اخبار داغ

امام جمعه سرایان:

بهارطبیعت هشداری برای همه انسانهاست/نوروز روزی است که نخستین بار خورشید طلوع کرد

بهارطبیعت هشداری برای همه انسانهاست/نوروز روزی است که نخستین بار خورشید طلوع کرد
امام جمعه سرایان گفت: بهارطبیعت هشداری برای همه انسانهاست مهمترین درسی که انسانها می توانندازنوروزبگیرندبیدازخواب غفلت وبدانندکه یکسال دیگرهم ازعمرتمام شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام احمد نجمی پور امام جمعه سرایان امروز صبح در گفت وگو با سرایان بیدار گفت : روزهای آغازین هرسال را اعلام بهار همراه با سرسبزی و طراوت و زنده شدن طبیعت مرده و خشک، هشداری است به انسان، که یک سال دیگر بر عمرت افزوده شد و یک سال دیگر از عمرم کم شد. دیگر آنکه ای انسان، طبیعت مرده زنده گشته؛ نکند هنوز در خواب غفلت باشی. وی افزود: رسول خدا فرمود: غافل ترین مردم کسى است که از تغییر و « النَّاسِ مَنْ لَمْ یَتَّعِظْ بِتَغَیُّرِ الدُّنْیَا مِنْ حَالٍ إِلَى حَالٍ » دگرگونى دنیا پند نگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,
 
,
وی افزود: غافل ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسان ها بالخصوص به وجود می آید موعظه نگیرد، پند نگیرد، این شخص غافل است. چون پُراست این دنیا ازموجبات پند. آری از نظر پیامبر بزرگ اسلام غافلترین مردم انسانی است که ازتحول تاریخ و روزگار درس عبرت نگیرد،  چه پادشاهان و سلاطینی که شب امیر و صبح اسیر بودند! چه امرائی که شام امیر و صبح آواره بودند. معروفترین روایت درباره نوروز روایت معلی بن خنیس از حضرت امام صادق (ع) می باشد که گفته است نوروزی به خدمت حضرتش رسیدم فرمود:می دانی امروز چه روزی است؟ عرض کردم: روزی است که ایرانیان آن را بزرگ میدارند و در آن برای یکدیگر هدیه می برند. امام فرمودند:به خانه خدا در مکه سوگند که مبارکی این روز دلایلی به قدمت جهان دارد که می گویم تا بدانی…آنگاه امام دلایلی مبنی بر میمنت نوروز بیان کردند و از آن جمله فرمودند: نوروز روزی است که خورشید برای نخستین بار طلوع کرده و بادها به حرکت درآمدند. نوروز روزی است که خداوند از انسان پیمان گرفت که بندگی و عبودیت او را گردن گذارد.
,
 
,
امام جمعه سرایان اظهارکرد: نوروز روزی است که سفینه نوح پس از نشستن از طوفان بر کوه جودی “آرارات” قرار گرفت. نوروز روزی است که ابراهیم خلیل بتان بتکده را درهم شکست. نوروز روزی است که فرشته وحی بر پیامبر فرود آمد. نوروز روزی است که علی  پا بر شانه پیامبر نهاد و بتهای کعبه را فرود آورد. نوروز روزی است که پیامبر یارانش را به بیعت با علی  فرمان داد و خلاصه نوروز روزی است که قائم ما در آن ظهور خواهد کرد و دجال را در زباله دانی کوفه به دار خواهد آویخت و هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن روز انتظار فرج داریم زیرا این روز از روزهای ما و شیعیان ماست که ایرانیان آن را حفظ کرده اند.
,
 
,
نجمی پور گفت: آنچه با تأمل درسمبل تحول و تغییر است. البته تحویل به سمت  نوروز  روایات به دست می آید آن است که «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» یا نیکویی و بهتر شدن؛ چنانچه در دعای تحویل سال می خوانیم ای تغییر دهنده ؛« مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ » دلها و دیده ها ، ای مدبر شب و روز، ای گرداننده سال و حالت ها، بگردان حال ما را به نیکوترین حال. ما از خداوند چه میخواهیم؛ بصیرت قلبی، اخلاق الهی و تغییر باطنی با دقت دردعای تحویل سال پیامهای عید نوروز در امور زیر خلاصه می شود:
,
      
,
1- تلاش برای تغییر: در دین مبین اسلام یکسان ماندن و تن ندادن به تغییر و تحول به شدت -نفی شده است. قال موسی کاظم(ع): « مَنِ اسْتَوی یَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مْن کانَ آخِرُ یَوْمَیْهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلْعوُنٌ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْزِیادَةَ فِی نَفْسِهِ فَهُوَ فِی نُقْصانٍ وَ مَنْ کانَ اِلی الْنَقْصانِآن کس که دو روزش از نظر معنوى  مساوى باشد مغبون است ؛« فَالْمَوْتَ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الْحَیاةِ» و کسى که دومین روزش بدتر از روز اولش است ملعون است و آنکس که افزایش معنوى درخود نبید در سرازیرى نقصان و کمبود است و کسى که چنین باشد مردن براى او بهتر از زندگى (مِنْ عَلَامَاتِ) است. مغبون و ملعون در نظر پیامبر چه کسانی هستند؟ قال النبی(ص):« الشَّقَاءِ جُمُودُ الْعَیْنِ وَ قَسْوَةُ الْقَلْبِ وَ شِدَّةُ الْحِرْصِ فِی طَلَبِ الدُّنْیَا وَ الْإِصْرَارُ عَلَى الذَّنْبِ ان کنتم تحبون» 4 چیزاز نشانه های شقاوتند:خشکی چشم و سختی دل، و شدت حرص. قال علی اگر راست می گویید که خدا را دوست دارید، محبت دنیا ؛ الله فاخرجوا من قلوبکم حب الدنیارا از دل هایتان بیرون کنید.
,
 
,
2- انتخاب راه بهتر: پس از تن دادن به تغییر، گزینش راه بهتر و نیکو شدن بهترین کار است ولذا کسانی که فردایشان از روز قبل بهتر باشد، مورد شماتت قرار می گیرد.هر کس فردایش بدتر از دیروزش نباشد، محروم است و هر که چون دنیایش تأمین شود دیگر به خیر آخرت خود اهمیتى ندهد،هلاک است و هر که به کاستى وجود خود رسیدگى نکند، خواهشهاى نفْس بر او چیره شود و هرکه در کاستى باشد، مرگ برایش بهتر است. ج- تبدیل بدیها به خوبیها و تلاش برای بهترشدن: زیباترین و کاملترین نوع تغییر، تبدیل بدیها به خوبیها و جبران خطا هاست. همان طورکه سال تجدید مى شود، باید یک تجدیدى هم در اشخاص، یک تحولى هم در ارواح و اشخاصپیدا بشود. شیوه ای که قرآن کریم برای انسان ترسیم کرده است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد:تعطیلات نوروز بهترین زمان برای  جبران کوتاهی ها و عمل به دستورات دین است. و یکی از مهم ترین اسباب موفقیت، هنگام تحویل سال، حضور در مکان های مقدس و توجه و توسل به ائمه اطهار خصوصاً وجودمسعودحضرت بقیه الله الاعظم(عج)و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می باشد.
,
 
,
امام جمعه سرایان تاکیدکرد: بنابراین بسیار به جاست که به هنگام تحویل سال در مساجد، قبور مطهر ائمه و یا در کنار قبور شهدا سال جدیدمان را آغاز کنیم. و از آنجایی که یکی از برنامه های عید نوروز، خانه تکانی، نظافت محیط زندگی و پوشیدن لباس تمیز است.و همانگونه که محیط زندگی انسان آلوده می شود ونیاز به نظافت دارد، دل و قلب انسان نیز به غبار معصیت آلوده می گردد و موجب می شود تاصاحب خود را از مسیر هدایت دور سازد.
,
 
,
نجمی پور ادامه داد: از سنت های حسنه و جنبه های مثبت ایام نوروز، صله ارحام، دستگیری از فقرا و احترام سالمندان و تفقُّد از ایتام و اصلاح بین برادران دینی می باشد. ولی در مقابل، بعضی رفت و آمدهای عید نوروز منجر به گناه و معصیت می شود، که باید از بروز آنها اجتناب کرد تا ایام عید به گناه آلوده نشویم. مولا علی(ع) می فرمایند: هر روزی که در آن گناه و معصیت پروردگار نشود، آن عید است. برخی دیگر از سنتهای منفی عید نوروز عبارتند از: اسراف و ریخت و پاش که طبق دستورات دینی به شدت نهی شده است و لهو و لعب که لهو به معنای هر چیز و هر کار بیهوده ای که انسان را از کار مهم و مفیدش باز دارد و به خود مشغول می سازد.
,
 
,
نجمی پور ابرازامیدواری نمود: که با استفاده از فرصت های طلایی نوروز و پرهیز از اموری که انسان را به گناه می آلاید، رضای خدا را کسب کرده و ایام نوروز به کام همه شما شیرین باشد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه