اخبار داغ

نماینده مجلس: قدرت خرید مردم کم شده است

نماینده مجلس: قدرت خرید مردم کم شده است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش هزینه‌ها در کشور گفت: اجناس چندبرابر و قدرت خرید مردم کم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسینی، با اشاره به این که بودجه سال ۹۸ تا چه میزان متناسب با شرایط تحریم وضع‌شده است و آیا همچنان درحال سپری کردن روال چندساله اخیر دولت هستیم اظهار داشت: برنامه بودجه سال ۹۸ چه در زمان تدوین لایحه در دولت و چه در زمان ایراد شدن در صحن علنی از شرایط خاصی برخوردار بود، زیرا بودجه سال ۹۸ باید از ۲ ویژگی متمایز برخوردار می‌شد که در یک قالب گنجاندن این دو مورد کار بسیار دشواری بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: یکی از موارد گنجانده‌شده در برنامه بودجه سال ۹۸ این است که به سبب افزایش تورم باید هزینه نیز متورم و افزایش می‌یافت، دیگر مسئله مطرح شده در این برنامه این بود که تجربه سنتی و گذشته نشان داده که درآمدزایی کشور تنها به سه بخش فروش نفت، مالیات و چاپ اوراق منوط شده و در طرف مقابل با محدودیت منابع مواجه شده بودیم که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی بسیار دشوار بود.

امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم، زیرا قیمت کالا و اجناس چندبرابر و قدرت خرید کارکنان دولت بسیار کاهش داشته و از طرفی میزان درآمد‌ها نیز باید نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: درحوزه مالیات شاهد رکود بوده‌ایم، در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم، در حوزه انتشار اوراق نیز بازار کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم که متاسفانه در نهایتِ کار شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

وی بیان کرد: دیدگاه شخصی بنده بر این است که میزان درآمد نفتی باید به صفر می‌رسید و برای نخستین بار میزان کسری‌های موجود را استقراض می‌کردیم که در این حالت مردم با یک واقعیت روبه رو می‌شدند و از طرفی هزینه‌ها شفاف می‌شدند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تئوری‌های جدید مطرح‌شده کنار گذاشته شدند و درنهایت همان تئوری‌های سابق را با اعمال اندکی تغییر در زمینه کاهش هزینه‌ها و انتظارات مطرح کردیم، به طور مثال در روند تغییر تئوری سابق افزایش حقوق ۳۰ درصدی را به ۲۰ تا ۱۸ درصد رساندیم و از طرف دیگر به تدوین یک درآمد واهی پرداختیم.

حسینی ادامه داد: امروزه اعتقاد ما بر این است که از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌ایم احتمال عدم وصول این مبلغ حداقل تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۳ سناریو درحال بررسی هستند که در نخستین سناریو اگر میزان صادرات نفت ایران از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد، با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شویم و اگر این میزان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد با کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و اگر این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که شرایط کنونی کشور است، با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و این کسری صرفا در منابع نفتی نیست بلکه بخاطر اینکه منابع نفتی ۱۲۰ روز بعد وصول می‌شود در ۳ ماهه نخست به میزان کافی از منابع نفتی فروخته شده قبلی تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که این میزان کسری از چه محلی کسر شود و باید بگوییم که تمامی درآمد‌های پیش‌بینی شده در حوزه صندوق توسعه ملی به انجام رسیده و از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم و از خود منابع صندوق حدود ۳.۴ میلیارد دلار برداشت انجام می‌شود که همه این مسائل سبب می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

حسینی بیان کرد: برای تامین این کسری بودجه، راه‌های مطلوبی وجود دارد که متاسفانه دولت حتی حاضر به فکر کردن راجع به آن‌ها نیست و این مسئله برای ما یک معضل است، نگاه دولت تامین بودجه حقوق کارکنان است درصورتی که بودجه باید شرایط دیگری را در میان مردم، در بحث اقتصاد، زیرساخت‌ها و امید به آینده فراهم آورد که ما در این زمینه از منابع موجود به نحو احسن استفاده نمی‌بریم.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب از ما انتظار داشته‌اند که بتوانیم در چهار ماهه نخست سال نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم که تاکنون دولت هیچ چیزی ارائه نداده و اعتقاد ما بر این است که اگر دولت سناریو، طرح و یا حرفی برای زدن دارد آن را به کمیسیون ارجاع دهد تا نسبت به تدوین و تصویب طرح نهایی اقدام کنیم، اما اگر دولت تاکنون نتوانسته هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشد باید بگوییم چند تن از دولت‌مردان این آمادگی را دارند که اگر کارشناس این حوزه هستند قدمی برای کشور بردارند، اما هنوز هم تا پایان ماه رمضان صبر خواهیم کرد، زیرا اگر این اقدامات به انجام نرسد در وهله نخست توصیه مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده و دوم اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به جز این راه چاره‌ای نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تمامی نگاه‌ها به همین ۲ حوزه کسب درآمد نفت، مالیات و چاپ اوراق محدود شده درحالی که ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در کشور وجود دارد، بسیاری از دارایی‌های معطل‌شده و سرمایه‌هایی که از ارزش بهره‌وری پایینی برخوردار هستند، اما نیازمند به کار انداخته شدن، در کشور بلااستفاده مانده‌اند.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه معطل کردن سرمایه‌ها در کشور رایج شده، هنوز هم درحال ساختن ساختمان برای ادارات هستیم درصورتی که کشور با مازاد ساختمان اداری مواجه است، اما کسی جرات بیان این مسئله را ندارد و هیچ مدیری نمی‌پذیرد که در دوره مدیریت او، ساختمانی از یک نهاد به نهادی دیگر واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: فضا و ظرفیت‌های کشور درحال حاضر در رده مطلوبی قرار دارد، اما حفظ این شرایط نیازمند هم‌افزایی و عدم مقابله با یکدیگر است، اگر هم‌افزایی در کشور وجود داشته باشد و دولت خود را جدا از مردم نداند و مردم بتوانند در فضای دولت از امکانات بهره‌مند شوند، ارگان‌ها و نهاد‌های انقلابی در کنار هم قرار گیرند شاهد نتایج بسیار مطلوبی می‌شویم، به طور مثال در شرایط دشوار سیل با دست به دست هم دادن ارگان‌های مختلف توانستیم در کمتر از ۱۰ روز اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌افزایی ماشین‌آلات سپاه، هلال‌احمر و راه‌سازی منجر به بازسازی پل‌های مخروبه ناشی از سیل در بازه زمانی کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به صورت موقت شد که همین امر بیانگر وجود ظرفیت است که تنها به هم‌بستگی احتیاج دارد.

حسینی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در منویات خود می‌فرمایند به داخل بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید بر روی پای خود بایستید به طور قطع از اینگونه ظرفیت‌ها اطلاع دقیق دارند و مشکل از اعضای داخلی است که هم‌پوشانی را نادیده می‌گیرند و از همکاری و همیاری یکدیگر ممانعت می‌کنند که این خودبینی ایجادشده در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید از میان برداشته شود.

وی ادامه داد: در نخستین روز‌های انقلاب همه ملت یکپارچه با هم برادر شدند و این برادری تنها در قالب کلمات نبود بلکه در ناموس، مال، کشور و تمام چیز‌ها برادری داشتیم و در آن دوره هیچ‌کس به دیگری حس برتری نداشت، متاسفانه اکنون منیت‌ها در جامعه حاکم شده‌اند که مردم شاهد فاصله میان مردم و مسئولان هستند و اعتقاد دارند که فردی به خاطر داشتن رابطه نسبی با یک مدیر یا یک مقام کشوری نسبت به سایرین برتری دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه امروز مردم برای ملاقات با یک مدیرکل باید روز‌ها و ساعت‌ها در پشت در‌های بسته به انتظار بمانند درصورتی که مدیران دستگاه‌های کشور باید در میان مردم و از جنس مردم باشند و خدا را شاکر باشند که فرصت خدمت‌گزاری به مردم را به دست آورده‌اند و دوره خدمت خود را دوره برتری نسبت به مردم ندانند، اگر مسائل اینگونه در کشور برطرف شوند، نه تنها آمریکا بلکه اگر تمام دنیا نیز با ما دشمن شود توانایی انجام هیچ اقدامی را نخواهند داشت.

 
,

وی افزود: یکی از موارد گنجانده‌شده در برنامه بودجه سال ۹۸ این است که به سبب افزایش تورم باید هزینه نیز متورم و افزایش می‌یافت، دیگر مسئله مطرح شده در این برنامه این بود که تجربه سنتی و گذشته نشان داده که درآمدزایی کشور تنها به سه بخش فروش نفت، مالیات و چاپ اوراق منوط شده و در طرف مقابل با محدودیت منابع مواجه شده بودیم که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی بسیار دشوار بود.

امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم، زیرا قیمت کالا و اجناس چندبرابر و قدرت خرید کارکنان دولت بسیار کاهش داشته و از طرفی میزان درآمد‌ها نیز باید نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: درحوزه مالیات شاهد رکود بوده‌ایم، در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم، در حوزه انتشار اوراق نیز بازار کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم که متاسفانه در نهایتِ کار شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

وی بیان کرد: دیدگاه شخصی بنده بر این است که میزان درآمد نفتی باید به صفر می‌رسید و برای نخستین بار میزان کسری‌های موجود را استقراض می‌کردیم که در این حالت مردم با یک واقعیت روبه رو می‌شدند و از طرفی هزینه‌ها شفاف می‌شدند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تئوری‌های جدید مطرح‌شده کنار گذاشته شدند و درنهایت همان تئوری‌های سابق را با اعمال اندکی تغییر در زمینه کاهش هزینه‌ها و انتظارات مطرح کردیم، به طور مثال در روند تغییر تئوری سابق افزایش حقوق ۳۰ درصدی را به ۲۰ تا ۱۸ درصد رساندیم و از طرف دیگر به تدوین یک درآمد واهی پرداختیم.

حسینی ادامه داد: امروزه اعتقاد ما بر این است که از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌ایم احتمال عدم وصول این مبلغ حداقل تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۳ سناریو درحال بررسی هستند که در نخستین سناریو اگر میزان صادرات نفت ایران از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد، با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شویم و اگر این میزان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد با کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و اگر این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که شرایط کنونی کشور است، با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و این کسری صرفا در منابع نفتی نیست بلکه بخاطر اینکه منابع نفتی ۱۲۰ روز بعد وصول می‌شود در ۳ ماهه نخست به میزان کافی از منابع نفتی فروخته شده قبلی تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که این میزان کسری از چه محلی کسر شود و باید بگوییم که تمامی درآمد‌های پیش‌بینی شده در حوزه صندوق توسعه ملی به انجام رسیده و از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم و از خود منابع صندوق حدود ۳.۴ میلیارد دلار برداشت انجام می‌شود که همه این مسائل سبب می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

حسینی بیان کرد: برای تامین این کسری بودجه، راه‌های مطلوبی وجود دارد که متاسفانه دولت حتی حاضر به فکر کردن راجع به آن‌ها نیست و این مسئله برای ما یک معضل است، نگاه دولت تامین بودجه حقوق کارکنان است درصورتی که بودجه باید شرایط دیگری را در میان مردم، در بحث اقتصاد، زیرساخت‌ها و امید به آینده فراهم آورد که ما در این زمینه از منابع موجود به نحو احسن استفاده نمی‌بریم.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب از ما انتظار داشته‌اند که بتوانیم در چهار ماهه نخست سال نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم که تاکنون دولت هیچ چیزی ارائه نداده و اعتقاد ما بر این است که اگر دولت سناریو، طرح و یا حرفی برای زدن دارد آن را به کمیسیون ارجاع دهد تا نسبت به تدوین و تصویب طرح نهایی اقدام کنیم، اما اگر دولت تاکنون نتوانسته هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشد باید بگوییم چند تن از دولت‌مردان این آمادگی را دارند که اگر کارشناس این حوزه هستند قدمی برای کشور بردارند، اما هنوز هم تا پایان ماه رمضان صبر خواهیم کرد، زیرا اگر این اقدامات به انجام نرسد در وهله نخست توصیه مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده و دوم اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به جز این راه چاره‌ای نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تمامی نگاه‌ها به همین ۲ حوزه کسب درآمد نفت، مالیات و چاپ اوراق محدود شده درحالی که ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در کشور وجود دارد، بسیاری از دارایی‌های معطل‌شده و سرمایه‌هایی که از ارزش بهره‌وری پایینی برخوردار هستند، اما نیازمند به کار انداخته شدن، در کشور بلااستفاده مانده‌اند.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه معطل کردن سرمایه‌ها در کشور رایج شده، هنوز هم درحال ساختن ساختمان برای ادارات هستیم درصورتی که کشور با مازاد ساختمان اداری مواجه است، اما کسی جرات بیان این مسئله را ندارد و هیچ مدیری نمی‌پذیرد که در دوره مدیریت او، ساختمانی از یک نهاد به نهادی دیگر واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: فضا و ظرفیت‌های کشور درحال حاضر در رده مطلوبی قرار دارد، اما حفظ این شرایط نیازمند هم‌افزایی و عدم مقابله با یکدیگر است، اگر هم‌افزایی در کشور وجود داشته باشد و دولت خود را جدا از مردم نداند و مردم بتوانند در فضای دولت از امکانات بهره‌مند شوند، ارگان‌ها و نهاد‌های انقلابی در کنار هم قرار گیرند شاهد نتایج بسیار مطلوبی می‌شویم، به طور مثال در شرایط دشوار سیل با دست به دست هم دادن ارگان‌های مختلف توانستیم در کمتر از ۱۰ روز اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌افزایی ماشین‌آلات سپاه، هلال‌احمر و راه‌سازی منجر به بازسازی پل‌های مخروبه ناشی از سیل در بازه زمانی کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به صورت موقت شد که همین امر بیانگر وجود ظرفیت است که تنها به هم‌بستگی احتیاج دارد.

حسینی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در منویات خود می‌فرمایند به داخل بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید بر روی پای خود بایستید به طور قطع از اینگونه ظرفیت‌ها اطلاع دقیق دارند و مشکل از اعضای داخلی است که هم‌پوشانی را نادیده می‌گیرند و از همکاری و همیاری یکدیگر ممانعت می‌کنند که این خودبینی ایجادشده در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید از میان برداشته شود.

وی ادامه داد: در نخستین روز‌های انقلاب همه ملت یکپارچه با هم برادر شدند و این برادری تنها در قالب کلمات نبود بلکه در ناموس، مال، کشور و تمام چیز‌ها برادری داشتیم و در آن دوره هیچ‌کس به دیگری حس برتری نداشت، متاسفانه اکنون منیت‌ها در جامعه حاکم شده‌اند که مردم شاهد فاصله میان مردم و مسئولان هستند و اعتقاد دارند که فردی به خاطر داشتن رابطه نسبی با یک مدیر یا یک مقام کشوری نسبت به سایرین برتری دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه امروز مردم برای ملاقات با یک مدیرکل باید روز‌ها و ساعت‌ها در پشت در‌های بسته به انتظار بمانند درصورتی که مدیران دستگاه‌های کشور باید در میان مردم و از جنس مردم باشند و خدا را شاکر باشند که فرصت خدمت‌گزاری به مردم را به دست آورده‌اند و دوره خدمت خود را دوره برتری نسبت به مردم ندانند، اگر مسائل اینگونه در کشور برطرف شوند، نه تنها آمریکا بلکه اگر تمام دنیا نیز با ما دشمن شود توانایی انجام هیچ اقدامی را نخواهند داشت.

,

وی افزود: یکی از موارد گنجانده‌شده در برنامه بودجه سال ۹۸ این است که به سبب افزایش تورم باید هزینه نیز متورم و افزایش می‌یافت، دیگر مسئله مطرح شده در این برنامه این بود که تجربه سنتی و گذشته نشان داده که درآمدزایی کشور تنها به سه بخش فروش نفت، مالیات و چاپ اوراق منوط شده و در طرف مقابل با محدودیت منابع مواجه شده بودیم که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی بسیار دشوار بود.

امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم، زیرا قیمت کالا و اجناس چندبرابر و قدرت خرید کارکنان دولت بسیار کاهش داشته و از طرفی میزان درآمد‌ها نیز باید نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: درحوزه مالیات شاهد رکود بوده‌ایم، در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم، در حوزه انتشار اوراق نیز بازار کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم که متاسفانه در نهایتِ کار شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

وی بیان کرد: دیدگاه شخصی بنده بر این است که میزان درآمد نفتی باید به صفر می‌رسید و برای نخستین بار میزان کسری‌های موجود را استقراض می‌کردیم که در این حالت مردم با یک واقعیت روبه رو می‌شدند و از طرفی هزینه‌ها شفاف می‌شدند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تئوری‌های جدید مطرح‌شده کنار گذاشته شدند و درنهایت همان تئوری‌های سابق را با اعمال اندکی تغییر در زمینه کاهش هزینه‌ها و انتظارات مطرح کردیم، به طور مثال در روند تغییر تئوری سابق افزایش حقوق ۳۰ درصدی را به ۲۰ تا ۱۸ درصد رساندیم و از طرف دیگر به تدوین یک درآمد واهی پرداختیم.

حسینی ادامه داد: امروزه اعتقاد ما بر این است که از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌ایم احتمال عدم وصول این مبلغ حداقل تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۳ سناریو درحال بررسی هستند که در نخستین سناریو اگر میزان صادرات نفت ایران از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد، با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شویم و اگر این میزان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد با کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و اگر این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که شرایط کنونی کشور است، با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و این کسری صرفا در منابع نفتی نیست بلکه بخاطر اینکه منابع نفتی ۱۲۰ روز بعد وصول می‌شود در ۳ ماهه نخست به میزان کافی از منابع نفتی فروخته شده قبلی تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که این میزان کسری از چه محلی کسر شود و باید بگوییم که تمامی درآمد‌های پیش‌بینی شده در حوزه صندوق توسعه ملی به انجام رسیده و از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم و از خود منابع صندوق حدود ۳.۴ میلیارد دلار برداشت انجام می‌شود که همه این مسائل سبب می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

حسینی بیان کرد: برای تامین این کسری بودجه، راه‌های مطلوبی وجود دارد که متاسفانه دولت حتی حاضر به فکر کردن راجع به آن‌ها نیست و این مسئله برای ما یک معضل است، نگاه دولت تامین بودجه حقوق کارکنان است درصورتی که بودجه باید شرایط دیگری را در میان مردم، در بحث اقتصاد، زیرساخت‌ها و امید به آینده فراهم آورد که ما در این زمینه از منابع موجود به نحو احسن استفاده نمی‌بریم.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب از ما انتظار داشته‌اند که بتوانیم در چهار ماهه نخست سال نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم که تاکنون دولت هیچ چیزی ارائه نداده و اعتقاد ما بر این است که اگر دولت سناریو، طرح و یا حرفی برای زدن دارد آن را به کمیسیون ارجاع دهد تا نسبت به تدوین و تصویب طرح نهایی اقدام کنیم، اما اگر دولت تاکنون نتوانسته هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشد باید بگوییم چند تن از دولت‌مردان این آمادگی را دارند که اگر کارشناس این حوزه هستند قدمی برای کشور بردارند، اما هنوز هم تا پایان ماه رمضان صبر خواهیم کرد، زیرا اگر این اقدامات به انجام نرسد در وهله نخست توصیه مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده و دوم اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به جز این راه چاره‌ای نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تمامی نگاه‌ها به همین ۲ حوزه کسب درآمد نفت، مالیات و چاپ اوراق محدود شده درحالی که ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در کشور وجود دارد، بسیاری از دارایی‌های معطل‌شده و سرمایه‌هایی که از ارزش بهره‌وری پایینی برخوردار هستند، اما نیازمند به کار انداخته شدن، در کشور بلااستفاده مانده‌اند.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه معطل کردن سرمایه‌ها در کشور رایج شده، هنوز هم درحال ساختن ساختمان برای ادارات هستیم درصورتی که کشور با مازاد ساختمان اداری مواجه است، اما کسی جرات بیان این مسئله را ندارد و هیچ مدیری نمی‌پذیرد که در دوره مدیریت او، ساختمانی از یک نهاد به نهادی دیگر واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: فضا و ظرفیت‌های کشور درحال حاضر در رده مطلوبی قرار دارد، اما حفظ این شرایط نیازمند هم‌افزایی و عدم مقابله با یکدیگر است، اگر هم‌افزایی در کشور وجود داشته باشد و دولت خود را جدا از مردم نداند و مردم بتوانند در فضای دولت از امکانات بهره‌مند شوند، ارگان‌ها و نهاد‌های انقلابی در کنار هم قرار گیرند شاهد نتایج بسیار مطلوبی می‌شویم، به طور مثال در شرایط دشوار سیل با دست به دست هم دادن ارگان‌های مختلف توانستیم در کمتر از ۱۰ روز اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌افزایی ماشین‌آلات سپاه، هلال‌احمر و راه‌سازی منجر به بازسازی پل‌های مخروبه ناشی از سیل در بازه زمانی کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به صورت موقت شد که همین امر بیانگر وجود ظرفیت است که تنها به هم‌بستگی احتیاج دارد.

حسینی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در منویات خود می‌فرمایند به داخل بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید بر روی پای خود بایستید به طور قطع از اینگونه ظرفیت‌ها اطلاع دقیق دارند و مشکل از اعضای داخلی است که هم‌پوشانی را نادیده می‌گیرند و از همکاری و همیاری یکدیگر ممانعت می‌کنند که این خودبینی ایجادشده در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید از میان برداشته شود.

وی ادامه داد: در نخستین روز‌های انقلاب همه ملت یکپارچه با هم برادر شدند و این برادری تنها در قالب کلمات نبود بلکه در ناموس، مال، کشور و تمام چیز‌ها برادری داشتیم و در آن دوره هیچ‌کس به دیگری حس برتری نداشت، متاسفانه اکنون منیت‌ها در جامعه حاکم شده‌اند که مردم شاهد فاصله میان مردم و مسئولان هستند و اعتقاد دارند که فردی به خاطر داشتن رابطه نسبی با یک مدیر یا یک مقام کشوری نسبت به سایرین برتری دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه امروز مردم برای ملاقات با یک مدیرکل باید روز‌ها و ساعت‌ها در پشت در‌های بسته به انتظار بمانند درصورتی که مدیران دستگاه‌های کشور باید در میان مردم و از جنس مردم باشند و خدا را شاکر باشند که فرصت خدمت‌گزاری به مردم را به دست آورده‌اند و دوره خدمت خود را دوره برتری نسبت به مردم ندانند، اگر مسائل اینگونه در کشور برطرف شوند، نه تنها آمریکا بلکه اگر تمام دنیا نیز با ما دشمن شود توانایی انجام هیچ اقدامی را نخواهند داشت.

,

وی افزود: یکی از موارد گنجانده‌شده در برنامه بودجه سال ۹۸ این است که به سبب افزایش تورم باید هزینه نیز متورم و افزایش می‌یافت، دیگر مسئله مطرح شده در این برنامه این بود که تجربه سنتی و گذشته نشان داده که درآمدزایی کشور تنها به سه بخش فروش نفت، مالیات و چاپ اوراق منوط شده و در طرف مقابل با محدودیت منابع مواجه شده بودیم که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی بسیار دشوار بود.

امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم، زیرا قیمت کالا و اجناس چندبرابر و قدرت خرید کارکنان دولت بسیار کاهش داشته و از طرفی میزان درآمد‌ها نیز باید نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: درحوزه مالیات شاهد رکود بوده‌ایم، در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم، در حوزه انتشار اوراق نیز بازار کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم که متاسفانه در نهایتِ کار شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

وی بیان کرد: دیدگاه شخصی بنده بر این است که میزان درآمد نفتی باید به صفر می‌رسید و برای نخستین بار میزان کسری‌های موجود را استقراض می‌کردیم که در این حالت مردم با یک واقعیت روبه رو می‌شدند و از طرفی هزینه‌ها شفاف می‌شدند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تئوری‌های جدید مطرح‌شده کنار گذاشته شدند و درنهایت همان تئوری‌های سابق را با اعمال اندکی تغییر در زمینه کاهش هزینه‌ها و انتظارات مطرح کردیم، به طور مثال در روند تغییر تئوری سابق افزایش حقوق ۳۰ درصدی را به ۲۰ تا ۱۸ درصد رساندیم و از طرف دیگر به تدوین یک درآمد واهی پرداختیم.

حسینی ادامه داد: امروزه اعتقاد ما بر این است که از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌ایم احتمال عدم وصول این مبلغ حداقل تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۳ سناریو درحال بررسی هستند که در نخستین سناریو اگر میزان صادرات نفت ایران از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد، با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شویم و اگر این میزان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد با کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و اگر این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که شرایط کنونی کشور است، با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و این کسری صرفا در منابع نفتی نیست بلکه بخاطر اینکه منابع نفتی ۱۲۰ روز بعد وصول می‌شود در ۳ ماهه نخست به میزان کافی از منابع نفتی فروخته شده قبلی تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که این میزان کسری از چه محلی کسر شود و باید بگوییم که تمامی درآمد‌های پیش‌بینی شده در حوزه صندوق توسعه ملی به انجام رسیده و از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم و از خود منابع صندوق حدود ۳.۴ میلیارد دلار برداشت انجام می‌شود که همه این مسائل سبب می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

حسینی بیان کرد: برای تامین این کسری بودجه، راه‌های مطلوبی وجود دارد که متاسفانه دولت حتی حاضر به فکر کردن راجع به آن‌ها نیست و این مسئله برای ما یک معضل است، نگاه دولت تامین بودجه حقوق کارکنان است درصورتی که بودجه باید شرایط دیگری را در میان مردم، در بحث اقتصاد، زیرساخت‌ها و امید به آینده فراهم آورد که ما در این زمینه از منابع موجود به نحو احسن استفاده نمی‌بریم.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب از ما انتظار داشته‌اند که بتوانیم در چهار ماهه نخست سال نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم که تاکنون دولت هیچ چیزی ارائه نداده و اعتقاد ما بر این است که اگر دولت سناریو، طرح و یا حرفی برای زدن دارد آن را به کمیسیون ارجاع دهد تا نسبت به تدوین و تصویب طرح نهایی اقدام کنیم، اما اگر دولت تاکنون نتوانسته هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشد باید بگوییم چند تن از دولت‌مردان این آمادگی را دارند که اگر کارشناس این حوزه هستند قدمی برای کشور بردارند، اما هنوز هم تا پایان ماه رمضان صبر خواهیم کرد، زیرا اگر این اقدامات به انجام نرسد در وهله نخست توصیه مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده و دوم اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به جز این راه چاره‌ای نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تمامی نگاه‌ها به همین ۲ حوزه کسب درآمد نفت، مالیات و چاپ اوراق محدود شده درحالی که ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در کشور وجود دارد، بسیاری از دارایی‌های معطل‌شده و سرمایه‌هایی که از ارزش بهره‌وری پایینی برخوردار هستند، اما نیازمند به کار انداخته شدن، در کشور بلااستفاده مانده‌اند.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه معطل کردن سرمایه‌ها در کشور رایج شده، هنوز هم درحال ساختن ساختمان برای ادارات هستیم درصورتی که کشور با مازاد ساختمان اداری مواجه است، اما کسی جرات بیان این مسئله را ندارد و هیچ مدیری نمی‌پذیرد که در دوره مدیریت او، ساختمانی از یک نهاد به نهادی دیگر واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: فضا و ظرفیت‌های کشور درحال حاضر در رده مطلوبی قرار دارد، اما حفظ این شرایط نیازمند هم‌افزایی و عدم مقابله با یکدیگر است، اگر هم‌افزایی در کشور وجود داشته باشد و دولت خود را جدا از مردم نداند و مردم بتوانند در فضای دولت از امکانات بهره‌مند شوند، ارگان‌ها و نهاد‌های انقلابی در کنار هم قرار گیرند شاهد نتایج بسیار مطلوبی می‌شویم، به طور مثال در شرایط دشوار سیل با دست به دست هم دادن ارگان‌های مختلف توانستیم در کمتر از ۱۰ روز اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌افزایی ماشین‌آلات سپاه، هلال‌احمر و راه‌سازی منجر به بازسازی پل‌های مخروبه ناشی از سیل در بازه زمانی کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به صورت موقت شد که همین امر بیانگر وجود ظرفیت است که تنها به هم‌بستگی احتیاج دارد.

حسینی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در منویات خود می‌فرمایند به داخل بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید بر روی پای خود بایستید به طور قطع از اینگونه ظرفیت‌ها اطلاع دقیق دارند و مشکل از اعضای داخلی است که هم‌پوشانی را نادیده می‌گیرند و از همکاری و همیاری یکدیگر ممانعت می‌کنند که این خودبینی ایجادشده در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید از میان برداشته شود.

وی ادامه داد: در نخستین روز‌های انقلاب همه ملت یکپارچه با هم برادر شدند و این برادری تنها در قالب کلمات نبود بلکه در ناموس، مال، کشور و تمام چیز‌ها برادری داشتیم و در آن دوره هیچ‌کس به دیگری حس برتری نداشت، متاسفانه اکنون منیت‌ها در جامعه حاکم شده‌اند که مردم شاهد فاصله میان مردم و مسئولان هستند و اعتقاد دارند که فردی به خاطر داشتن رابطه نسبی با یک مدیر یا یک مقام کشوری نسبت به سایرین برتری دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه امروز مردم برای ملاقات با یک مدیرکل باید روز‌ها و ساعت‌ها در پشت در‌های بسته به انتظار بمانند درصورتی که مدیران دستگاه‌های کشور باید در میان مردم و از جنس مردم باشند و خدا را شاکر باشند که فرصت خدمت‌گزاری به مردم را به دست آورده‌اند و دوره خدمت خود را دوره برتری نسبت به مردم ندانند، اگر مسائل اینگونه در کشور برطرف شوند، نه تنها آمریکا بلکه اگر تمام دنیا نیز با ما دشمن شود توانایی انجام هیچ اقدامی را نخواهند داشت.

,

وی افزود: یکی از موارد گنجانده‌شده در برنامه بودجه سال ۹۸ این است که به سبب افزایش تورم باید هزینه نیز متورم و افزایش می‌یافت، دیگر مسئله مطرح شده در این برنامه این بود که تجربه سنتی و گذشته نشان داده که درآمدزایی کشور تنها به سه بخش فروش نفت، مالیات و چاپ اوراق منوط شده و در طرف مقابل با محدودیت منابع مواجه شده بودیم که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی بسیار دشوار بود.

امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم، زیرا قیمت کالا و اجناس چندبرابر و قدرت خرید کارکنان دولت بسیار کاهش داشته و از طرفی میزان درآمد‌ها نیز باید نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: درحوزه مالیات شاهد رکود بوده‌ایم، در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم، در حوزه انتشار اوراق نیز بازار کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم که متاسفانه در نهایتِ کار شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

وی بیان کرد: دیدگاه شخصی بنده بر این است که میزان درآمد نفتی باید به صفر می‌رسید و برای نخستین بار میزان کسری‌های موجود را استقراض می‌کردیم که در این حالت مردم با یک واقعیت روبه رو می‌شدند و از طرفی هزینه‌ها شفاف می‌شدند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تئوری‌های جدید مطرح‌شده کنار گذاشته شدند و درنهایت همان تئوری‌های سابق را با اعمال اندکی تغییر در زمینه کاهش هزینه‌ها و انتظارات مطرح کردیم، به طور مثال در روند تغییر تئوری سابق افزایش حقوق ۳۰ درصدی را به ۲۰ تا ۱۸ درصد رساندیم و از طرف دیگر به تدوین یک درآمد واهی پرداختیم.

حسینی ادامه داد: امروزه اعتقاد ما بر این است که از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌ایم احتمال عدم وصول این مبلغ حداقل تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۳ سناریو درحال بررسی هستند که در نخستین سناریو اگر میزان صادرات نفت ایران از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد، با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شویم و اگر این میزان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد با کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و اگر این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که شرایط کنونی کشور است، با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و این کسری صرفا در منابع نفتی نیست بلکه بخاطر اینکه منابع نفتی ۱۲۰ روز بعد وصول می‌شود در ۳ ماهه نخست به میزان کافی از منابع نفتی فروخته شده قبلی تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که این میزان کسری از چه محلی کسر شود و باید بگوییم که تمامی درآمد‌های پیش‌بینی شده در حوزه صندوق توسعه ملی به انجام رسیده و از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم و از خود منابع صندوق حدود ۳.۴ میلیارد دلار برداشت انجام می‌شود که همه این مسائل سبب می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

حسینی بیان کرد: برای تامین این کسری بودجه، راه‌های مطلوبی وجود دارد که متاسفانه دولت حتی حاضر به فکر کردن راجع به آن‌ها نیست و این مسئله برای ما یک معضل است، نگاه دولت تامین بودجه حقوق کارکنان است درصورتی که بودجه باید شرایط دیگری را در میان مردم، در بحث اقتصاد، زیرساخت‌ها و امید به آینده فراهم آورد که ما در این زمینه از منابع موجود به نحو احسن استفاده نمی‌بریم.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب از ما انتظار داشته‌اند که بتوانیم در چهار ماهه نخست سال نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم که تاکنون دولت هیچ چیزی ارائه نداده و اعتقاد ما بر این است که اگر دولت سناریو، طرح و یا حرفی برای زدن دارد آن را به کمیسیون ارجاع دهد تا نسبت به تدوین و تصویب طرح نهایی اقدام کنیم، اما اگر دولت تاکنون نتوانسته هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشد باید بگوییم چند تن از دولت‌مردان این آمادگی را دارند که اگر کارشناس این حوزه هستند قدمی برای کشور بردارند، اما هنوز هم تا پایان ماه رمضان صبر خواهیم کرد، زیرا اگر این اقدامات به انجام نرسد در وهله نخست توصیه مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده و دوم اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به جز این راه چاره‌ای نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تمامی نگاه‌ها به همین ۲ حوزه کسب درآمد نفت، مالیات و چاپ اوراق محدود شده درحالی که ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در کشور وجود دارد، بسیاری از دارایی‌های معطل‌شده و سرمایه‌هایی که از ارزش بهره‌وری پایینی برخوردار هستند، اما نیازمند به کار انداخته شدن، در کشور بلااستفاده مانده‌اند.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه معطل کردن سرمایه‌ها در کشور رایج شده، هنوز هم درحال ساختن ساختمان برای ادارات هستیم درصورتی که کشور با مازاد ساختمان اداری مواجه است، اما کسی جرات بیان این مسئله را ندارد و هیچ مدیری نمی‌پذیرد که در دوره مدیریت او، ساختمانی از یک نهاد به نهادی دیگر واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: فضا و ظرفیت‌های کشور درحال حاضر در رده مطلوبی قرار دارد، اما حفظ این شرایط نیازمند هم‌افزایی و عدم مقابله با یکدیگر است، اگر هم‌افزایی در کشور وجود داشته باشد و دولت خود را جدا از مردم نداند و مردم بتوانند در فضای دولت از امکانات بهره‌مند شوند، ارگان‌ها و نهاد‌های انقلابی در کنار هم قرار گیرند شاهد نتایج بسیار مطلوبی می‌شویم، به طور مثال در شرایط دشوار سیل با دست به دست هم دادن ارگان‌های مختلف توانستیم در کمتر از ۱۰ روز اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌افزایی ماشین‌آلات سپاه، هلال‌احمر و راه‌سازی منجر به بازسازی پل‌های مخروبه ناشی از سیل در بازه زمانی کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به صورت موقت شد که همین امر بیانگر وجود ظرفیت است که تنها به هم‌بستگی احتیاج دارد.

حسینی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در منویات خود می‌فرمایند به داخل بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید بر روی پای خود بایستید به طور قطع از اینگونه ظرفیت‌ها اطلاع دقیق دارند و مشکل از اعضای داخلی است که هم‌پوشانی را نادیده می‌گیرند و از همکاری و همیاری یکدیگر ممانعت می‌کنند که این خودبینی ایجادشده در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید از میان برداشته شود.

وی ادامه داد: در نخستین روز‌های انقلاب همه ملت یکپارچه با هم برادر شدند و این برادری تنها در قالب کلمات نبود بلکه در ناموس، مال، کشور و تمام چیز‌ها برادری داشتیم و در آن دوره هیچ‌کس به دیگری حس برتری نداشت، متاسفانه اکنون منیت‌ها در جامعه حاکم شده‌اند که مردم شاهد فاصله میان مردم و مسئولان هستند و اعتقاد دارند که فردی به خاطر داشتن رابطه نسبی با یک مدیر یا یک مقام کشوری نسبت به سایرین برتری دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه امروز مردم برای ملاقات با یک مدیرکل باید روز‌ها و ساعت‌ها در پشت در‌های بسته به انتظار بمانند درصورتی که مدیران دستگاه‌های کشور باید در میان مردم و از جنس مردم باشند و خدا را شاکر باشند که فرصت خدمت‌گزاری به مردم را به دست آورده‌اند و دوره خدمت خود را دوره برتری نسبت به مردم ندانند، اگر مسائل اینگونه در کشور برطرف شوند، نه تنها آمریکا بلکه اگر تمام دنیا نیز با ما دشمن شود توانایی انجام هیچ اقدامی را نخواهند داشت.

,

وی افزود: یکی از موارد گنجانده‌شده در برنامه بودجه سال ۹۸ این است که به سبب افزایش تورم باید هزینه نیز متورم و افزایش می‌یافت، دیگر مسئله مطرح شده در این برنامه این بود که تجربه سنتی و گذشته نشان داده که درآمدزایی کشور تنها به سه بخش فروش نفت، مالیات و چاپ اوراق منوط شده و در طرف مقابل با محدودیت منابع مواجه شده بودیم که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی بسیار دشوار بود.

,

امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم

, امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم,

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن انتظارات هزینه‌ای مواجه‌ایم، زیرا قیمت کالا و اجناس چندبرابر و قدرت خرید کارکنان دولت بسیار کاهش داشته و از طرفی میزان درآمد‌ها نیز باید نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

,

حسینی خاطرنشان کرد: درحوزه مالیات شاهد رکود بوده‌ایم، در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم، در حوزه انتشار اوراق نیز بازار کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم که متاسفانه در نهایتِ کار شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

,

وی بیان کرد: دیدگاه شخصی بنده بر این است که میزان درآمد نفتی باید به صفر می‌رسید و برای نخستین بار میزان کسری‌های موجود را استقراض می‌کردیم که در این حالت مردم با یک واقعیت روبه رو می‌شدند و از طرفی هزینه‌ها شفاف می‌شدند.

,

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تئوری‌های جدید مطرح‌شده کنار گذاشته شدند و درنهایت همان تئوری‌های سابق را با اعمال اندکی تغییر در زمینه کاهش هزینه‌ها و انتظارات مطرح کردیم، به طور مثال در روند تغییر تئوری سابق افزایش حقوق ۳۰ درصدی را به ۲۰ تا ۱۸ درصد رساندیم و از طرف دیگر به تدوین یک درآمد واهی پرداختیم.

,

حسینی ادامه داد: امروزه اعتقاد ما بر این است که از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌ایم احتمال عدم وصول این مبلغ حداقل تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

,

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۳ سناریو درحال بررسی هستند که در نخستین سناریو اگر میزان صادرات نفت ایران از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد، با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شویم و اگر این میزان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد با کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و اگر این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که شرایط کنونی کشور است، با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم و این کسری صرفا در منابع نفتی نیست بلکه بخاطر اینکه منابع نفتی ۱۲۰ روز بعد وصول می‌شود در ۳ ماهه نخست به میزان کافی از منابع نفتی فروخته شده قبلی تامین می‌شود.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که این میزان کسری از چه محلی کسر شود و باید بگوییم که تمامی درآمد‌های پیش‌بینی شده در حوزه صندوق توسعه ملی به انجام رسیده و از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم و از خود منابع صندوق حدود ۳.۴ میلیارد دلار برداشت انجام می‌شود که همه این مسائل سبب می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

,

حسینی بیان کرد: برای تامین این کسری بودجه، راه‌های مطلوبی وجود دارد که متاسفانه دولت حتی حاضر به فکر کردن راجع به آن‌ها نیست و این مسئله برای ما یک معضل است، نگاه دولت تامین بودجه حقوق کارکنان است درصورتی که بودجه باید شرایط دیگری را در میان مردم، در بحث اقتصاد، زیرساخت‌ها و امید به آینده فراهم آورد که ما در این زمینه از منابع موجود به نحو احسن استفاده نمی‌بریم.

,

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب از ما انتظار داشته‌اند که بتوانیم در چهار ماهه نخست سال نسبت به تغییر ساختار بودجه اقدام کنیم که تاکنون دولت هیچ چیزی ارائه نداده و اعتقاد ما بر این است که اگر دولت سناریو، طرح و یا حرفی برای زدن دارد آن را به کمیسیون ارجاع دهد تا نسبت به تدوین و تصویب طرح نهایی اقدام کنیم، اما اگر دولت تاکنون نتوانسته هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشد باید بگوییم چند تن از دولت‌مردان این آمادگی را دارند که اگر کارشناس این حوزه هستند قدمی برای کشور بردارند، اما هنوز هم تا پایان ماه رمضان صبر خواهیم کرد، زیرا اگر این اقدامات به انجام نرسد در وهله نخست توصیه مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده و دوم اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به جز این راه چاره‌ای نداریم.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تمامی نگاه‌ها به همین ۲ حوزه کسب درآمد نفت، مالیات و چاپ اوراق محدود شده درحالی که ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در کشور وجود دارد، بسیاری از دارایی‌های معطل‌شده و سرمایه‌هایی که از ارزش بهره‌وری پایینی برخوردار هستند، اما نیازمند به کار انداخته شدن، در کشور بلااستفاده مانده‌اند.

,

حسینی عنوان کرد: متاسفانه معطل کردن سرمایه‌ها در کشور رایج شده، هنوز هم درحال ساختن ساختمان برای ادارات هستیم درصورتی که کشور با مازاد ساختمان اداری مواجه است، اما کسی جرات بیان این مسئله را ندارد و هیچ مدیری نمی‌پذیرد که در دوره مدیریت او، ساختمانی از یک نهاد به نهادی دیگر واگذار شود.

,

وی خاطرنشان کرد: فضا و ظرفیت‌های کشور درحال حاضر در رده مطلوبی قرار دارد، اما حفظ این شرایط نیازمند هم‌افزایی و عدم مقابله با یکدیگر است، اگر هم‌افزایی در کشور وجود داشته باشد و دولت خود را جدا از مردم نداند و مردم بتوانند در فضای دولت از امکانات بهره‌مند شوند، ارگان‌ها و نهاد‌های انقلابی در کنار هم قرار گیرند شاهد نتایج بسیار مطلوبی می‌شویم، به طور مثال در شرایط دشوار سیل با دست به دست هم دادن ارگان‌های مختلف توانستیم در کمتر از ۱۰ روز اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام برسانیم.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌افزایی ماشین‌آلات سپاه، هلال‌احمر و راه‌سازی منجر به بازسازی پل‌های مخروبه ناشی از سیل در بازه زمانی کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به صورت موقت شد که همین امر بیانگر وجود ظرفیت است که تنها به هم‌بستگی احتیاج دارد.

,

حسینی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در منویات خود می‌فرمایند به داخل بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید بر روی پای خود بایستید به طور قطع از اینگونه ظرفیت‌ها اطلاع دقیق دارند و مشکل از اعضای داخلی است که هم‌پوشانی را نادیده می‌گیرند و از همکاری و همیاری یکدیگر ممانعت می‌کنند که این خودبینی ایجادشده در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید از میان برداشته شود.

,

وی ادامه داد: در نخستین روز‌های انقلاب همه ملت یکپارچه با هم برادر شدند و این برادری تنها در قالب کلمات نبود بلکه در ناموس، مال، کشور و تمام چیز‌ها برادری داشتیم و در آن دوره هیچ‌کس به دیگری حس برتری نداشت، متاسفانه اکنون منیت‌ها در جامعه حاکم شده‌اند که مردم شاهد فاصله میان مردم و مسئولان هستند و اعتقاد دارند که فردی به خاطر داشتن رابطه نسبی با یک مدیر یا یک مقام کشوری نسبت به سایرین برتری دارد.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه امروز مردم برای ملاقات با یک مدیرکل باید روز‌ها و ساعت‌ها در پشت در‌های بسته به انتظار بمانند درصورتی که مدیران دستگاه‌های کشور باید در میان مردم و از جنس مردم باشند و خدا را شاکر باشند که فرصت خدمت‌گزاری به مردم را به دست آورده‌اند و دوره خدمت خود را دوره برتری نسبت به مردم ندانند، اگر مسائل اینگونه در کشور برطرف شوند، نه تنها آمریکا بلکه اگر تمام دنیا نیز با ما دشمن شود توانایی انجام هیچ اقدامی را نخواهند داشت.

,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه