اخبار داغ

اشکالات اکوسیستمی کارشناسان به یک تیر و دو نشان ترکیه/

فرمول ناپخته‌ی وان برای دریاچه‌ی ارومیه

فرمول ناپخته‌ی وان برای دریاچه‌ی ارومیه
در حالی که آقای کلانتری در ابتدای امسال، مدعی بود دولت با برنامه ریزی مناسب، دریاچه ی ارومیه را از مرگ حتمی نجات داده است این بار از انتقال آب دریاچه وان برای نجات دریاچه ارومیه سخن می‌گوید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران کسی است که برای اولین بار در سال 95 موضوع انتقال آب دریاچه ی وان ترکیه به دریاچه ارومیه را مطرح کرده است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 آخرین اظهار نظر آقای کلانتری درمورد انتقال آب وان به دریاچه ارومیه در تاریخ 22 مرداد ماه در یک نشست خبری در تهران بوده و گفته است بر اساس مطالعات و مذاکراتی که انجام گرفته امکان انتقال آب از دریاچه وان در شرق ترکیه به دریاچه ارومیه وجود دارد.

,

موضوع انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ی ارومیه که مورد توجه دویچه وله نیز قرار گرفته است وقتی مهم می شود که کلانتری  تاکید کرده است با کمک ترک ها و آب دریاچه وان، می‌توان دریاچه ارومیه را از خشکی نجات داد.

,

عیسی کلانتری که در جایگاه رئیس سازمان محیط زیست در مورد انتقال آب از ترکیه به ارومیه صحبت میکند،نظر کارشناسی داده است که دریاچه وان ۴۵۰ متر ارتفاع بالاتری نسبت به دریاچه ارومیه دارد و فاصله دو دریاچه ۱۶۵ کیلومتر است و چون عمق دریاچه وان بیشتر از ۳۵۰ متر شده است، انتقال آب وان به دریاچه ارومیه به لحاظ علمی مشکلی ندارد.

,

صاحب‌نظران دانشگاه ارومیه و پژوهشکده آرتمیا و آبزیان اما خلاف این ادعای علمی را مطرح میکنند.

,

دکتر ناصر آق، استاد دانشگاه ارومیه و بنیانگذار " پژوهشکده آرتمیا و آبزیان " می‌گوید: در نتیجه تحقیقاتی که ما درباره اختلاف آب دریاچه وان با آب دریاچه ارومیه کرده ایم به این نتیجه رسیدیم که آب دریاچه ی وان می‌تواند اکوسیستم طبیعی دریاچه ارومیه را به هم بزند. چون آب دریاچه وان پی‌اچ PH (میزان اسیدی بودن آب) بالایی دارد و این پی اچ اجازه نمی‌دهد که آرتمیا و یا جلبک‌های تک سلولی رشد بکند.

,

این استاد دانشگاه می گوید ما به ستاد احیای دریاچه گفته ایم اگر اصرار بر انتقال آب وان به ارومیه باشد هم باید این انتقال فقط به شمال دریاچه ارومیه باشد چون شمال دریاچه ارومیه به خاطر رسوب‌گذاری بسیار شدید نمک که ضخامت آن به چند متر می‌رسد از نظر اکولوژیکی تقریبا مرده است.

,

در حالی که آقای کلانتری در ابتدای امسال و بعد از بارندگی های بی سابقه و سیل آسا،مدعی شده بود که دولت با برنامه ریزی مناسب،دریاچه ی ارومیه را از مرگ حتمی جات داده است، این بار هم اصرار بر اجرای طرحی دارد که کارشناسان موضوع، جنبه های غیرعلمی آن را غیر قابل جبران می دانند و برخی دیگر هم نظیر رئیس ستاد احیای استانی دریاچه ارومیه، کلا آن را منتفی می دانند.

,

در این بین، برخی از رسانه ها هم معتقدند، این طرح از ابتدا نه توسط کلانتری،بلکه با پیشنهاد ترک ها مطرح شده است چون افزایش سطح وان باعث بروز مشکلاتی در آن منطقه شده بود و علاوه بر آن ترک ها قصد دارد با احداث نیروگاه در بین راه انتقال آب، از این راه سودآوری نیز داشته باشند.

,

بنظر می رسد دیدگاهی که آقای کلانتری با عنوان نظر کارشناسی مطرح می کنند، با مشکلات فنی و زیست شناسی و اصول ابتدایی علم جغرافیا و همچنین نظم و استقرار طبیعت و ناهمگونی مناطق جغرافیایی وان و ارومیه و هزاران دلیل دیگر در تضاد است.

,

طبق اعلام کارشناسان امر، فرمولاسیون آب دریاچه وان با دریاچه ارومیه انطباقی ندارد و مسافت و شرایط و محیط جغرافیایی ترکیه و ایران با یکدیگر هم سان نیستند و ما فقط با اینگونه اظهار نظرهای ناپخته و نسخه های سیاسی برای معظل جغرافیایی،خود را مضحکه ی محافل بین المللی می کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه