتایج تلاشهاى این دو نهاد قرار گرفتند.

,

 

,

دیدار جمع کثیری از بانوان استان آذربایجان غربى با رهبر انقلاب در28 شهریور1375

, دیدار جمع کثیری از بانوان استان آذربایجان غربى با رهبر انقلاب در28 شهریور1375,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى، رهبر معظم انقلاب، امروز در اجتماع عظیم و پرشکوه زنان مسلمان استان آذربایجان غربى، اهتمام به مسائل و فعالیتهاى دینى، کسب و تعمیق علم و آگاهى و آشنایى و تعمق در مسائل روز را از وظایف بسیار اساسى زنان سرافراز ایران اسلامى برشمردند.

,

 

,

مقام معظم رهبرى در این مراسم که در آستانه روز پرستار برگزار شد با اشاره به ظلم و بى‌عدالتى رایج در جهان در قبال حقوق زنان، به تبیین نقش بسیار مؤثر زنان ایرانى در پیروزى انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى پرداختند و افزودند: حضور زنان مسلمان در متن مبارزه با رژیم ستمشاهى و صبر و استقامت آنها در حماسه دفاع مقدس، جامعه زنان کشور را داراى آگاهى و رشد سیاسى کرده‌است. حضرت آیت‌الله خامنه‌اى در تشریح دیدگاه اسلام در قبال زن، گستره رشد و تکامل معنوى و انسانى زنان را بى‌نهایت و کاملا مشابه با مردان خواندند و فرمودند در زمینه‌هاى اجتماعى، سیاسى، علمى و اقتصادى نیز میدان فعالیت براى زنان کاملا باز است و هر کس بخواهد آنها را از این مسائل محروم کند بر خلاف حکم خدا سخن گفته است.

,

حضرت آیةاللَّه‌خامنه‌اى لازمه برخورد صحیح با زن را توجه به ویژگیهاى روحى و جسمى او خواندند و تحمیل کارهاى فراوان یا سنگین به آنان در خانه، و یا وادار کردن زنان به کار در خارج از خانه را ظلم و خطا برشمردند و گفتند: زن اگر فرصت و شوق و علاقه داشته باشد و فعالیتهاى اجتماعى مانع انجام دادن وظایف او در خانه نشود، مى‌تواند در فعالیتهاى اقتصادى، سیاسى و اجتماعى کاملا فعال شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌اى درس خواندن دختران را در شهر و روستا زمینه‌ساز رشد واقعى آنان برشمردند و با اشاره به این که امروز متدین‌ترین و انقلابى‌ترین دختران و زنان جامعه در میان قشر تحصیلکرده هستند افزودند: کسانى که اهل تجمل و تقلید از الگوها و وضع زندگى غربى مى‌باشند غالبا معلومات و معرفت کافى ندارند. مقام معظم رهبرى نقش زن را در خانواده مورد توجه ویژه قرار دادند و با اشاره به ویژگیها و خصلتهاى متفاوت روحى و جسمى مردان و زنان و حقوق مشخص هر یک از آنها گفتند اگر از این خصوصیات به طور صحیح استفاده شود و هیچکس از حدود خود زیاده‌روى نکند بنیان خانواده پربرکت و ماندگار مى‌شود و بر خلاف دنیاى غرب جامعه دچار سرگردانى و رنج نمى‌گردد.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأکید بر این که اسلام اجازه نمى‌دهد مرد به زن زور بگوید، لزوم حمایت کامل قانون را از زنان در خانواده‌ها و هنگام ازدواج خاطرنشان کردند و فرمودند: بعد از پیروزى انقلاب در این زمینه کارهایى شده است اما همه دست‌اندرکاران کشور در مجلس، دستگاههاى دولتى و همچنین مبلغان باید تمامى تلاش خود را بکار گیرند تا کمبودهاى موجود رفع شود و زنان مورد حمایت کامل و جدى قانون قرار گیرند. مقام معظم رهبرى برخى از زمینه‌هاى فعالیت بانوان، از جمله پرستارى را داراى ارزش بسیار توصیف کردند و آگاهى روزافزون ملت مسلمان ایران از جمله زنان فهیم و پراستقامت را زمینه‌ساز تداوم ناکامى استکبار جهانى در برخورد با نظام اسلامى خواندند.

,


اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب در شهر ارومیه در 28شهریور1375

,
, اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب در شهر ارومیه در 28شهریور1375,

صدها تن از دختران دانش‌‌آموز شهرستان ارومیه که بتازگى به سن تکلیف رسیده‌‌اند، در فضایى مملو از عطر عبادت و خلوص، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى، رهبر معظم انقلاب اسلامى اقامه کردند.

,

مقام معظم رهبرى، قبل از اقامه نماز در سخنان کوتاهى، ورود به سن تکلیف را روز شادمانى و عید خواندند و خطاب به دختران دانش‌‌آموز گفتند: رسیدن به سن تکلیف نوعى افتخار است چرا که پروردگار با انسان از طریق دستورات و احکام خود سخن مى‌‌گوید. حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى ضمن توصیه به رعایت واجبات، نماز اول وقت، یاد گرفتن معناى نماز، حضور قلب و توجه کامل به خداوند هنگام اقامه نماز و همچنین تعقیبات بعد از نماز و راز و نیاز با پروردگار، فرمودند: هر کس که به سن تکلیف مى‌‌رسد اگر به این مسائل عادت کند در آینده براى والدین و شهر و ملت خود باعث افتخار خواهد شد.

,

برگزاری مراسم ویژه نیرو‌هاى مسلح استان آذربایجان غربی در حضور فرمانده کل قوا در 29شهریور

, برگزاری مراسم ویژه نیرو‌هاى مسلح استان آذربایجان غربی در حضور فرمانده کل قوا در 29شهریور,

مراسم ویژه نیروهاى مسلح استان آذربایجان غربى، عصر امروز‌ با حضور حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى، فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب اسلامى در قرارگاه حمزه سیدالشهداء در منطقه ارومیه برگزار شد. در آغاز حضور فرمانده کل قوا، سرود جمهورى اسلامى ایران نواخته شد و مقام معظم رهبرى در برابر یادمان شهیدان، با قرائت فاتحه به مقام والاى آنان اداى احترام کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامى سپس از نیروهاى حاضر در میدان شامل واحدهاى نمونه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، ارتش جمهورى اسلامى، نیروى انتظامى، نیروى مقاومت بسیج و پیش‌مرگان کرد مسلمان سان دیدند. در ادامه مراسم، سردار سرلشکر محسن رضایى فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنان کوتاهى خیر مقدم عرض کرد و سپس سردار سرتیپ کاظمى فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در گزارشى از فعالیت‌هاى نظامى و امنیتى منطقه، آرامش و امنیت موجود در استان را حاصل حضور ایثارگرانه نیروهاى مسلح اعم از سپاهى، ارتشى، بسیجى و نیروهاى داوطلب مسلمان کرد در 8 سال دفاع مقدس و مبارزه بى‌‌‌‌‌امان با اشرار و توطئه‌‌گران توصیف کرد.

,

پس از سخنان فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى فرمانده کل قوا در سخنانى با تجلیل از فداکاری‌ها و ایثار نیروهاى مسلح منطقه، تلاشهاى شجاعانه آنها را براى اداء مأموریت عظیم دفاع از "میهن اسلامى، ملت مسلمان و ارزشها و معارف الهى " موجب رضایت پروردگار و برخوردارى از اجر الهى خواندند. رهبر معظم انقلاب اسلامى با قدردانى از زحمات فرمانده شجاع و مؤمن قرارگاه حمزه سیدالشهداء (سردار سرتیپ کاظمى) و بزرگداشت یاد سرداران شهید منطقه غرب و شمال‌غرب کشور، امنیت موجود در این منطقه را هدیه ارزشمند نیروهاى مسلح بویژه نیروهاى قرارگاه حمزه به مردم، عنوان کردند و افزودند: در پرتو اخلاص عمل نیروهاى سپاه، ارتشى، بسیجى، نیروهاى انتظامى و پیش‌مرگان کرد مسلمان، اکنون همه اقوام اعم از کرد و ترک و فارس، در امنیت و آرامش بسر مى‌برند و با الهام از اسلام روز به روز جلوتر مى‌روند.

,

فرمانده کل قوا، با اشاره به فتنه‌‌هایى که دشمنان از ابتداى پیروزى انقلاب تحت عناوینى همچون خلق کرد و دفاع از قوم کرد به راه انداختند، اوضاع آشفته کردستان عراق را خاطرنشان کردند و گفتند: به نام خودمختارى خلق کرد آمریکا را به منطقه کشاندند، با تانکهاى رژیم بعثى خلق کرد را کشتار کردند و بر روى هم سلاح کشیدند و از مردم کرد حتى در خانه‌‌هایشان سلب امنیت کرده‌‌اند و این همان خوابى است که دشمن براى آذربایجان و کردستان ایران هم دیده بود اما دست قدرتمند سپاهیان پاسدار و دیگر نیروهاى مسلح و مردمى و اقتدار و عظمت ملت ایران آنها را ناکام گذاشت و در آینده نیز ناکام خواهد گذاشت.

,

مقام معظم رهبرى افزودند: کسانى که به دروغ به نام مردم کرد حرف مى‌‌‌‌‌‌زنند خوب بود این روزها در ارومیه و مهاباد و بوکان و دیگر شهرهاى منطقه بودند تا حقایق را مى‌‌‌‌‌دیدند و مى‌فهمیدند که خلق کرد کیست و کجاست، خلق کرد جزو این ملت است و همچون دیگر اقوام ملت بزرگ ایران، ضمن حمایت از مسؤولان، براى سربلندى و پیشرفت ایران اسلامى مبارزه و تلاش مى‌کند. فرمانده کل قوا، روحیه و اقتدار و عزت نیروهاى مسلح را ناشى از وحدت و شجاعت آنان خواندند و با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به "معنویات، ارتباط با خداوند و پیوند با مردم" افزودند نیروهاى مسلح باید همواره مظهر نظم شجاعانه و متعهدانه باشند.
در این مراسم، رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران، رؤساى ستاد مشترک ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهاى زمینى و هوایى ارتش و سپاه، فرمانده نیروى انتظامى کل کشور و همچنین "نماینده ولى‌‌فقیه در استان و امام جمعه ارومیه" و استاندار استان آذربایجان غربى حضور داشتند.

,
,

دیدار مردم ارومیه و شهرهای اطراف با رهبر انقلاب در مصلای ارومیه در 29شهریور

, دیدار مردم ارومیه و شهرهای اطراف با رهبر انقلاب در مصلای ارومیه در 29شهریور,

مصلاى شهرستان ارومیه، امروز شاهد جلوه هاى بدیع، شور آفرین و بسیار پرمعنا از پیوند قلبى ملت مسلمان با ولى امر مسلمین و رهبرى معظم انقلاب اسلامى بود.

,

هزاران نفر از مردان، جوانان و نوجوانان ارومیه و شهرها و روستاهاى اطراف که از سحرگاهان با تشکیل صفهاى بسیار طولانى در اطراف مصلاى این شهر، در انتظار دیدار ملبا و پناه ملت بى صبرى مى کردند، امروز در دیدار حضورى با حضرت آیت اللَّه خامنه اى صحنه هاى وصف ناپذیرى آفریدند که جز «تجلى عشق» نمى توان بر ان نامى نهاد و جز «دلدادگى به اسلام» نمى توان با تعبیر دیگرى از آن یاد کرد.

,

در این مراسم که به اشک شوق دیدار یا رو از راز ونیاز با او معطر .مزین بود، مردان دلیر کرد و ترک، با رهبر و مقتداى خویش از سالهاى هجوم فتنه و استقامت و پایدارى سخن گفتند و با او از فراز و نشیبهاى کار و معشیت و زندگى در دل کردند.

,

و جوانان و نوجوانان فهیم دیار پرافتخار آذربایجان، ساده و صمیمى با مردان خود، حرفهاى ناگفته را زمزمه کردند و از صفاى دیدار یار، نشاط و طراوت بیدارى و سرافرازى را به ارمغان گرفتند.

,

در این دیدار پرجذبه و شور که ساعتها به طول انجامید پدران سر بلند شهیدان و جانبازان و ایثار گرانى که سند افتخار ملتند، بیعت جاودانه خود را با ولى فقیه زمان، متجلى ساختند و همراز و هم نیاز با دیگر قشرهاى ملت در تداوم راه عزت و عظمت اسلام و ایران و اعلاى کلمه با رهبر معظم انقلاب اسلامى هم پیمان شدند.

,

امروز در مصلاى ارومیه نور رستگارى ملت مسلمان و رمز عزت و سرافرازى آنان جارى بود و بى تردید قلم و بیان از توصیف این نور الهى ناتوان است .

,

بازدید فرمانده کل قوا از لشکر 64 ارتش جمهورى اسلامى ایران در ارومیه در 31شهریور

, بازدید فرمانده کل قوا از لشکر 64 ارتش جمهورى اسلامى ایران در ارومیه در 31شهریور,

در جریان سفر حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى و فرمانده کل قوا به استان آذربایجان غربى، سرلشکر شهبازى رئیس ستاد مشترک ارتش جمهورى اسلامى به نمایندگى از طرف معظم‌‌له و در راس یک هیأت عالى‌رتبه نظامى، از لشکر 64 ارتش جمهورى اسلامى ایران در ارومیه، بازدید به عمل آورد.

,

اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب در تقدیر از مردم آذربایجان غربی در 1 مهر

, اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب در تقدیر از مردم آذربایجان غربی در 1 مهر,

در پى استقبال پرشور و تاریخى مردم غیور ارومیه و دیگر شهرهاى استان آذربایجان غربى در سفر اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت‌‌‌الله خامنه‌‌اى به ارومیه، دفتر مقام معظم رهبرى با صدور اطلاعیه‌‌اى تشکر و قدردانى معظم‌‌له را از مردم مسلمان، انقلابى و فهیم این استان اعلام کرد.

,

متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
در سفر چهار روزه مقام معظم رهبرى به استان آذربایجان غربى، مردم مؤمن و انقلابى این استان، با استقبال پرشور و خالصانه خود، حماسه‌‌‌‌هایى پرشکوه و جاودان خلق کردند که بى‌‌تردید همچون سراجى منیر، هدایتگر نسلهاى حال و آینده و نقطه عطف به یاد ماندنى در تاریخ این منطقه خواهد بود و در تاریخ ایران اسلامى نیز به عنوان جلوه‌‌اى بدیع و پرطراوت از پیوند بى‌بدیل ملت مسلمان با رهبرى نظام اسلامى به ثبت خواهد رسید.

,
,
,

صحنه‌‌هاى وصف ناپذیرى که مردم مسلمان، پرشور، هوشیار و آگاه و انقلابى ارومیه و شهرهاى آن استان اعم از کرد و ترک و فارس و شیعه و سنى و اقلیتهاى دینى در استقبال بى‌‌نظیر خود از رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى آفریدند و شور و نشاطى که مردم دلاور و سلحشور شهرها و بخشهایى همچون خوى و مهاباد و مناطق دیگر استان آذربایجان غربى در استقبال از هیأتهاى اعزامى مقام معظم رهبرى ابراز نمودند: در تأملى عمیق نشان مى‌دهد که ایمان، اخلاص و ارادت ملت سرافراز ایران به اسلام عزیز و ارزشهاى اسلامى، انقلابى و رهبرى گرانقدر این انقلاب خونبار، همچون حقیقتى ناب در اعماق روح و جسم مردم این سرزمین جارى است و همانند پشتوانه‌‌اى مستحکم، آینده بسیار درخشان نظام اسلامى و ملت قهرمان ایران را رقم‌‌زده و بار دیگر امید دشمنان اسلام را مبدل به یأس خواهد نمود.

,

دفتر مقام معظم رهبرى با اعلام تشکر و امتنان رهبر معظم انقلاب اسلامى از قشرهاى مختلف مردم مؤمن و انقلابى استان آذربایجان غربى، خصوصا آنان که با پاى پیاده، رنج فرسنگها راه را بر خود هموار نموده و در مراسم استقبال از معظم‌‌له در ارومیه شرکت کردند، تأکید مى‌‌کند به یارى پروردگار و با همت مسؤولان کشورى و محلى در پرتو اجراى برنامه‌‌هاى پیش‌بینى شده، در مدت مقرر اعلام شده، چهره مناطق محروم این استان با گرایش ایجاد اشتغال و رفع محرومیتهاى فورى، تغییر محسوسى خواهد نمود و مسؤولان متعهد، با بسیج امکانات براى حل مسائل و مشکلات موجود در این منطقه، از جمله بیکارى، ضمن جلب رضایت پروردگار، شایستگى خود را در خدمت به مردم قدرشناس و سربلند ایران اسلامى، بار دیگر نشان خواهند داد. ان‌شاءالله .
دفتر مقام معظم رهبرى‌
محمدى گلپایگانى‌

,
,
,

 

,


متن کامل بیانات:
بیانات  در جمع مردم ارومیه در استادیوم تختى در 27شهریور1375

,
,
, بیانات  در جمع مردم ارومیه در استادیوم تختى در 27شهریور1375,

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

,

 

,

الحمدللَّه رب العالمین. والصّلاة والسّلام على سیدنا و نبیّنا ابى‌القاسم محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیین. سیّما بقیّةاللَّه فى‌الارضین.

,

خداى متعال را سپاسگزارم که همان‌طور که بعد از جنگ تحمیلى، در اولین فرصت، به این استان شهید پرور و به دیدار شما مردم عزیز آمدم و توفیق ملاقات با شما عزیزان را پیدا کردم، حالا هم بار دیگر این توفیق پیدا شد که با شما، در این استانِ تاریخىِ سر بلندِ خوش سابقه فداکار، ملاقات کنم.

,

 

,

اوّلاً لازم است از استقبال پرشور و صمیمانه شما مردم ارومیه و دیگر شهرهایى که زحمت کشیدید و از راههاى دور و نزدیک، براى این مراسم استقبال محبّت‌آمیز، به ارومیه آمدید، تشکّر کنم و آن چنان که من در خیابانهاى شهر، مشاهده کردم، اگر بعضى از برادران یا خواهران، به خاطر ازدحام جمعیّت، دچار ناراحتى و فشار جسمى شدند، از آنها عذر خواهى کنم. خداوند به همه شما مردم مؤمن و صمیمى و فداکار، لطف و رحمت خودش را نازل کند.

,

مایلم نگاه کوتاهى به گذشته و امروز و آینده این استان بیندازم. از لحاظ مردم این استان، چیزى که من مى‌توانم بگویم، این است که مردم استان آذربایجان غربى یعنى این بخشى که در تقسیمات کشورى‌ما، امروز به نام آذربایجان غربى شناخته مى‌شود - در گذشته تاریخ - یعنى در همین دوران نزدیک به زمان ما - بعد از مشروطه تا امروز، در قضایاى مختلفى، امتحانهاى بسیار خوبى داده‌اند. آخرین امتحان، در جنگ تحمیلى بود که این استان، با شهداى بزرگش، با رزمندگانش و سردارانش، با شهید باکرىِ پر افتخار و سربلندش و مرد و زنِ پشتیبان و شجاعش، بهترینِ امتحانها را داد. قبل از دوران جنگ تحمیلى هم که هنوز در اغلب استانهاى کشور، هیچ خبرى از جنگ و درگیرى و زد و خورد نبود، این استان در گیر مبارزه با ضدّ انقلاب و فتنه جویان و تحریک شدگان بود. آن‌جا هم مردمِ این استان امتحان خوبى دادند. هم مردم ترک، هم مردمِ کُرد توانستند بهترین موضع را در مقابل فتنه جویان و فتنه گران و ضدّ انقلاب اتّخاذ کنند. اگر کسى قبل از این دوران؛ یعنى تاریخ نزدیک به زمان ما را هم خوانده باشد و مطالعه کند، خواهددید که باز هم مردم این استان پر افتخار، در دوران تهاجم قدرتهاى بیگانه به این کشور، یعنى در دوران جنگ بین‌الملل اوّل - که از جمله نکات بسیار مهمّ همین نقطه است؛ آن هم بخصوص در این استان - بهترین امتحانها را دادند. یعنى تجربه‌اى که این استان، در قضایاى اواسط جنگ بین‌الملل اوّل دید و از سر گذراند، یکى از قضایایى است که در سایر نقاط ایران، اصلاً سابقه ندارد.

,

 

,

شما جوانان - بخصوص - باید روى این نکته توجّه کنید و در نوشته‌هاى مورّخین و گزارشگران مسائل ایران، باید این نکته بیاید؛ که متأسفانه خیلى کمرنگ است یا نیست. آن نکته این است که در جنگ بین‌الملل اوّل ، نمایندگان دو، سه کشور از کشورهاى مسیحىِ دنیا، در این حول و حوش حضورِ ضعیفى داشتند. نمایندگان روسها، انگلیسیها و آمریکاییها هم در این استان حضور داشتند. به چه اسمى؟ به اسم معلّم، به اسم پزشک و از این قبیل. درست توجّه کنید! با این که این کشورها در سیاستهاى مختلف، به شدّت با یکدیگر معارضه و دشمنى داشتند، امّا در این نقطه از دنیا، ناگهان به فکر افتادند که به کمک یکدیگر، یک پایگاه استعمارى به مرکزیّت همین منطقه ارومیه و خوى و ماکو و به وجود آورند. یعنى شبیه آن چیزى که بعدها در فلسطین اشغالى به وجود آمد. منتها آن‌جا به اسم یهودى‌گرى، این‌جا به اسم مسیحیّت!

,

مردم این استان سالهاى متمادى، در کنار جمعى از هم میهنان مسیحى ما زندگى مى‌کردند؛ امروز هم زندگى مى‌کنند؛ در آینده هم زندگى خواهند کرد - مثل برادر و خویشاوند - با هم هیچ مشکلى هم، نه آن روز داشتند، نه امروز دارند و نه در آینده خواهند داشت. یعنى در این استان، تعدادى از هم میهنان ایرانى ما، از آشورى و ارمنى و مسیحیان کاتولیک و پروتستان، حضور دارند؛ آن روز هم بودند. مسلمانان هم با آنها دوستانه، آنها هم با مسلمانان برادرانه و دوستانه رفتار مى‌کردند. بین آنها هیچ مشکلى وجود نداشت. امّا نکته عبرت آموز این است که نمایندگان کشورهاى خارجى و استعمارگر، چون دیدند تعدادى مسیحى در این استان وجود دارد، به طمع افتادند که شاید بتوانند با تحریکات مذهبى و فرقه‌اى و دینى، پایگاهى از مسیحیت در این بخشِ از ایران به وجود آورند و این بخش را از ایران جدا کنند.

,

 

,

یکى از امتحانهاى سخت براى این استان - یعنى براى ارومیه، سلماس، خوى، ماکو و شهرهاى دیگرِ این منطقه - پیش آمد. در همان برهه از زمان و تاریخ بود که نمایندگان دولت آمریکا، دولت روسیه تزارى و دولت انگلیس، در این نقطه، توطئه مشترکى را طرّاحى کردند و فتنه عجیبى به راه انداختند. هزاران نفر از مسلمانان و مسیحیان، در این فتنه، در همین ارومیه و سلماس و بقیه نقاط کشته شدند. من وقتى آنچه را که بر این استان و بر این شهرها در آن برهه گذشته است، به یادم مى‌آورم، قلبم متلاطم مى‌شود. کارى کردند که مورّخ مى‌نویسد: «در اطراف سلماس، دیگر هیچ آبادى‌اى باقى نماند. هزاران نفر در ارومیه کشته شدند. با مردم این منطقه کارى کردند که وقتى عثمانیهاى متجاوز وارد مرزهاى ایران و وارد ارومیه و خوى شدند، مردم از آنها استقبال کردند»! البته خود آنها هم که آمدند، بعد ظلم و جور زیادى کردند تا بیرون رانده شدند. اما ببینید بر اثر تحریک اروپاییها و آمریکاییها، زیر نامهاى موجّه - به اسم کمک به مردم، به اسم پزشک و بیمارستان و مدرسه و امثال آن - آن روز چه بر سر مردم آورده بودند که مردم، از عثماینهاى متجاوز، با آغوش باز استقبال کردند!

,

امّا مردم این منطقه، با این که خیلى سختیها دیدند و با وجود تحریکات دشمنان، توانستند اوّلاً با شجاعت و با مقاومت و ایستادگى، دشمنان را بیرون کنند، ثانیاً - و از این بالاتر - همان برادرى گذشته را، باز هم در بین خودشان بر قرار کردند. گروههاى مسلمانان با یکدیگر متّحد شدند و تحت تأثیر تحریک دشمن قرار نگرفتند و جنگ شیعه و سنّى، جنگ ترک و کرد، جنگ مسلمان و مسیحى به راه نینداختند. این رشد مردم این استان را نشان مى‌دهد. من همیشه در دلم، این رشد مردم استان را تحسین کرده‌ام. این یکى از سوابق مردم این استان است.

,

 

,

بعد از انقلاب هم شما شاهد بودید و دیدید کسى که در مقابل توطئه دشمن، ایستادگى و مقاومت کرد، خود مردم بودند. بسیج مردم، جوانان مؤمن مردم، در مقابل فتنه‌گرى و اختلاف افکنى و تحریکات و تجزیه طلبى و خباثتهاى گوناگونِ بیگانگان، که با تحریک یک عّده آدمهاى غافل انجام مى‌گرفت، ایستادند و مبارزه کردند. این عظمت و رشد روحىِ مردم است و این خیلى با قیمت و ارزشمند است. از لحاظ طبیعى هم این استان، یکى از استانهاى با برکت کشور پهناور و عزیز ماست.

,

خداى متعال در این استان، امکانات بسیارى را براى استفاده مردم و احیاى نیروى خلاّقه مردم قرار داده است. خاک حاصلخیز، آب فراوان، بارندگى به اندازه و مناسب، جنگل، این دریاچه بسیار پر برکت و با ارزش، معادن زیر زمینىِ مس، طلا و دیگر معادنى که در این استان وجود دارد. مردمى داراى رشد و با فرهنگ و زمینى آماده. باید در این استان، فقر و بى‌کارى وجود نداشته باشد. چرا هست؟ زیرا در گذشته - قبل از انقلاب - نسبت به این استان خیلى ظلم و ستم شده است. من آمارها را که نگاه مى‌کردم، دیدم که تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان سطح کارشناسى این استان قبل از انقلاب، یک عدد بسیار کمى است. امروز به فضل پروردگار، از ده و پانزده برابر هم بیشتر است. ظلم بزرگ آن‌روز به این مردم، همین بود. جوانان این استان امکان تحصیل نداشتند. صنعتگر و انگشتان با مهارت وبا استعدادش، امکان کار صنعتى نداشت.کشاورز که تولید میوه یا غلاّت مى‌کرد، امکان بهره بردارى بهینه از این محصول را نداشت.

,

 

,

بعد از انقلاب کارهاى زیادى در این استان شده است . من آمارها را که دیدم، خدا را شکر کردم که دولت خدمتگزار، در سالهاى بعد از انقلاب، توانسته است در بخشهاى مختلف، کارهاى زیادى انجام دهد. امّا در عین حال آنچه که انجام شده است، کمتر از آن کارهایى است که باید بعد از این انجام گیرد.

,

کشور ما کشورى است که امکانات کار در آن زیاد است. در همه استانها وقتى که نگاه مى‌کنیم، ویژگیهایى وجود دارد که بعضاً مخصوص آن استان بخصوص است. استان شما هم از این ویژگیها دارد. تعداد زیاد جوان و نوجوان در این استان، یک نقطه قوّت است. اینها کسانى هستند که مى‌توانند نیروهاى کار را براى آینده، هم براى این استان، هم براى سطح کشور، براى کارهاى فرهنگى، اقتصادى، سازندگى، معنوى و مادّى، تأمین کنند. نیروى جوان، نیروى با ارزشى است.

,

 

,

خدا را شکر مى‌کنیم که مسؤولین دولتى و دولت خدمتگزار در زمینه سازندگى، به کارهاى جدّى مشغول شده است. شما امروز هر جاى کشور را نگاه کنید، آثار سازندگى مشهود است. هم سازندگى ویرانیهاى جنگ و هم از آن بالاتر، سازندگى نسبت به کوتاهیها و ویرانیها و خراب کردنهاى دوران قبل از انقلاب؛ یعنى دوران حکومت طاغوت. سازندگى در این استان هم شروع شده و کارهاى زیادى انجام گرفته است. امّا باید مردم همّت کنند، مسؤولین دولتى کمک کنند تا این استان آباد، این استان با استعداد، این استانى که مردم کننده کار و با استعدادى هم دارد، بتواند یک استان نمونه شود. من در گزارشهایى که داده شده است، نگاه کردم و آنچه که به نتیجه رسیدم، این است که در این استان، بیکارى، یک معضل است. رواج قاچاق، یک معضل بزرگ است. یک عدّه راه قاچاق را که راهِ بسیار ناسالمى است در پیش گرفته‌اند؛ هم به مردم و هم به استان ظلم مى‌کنند. تولید داخلى را به شکست مى‌کشانند. به جاى این که به تولید روى آورند و کشور و شهر و استان خودشان را آباد کنند، به کارهاى نا سالم و خلاف قانون مى‌پردازند که یقیناً جز فساد براى مردم، هیچ اثرى ندارد؛ اگر چه براى خود آنها پولهاى باد آورده‌اى را به ارمغان مى‌آورد! این هم یک معضل بزرگ است. معضل فرهنگى هم در این استان، کم و بیش هست.

,

عزیزان من! دشمنان مایلند که ذهن و فکر و روح جوانان را - که در طول این هفده سالِ انقلاب، معجزه آفریده است - به وسیله امواج مسموم و خطرناک تلویزیون و رادیو تسخیر کنند. جوانان باید هوشیار باشند. جوانان باید بدانند با آنچه از وراى مرزها، به وسیله کسانى که هیچ به سر نوشت این ملت علاقه ندارند، مى‌رسد، باید بااحتیاط برخورد کرد. نمى‌شود بى‌قید و شرط، هر چه را که از آن سوى مرزها مى‌فرستند - اعمّ از کالاى فرهنگى و همچنین امواج تبلیغى و فرهنگى - پذیرفت. دشمن در کمین است؛ بخصوص در کمین جوانان. شما در این تبلیغاتى که مى‌کنند، نگاه کنید! یک کلمه در جهت رشد و ترقىِ اندیشه مردم حرفى زده نمى‌شود. تبلیغات دشمن در جهت ویرانگرى و فاسد کردن است. در جهت معطّل کردن نیروى کار و فکر و جسم جوانان است. باید با احتیاط با آن برخورد کرد.

,

 

,

که از امواج فرستاده شده به وسیله دشمنان حرف مى‌زنیم؛ از عادات بدى که بین خود ما هم هست، حرف بزنیم:

,

من مقیّدم که در هر جا احساس مى‌کنم نسبتِ به زنان بى‌اعتنایى یا ظلم مى‌شود، تذکّر بد هم. این یکى از نکاتى است که اسلام بر روى آن خیلى توجّه دارد. آن طور که شنیده‌ام، در بعضى از بخشهاى این استان، بخصوص در مناطق کُردى، نسبتِ به زنان، در خانه شوهر و در محیط زندگى، اهانت و بى احترامى انجام مى‌گیرد. حتّى گاهى میراث آنها را - که حقّ آنهاست - نمى‌دهند! یعنى حتّى نزدیکان هم به زنان ستم مى‌کنند و حقّ آنها را نادیده مى‌گیرند! اراده و خواست زنان در مسائل مربوط به ازدواج ندیده گرفته مى‌شود. اینها همه بر خلاف اسلام است. در اسلام، از داخل خانه تا محیط کسب، از محیط زندگى و معاشرت تا سطح کشور و تا سطح جهان، همه‌جا عدالت مطرح است.

,

 

,

یک جمله هم در این استان، درباره این همزیستى‌اى که میان برادران و خواهرانِ اقوام مختلف هست، بگویم که براى من بسیار اعجاب انگیز و تحسین برانگیز است. در این استان، ترک و کرد و شیعه و سنّى، در کنار هم با مهربانى زندگى مى‌کنند. این چیز بسیار با ارزشى است. یکى از چیزهایى که هنگام پیروزى انقلاب، دشمنان خارجى را نسبت به شکست انقلاب امیدوار مى‌کرد، مسأله تعدّد اقوام، در سرزمین پهناور ما بود. ترک، عرب، فارس، کرد، لر، بلوچ و ترکمن؛ اقوام مختلف. دشمن امیدوار بود که بتواند از این اختلاف، بهره بردارى کند؛ اینها را به جان هم بیندازد. شما هرجا نگاه مى‌کنید، تبلیغاتِ قوم گرایى و مبالغه در این مسأله را مشاهده مى‌کنید. اگر کاوش کنید، دست دشمن را در آن‌جا خواهید دید. دشمن این را مى‌خواست؛ امّا غافل بود که ملّت ایران پیش از همه چیز، ایرانى است. ترک و فارس و کرد و عرب و بقیه اقوام ایرانى، افتخار مى‌کنند که فرزند «ایران اسلامى» هستند که پرچم اسلام را در دنیا بر افراشته است.

,

دشمنان مدّتى در این استان آمدند؛ به وسیله عناصرى فتنه‌گرى کردند تا شاید بتوانند مردم کرد ما را - که هم‌میهن ما هستند، مثل بقیه هم میهنان - تحت تأثیر قرار دهند. البته مردم این استان جوابشان را دادند. خودِ کردها جواب فتنه‌گرها را دادند و به دهن آنها زدند.

,

 

,

به فضل پروردگار، حیله دشمن در این استان نگرفت. نتوانستند مردم کرد را دور شعارهاى خودشان جمع کنند. البته در همه‌جا یک عدّه فریب خورده هستند. یک عدّه هم خائن و تحریک کننده آنها هستند. امروز هم همان خائنین یا فریب خورده‌ها، در آن طرف مرزهاى این کشور، جیره خوارِ دشمنان بدخواه این مردمند. شما ببینید امروز در کردستان عراق چه مى‌گذرد! خود مردم کرد، به تحریک صدام و رژیم عراق و با چراغ سبز آمریکاییها، به جان هم افتاده و خون یکدیگر را مى‌ریزند! آن کسانى که مى‌خواستند مردم را از هم جدا کنند، اسم کرد و ترک و اقوام مختلف را، جدا جدا مى‌آورند. براى این استان و استانهاى دیگر این منطقه، همان وضعیتى را مى‌خواستند که امروز بر استان کردستان عراق حاکم است. مى‌خواستند خون مردم، در صحنه‌هاى جنگ برادر کشى، ریخته شود و مردم را بدبخت کنند.

,

امروز به فضل پروردگار، در زیر سایه نظام عزیز و پر افتخار اسلامى - که امروز نظام اسلامى در دنیا، یکى از سرافرازترین نظامهاست - و در زیر این پرچم به اهتزاز در آمده‌اى که ملتها و دولتها، با عظمت به آن نگاه مى‌کنند، همه گروهها و اقوام ایرانى، دست در دست یکدیگر زندگى مى‌کنند و قدر این حکومت، این نظام و این عزّت را مى‌دانند.

,

 

,

روزى بود که مردم دنیا، اگر از ایران خبرى داشتند، به خاطر داستانهاى افسانه‌وار و ولخرجیهاى فساد آمیز دستگاه حکومت خائن پادشاهى بود! از این طریق اسم ایران را مى‌شنیدند. در ولخرجیها و قماربازیهایشان در کازینوهاى معروف دنیا، از ایران اسم مى‌آوردند؛ به مناسبت این که پادشاهان و حکمرانان این کشور و این ملت مظلوم، اموال این ملت را به آن‌جاها مى‌بردند و مى‌باختند و بر مى‌گشتند!

,

امروز در دنیا، نام اسلام را با عنوان شجاعت و عدالت خواهى و ظلم ستیزى مى‌شناسند. امروز بحمداللَّه وضع شما ملت ایران، به خاطر شجاعتها و به خاطر ایستادگى و نشان دادن شخصیت و عزّتتان، طورى شده است که اگر کسانى بخواهند با سلطه‌هاى مستکبر دنیا پنجه در بیندازند، به شما نگاه مى‌کنند؛ از شما یاد مى‌گیرند و تقلید مى‌کنند. امروز نام ایران به عنوان مرکزى براى ایستادگى در مقابل افزون خواهى و زیاده طلبى استکبار جهانى، شناخته مى‌شود. ملت ایران، ملتى است که دولتش را از خود مى‌داند. خودش سرِ کار آورده است و از دولت و مسؤولین خود حمایت مى‌کند. این‌جا میان مردم و دولت، مسؤولین و مردم، پیوند مستحکمى است. این خصوصیت این کشور و این ملت است. براى همین است که من براى چندمین بار تکرار مى‌کنم که قدرت استکبارگر آمریکا و ایادى مزدور و اجیر او - که به وسیله تبلیغات و تلاشهاى سیاسى و کارهاى اقتصادى و فرهنگى، سعى مى‌کنند این ملت را از اصول و ارزشهاى خودش دور کنند - باید بدانند که این ملت، با تمسّک به اسلام، با چشیدن مزه استقلال و احساس عزّتى که از ایستادگى در مقابل دشمنان گردن کلفت خود مى‌کند و در برابر توطئه و تهدیدهاى آمریکا و ایادیش و در مقابل خلاف‌کاریهاى بعضى از مجامع جهانى، با کمال قدرت مى‌ایستد. در نهایت، آن کسى که از میدان بیرون خواهد رفت، دشمنان ملت ایرانند نه ملت ایران!

,

 

,

خدا را سپاس مى‌گوییم و جبهه شکر و سپاس در مقابل پروردگار بر خاک مى‌ساییم. اگر ملت و دولت ایران قوى، عزیز و امیدوار است، این لطف خدا و کمک الهى است.

,

پروردگارا! شاهد باش که ما این نعمتهاى فراوان را از تو مى‌دانیم. ما به خودمان مغرور نمى‌شویم. ما به تو تکیه مى‌کنیم؛ از تو کمک مى‌خواهیم و به تو امید مى‌ورزیم. در مقابل تو سر تعظیم فرو مى‌آوریم و مى‌دانیم تو به ما کمک خواهى کرد. این ملتْ شایسته کمک و سزاوار رحمت الهى است. ملتى که زن ومردش، در راه خدا، این قدر صادقانه تلاش مى‌کند.

,

 

,

امروز ملت، در چهار گوشه ایران - در همه جاى این کشور بزرگ - افتخار مى‌کند به این که در زیر سایه اسلام و با عزّت اسلام زندگى مى‌کند. حتّى کسانى که در این کشور متدیّن به اسلام نیستند - پیروان اقلیتهاى دینى، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان؛ پیروان ادیان الهى - آنها هم افتخار مى‌کنند که همه آحاد ملت، در زیر سایه این نظام اسلامى و الهى،برادروار و با محبّت، با یکدیگر زندگى مى‌کنند - رحماء بینهم - امّا همه در مقابل دشمنِ متجاوز، زورگو و بدخواه، با کمال سر بلندى و افتخار مى‌ایستند - اشدّاء على الکفّار - این است معناى «اشدّاء على الکفّار(1)». به متجاوز امان نمى‌دهند؛ امّا در میان خود برادرانه رفتار مى‌کنند.

,

شما کجاى دنیا سراغ دارید؟! همین اروپایى که دم از آزادى و حقوق بشر مى‌زند؛ همین آمریکایى که خود را مرکز همزیستى مى‌داند، هنوز که هنوز است، اختلافات نژادى در میانشان بیداد مى‌کند. در کشورهاى اروپایى، جوانان پیرو ناسیونالیسمهاى افراطى، در کوچه و خیابان، به جان دیگران مى‌افتند؛ آنها را در روز روشن کتک مى‌زنند، یا حتّى نابود مى‌کنند. در آمریکا، سیاه و سفید، حتّى پیروان ادیان مختلف، از جمله مسلمانان، با این که تعدادشان در آمریکا زیاد است، آرامش و امنیتى را که اقلیتهاى دینى در این کشور - ایران - دارند، به هیچ وجه ندارند. تا اندک چیزى مى‌شود، مجلّاتْ علیه مسلمانان و اسلام حرف مى‌زنند. مسلمانان، اهل هر جا که هستند، بیچاره‌ها تنشان مى‌لرزد. شما در کجاى دنیا مشاهده مى‌کنید که برادران، مثل این‌جا در کنار هم، با مهربانى و با همزیستى زندگى کنند!؟

,

 

,

عزیزان من! این حالت را حفظ کنید. مواظب دشمن باشید. دشمن سعى مى‌کند این همبستگى ملى را، این وحدتى را که در سرتاسر این کشور گسترده است، به شکلهاى مختلف به هم بزند. مراقب دشمن باشید، دشمن فتنه‌انگیز است. ملت ایران با رشد کامل، پشت سر مسؤولین و با کمک آنان راه خود را مى‌رود. آینده این کشور و این ملت، آینده روشنى است. به فضل پروردگار ایران فردا، با استعدادهاى ظهور یافته و شکفته شده و ان‌شاءاللَّه با پیشرفت حیرت آور و خیره کننده‌اى در چشم ملتهاى عالم، ایرانى آباد است.

,

امیدواریم استان شما و شهرهاى این استان هم، در این مسابقه سازندگى - که بحمداللَّه امروز در این کشور به راه افتاده است - بتوانند جلوتر از دیگران حرکت کنند. کارهاى زیادى باید انجام گیرد. امروز بحمداللَّه دولت خدمتگزار، کار سازندگى را انجام مى‌دهد. برادرانى که در این سفر همراه ما هستند - از وزرا یا دیگر مسؤلین دولتى و بخشهاى انقلابى - گوشه وکنارهاى کارهاى این استان را زیر نظر قرار مى‌دهند و مطالعه مى‌کنند. ان‌شاءاللَّه هیأتها به همه شهرها خواهند رفت و با مردم عزیزمان در شهرهاى مختلف، از نزدیک دیدار خواهند کرد. امیدواریم برادرانى که همراه ما هستند، بتوانند مشکلات را با ریزبینى و دقّت ببینند و همّت شود تا ان‌شاءاللَّه این مشکلات، در زمان خود، با کمک و همراهى شما مردم، با دستهاى کارآمد و فعّالى که بحمداللَّه شما مردم از آنها برخوردارید،به شکل مناسبى بر طرف گردد.

,

 

,

امیدوارم خداوند لطف و فضل خود را شامل حال شما کند و شما را مشمول ادعیه زاکیه حضرت بقیةاللَّه ارواحنا فداه قرار دهد و علماى محترم و عزیز این استان را در وظایف و فعالیتهاى خودشان موفّق بدارد و هر یک از بخشهاى مختلف فرهنگى و اقتصادى را در کارهاى مخصوص خودشان توفیق دهد، تا همه بتوانند ان‌شاءاللَّه دست در دست یکدیگر، کارهاى مهمّى را که بر عهده دارند، انجام دهند.

,

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

,

1) فتح: 29

,

بیانات در جمع زنان شهر ارومیه‌ در28شهریور

, بیانات در جمع زنان شهر ارومیه‌ در28شهریور,

 

,

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم‌

,

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلوة والسّلام على سیّدنا، ابى‌القاسم محمّد و على آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیّین.

,

 

,

براى من، منظره بسیار جالب و زیبایى است که مشاهده مى‌کنم بانوان این استان، اجتماعى را با این عظمت تشکیل داده‌اند. بحمداللَّه، شما قشرهاى مختلف بانوان این استان، از شهرهاى مختلف گرد آمده‌اید و این مجمع با شکوه را تشکیل داده‌اید. آنچه که امروز مناسب مى‌دانم در این مجموعه بزرگ عرض کنم، دو، سه مطلب اساسى در خصوص مسائل زنان است:

,

مطلب اوّل این است که امروز معضل بزرگى در ارتباط با قشر زن، نه فقط در ایرانِ ما، بلکه در سراسرِ جهان وجود دارد. آن معضل این است که نسبت به حقوق و شخصیت بانوان، در بعضى از بخشهاى زندگى، کوتاهى یا تعرّض انجام مى‌گیرد. یعنى به زنان ظلم مى‌شود.

,

 

,

بعضى تصوّر مى‌کنند این ویژگى، مخصوص کشورهاى شرقى یا اسلامى است. این تصوّر، اشتباه است. ظلم به زنان، در کشورهاى غربى - با همه ادّعاهایى که نسبت به زنان دارند - اگر بیشتر از کشورهاى اسلامى و شرقى نباشد، کمتر نیست. آمارهایى مبنى بر آزار زنان در خانواده از طرف مردان - چه شوهر، چه پدر و چه برادر - وجود دارد که من این آمارهاى تکان‌دهنده را دیده‌ام. واقعاً انسان را دچار تعجّب مى‌کند!

,

پس، معضلى که به آن اشاره شد، در همه جاى دنیا وجود دارد. این معضل، باید حل شود. البته در کشور ما، به هنگام مقدّمات پیروزى انقلاب که زنان در میدانهاى عظیم مبارزه سیاسى حضور پیدا کردند و نقش خودشان را به اثبات رساندند، وضع تا حدود زیادى عوض شد.

,

 

,

من این‌جا در جمع شما بانوان عزیز و خواهران و فرزندان خودم، عرض مى‌کنم که نقش اجتماعات زنان در پیروزى انقلاب، به احتمال زیاد از اجتماعات مخصوص مردان بیشتر بود. یعنى حضور زنان در مبارزات عمومى و سیاسى، یک نقش چند گانه داشت. مرد یک نفر بود و خودش مى‌آمد در مبارزات یا در اجتماعات و راهپیماییها شرکت مى‌کرد. همین و بس! اما وقتى زنِ خانه، خود را در مبارزه سهیم مى‌دانست و وارد میدان مى‌شد، در واقع خانه‌اى را که در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه مى‌آورد و خانواده‌اى را در میدانِ مبارزه حاضر مى‌کرد. در جنگ نیز همین طور بود. یعنى اگر خانواده‌هاى شهدا - مادران و همسران - صبر نمى‌کردند، جنگ دچار مشکلات بسیار بزرگى مى‌شد. در آن مقطع، نقش زنان، بسیار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهى و رشد سیاسى برخوردار کرد. زن، وقتى با سواد باشد و از آگاهى سیاسى برخوردار شود، کسى نمى‌تواند به آسانى به او زور بگوید و حقّش را پایمال کند. اینها غنیمتهایى بود که در انقلاب براى زنان پیش آمد. این، نکته اوّل.

,

خواهش مى‌کنم دختران جوان و تحصیلکرده و بانوان آگاه و هوشمند به نکته‌اى که مى‌خواهم بگویم، درست توجّه کنند: زن را از سه دیدگاه مى‌شود مورد ملاحظه قرار داد تا بینش اسلامى نسبت به او آشکار شود. یکى نقش زن به عنوان انسانى در راه تکامل معنوى و نفسانى است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتى ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجسته‌اى حضور داشته‌اند؛ همچنان که مردان بزرگ و برجسته‌اى بوده‌اند. در قرآن، وقتى خداى متعال مى‌خواهد براى مؤمنین مثال بزند، از زن مثال مى‌زند: «و ضرب اللَّه مثلاً للّذین آمنوا امرأت فرعون(1).» زن به عنوان عنصر مؤمنِ برجسته‌اى که نظیر او در میان انسانهاى آن روز هم نبود یا کمیاب بود، حضور دارد. این، از دیدگاه اوّل.

,

 

,

دیدگاه دوم، در زمینه فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى، علمى و اقتصادى است. از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمى و اقتصادى و سیاسى براى زنان، کاملاً باز است. اگر کسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از کار علمى محروم کند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى و اجتماعى بى‌نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدرى که توان جسمى و نیازها و ضرورتهایشان اجازه مى‌دهد، مى‌توانند در فعّالیتها شرکت کنند. آنها هر چه مى‌توانند، تلاش اقتصادى و سیاسى و اجتماعى کنند. شرع مقدّس، مانع نیست. البته چون از لحاظ جسمانى زن ظریفتر از مرد است، لذا ضرورتهایى دارد. تحمیلِ کار سنگین بر زن، ظلم به زن است. اسلام این را توصیه نمى‌کند؛ چنان که منع هم نمى‌کند. البته از امام على‌بن ابى‌طالب علیه‌الصّلاة و السّلام نقل است که فرمود: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانه(2).» یعنى زن گل است، قهرمانه نیست. «قهرمان» یعنى پیشکار و خدمتگزارِ آبرومند. خطاب به مردان مى‌گوید که زنان در خانه‌هاى شما مثل گلى لطیفند که باید نسبت به آنها با کمال ظرافت و دقّت رفتار کرد. زن، پیشکار شما و خدمتگزار شما نیست که خیال مى‌کنید کارهاى سنگین را باید به او محوّل کرد. این، مسأله مهمّى است.

,

در گزارشى که اخیراً به من دادند، آمده است که در بعضى از مناطق آذربایجان غربى، هفتاد درصد کارهاى روزمرّه را زنان و سى‌درصد بقیه را مردان انجام مى‌دهند! این ظلم است. این به خلاف نظر اسلام است. این‌که بعضى مردان وقتى مى‌خواهند ازدواج کنند، شرط قائل مى‌شوند که زن باید حتماً کار کند و شغل و درآمدى داشته باشد، خطاست. گرچه خلاف شرع نیست، اما اسلام به چنین کارى هم توصیه نمى‌کند. این‌که ما بگوییم «زن را از فعالیت اقتصادى و اجتماعى ممنوع کنیم»، به استنادِ نظرِ اسلام، غلط است. اسلام چنین حرفى نگفته است. اما از آن طرف، این را هم که زن را مجبور به انجام کارهاى سنگین و تلاشهاى دشوار اقتصادى، اجتماعى یا سیاسى کنند، اسلام توصیه نکرده است. نظر اسلام، یک نظر میانه است. یعنى زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچه‌دارى مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانى داشته باشد و بخواهد وارد فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى یا اقتصادى شود، مانعى ندارد. اما این‌که او را مجبور کنند و بگویند باید حتماً شغلى بپذیرى، روزى فلان قدر کار کنى تا با درآمد آن بتوانى در تأمین هزینه خانوار، سهمى به عهده بگیرى، نه. این را هم اسلام از زن نخواسته است. این را هم یک نوع تحمیل بر زن به حساب مى‌آورد.

,

 

,

پس، به طور خلاصه، در دیدگاه دوم، نظر اسلام این است که در میدان فعّالیت علمى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى، نباید بر زن تحمیل و اجبار کرد؛ چنان که به سد کردن راه او هم نباید پرداخت. اگر خانمها مى‌خواهند وارد فعّالیتهاى اجتماعى و سیاسى شوند، مانعى نیست. البته فعّالیت علمى، خیلى خوب است و بر سایر فعّالیتها ترجیح دارد.

,

من به خانواده‌ها توصیه مى‌کنم که اجازه دهند دخترهایشان درس بخوانند. مبادا پدر و مادرى، از روى تعصّبِ دینى، خیال کنند که باید جلوِ دختر را بگیرند تا تحصیلات عالیه نکند! نه؛ دین چنین چیزى نگفته است. دین، براى تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقى نمى‌گذارد. اگر پسر شما تحصیلات عالیه مى‌کند، بگذارید دختر شما هم به تحصیلات عالیه بپردازد. بگذارید دختران جوان ما درس بخوانند، علم بیاموزند، آگاهى پیدا کنند، به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند، تا بفهمند که تبلیغات استکبار جهانى در خصوص زن، چقدر بى‌پایه و اساس و پوچ است. در سایه سواد، مى‌شود اینها را فهمید.

,

 

,

امروز متدیّن‌ترین، انقلابى‌ترین، پاکترین و با ایمانترین دختران و زنان جوان ما، در میان قشرهاى تحصیلکرده هستند. کسانى که اهل تجمّل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا کورکورانه و چشم بسته مى‌خواهند از الگوهاى غربى در لباس و پوشاک و وضع زندگى تقلید کنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت کافى بهره ندارند. کسى که معلومات داشته باشد، مى‌تواند رفتار خود را کنترل کند و آن را با هر چه حقّ و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد. بنابراین، در میدان علمى، همه راههاى فعّالیت باید براى زنان باز باشد. دختران، حتّى در روستاها هم درس بخوانند. توصیه من به پدران و مادران این است که بگذارند دختر بچه‌هایشانْ به مدرسه بروند و سواد بیاموزند. اگر آنها استعداد دارند و مایلند پس از طىّ مراحل ابتدایى به تحصیلات عالیه و دانشگاهى بپردازند، ممانعت نکنید. بگذارید در جامعه اسلامى ما آنها جزو انسانهاى با سواد و داراى معلومات شوند. این هم از دیدگاه دوم.

,

دیدگاه سوم، نگاه به زن، به عنوان یک عضو در خانواده است که این از همه مهمتر به نظر مى‌رسد. عزیزان من! در اسلام به مرد اجازه داده نشده است که به زن زور بگوید و امرى را بر او تحمیل کند. براى مرد در خانواده، حقوق محدودى قرار داده شده است که از روى کمال مصلحت و حکمت است. این حقوق، براى هر کس گفته و تشریح شود، مورد تصدیق قرار خواهد گرفت. همچنین، براى زن نیز در خانواده، حقوقى معیّن شده است که آن هم از روى مصلحت است. مرد و زن، هر کدام طبیعت، اخلاق، روحیّات و غرایزى دارند که ویژه خودشان است. آنها اگر از خُلقیّات ویژه خود به طور صحیح استفاده کنند، در خانواده، زوجى کامل و هماهنگ و مساعد تشکیل مى‌دهند. اگر مرد زیاده‌روى کرد، تعادل به هم مى‌خورد. اگر زن هم زیاده روى کرد، تعادل به هم مى‌خورد. اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یک در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگى و دو کاسبِ شریک در یک باب مغازه قرار داده است. هر کدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلتهایى، هم در جسم و روح و فکر و هم در غرایز و عواطف دارند که ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینى که اسلام معیّن کرده است در کنار هم زندگى کنند، خانواده‌اى ماندگار و مهربان و با برکت و پرفایده خواهند داشت.

,

 

,

امروز در دنیاى غرب، خانواده، بنیان بسیار سستى دارد. خانواده‌ها - بخصوص زنان - از جدایى و تلاشى رنج مى‌برند. اگر خانواده‌اى، خداى ناکرده، متلاشى شود، هم مرد و هم زن، هر دو، سرگردان و آواره و ناراحت مى‌شوند و رنج مى‌بینند. اما در این میان، زن بیشتر رنج مى‌بیند. امروز در دنیاى غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانواده‌ها به آسانى به هم مى‌خورند، متلاشى مى‌شوند و از بین مى‌روند. گاهى خودِ زنان اقدام به فروپاشى کانون خانواده مى‌کنند؛ اما خود آنها هم، چوبش را بیشتر مى‌خورند.

,

نکته مهمّ این است که در محیط خانواده - همان‌طور که گفتم - این دو عنصر و دو موجود، ضمن برخوردارى از خصوصیاتشان، با یکدیگر هماهنگى و همزیستى دارند. لکن زن از لحاظ جسمى، ظرافت بیشترى دارد و مرد، قویتر و گردن‌کلفت‌تر است. با این حال، اگر قانون از زن دفاع نکند، ممکن است مرد، نسبت به او تعرّض کند. لذا، قانون، در حمایت از بانوانى که خانواده تشکیل داده‌اند و درون محیط خانوادگى خودشان هستند، وظایف بسیار سنگینى دارد. مطلبى که ما در کشورمان باید با جدیّت دنبال کنیم، حمایت اخلاقى و قانونى از زن است؛ تا مرد در محیط خانواده نتواند زورگویى کند. گرچه پس از انقلاب، اصلاحات زیادى در قوانین ازدواج و حمایت از خانواده شده است، اما کافى به نظر نمى‌رسد. لذا، توصیه ما به همه دست‌اندرکاران - چه آنهایى که در مجلسند، چه آنهایى که در دستگاه دولتى هستند و چه آنهایى که بر منابر خطابه و وعظ هستند - و به خود زنان، این است که چنین مطلبى را مجدّانه دنبال کنند. این همان نقطه اساسى است که اسلام مهمترین کار را در این بخش انجام داده است. این همان نکته‌اى است که در دنیاى غرب، مغفول مانده و امروز زنان دچار مظلومیت شدیدى هستند. بعضى کسان که ظاهر بینند، به محیط اجتماعى در غرب مى‌نگرند و مى‌بینند زنان بدون هیچ پروایى، در جوامعْ ظاهر مى‌شوند. لذا، خیال مى‌کنند که آنها در داخل خانواده هم چنین بى‌پروایى را دارند. در حالى‌که این تصوّر اشتباه است و در محیط خانواده به زنان خیلى ظلم مى‌شود.

,

 

,

اما اسلام، مانع از چنین ظلمى در حقّ زن است. امروز اگر ما در جامعه‌مان کمبودى در این زمینه داریم، باید مرتفع شود و حمایت قانونى از زن، با کمال قوّت و شدّت انجام گیرد. البته در محیط اجتماعى، خدمات و مشارکتهایى وجود دارد که زنان در آن فعّالترند. خوب است به مناسبت «روز پرستار»، به مسؤولیت پرستارى، که از سابق، زنان در این مسؤولیتْ بیشتر از مردان تلاش و فعالیت مى‌کردند و کار بسیار مهمّى هم هست که ارزش والایى دارد، اشاره کنم:

,

بانوان عزیز و خواهران گرامى! مسأله مهمّ این است که امروز اسلام با قوانین و معارف خود، کمر به حمایت از همه قشرهاى جامعه ما - اعم از زن و مرد، روستایى و شهرى، قشرهاى مختلف و مخصوصاً قشرهایى که ضعیفند - بسته است. از یک دیدگاه دیگر، مى‌توان چنین گفت که نظام اسلامى و احکام اسلامى، کمر به دفاع از مظلومین در همه دنیا بسته است. به خاطر همین دیدگاه است که امروز استکبار، علیه نظام جمهورى اسلامى توطئه مى‌کند. اکنون کمتر ماهى مى‌گذرد که استکبار با دستگاهها، کمپانیها، مغزهاى مزدور و مؤسّسات طرّاحى‌اش - که دائماً مشغول طرّاحى توطئه علیه ملتها و دولتهاى آزاد هستند - در صدد ضربه زدن و توطئه علیه نظام جمهورى اسلامى نباشد. این توطئه‌ها، حتّى بعضاً هر هفته و هر روز شکل مى‌گیرد و به طور مستمر ادامه دارد. اما به فضل پروردگار و به خاطر همین اجتماعات، همین همدلیها، همین همبستگیها و همین آگاهیهایى که بحمداللَّه زن و مرد در کشور ما از آن برخوردارند، همه تلاش استکبار علیه جمهورى اسلامى، ضایع و باطل شده و در میدان مقابله با این ملت بزرگ، بارها و بارها بینى او به خاک مالیده شده است. مسلّماً بیش از همه عوامل در این زمینه، آگاهى مردم و حضورشان در میدانهاى مهمّ اجتماعى و سیاسى نقش داشته است و شما زنان، در این مورد، تأثیر زیادى داشته‌اید و باز هم دارید.

,

 

,

امروز، بحمداللَّه، در همه کشور، دانشگاه و حوزه علمیه وجود دارد و دختران جوان، در بخشهاى مختلف این دو نهاد و مرکز علمى، آگاهى کسب مى‌کنند و به علم‌آموزى مى‌پردازند. تا وقتى این روحهاى جوان، پرشور، داراى آگاهى، با اراده وبا محبّت، در جامعه ما بحمداللَّه فراوان است، استکبار، امریکا و دشمنان ریز و درشت این ملت، هیچ غلطى نسبت به این کشور نمى‌توانند بکنند. توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلاى روز و اهتمام به کارهاى دینى، جزو وظایف حتمى و مسلّمى است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید که فرزندان صالح مى‌پرورید و همسران خود را براى ورود به میدانهاى مثبت، تشجیع مى‌کنید. بسیارى از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتى مى‌کنند و آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات مى‌دهند. کار و تلاش زن و آگاهى و موضعگیرى او، چنین ارزشى دارد.

,

از خداى متعال مى‌خواهیم که همه شما را مشمول لطف و فضل خود قرار دهد. از همه شما خواهران گرامى تشکّر مى‌کنم که از راههاى دور و نزدیک آمدید و این اجتماع بسیار با شکوه و پرعظمت را به وجود آوردید و نشان دادید که زن آذربایجانى، مصمّم و مؤمن و فعّال و پر تلاش و با همّت است و از آگاهى لازم برخوردار است. همه شما را تحسین مى‌کنیم؛ برایتان از خداوند متعال، لطف و فضل روزافزون او را مسألت مى‌نماییم و به خدایتان مى‌سپاریم.

,

 

,

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته.حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز پس از مراسم وصف‌ناپذیر استقبال مردم ارومیه و مناطق اطراف از ایشان، به ورزشگاه تختى این شهر رفتند تا با دهها هزار نفر از دیگر مشتاقان سرافرازى و عزت اسلام و ایران که از ساعتها قبل در این محل اجتماع کرده بودند دیدار کنند.

,

مقام معظم رهبرى در این اجتماع پرشکوه با تشکر از استقبال پرشور و صمیمانه مردم ارومیه و مناطق اطراف، آذربایجان را منطقه‌اى تاریخى و پرافتخار، سربلند، خوش سابقه و فداکار خواندند و افزودند: مردم مؤمن و صمیمى این منطقه در تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا امروز، از امتحانهاى دشوارى سرافراز بیرون آمده‌اند که ناکام گذاشتن توطئه‌هاى "ضد انقلاب و فتنه‌جویان و تحریک شدگان" و ایثار و حماسه‌آفرینى در دوران دفاع مقدس، دو جلوه بارز آن به شمار مى‌رود.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به تلاش کشورهاى اروپایى و آمریکا براى ایجاد یک پایگاه استعمارى در منطقه ارومیه در طول جنگ اول جهانى گفتند: در آن فتنه عجیب که با تحریکات مذهبى و فرقه‌اى و تحت نامهاى زیبا و موجه صورت مى‌گرفت، مردم ارومیه، سلماس، خوى، ماکو و دیگر شهرهاى این منطقه، اعم از ترک و کرد و فارس و شیعه و سنى و مسیحى با شجاعت و ایستادگى، دشمنان را ناکام گذاشتند و برادرى دیرینه خود را حفظ کردند و این نشان‌دهنده رشد ستایش برانگیز مردم این منطقه است، رشد و عظمتى که پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز در ایستادگى قشرهاى مختلف مردم بویژه جوانان مؤمن و سلحشور آذربایجان غربى در برابر توطئه‌هاى تفرقه‌افکنانه عناصر "فتنه‌انگیز، تحریک شده و یا خائن" متبلور شد و دشمن را به شکست کشانید. رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به امکانات خداداد و استعدادهاى طبیعى استان افزودند: با توجه به منابع طبیعى و امکانات گسترده این منطقه و وجود مردمى رشید و با فرهنگ و همچنین قشر وسیع نوجوان و جوان، روند حل مشکلات و مسائل موجود باید شتاب بیشترى گیرد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى کارهاى انجام شده در استان آذربایجان غربى را در سالهاى پس از انقلاب، ارزشمند و گسترده خواندند و افزودند: امروز آثار سازندگى در همه جاى کشور از جمله این استان مشهود است و مردم این منطقه باید با کمک مسؤولان دولتى با تلاش بیشتر این استان را کاملا آباد و نمونه‌سازند.

,

مقام معظم رهبرى با اشاره به برخى معضلات موجود در این استان از قبیل بیکارى و اقدام برخى افراد در قاچاق کالا، تلاش دشمنان را براى ترویج فساد در میان جوانان و نوجوانان منطقه خاطرنشان کردند و فرمودند: دشمن مى‌خواهد با امواج مسموم و خطرناکى که از آنسوى مرزها مى‌فرستد، روح و فکر جوانان ما را تسخیر کند و با این مسأله باید با هوشیارى برخورد کرد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با تقبیح برخى عادات مذموم در برخورد با زنان در منطقه تأکید کردند: بى‌اعتنایى، اهانت، نادیده گرفتن خواست دختران در مسأله ازدواج و هرگونه ظلم و ستم به آنها، خلاف خواست اسلام است و در نظام اسلامى در محیط خانه‌ها نیز باید مانند همه جاى دیگر عدالت برقرار باشد.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامى برادرى و وحدت اقوام مختلف منطقه آذربایجان اعم از ترک و کرد و فارس، شیعه و سنى را بسیار تحسین برانگیز خواندند و فرمودند: اقوام مختلف سرزمین بزرگ ایران بیش از هر چیز دیگر، ایرانى‌اند و مفتخرند که فرزند ایران اسلامى هستند و این از دلایل اصلى ناکامى دشمن در توطئه‌هاى تجزیه‌طلبانه و تفرقه‌افکن است.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با اشاره به درگیریهاى کردستان عراق گفتند: امروز هم خائنین و فریب‌خورده‌ها، در آن طرف مرزها، جیره خوار دشمنان بدخواه این مردمند و در کردستان عراق، گروههاى کرد به تحریک صدام با چراغ سبز آمریکا بجان هم افتاده‌اند و خون یکدیگر را مى‌ریزند و دشمنان اسلام براى این استان و دیگر مناطق کشور ما نیز چنین نقشه‌اى داشتند.

,

مقام معظم رهبرى ملت مسلمان ایران را ملتى با شخصیتى عظیم توصیف کردند و افزودند: امروز بر خلاف گذشته، در دنیا نام ایران را نام اسلام و به عنوان سمبل شجاعت و عدالتخواهى و ظلم‌ستیزى و مرکزى براى مقابله با افزون‌طلبى و زیاده‌خواهى استکبار مى‌شناسند و هر کس با مستکبران دنیا به مبارزه بر مى‌خیزد از شما الهام مى‌گیرد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با تأکید بر تداوم استقامت و پیروزى ملت مسلمان ایران در برابر آمریکا و نظام سلطه جهانى تصریح کردند: ایران اسلامى به یمن استمرار وحدت و یکدلى مردم و مسؤولان، آینده‌اى روشن، آباد و داراى پیشرفتهاى حیرت‌آور و خیره کننده خواهد داشت.

,

در این مراسم قبل از سخنان مقام معظم رهبرى حجت‌الاسلام حسنى نماینده ولى‌فقیه در استان آذربایجان غربى و امام جمعه ارومیه، ضمن عرض خیرمقدم، آمادگى مردم این منطقه را براى تداوم اطاعت از رهبرى و شرکت فعال در پیشرفت و سازندگى کشور اعلام کرد.

,

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌هاى استان آذربایجان غربى در 28شهریور

, بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌هاى استان آذربایجان غربى در 28شهریور,

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دومین روز سفر به شهرستان ارومیه، صبح امروز از سومین نمایشگاه توانمندی‌هاى استان آذربایجان غربى بازدید کردند. در این نمایشگاه دستاوردهاى تلاش بى‌‌وقفه سازمانها و نهادها و بیش از 120واحد تولیدى، صنعتى و خدماتى این استان در رشته‌‌هاى مختلف صنعتى، اقتصادى، کشاورزى، دامپرورى، صنایع دستى و امور فرهنگى - اجتماعى به نمایش گذاشته شده است. در طول بازدید مقام معظم رهبرى از سومین نمایشگاه توانمندیهاى استان آذربایجان غربى، وزیر صنایع و همچنین مسؤولان غرفه‌‌هاى مختلف توضیحات لازم را به استحضار رساندند. مقام معظم رهبرى نیز براى شتاب بیشتر روند سازندگى و خودکفایى رهنمود‌هایى بیان فرمودند.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌اى امروز همچنین از نمایشگاه‌هاى دستاوردهاى اداره کل اطلاعات آذربایجان غربى و سپاه پاسداران این منطقه بازدید کردند و از نزدیک در جریان نتایج تلاشهاى این دو نهاد قرار گرفتند.

,

 

,

دیدار جمع کثیری از بانوان استان آذربایجان غربى با رهبر انقلاب در28 شهریور1375

, دیدار جمع کثیری از بانوان استان آذربایجان غربى با رهبر انقلاب در28 شهریور1375,

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى، رهبر معظم انقلاب، امروز در اجتماع عظیم و پرشکوه زنان مسلمان استان آذربایجان غربى، اهتمام به مسائل و فعالیتهاى دینى، کسب و تعمیق علم و آگاهى و آشنایى و تعمق در مسائل روز را از وظایف بسیار اساسى زنان سرافراز ایران اسلامى برشمردند.

,

 

,

مقام معظم رهبرى در این مراسم که در آستانه روز پرستار برگزار شد با اشاره به ظلم و بى‌عدالتى رایج در جهان در قبال حقوق زنان، به تبیین نقش بسیار مؤثر زنان ایرانى در پیروزى انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى پرداختند و افزودند: حضور زنان مسلمان در متن مبارزه با رژیم ستمشاهى و صبر و استقامت آنها در حماسه دفاع مقدس، جامعه زنان کشور را داراى آگاهى و رشد سیاسى کرده‌است. حضرت آیت‌الله خامنه‌اى در تشریح دیدگاه اسلام در قبال زن، گستره رشد و تکامل معنوى و انسانى زنان را بى‌نهایت و کاملا مشابه با مردان خواندند و فرمودند در زمینه‌هاى اجتماعى، سیاسى، علمى و اقتصادى نیز میدان فعالیت براى زنان کاملا باز است و هر کس بخواهد آنها را از این مسائل محروم کند بر خلاف حکم خدا سخن گفته است.

,

حضرت آیةاللَّه‌خامنه‌اى لازمه برخورد صحیح با زن را توجه به ویژگیهاى روحى و جسمى او خواندند و تحمیل کارهاى فراوان یا سنگین به آنان در خانه، و یا وادار کردن زنان به کار در خارج از خانه را ظلم و خطا برشمردند و گفتند: زن اگر فرصت و شوق و علاقه داشته باشد و فعالیتهاى اجتماعى مانع انجام دادن وظایف او در خانه نشود، مى‌تواند در فعالیتهاى اقتصادى، سیاسى و اجتماعى کاملا فعال شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌اى درس خواندن دختران را در شهر و روستا زمینه‌ساز رشد واقعى آنان برشمردند و با اشاره به این که امروز متدین‌ترین و انقلابى‌ترین دختران و زنان جامعه در میان قشر تحصیلکرده هستند افزودند: کسانى که اهل تجمل و تقلید از الگوها و وضع زندگى غربى مى‌باشند غالبا معلومات و معرفت کافى ندارند. مقام معظم رهبرى نقش زن را در خانواده مورد توجه ویژه قرار دادند و با اشاره به ویژگیها و خصلتهاى متفاوت روحى و جسمى مردان و زنان و حقوق مشخص هر یک از آنها گفتند اگر از این خصوصیات به طور صحیح استفاده شود و هیچکس از حدود خود زیاده‌روى نکند بنیان خانواده پربرکت و ماندگار مى‌شود و بر خلاف دنیاى غرب جامعه دچار سرگردانى و رنج نمى‌گردد.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأکید بر این که اسلام اجازه نمى‌دهد مرد به زن زور بگوید، لزوم حمایت کامل قانون را از زنان در خانواده‌ها و هنگام ازدواج خاطرنشان کردند و فرمودند: بعد از پیروزى انقلاب در این زمینه کارهایى شده است اما همه دست‌اندرکاران کشور در مجلس، دستگاههاى دولتى و همچنین مبلغان باید تمامى تلاش خود را بکار گیرند تا کمبودهاى موجود رفع شود و زنان مورد حمایت کامل و جدى قانون قرار گیرند. مقام معظم رهبرى برخى از زمینه‌هاى فعالیت بانوان، از جمله پرستارى را داراى ارزش بسیار توصیف کردند و آگاهى روزافزون ملت مسلمان ایران از جمله زنان فهیم و پراستقامت را زمینه‌ساز تداوم ناکامى استکبار جهانى در برخورد با نظام اسلامى خواندند.

,


اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب در شهر ارومیه در 28شهریور1375

,
, اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب در شهر ارومیه در 28شهریور1375,

صدها تن از دختران دانش‌‌آموز شهرستان ارومیه که بتازگى به سن تکلیف رسیده‌‌اند، در فضایى مملو از عطر عبادت و خلوص، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى، رهبر معظم انقلاب اسلامى اقامه کردند.

,

مقام معظم رهبرى، قبل از اقامه نماز در سخنان کوتاهى، ورود به سن تکلیف را روز شادمانى و عید خواندند و خطاب به دختران دانش‌‌آموز گفتند: رسیدن به سن تکلیف نوعى افتخار است چرا که پروردگار با انسان از طریق دستورات و احکام خود سخن مى‌‌گوید. حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى ضمن توصیه به رعایت واجبات، نماز اول وقت، یاد گرفتن معناى نماز، حضور قلب و توجه کامل به خداوند هنگام اقامه نماز و همچنین تعقیبات بعد از نماز و راز و نیاز با پروردگار، فرمودند: هر کس که به سن تکلیف مى‌‌رسد اگر به این مسائل عادت کند در آینده براى والدین و شهر و ملت خود باعث افتخار خواهد شد.

,

برگزاری مراسم ویژه نیرو‌هاى مسلح استان آذربایجان غربی در حضور فرمانده کل قوا در 29شهریور

, برگزاری مراسم ویژه نیرو‌هاى مسلح استان آذربایجان غربی در حضور فرمانده کل قوا در 29شهریور,

مراسم ویژه نیروهاى مسلح استان آذربایجان غربى، عصر امروز‌ با حضور حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى، فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب اسلامى در قرارگاه حمزه سیدالشهداء در منطقه ارومیه برگزار شد. در آغاز حضور فرمانده کل قوا، سرود جمهورى اسلامى ایران نواخته شد و مقام معظم رهبرى در برابر یادمان شهیدان، با قرائت فاتحه به مقام والاى آنان اداى احترام کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامى سپس از نیروهاى حاضر در میدان شامل واحدهاى نمونه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، ارتش جمهورى اسلامى، نیروى انتظامى، نیروى مقاومت بسیج و پیش‌مرگان کرد مسلمان سان دیدند. در ادامه مراسم، سردار سرلشکر محسن رضایى فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنان کوتاهى خیر مقدم عرض کرد و سپس سردار سرتیپ کاظمى فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در گزارشى از فعالیت‌هاى نظامى و امنیتى منطقه، آرامش و امنیت موجود در استان را حاصل حضور ایثارگرانه نیروهاى مسلح اعم از سپاهى، ارتشى، بسیجى و نیروهاى داوطلب مسلمان کرد در 8 سال دفاع مقدس و مبارزه بى‌‌‌‌‌امان با اشرار و توطئه‌‌گران توصیف کرد.

,

پس از سخنان فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى فرمانده کل قوا در سخنانى با تجلیل از فداکاری‌ها و ایثار نیروهاى مسلح منطقه، تلاشهاى شجاعانه آنها را براى اداء مأموریت عظیم دفاع از "میهن اسلامى، ملت مسلمان و ارزشها و معارف الهى " موجب رضایت پروردگار و برخوردارى از اجر الهى خواندند. رهبر معظم انقلاب اسلامى با قدردانى از زحمات فرمانده شجاع و مؤمن قرارگاه حمزه سیدالشهداء (سردار سرتیپ کاظمى) و بزرگداشت یاد سرداران شهید منطقه غرب و شمال‌غرب کشور، امنیت موجود در این منطقه را هدیه ارزشمند نیروهاى مسلح بویژه نیروهاى قرارگاه حمزه به مردم، عنوان کردند و افزودند: در پرتو اخلاص عمل نیروهاى سپاه، ارتشى، بسیجى، نیروهاى انتظامى و پیش‌مرگان کرد مسلمان، اکنون همه اقوام اعم از کرد و ترک و فارس، در امنیت و آرامش بسر مى‌برند و با الهام از اسلام روز به روز جلوتر مى‌روند.

,

فرمانده کل قوا، با اشاره به فتنه‌‌هایى که دشمنان از ابتداى پیروزى انقلاب تحت عناوینى همچون خلق کرد و دفاع از قوم کرد به راه انداختند، اوضاع آشفته کردستان عراق را خاطرنشان کردند و گفتند: به نام خودمختارى خلق کرد آمریکا را به منطقه کشاندند، با تانکهاى رژیم بعثى خلق کرد را کشتار کردند و بر روى هم سلاح کشیدند و از مردم کرد حتى در خانه‌‌هایشان سلب امنیت کرده‌‌اند و این همان خوابى است که دشمن براى آذربایجان و کردستان ایران هم دیده بود اما دست قدرتمند سپاهیان پاسدار و دیگر نیروهاى مسلح و مردمى و اقتدار و عظمت ملت ایران آنها را ناکام گذاشت و در آینده نیز ناکام خواهد گذاشت.

,

مقام معظم رهبرى افزودند: کسانى که به دروغ به نام مردم کرد حرف مى‌‌‌‌‌‌زنند خوب بود این روزها در ارومیه و مهاباد و بوکان و دیگر شهرهاى منطقه بودند تا حقایق را مى‌‌‌‌‌دیدند و مى‌فهمیدند که خلق کرد کیست و کجاست، خلق کرد جزو این ملت است و همچون دیگر اقوام ملت بزرگ ایران، ضمن حمایت از مسؤولان، براى سربلندى و پیشرفت ایران اسلامى مبارزه و تلاش مى‌کند. فرمانده کل قوا، روحیه و اقتدار و عزت نیروهاى مسلح را ناشى از وحدت و شجاعت آنان خواندند و با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به "معنویات، ارتباط با خداوند و پیوند با مردم" افزودند نیروهاى مسلح باید همواره مظهر نظم شجاعانه و متعهدانه باشند.
در این مراسم، رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران، رؤساى ستاد مشترک ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهاى زمینى و هوایى ارتش و سپاه، فرمانده نیروى انتظامى کل کشور و همچنین "نماینده ولى‌‌فقیه در استان و امام جمعه ارومیه" و استاندار استان آذربایجان غربى حضور داشتند.

,
,

دیدار مردم ارومیه و شهرهای اطراف با رهبر انقلاب در مصلای ارومیه در 29شهریور

, دیدار مردم ارومیه و شهرهای اطراف با رهبر انقلاب در مصلای ارومیه در 29شهریور,

مصلاى شهرستان ارومیه، امروز شاهد جلوه هاى بدیع، شور آفرین و بسیار پرمعنا از پیوند قلبى ملت مسلمان با ولى امر مسلمین و رهبرى معظم انقلاب اسلامى بود.

,

هزاران نفر از مردان، جوانان و نوجوانان ارومیه و شهرها و روستاهاى اطراف که از سحرگاهان با تشکیل صفهاى بسیار طولانى در اطراف مصلاى این شهر، در انتظار دیدار ملبا و پناه ملت بى صبرى مى کردند، امروز در دیدار حضورى با حضرت آیت اللَّه خامنه اى صحنه هاى وصف ناپذیرى آفریدند که جز «تجلى عشق» نمى توان بر ان نامى نهاد و جز «دلدادگى به اسلام» نمى توان با تعبیر دیگرى از آن یاد کرد.

,

در این مراسم که به اشک شوق دیدار یا رو از راز ونیاز با او معطر .مزین بود، مردان دلیر کرد و ترک، با رهبر و مقتداى خویش از سالهاى هجوم فتنه و استقامت و پایدارى سخن گفتند و با او از فراز و نشیبهاى کار و معشیت و زندگى در دل کردند.

,

و جوانان و نوجوانان فهیم دیار پرافتخار آذربایجان، ساده و صمیمى با مردان خود، حرفهاى ناگفته را زمزمه کردند و از صفاى دیدار یار، نشاط و طراوت بیدارى و سرافرازى را به ارمغان گرفتند.

,

در این دیدار پرجذبه و شور که ساعتها به طول انجامید پدران سر بلند شهیدان و جانبازان و ایثار گرانى که سند افتخار ملتند، بیعت جاودانه خود را با ولى فقیه زمان، متجلى ساختند و همراز و هم نیاز با دیگر قشرهاى ملت در تداوم راه عزت و عظمت اسلام و ایران و اعلاى کلمه با رهبر معظم انقلاب اسلامى هم پیمان شدند.

,

امروز در مصلاى ارومیه نور رستگارى ملت مسلمان و رمز عزت و سرافرازى آنان جارى بود و بى تردید قلم و بیان از توصیف این نور الهى ناتوان است .

,

بازدید فرمانده کل قوا از لشکر 64 ارتش جمهورى اسلامى ایران در ارومیه در 31شهریور

, بازدید فرمانده کل قوا از لشکر 64 ارتش جمهورى اسلامى ایران در ارومیه در 31شهریور,

در جریان سفر حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى و فرمانده کل قوا به استان آذربایجان غربى، سرلشکر شهبازى رئیس ستاد مشترک ارتش جمهورى اسلامى به نمایندگى از طرف معظم‌‌له و در راس یک هیأت عالى‌رتبه نظامى، از لشکر 64 ارتش جمهورى اسلامى ایران در ارومیه، بازدید به عمل آورد.

,

اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب در تقدیر از مردم آذربایجان غربی در 1 مهر

, اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب در تقدیر از مردم آذربایجان غربی در 1 مهر,

در پى استقبال پرشور و تاریخى مردم غیور ارومیه و دیگر شهرهاى استان آذربایجان غربى در سفر اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت‌‌‌الله خامنه‌‌اى به ارومیه، دفتر مقام معظم رهبرى با صدور اطلاعیه‌‌اى تشکر و قدردانى معظم‌‌له را از مردم مسلمان، انقلابى و فهیم این استان اعلام کرد.

,

متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
در سفر چهار روزه مقام معظم رهبرى به استان آذربایجان غربى، مردم مؤمن و انقلابى این استان، با استقبال پرشور و خالصانه خود، حماسه‌‌‌‌هایى پرشکوه و جاودان خلق کردند که بى‌‌تردید همچون سراجى منیر، هدایتگر نسلهاى حال و آینده و نقطه عطف به یاد ماندنى در تاریخ این منطقه خواهد بود و در تاریخ ایران اسلامى نیز به عنوان جلوه‌‌اى بدیع و پرطراوت از پیوند بى‌بدیل ملت مسلمان با رهبرى نظام اسلامى به ثبت خواهد رسید.

,
,
,

صحنه‌‌هاى وصف ناپذیرى که مردم مسلمان، پرشور، هوشیار و آگاه و انقلابى ارومیه و شهرهاى آن استان اعم از کرد و ترک و فارس و شیعه و سنى و اقلیتهاى دینى در استقبال بى‌‌نظیر خود از رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌اى آفریدند و شور و نشاطى که مردم دلاور و سلحشور شهرها و بخشهایى همچون خوى و مهاباد و مناطق دیگر استان آذربایجان غربى در استقبال از هیأتهاى اعزامى مقام معظم رهبرى ابراز نمودند: در تأملى عمیق نشان مى‌دهد که ایمان، اخلاص و ارادت ملت سرافراز ایران به اسلام عزیز و ارزشهاى اسلامى، انقلابى و رهبرى گرانقدر این انقلاب خونبار، همچون حقیقتى ناب در اعماق روح و جسم مردم این سرزمین جارى است و همانند پشتوانه‌‌اى مستحکم، آینده بسیار درخشان نظام اسلامى و ملت قهرمان ایران را رقم‌‌زده و بار دیگر امید دشمنان اسلام را مبدل به یأس خواهد نمود.

,

دفتر مقام معظم رهبرى با اعلام تشکر و امتنان رهبر معظم انقلاب اسلامى از قشرهاى مختلف مردم مؤمن و انقلابى استان آذربایجان غربى، خصوصا آنان که با پاى پیاده، رنج فرسنگها راه را بر خود هموار نموده و در مراسم استقبال از معظم‌‌له در ارومیه شرکت کردند، تأکید مى‌‌کند به یارى پروردگار و با همت مسؤولان کشورى و محلى در پرتو اجراى برنامه‌‌هاى پیش‌بینى شده، در مدت مقرر اعلام شده، چهره مناطق محروم این استان با گرایش ایجاد اشتغال و رفع محرومیتهاى فورى، تغییر محسوسى خواهد نمود و مسؤولان متعهد، با بسیج امکانات براى حل مسائل و مشکلات موجود در این منطقه، از جمله بیکارى، ضمن جلب رضایت پروردگار، شایستگى خود را در خدمت به مردم قدرشناس و سربلند ایران اسلامى، بار دیگر نشان خواهند داد. ان‌شاءالله .
دفتر مقام معظم رهبرى‌
محمدى گلپایگانى‌

,
,
,

 

,


متن کامل بیانات:
بیانات  در جمع مردم ارومیه در استادیوم تختى در 27شهریور1375

,
,
, بیانات  در جمع مردم ارومیه در استادیوم تختى در 27شهریور1375,

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

,

 

,

الحمدللَّه رب العالمین. والصّلاة والسّلام على سیدنا و نبیّنا ابى‌القاسم محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیین. سیّما بقیّةاللَّه فى‌الارضین.

,

خداى متعال را سپاسگزارم که همان‌طور که بعد از جنگ تحمیلى، در اولین فرصت، به این استان شهید پرور و به دیدار شما مردم عزیز آمدم و توفیق ملاقات با شما عزیزان را پیدا کردم، حالا هم بار دیگر این توفیق پیدا شد که با شما، در این استانِ تاریخىِ سر بلندِ خوش سابقه فداکار، ملاقات کنم.

,

 

,

اوّلاً لازم است از استقبال پرشور و صمیمانه شما مردم ارومیه و دیگر شهرهایى که زحمت کشیدید و از راههاى دور و نزدیک، براى این مراسم استقبال محبّت‌آمیز، به ارومیه آمدید، تشکّر کنم و آن چنان که من در خیابانهاى شهر، مشاهده کردم، اگر بعضى از برادران یا خواهران، به خاطر ازدحام جمعیّت، دچار ناراحتى و فشار جسمى شدند، از آنها عذر خواهى کنم. خداوند به همه شما مردم مؤمن و صمیمى و فداکار، لطف و رحمت خودش را نازل کند.

,

مایلم نگاه کوتاهى به گذشته و امروز و آینده این استان بیندازم. از لحاظ مردم این استان، چیزى که من مى‌توانم بگویم، این است که مردم استان آذربایجان غربى یعنى این بخشى که در تقسیمات کشورى‌ما، امروز به نام آذربایجان غربى شناخته مى‌شود - در گذشته تاریخ - یعنى در همین دوران نزدیک به زمان ما - بعد از مشروطه تا امروز، در قضایاى مختلفى، امتحانهاى بسیار خوبى داده‌اند. آخرین امتحان، در جنگ تحمیلى بود که این استان، با شهداى بزرگش، با رزمندگانش و سردارانش، با شهید باکرىِ پر افتخار و سربلندش و مرد و زنِ پشتیبان و شجاعش، بهترینِ امتحانها را داد. قبل از دوران جنگ تحمیلى هم که هنوز در اغلب استانهاى کشور، هیچ خبرى از جنگ و درگیرى و زد و خورد نبود، این استان در گیر مبارزه با ضدّ انقلاب و فتنه جویان و تحریک شدگان بود. آن‌جا هم مردمِ این استان امتحان خوبى دادند. هم مردم ترک، هم مردمِ کُرد توانستند بهترین موضع را در مقابل فتنه جویان و فتنه گران و ضدّ انقلاب اتّخاذ کنند. اگر کسى قبل از این دوران؛ یعنى تاریخ نزدیک به زمان ما را هم خوانده باشد و مطالعه کند، خواهددید که باز هم مردم این استان پر افتخار، در دوران تهاجم قدرتهاى بیگانه به این کشور، یعنى در دوران جنگ بین‌الملل اوّل - که از جمله نکات بسیار مهمّ همین نقطه است؛ آن هم بخصوص در این استان - بهترین امتحانها را دادند. یعنى تجربه‌اى که این استان، در قضایاى اواسط جنگ بین‌الملل اوّل دید و از سر گذراند، یکى از قضایایى است که در سایر نقاط ایران، اصلاً سابقه ندارد.

,

 

,

شما جوانان - بخصوص - باید روى این نکته توجّه کنید و در نوشته‌هاى مورّخین و گزارشگران مسائل ایران، باید این نکته بیاید؛ که متأسفانه خیلى کمرنگ است یا نیست. آن نکته این است که در جنگ بین‌الملل اوّل ، نمایندگان دو، سه کشور از کشورهاى مسیحىِ دنیا، در این حول و حوش حضورِ ضعیفى داشتند. نمایندگان روسها، انگلیسیها و آمریکاییها هم در این استان حضور داشتند. به چه اسمى؟ به اسم معلّم، به اسم پزشک و از این قبیل. درست توجّه کنید! با این که این کشورها در سیاستهاى مختلف، به شدّت با یکدیگر معارضه و دشمنى داشتند، امّا در این نقطه از دنیا، ناگهان به فکر افتادند که به کمک یکدیگر، یک پایگاه استعمارى به مرکزیّت همین منطقه ارومیه و خوى و ماکو و به وجود آورند. یعنى شبیه آن چیزى که بعدها در فلسطین اشغالى به وجود آمد. منتها آن‌جا به اسم یهودى‌گرى، این‌جا به اسم مسیحیّت!

,

مردم این استان سالهاى متمادى، در کنار جمعى از هم میهنان مسیحى ما زندگى مى‌کردند؛ امروز هم زندگى مى‌کنند؛ در آینده هم زندگى خواهند کرد - مثل برادر و خویشاوند - با هم هیچ مشکلى هم، نه آن روز داشتند، نه امروز دارند و نه در آینده خواهند داشت. یعنى در این استان، تعدادى از هم میهنان ایرانى ما، از آشورى و ارمنى و مسیحیان کاتولیک و پروتستان، حضور دارند؛ آن روز هم بودند. مسلمانان هم با آنها دوستانه، آنها هم با مسلمانان برادرانه و دوستانه رفتار مى‌کردند. بین آنها هیچ مشکلى وجود نداشت. امّا نکته عبرت آموز این است که نمایندگان کشورهاى خارجى و استعمارگر، چون دیدند تعدادى مسیحى در این استان وجود دارد، به طمع افتادند که شاید بتوانند با تحریکات مذهبى و فرقه‌اى و دینى، پایگاهى از مسیحیت در این بخشِ از ایران به وجود آورند و این بخش را از ایران جدا کنند.

,

 

,

یکى از امتحانهاى سخت براى این استان - یعنى براى ارومیه، سلماس، خوى، ماکو و شهرهاى دیگرِ این منطقه - پیش آمد. در همان برهه از زمان و تاریخ بود که نمایندگان دولت آمریکا، دولت روسیه تزارى و دولت انگلیس، در این نقطه، توطئه مشترکى را طرّاحى کردند و فتنه عجیبى به راه انداختند. هزاران نفر از مسلمانان و مسیحیان، در این فتنه، در همین ارومیه و سلماس و بقیه نقاط کشته شدند. من وقتى آنچه را که بر این استان و بر این شهرها در آن برهه گذشته است، به یادم مى‌آورم، قلبم متلاطم مى‌شود. کارى کردند که مورّخ مى‌نویسد: «در اطراف سلماس، دیگر هیچ آبادى‌اى باقى نماند. هزاران نفر در ارومیه کشته شدند. با مردم این منطقه کارى کردند که وقتى عثمانیهاى متجاوز وارد مرزهاى ایران و وارد ارومیه و خوى شدند، مردم از آنها استقبال کردند»! البته خود آنها هم که آمدند، بعد ظلم و جور زیادى کردند تا بیرون رانده شدند. اما ببینید بر اثر تحریک اروپاییها و آمریکاییها، زیر نامهاى موجّه - به اسم کمک به مردم، به اسم پزشک و بیمارستان و مدرسه و امثال آن - آن روز چه بر سر مردم آورده بودند که مردم، از عثماینهاى متجاوز، با آغوش باز استقبال کردند!

,

امّا مردم این منطقه، با این که خیلى سختیها دیدند و با وجود تحریکات دشمنان، توانستند اوّلاً با شجاعت و با مقاومت و ایستادگى، دشمنان را بیرون کنند، ثانیاً - و از این بالاتر - همان برادرى گذشته را، باز هم در بین خودشان بر قرار کردند. گروههاى مسلمانان با یکدیگر متّحد شدند و تحت تأثیر تحریک دشمن قرار نگرفتند و جنگ شیعه و سنّى، جنگ ترک و کرد، جنگ مسلمان و مسیحى به راه نینداختند. این رشد مردم این استان را نشان مى‌دهد. من همیشه در دلم، این رشد مردم استان را تحسین کرده‌ام. این یکى از سوابق مردم این استان است.

,

 

,

بعد از انقلاب هم شما شاهد بودید و دیدید کسى که در مقابل توطئه دشمن، ایستادگى و مقاومت کرد، خود مردم بودند. بسیج مردم، جوانان مؤمن مردم، در مقابل فتنه‌گرى و اختلاف افکنى و تحریکات و تجزیه طلبى و خباثتهاى گوناگونِ بیگانگان، که با تحریک یک عّده آدمهاى غافل انجام مى‌گرفت، ایستادند و مبارزه کردند. این عظمت و رشد روحىِ مردم است و این خیلى با قیمت و ارزشمند است. از لحاظ طبیعى هم این استان، یکى از استانهاى با برکت کشور پهناور و عزیز ماست.

,

خداى متعال در این استان، امکانات بسیارى را براى استفاده مردم و احیاى نیروى خلاّقه مردم قرار داده است. خاک حاصلخیز، آب فراوان، بارندگى به اندازه و مناسب، جنگل، این دریاچه بسیار پر برکت و با ارزش، معادن زیر زمینىِ مس، طلا و دیگر معادنى که در این استان وجود دارد. مردمى داراى رشد و با فرهنگ و زمینى آماده. باید در این استان، فقر و بى‌کارى وجود نداشته باشد. چرا هست؟ زیرا در گذشته - قبل از انقلاب - نسبت به این استان خیلى ظلم و ستم شده است. من آمارها را که نگاه مى‌کردم، دیدم که تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان سطح کارشناسى این استان قبل از انقلاب، یک عدد بسیار کمى است. امروز به فضل پروردگار، از ده و پانزده برابر هم بیشتر است. ظلم بزرگ آن‌روز به این مردم، همین بود. جوانان این استان امکان تحصیل نداشتند. صنعتگر و انگشتان با مهارت وبا استعدادش، امکان کار صنعتى نداشت.کشاورز که تولید میوه یا غلاّت مى‌کرد، امکان بهره بردارى بهینه از این محصول را نداشت.

,

 

,

بعد از انقلاب کارهاى زیادى در این استان شده است . من آمارها را که دیدم، خدا را شکر کردم که دولت خدمتگزار، در سالهاى بعد از انقلاب، توانسته است در بخشهاى مختلف، کارهاى زیادى انجام دهد. امّا در عین حال آنچه که انجام شده است، کمتر از آن کارهایى است که باید بعد از این انجام گیرد.

,

کشور ما کشورى است که امکانات کار در آن زیاد است. در همه استانها وقتى که نگاه مى‌کنیم، ویژگیهایى وجود دارد که بعضاً مخصوص آن استان بخصوص است. استان شما هم از این ویژگیها دارد. تعداد زیاد جوان و نوجوان در این استان، یک نقطه قوّت است. اینها کسانى هستند که مى‌توانند نیروهاى کار را براى آینده، هم براى این استان، هم براى سطح کشور، براى کارهاى فرهنگى، اقتصادى، سازندگى، معنوى و مادّى، تأمین کنند. نیروى جوان، نیروى با ارزشى است.

,

 

,

خدا را شکر مى‌کنیم که مسؤولین دولتى و دولت خدمتگزار در زمینه سازندگى، به کارهاى جدّى مشغول شده است. شما امروز هر جاى کشور را نگاه کنید، آثار سازندگى مشهود است. هم سازندگى ویرانیهاى جنگ و هم از آن بالاتر، سازندگى نسبت به کوتاهیها و ویرانیها و خراب کردنهاى دوران قبل از انقلاب؛ یعنى دوران حکومت طاغوت. سازندگى در این استان هم شروع شده و کارهاى زیادى انجام گرفته است. امّا باید مردم همّت کنند، مسؤولین دولتى کمک کنند تا این استان آباد، این استان با استعداد، این استانى که مردم کننده کار و با استعدادى هم دارد، بتواند یک استان نمونه شود. من در گزارشهایى که داده شده است، نگاه کردم و آنچه که به نتیجه رسیدم، این است که در این استان، بیکارى، یک معضل است. رواج قاچاق، یک معضل بزرگ است. یک عدّه راه قاچاق را که راهِ بسیار ناسالمى است در پیش گرفته‌اند؛ هم به مردم و هم به استان ظلم مى‌کنند. تولید داخلى را به شکست مى‌کشانند. به جاى این که به تولید روى آورند و کشور و شهر و استان خودشان را آباد کنند، به کارهاى نا سالم و خلاف قانون مى‌پردازند که یقیناً جز فساد براى مردم، هیچ اثرى ندارد؛ اگر چه براى خود آنها پولهاى باد آورده‌اى را به ارمغان مى‌آورد! این هم یک معضل بزرگ است. معضل فرهنگى هم در این استان، کم و بیش هست.

,

عزیزان من! دشمنان مایلند که ذهن و فکر و روح جوانان را - که در طول این هفده سالِ انقلاب، معجزه آفریده است - به وسیله امواج مسموم و خطرناک تلویزیون و رادیو تسخیر کنند. جوانان باید هوشیار باشند. جوانان باید بدانند با آنچه از وراى مرزها، به وسیله کسانى که هیچ به سر نوشت این ملت علاقه ندارند، مى‌رسد، باید بااحتیاط برخورد کرد. نمى‌شود بى‌قید و شرط، هر چه را که از آن سوى مرزها مى‌فرستند - اعمّ از کالاى فرهنگى و همچنین امواج تبلیغى و فرهنگى - پذیرفت. دشمن در کمین است؛ بخصوص در کمین جوانان. شما در این تبلیغاتى که مى‌کنند، نگاه کنید! یک کلمه در جهت رشد و ترقىِ اندیشه مردم حرفى زده نمى‌شود. تبلیغات دشمن در جهت ویرانگرى و فاسد کردن است. در جهت معطّل کردن نیروى کار و فکر و جسم جوانان است. باید با احتیاط با آن برخورد کرد.

,

 

,

که از امواج فرستاده شده به وسیله دشمنان حرف مى‌زنیم؛ از عادات بدى که بین خود ما هم هست، حرف بزنیم:

,

من مقیّدم که در هر جا احساس مى‌کنم نسبتِ به زنان بى‌اعتنایى یا ظلم مى‌شود، تذکّر بد هم. این یکى از نکاتى است که اسلام بر روى آن خیلى توجّه دارد. آن طور که شنیده‌ام، در بعضى از بخشهاى این استان، بخصوص در مناطق کُردى، نسبتِ به زنان، در خانه شوهر و در محیط زندگى، اهانت و بى احترامى انجام مى‌گیرد. حتّى گاهى میراث آنها را - که حقّ آنهاست - نمى‌دهند! یعنى حتّى نزدیکان هم به زنان ستم مى‌کنند و حقّ آنها را نادیده مى‌گیرند! اراده و خواست زنان در مسائل مربوط به ازدواج ندیده گرفته مى‌شود. اینها همه بر خلاف اسلام است. در اسلام، از داخل خانه تا محیط کسب، از محیط زندگى و معاشرت تا سطح کشور و تا سطح جهان، همه‌جا عدالت مطرح است.

,

 

,

یک جمله هم در این استان، درباره این همزیستى‌اى که میان برادران و خواهرانِ اقوام مختلف هست، بگویم که براى من بسیار اعجاب انگیز و تحسین برانگیز است. در این استان، ترک و کرد و شیعه و سنّى، در کنار هم با مهربانى زندگى مى‌کنند. این چیز بسیار با ارزشى است. یکى از چیزهایى که هنگام پیروزى انقلاب، دشمنان خارجى را نسبت به شکست انقلاب امیدوار مى‌کرد، مسأله تعدّد اقوام، در سرزمین پهناور ما بود. ترک، عرب، فارس، کرد، لر، بلوچ و ترکمن؛ اقوام مختلف. دشمن امیدوار بود که بتواند از این اختلاف، بهره بردارى کند؛ اینها را به جان هم بیندازد. شما هرجا نگاه مى‌کنید، تبلیغاتِ قوم گرایى و مبالغه در این مسأله را مشاهده مى‌کنید. اگر کاوش کنید، دست دشمن را در آن‌جا خواهید دید. دشمن این را مى‌خواست؛ امّا غافل بود که ملّت ایران پیش از همه چیز، ایرانى است. ترک و فارس و کرد و عرب و بقیه اقوام ایرانى، افتخار مى‌کنند که فرزند «ایران اسلامى» هستند که پرچم اسلام را در دنیا بر افراشته است.

,

دشمنان مدّتى در این استان آمدند؛ به وسیله عناصرى فتنه‌گرى کردند تا شاید بتوانند مردم کرد ما را - که هم‌میهن ما هستند، مثل بقیه هم میهنان - تحت تأثیر قرار دهند. البته مردم این استان جوابشان را دادند. خودِ کردها جواب فتنه‌گرها را دادند و به دهن آنها زدند.

,

 

,

به فضل پروردگار، حیله دشمن در این استان نگرفت. نتوانستند مردم کرد را دور شعارهاى خودشان جمع کنند. البته در همه‌جا یک عدّه فریب خورده هستند. یک عدّه هم خائن و تحریک کننده آنها هستند. امروز هم همان خائنین یا فریب خورده‌ها، در آن طرف مرزهاى این کشور، جیره خوارِ دشمنان بدخواه این مردمند. شما ببینید امروز در کردستان عراق چه مى‌گذرد! خود مردم کرد، به تحریک صدام و رژیم عراق و با چراغ سبز آمریکاییها، به جان هم افتاده و خون یکدیگر را مى‌ریزند! آن کسانى که مى‌خواستند مردم را از هم جدا کنند، اسم کرد و ترک و اقوام مختلف را، جدا جدا مى‌آورند. براى این استان و استانهاى دیگر این منطقه، همان وضعیتى را مى‌خواستند که امروز بر استان کردستان عراق حاکم است. مى‌خواستند خون مردم، در صحنه‌هاى جنگ برادر کشى، ریخته شود و مردم را بدبخت کنند.

,

امروز به فضل پروردگار، در زیر سایه نظام عزیز و پر افتخار اسلامى - که امروز نظام اسلامى در دنیا، یکى از سرافرازترین نظامهاست - و در زیر این پرچم به اهتزاز در آمده‌اى که ملتها و دولتها، با عظمت به آن نگاه مى‌کنند، همه گروهها و اقوام ایرانى، دست در دست یکدیگر زندگى مى‌کنند و قدر این حکومت، این نظام و این عزّت را مى‌دانند.

,

 

,

روزى بود که مردم دنیا، اگر از ایران خبرى داشتند، به خاطر داستانهاى افسانه‌وار و ولخرجیهاى فساد آمیز دستگاه حکومت خائن پادشاهى بود! از این طریق اسم ایران را مى‌شنیدند. در ولخرجیها و قماربازیهایشان در کازینوهاى معروف دنیا، از ایران اسم مى‌آوردند؛ به مناسبت این که پادشاهان و حکمرانان این کشور و این ملت مظلوم، اموال این ملت را به آن‌جاها مى‌بردند و مى‌باختند و بر مى‌گشتند!

,

امروز در دنیا، نام اسلام را با عنوان شجاعت و عدالت خواهى و ظلم ستیزى مى‌شناسند. امروز بحمداللَّه وضع شما ملت ایران، به خاطر شجاعتها و به خاطر ایستادگى و نشان دادن شخصیت و عزّتتان، طورى شده است که اگر کسانى بخواهند با سلطه‌هاى مستکبر دنیا پنجه در بیندازند، به شما نگاه مى‌کنند؛ از شما یاد مى‌گیرند و تقلید مى‌کنند. امروز نام ایران به عنوان مرکزى براى ایستادگى در مقابل افزون خواهى و زیاده طلبى استکبار جهانى، شناخته مى‌شود. ملت ایران، ملتى است که دولتش را از خود مى‌داند. خودش سرِ کار آورده است و از دولت و مسؤولین خود حمایت مى‌کند. این‌جا میان مردم و دولت، مسؤولین و مردم، پیوند مستحکمى است. این خصوصیت این کشور و این ملت است. براى همین است که من براى چندمین بار تکرار مى‌کنم که قدرت استکبارگر آمریکا و ایادى مزدور و اجیر او - که به وسیله تبلیغات و تلاشهاى سیاسى و کارهاى اقتصادى و فرهنگى، سعى مى‌کنند این ملت را از اصول و ارزشهاى خودش دور کنند - باید بدانند که این ملت، با تمسّک به اسلام، با چشیدن مزه استقلال و احساس عزّتى که از ایستادگى در مقابل دشمنان گردن کلفت خود مى‌کند و در برابر توطئه و تهدیدهاى آمریکا و ایادیش و در مقابل خلاف‌کاریهاى بعضى از مجامع جهانى، با کمال قدرت مى‌ایستد. در نهایت، آن کسى که از میدان بیرون خواهد رفت، دشمنان ملت ایرانند نه ملت ایران!

,

 

,

خدا را سپاس مى‌گوییم و جبهه شکر و سپاس در مقابل پروردگار بر خاک مى‌ساییم. اگر ملت و دولت ایران قوى، عزیز و امیدوار است، این لطف خدا و کمک الهى است.

,

پروردگارا! شاهد باش که ما این نعمتهاى فراوان را از تو مى‌دانیم. ما به خودمان مغرور نمى‌شویم. ما به تو تکیه مى‌کنیم؛ از تو کمک مى‌خواهیم و به تو امید مى‌ورزیم. در مقابل تو سر تعظیم فرو مى‌آوریم و مى‌دانیم تو به ما کمک خواهى کرد. این ملتْ شایسته کمک و سزاوار رحمت الهى است. ملتى که زن ومردش، در راه خدا، این قدر صادقانه تلاش مى‌کند.

,

 

,

امروز ملت، در چهار گوشه ایران - در همه جاى این کشور بزرگ - افتخار مى‌کند به این که در زیر سایه اسلام و با عزّت اسلام زندگى مى‌کند. حتّى کسانى که در این کشور متدیّن به اسلام نیستند - پیروان اقلیتهاى دینى، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان؛ پیروان ادیان الهى - آنها هم افتخار مى‌کنند که همه آحاد ملت، در زیر سایه این نظام اسلامى و الهى،برادروار و با محبّت، با یکدیگر زندگى مى‌کنند - رحماء بینهم - امّا همه در مقابل دشمنِ متجاوز، زورگو و بدخواه، با کمال سر بلندى و افتخار مى‌ایستند - اشدّاء على الکفّار - این است معناى «اشدّاء على الکفّار(1)». به متجاوز امان نمى‌دهند؛ امّا در میان خود برادرانه رفتار مى‌کنند.

,

شما کجاى دنیا سراغ دارید؟! همین اروپایى که دم از آزادى و حقوق بشر مى‌زند؛ همین آمریکایى که خود را مرکز همزیستى مى‌داند، هنوز که هنوز است، اختلافات نژادى در میانشان بیداد مى‌کند. در کشورهاى اروپایى، جوانان پیرو ناسیونالیسمهاى افراطى، در کوچه و خیابان، به جان دیگران مى‌افتند؛ آنها را در روز روشن کتک مى‌زنند، یا حتّى نابود مى‌کنند. در آمریکا، سیاه و سفید، حتّى پیروان ادیان مختلف، از جمله مسلمانان، با این که تعدادشان در آمریکا زیاد است، آرامش و امنیتى را که اقلیتهاى دینى در این کشور - ایران - دارند، به هیچ وجه ندارند. تا اندک چیزى مى‌شود، مجلّاتْ علیه مسلمانان و اسلام حرف مى‌زنند. مسلمانان، اهل هر جا که هستند، بیچاره‌ها تنشان مى‌لرزد. شما در کجاى دنیا مشاهده مى‌کنید که برادران، مثل این‌جا در کنار هم، با مهربانى و با همزیستى زندگى کنند!؟

,

 

,

عزیزان من! این حالت را حفظ کنید. مواظب دشمن باشید. دشمن سعى مى‌کند این همبستگى ملى را، این وحدتى را که در سرتاسر این کشور گسترده است، به شکلهاى مختلف به هم بزند. مراقب دشمن باشید، دشمن فتنه‌انگیز است. ملت ایران با رشد کامل، پشت سر مسؤولین و با کمک آنان راه خود را مى‌رود. آینده این کشور و این ملت، آینده روشنى است. به فضل پروردگار ایران فردا، با استعدادهاى ظهور یافته و شکفته شده و ان‌شاءاللَّه با پیشرفت حیرت آور و خیره کننده‌اى در چشم ملتهاى عالم، ایرانى آباد است.

,

امیدواریم استان شما و شهرهاى این استان هم، در این مسابقه سازندگى - که بحمداللَّه امروز در این کشور به راه افتاده است - بتوانند جلوتر از دیگران حرکت کنند. کارهاى زیادى باید انجام گیرد. امروز بحمداللَّه دولت خدمتگزار، کار سازندگى را انجام مى‌دهد. برادرانى که در این سفر همراه ما هستند - از وزرا یا دیگر مسؤلین دولتى و بخشهاى انقلابى - گوشه وکنارهاى کارهاى این استان را زیر نظر قرار مى‌دهند و مطالعه مى‌کنند. ان‌شاءاللَّه هیأتها به همه شهرها خواهند رفت و با مردم عزیزمان در شهرهاى مختلف، از نزدیک دیدار خواهند کرد. امیدواریم برادرانى که همراه ما هستند، بتوانند مشکلات را با ریزبینى و دقّت ببینند و همّت شود تا ان‌شاءاللَّه این مشکلات، در زمان خود، با کمک و همراهى شما مردم، با دستهاى کارآمد و فعّالى که بحمداللَّه شما مردم از آنها برخوردارید،به شکل مناسبى بر طرف گردد.

,

 

,

امیدوارم خداوند لطف و فضل خود را شامل حال شما کند و شما را مشمول ادعیه زاکیه حضرت بقیةاللَّه ارواحنا فداه قرار دهد و علماى محترم و عزیز این استان را در وظایف و فعالیتهاى خودشان موفّق بدارد و هر یک از بخشهاى مختلف فرهنگى و اقتصادى را در کارهاى مخصوص خودشان توفیق دهد، تا همه بتوانند ان‌شاءاللَّه دست در دست یکدیگر، کارهاى مهمّى را که بر عهده دارند، انجام دهند.

,

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

,

1) فتح: 29

,

بیانات در جمع زنان شهر ارومیه‌ در28شهریور

, بیانات در جمع زنان شهر ارومیه‌ در28شهریور,

 

,

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم‌

,

الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلوة والسّلام على سیّدنا، ابى‌القاسم محمّد و على آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیّین.

,

 

,

براى من، منظره بسیار جالب و زیبایى است که مشاهده مى‌کنم بانوان این استان، اجتماعى را با این عظمت تشکیل داده‌اند. بحمداللَّه، شما قشرهاى مختلف بانوان این استان، از شهرهاى مختلف گرد آمده‌اید و این مجمع با شکوه را تشکیل داده‌اید. آنچه که امروز مناسب مى‌دانم در این مجموعه بزرگ عرض کنم، دو، سه مطلب اساسى در خصوص مسائل زنان است:

,

مطلب اوّل این است که امروز معضل بزرگى در ارتباط با قشر زن، نه فقط در ایرانِ ما، بلکه در سراسرِ جهان وجود دارد. آن معضل این است که نسبت به حقوق و شخصیت بانوان، در بعضى از بخشهاى زندگى، کوتاهى یا تعرّض انجام مى‌گیرد. یعنى به زنان ظلم مى‌شود.

,

 

,

بعضى تصوّر مى‌کنند این ویژگى، مخصوص کشورهاى شرقى یا اسلامى است. این تصوّر، اشتباه است. ظلم به زنان، در کشورهاى غربى - با همه ادّعاهایى که نسبت به زنان دارند - اگر بیشتر از کشورهاى اسلامى و شرقى نباشد، کمتر نیست. آمارهایى مبنى بر آزار زنان در خانواده از طرف مردان - چه شوهر، چه پدر و چه برادر - وجود دارد که من این آمارهاى تکان‌دهنده را دیده‌ام. واقعاً انسان را دچار تعجّب مى‌کند!

,

پس، معضلى که به آن اشاره شد، در همه جاى دنیا وجود دارد. این معضل، باید حل شود. البته در کشور ما، به هنگام مقدّمات پیروزى انقلاب که زنان در میدانهاى عظیم مبارزه سیاسى حضور پیدا کردند و نقش خودشان را به اثبات رساندند، وضع تا حدود زیادى عوض شد.

,

 

,

من این‌جا در جمع شما بانوان عزیز و خواهران و فرزندان خودم، عرض مى‌کنم که نقش اجتماعات زنان در پیروزى انقلاب، به احتمال زیاد از اجتماعات مخصوص مردان بیشتر بود. یعنى حضور زنان در مبارزات عمومى و سیاسى، یک نقش چند گانه داشت. مرد یک نفر بود و خودش مى‌آمد در مبارزات یا در اجتماعات و راهپیماییها شرکت مى‌کرد. همین و بس! اما وقتى زنِ خانه، خود را در مبارزه سهیم مى‌دانست و وارد میدان مى‌شد، در واقع خانه‌اى را که در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه مى‌آورد و خانواده‌اى را در میدانِ مبارزه حاضر مى‌کرد. در جنگ نیز همین طور بود. یعنى اگر خانواده‌هاى شهدا - مادران و همسران - صبر نمى‌کردند، جنگ دچار مشکلات بسیار بزرگى مى‌شد. در آن مقطع، نقش زنان، بسیار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهى و رشد سیاسى برخوردار کرد. زن، وقتى با سواد باشد و از آگاهى سیاسى برخوردار شود، کسى نمى‌تواند به آسانى به او زور بگوید و حقّش را پایمال کند. اینها غنیمتهایى بود که در انقلاب براى زنان پیش آمد. این، نکته اوّل.

,

خواهش مى‌کنم دختران جوان و تحصیلکرده و بانوان آگاه و هوشمند به نکته‌اى که مى‌خواهم بگویم، درست توجّه کنند: زن را از سه دیدگاه مى‌شود مورد ملاحظه قرار داد تا بینش اسلامى نسبت به او آشکار شود. یکى نقش زن به عنوان انسانى در راه تکامل معنوى و نفسانى است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتى ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجسته‌اى حضور داشته‌اند؛ همچنان که مردان بزرگ و برجسته‌اى بوده‌اند. در قرآن، وقتى خداى متعال مى‌خواهد براى مؤمنین مثال بزند، از زن مثال مى‌زند: «و ضرب اللَّه مثلاً للّذین آمنوا امرأت فرعون(1).» زن به عنوان عنصر مؤمنِ برجسته‌اى که نظیر او در میان انسانهاى آن روز هم نبود یا کمیاب بود، حضور دارد. این، از دیدگاه اوّل.

,

 

,

دیدگاه دوم، در زمینه فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى، علمى و اقتصادى است. از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمى و اقتصادى و سیاسى براى زنان، کاملاً باز است. اگر کسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از کار علمى محروم کند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى و اجتماعى بى‌نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدرى که توان جسمى و نیازها و ضرورتهایشان اجازه مى‌دهد، مى‌توانند در فعّالیتها شرکت کنند. آنها هر چه مى‌توانند، تلاش اقتصادى و سیاسى و اجتماعى کنند. شرع مقدّس، مانع نیست. البته چون از لحاظ جسمانى زن ظریفتر از مرد است، لذا ضرورتهایى دارد. تحمیلِ کار سنگین بر زن، ظلم به زن است. اسلام این را توصیه نمى‌کند؛ چنان که منع هم نمى‌کند. البته از امام على‌بن ابى‌طالب علیه‌الصّلاة و السّلام نقل است که فرمود: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانه(2).» یعنى زن گل است، قهرمانه نیست. «قهرمان» یعنى پیشکار و خدمتگزارِ آبرومند. خطاب به مردان مى‌گوید که زنان در خانه‌هاى شما مثل گلى لطیفند که باید نسبت به آنها با کمال ظرافت و دقّت رفتار کرد. زن، پیشکار شما و خدمتگزار شما نیست که خیال مى‌کنید کارهاى سنگین را باید به او محوّل کرد. این، مسأله مهمّى است.

,

در گزارشى که اخیراً به من دادند، آمده است که در بعضى از مناطق آذربایجان غربى، هفتاد درصد کارهاى روزمرّه را زنان و سى‌درصد بقیه را مردان انجام مى‌دهند! این ظلم است. این به خلاف نظر اسلام است. این‌که بعضى مردان وقتى مى‌خواهند ازدواج کنند، شرط قائل مى‌شوند که زن باید حتماً کار کند و شغل و درآمدى داشته باشد، خطاست. گرچه خلاف شرع نیست، اما اسلام به چنین کارى هم توصیه نمى‌کند. این‌که ما بگوییم «زن را از فعالیت اقتصادى و اجتماعى ممنوع کنیم»، به استنادِ نظرِ اسلام، غلط است. اسلام چنین حرفى نگفته است. اما از آن طرف، این را هم که زن را مجبور به انجام کارهاى سنگین و تلاشهاى دشوار اقتصادى، اجتماعى یا سیاسى کنند، اسلام توصیه نکرده است. نظر اسلام، یک نظر میانه است. یعنى زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچه‌دارى مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانى داشته باشد و بخواهد وارد فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى یا اقتصادى شود، مانعى ندارد. اما این‌که او را مجبور کنند و بگویند باید حتماً شغلى بپذیرى، روزى فلان قدر کار کنى تا با درآمد آن بتوانى در تأمین هزینه خانوار، سهمى به عهده بگیرى، نه. این را هم اسلام از زن نخواسته است. این را هم یک نوع تحمیل بر زن به حساب مى‌آورد.

,

 

,

پس، به طور خلاصه، در دیدگاه دوم، نظر اسلام این است که در میدان فعّالیت علمى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى، نباید بر زن تحمیل و اجبار کرد؛ چنان که به سد کردن راه او هم نباید پرداخت. اگر خانمها مى‌خواهند وارد فعّالیتهاى اجتماعى و سیاسى شوند، مانعى نیست. البته فعّالیت علمى، خیلى خوب است و بر سایر فعّالیتها ترجیح دارد.

,

من به خانواده‌ها توصیه مى‌کنم که اجازه دهند دخترهایشان درس بخوانند. مبادا پدر و مادرى، از روى تعصّبِ دینى، خیال کنند که باید جلوِ دختر را بگیرند تا تحصیلات عالیه نکند! نه؛ دین چنین چیزى نگفته است. دین، براى تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقى نمى‌گذارد. اگر پسر شما تحصیلات عالیه مى‌کند، بگذارید دختر شما هم به تحصیلات عالیه بپردازد. بگذارید دختران جوان ما درس بخوانند، علم بیاموزند، آگاهى پیدا کنند، به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند، تا بفهمند که تبلیغات استکبار جهانى در خصوص زن، چقدر بى‌پایه و اساس و پوچ است. در سایه سواد، مى‌شود اینها را فهمید.

,

 

,

امروز متدیّن‌ترین، انقلابى‌ترین، پاکترین و با ایمانترین دختران و زنان جوان ما، در میان قشرهاى تحصیلکرده هستند. کسانى که اهل تجمّل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا کورکورانه و چشم بسته مى‌خواهند از الگوهاى غربى در لباس و پوشاک و وضع زندگى تقلید کنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت کافى بهره ندارند. کسى که معلومات داشته باشد، مى‌تواند رفتار خود را کنترل کند و آن را با هر چه حقّ و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد. بنابراین، در میدان علمى، همه راههاى فعّالیت باید براى زنان باز باشد. دختران، حتّى در روستاها هم درس بخوانند. توصیه من به پدران و مادران این است که بگذارند دختر بچه‌هایشانْ به مدرسه بروند و سواد بیاموزند. اگر آنها استعداد دارند و مایلند پس از طىّ مراحل ابتدایى به تحصیلات عالیه و دانشگاهى بپردازند، ممانعت نکنید. بگذارید در جامعه اسلامى ما آنها جزو انسانهاى با سواد و داراى معلومات شوند. این هم از دیدگاه دوم.

,

دیدگاه سوم، نگاه به زن، به عنوان یک عضو در خانواده است که این از همه مهمتر به نظر مى‌رسد. عزیزان من! در اسلام به مرد اجازه داده نشده است که به زن زور بگوید و امرى را بر او تحمیل کند. براى مرد در خانواده، حقوق محدودى قرار داده شده است که از روى کمال مصلحت و حکمت است. این حقوق، براى هر کس گفته و تشریح شود، مورد تصدیق قرار خواهد گرفت. همچنین، براى زن نیز در خانواده، حقوقى معیّن شده است که آن هم از روى مصلحت است. مرد و زن، هر کدام طبیعت، اخلاق، روحیّات و غرایزى دارند که ویژه خودشان است. آنها اگر از خُلقیّات ویژه خود به طور صحیح استفاده کنند، در خانواده، زوجى کامل و هماهنگ و مساعد تشکیل مى‌دهند. اگر مرد زیاده‌روى کرد، تعادل به هم مى‌خورد. اگر زن هم زیاده روى کرد، تعادل به هم مى‌خورد. اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یک در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگى و دو کاسبِ شریک در یک باب مغازه قرار داده است. هر کدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلتهایى، هم در جسم و روح و فکر و هم در غرایز و عواطف دارند که ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینى که اسلام معیّن کرده است در کنار هم زندگى کنند، خانواده‌اى ماندگار و مهربان و با برکت و پرفایده خواهند داشت.

,

 

,

امروز در دنیاى غرب، خانواده، بنیان بسیار سستى دارد. خانواده‌ها - بخصوص زنان - از جدایى و تلاشى رنج مى‌برند. اگر خانواده‌اى، خداى ناکرده، متلاشى شود، هم مرد و هم زن، هر دو، سرگردان و آواره و ناراحت مى‌شوند و رنج مى‌بینند. اما در این میان، زن بیشتر رنج مى‌بیند. امروز در دنیاى غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانواده‌ها به آسانى به هم مى‌خورند، متلاشى مى‌شوند و از بین مى‌روند. گاهى خودِ زنان اقدام به فروپاشى کانون خانواده مى‌کنند؛ اما خود آنها هم، چوبش را بیشتر مى‌خورند.

,

نکته مهمّ این است که در محیط خانواده - همان‌طور که گفتم - این دو عنصر و دو موجود، ضمن برخوردارى از خصوصیاتشان، با یکدیگر هماهنگى و همزیستى دارند. لکن زن از لحاظ جسمى، ظرافت بیشترى دارد و مرد، قویتر و گردن‌کلفت‌تر است. با این حال، اگر قانون از زن دفاع نکند، ممکن است مرد، نسبت به او تعرّض کند. لذا، قانون، در حمایت از بانوانى که خانواده تشکیل داده‌اند و درون محیط خانوادگى خودشان هستند، وظایف بسیار سنگینى دارد. مطلبى که ما در کشورمان باید با جدیّت دنبال کنیم، حمایت اخلاقى و قانونى از زن است؛ تا مرد در محیط خانواده نتواند زورگویى کند. گرچه پس از انقلاب، اصلاحات زیادى در قوانین ازدواج و حمایت از خانواده شده است، اما کافى به نظر نمى‌رسد. لذا، توصیه ما به همه دست‌اندرکاران - چه آنهایى که در مجلسند، چه آنهایى که در دستگاه دولتى هستند و چه آنهایى که بر منابر خطابه و وعظ هستند - و به خود زنان، این است که چنین مطلبى را مجدّانه دنبال کنند. این همان نقطه اساسى است که اسلام مهمترین کار را در این بخش انجام داده است. این همان نکته‌اى است که در دنیاى غرب، مغفول مانده و امروز زنان دچار مظلومیت شدیدى هستند. بعضى کسان که ظاهر بینند، به محیط اجتماعى در غرب مى‌نگرند و مى‌بینند زنان بدون هیچ پروایى، در جوامعْ ظاهر مى‌شوند. لذا، خیال مى‌کنند که آنها در داخل خانواده هم چنین بى‌پروایى را دارند. در حالى‌که این تصوّر اشتباه است و در محیط خانواده به زنان خیلى ظلم مى‌شود.

,

 

,

اما اسلام، مانع از چنین ظلمى در حقّ زن است. امروز اگر ما در جامعه‌مان کمبودى در این زمینه داریم، باید مرتفع شود و حمایت قانونى از زن، با کمال قوّت و شدّت انجام گیرد. البته در محیط اجتماعى، خدمات و مشارکتهایى وجود دارد که زنان در آن فعّالترند. خوب است به مناسبت «روز پرستار»، به مسؤولیت پرستارى، که از سابق، زنان در این مسؤولیتْ بیشتر از مردان تلاش و فعالیت مى‌کردند و کار بسیار مهمّى هم هست که ارزش والایى دارد، اشاره کنم:

,

بانوان عزیز و خواهران گرامى! مسأله مهمّ این است که امروز اسلام با قوانین و معارف خود، کمر به حمایت از همه قشرهاى جامعه ما - اعم از زن و مرد، روستایى و شهرى، قشرهاى مختلف و مخصوصاً قشرهایى که ضعیفند - بسته است. از یک دیدگاه دیگر، مى‌توان چنین گفت که نظام اسلامى و احکام اسلامى، کمر به دفاع از مظلومین در همه دنیا بسته است. به خاطر همین دیدگاه است که امروز استکبار، علیه نظام جمهورى اسلامى توطئه مى‌کند. اکنون کمتر ماهى مى‌گذرد که استکبار با دستگاهها، کمپانیها، مغزهاى مزدور و مؤسّسات طرّاحى‌اش - که دائماً مشغول طرّاحى توطئه علیه ملتها و دولتهاى آزاد هستند - در صدد ضربه زدن و توطئه علیه نظام جمهورى اسلامى نباشد. این توطئه‌ها، حتّى بعضاً هر هفته و هر روز شکل مى‌گیرد و به طور مستمر ادامه دارد. اما به فضل پروردگار و به خاطر همین اجتماعات، همین همدلیها، همین همبستگیها و همین آگاهیهایى که بحمداللَّه زن و مرد در کشور ما از آن برخوردارند، همه تلاش استکبار علیه جمهورى اسلامى، ضایع و باطل شده و در میدان مقابله با این ملت بزرگ، بارها و بارها بینى او به خاک مالیده شده است. مسلّماً بیش از همه عوامل در این زمینه، آگاهى مردم و حضورشان در میدانهاى مهمّ اجتماعى و سیاسى نقش داشته است و شما زنان، در این مورد، تأثیر زیادى داشته‌اید و باز هم دارید.

,

 

,

امروز، بحمداللَّه، در همه کشور، دانشگاه و حوزه علمیه وجود دارد و دختران جوان، در بخشهاى مختلف این دو نهاد و مرکز علمى، آگاهى کسب مى‌کنند و به علم‌آموزى مى‌پردازند. تا وقتى این روحهاى جوان، پرشور، داراى آگاهى، با اراده وبا محبّت، در جامعه ما بحمداللَّه فراوان است، استکبار، امریکا و دشمنان ریز و درشت این ملت، هیچ غلطى نسبت به این کشور نمى‌توانند بکنند. توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلاى روز و اهتمام به کارهاى دینى، جزو وظایف حتمى و مسلّمى است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید که فرزندان صالح مى‌پرورید و همسران خود را براى ورود به میدانهاى مثبت، تشجیع مى‌کنید. بسیارى از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتى مى‌کنند و آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات مى‌دهند. کار و تلاش زن و آگاهى و موضعگیرى او، چنین ارزشى دارد.

,

از خداى متعال مى‌خواهیم که همه شما را مشمول لطف و فضل خود قرار دهد. از همه شما خواهران گرامى تشکّر مى‌کنم که از راههاى دور و نزدیک آمدید و این اجتماع بسیار با شکوه و پرعظمت را به وجود آوردید و نشان دادید که زن آذربایجانى، مصمّم و مؤمن و فعّال و پر تلاش و با همّت است و از آگاهى لازم برخوردار است. همه شما را تحسین مى‌کنیم؛ برایتان از خداوند متعال، لطف و فضل روزافزون او را مسألت مى‌نماییم و به خدایتان مى‌سپاریم.

,

 

,

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه